شناسنامه کانتینری چیست ؟

امروز از کانتینرها برای حمل و نقل بین المللی و خصوصا دریایی فراوان استفاده می‌شود. شناسنامه کانتینر  کمک می‌کند کانتینرها با راحتی بیشتری شناسایی و کنترل شوند. در ادامه چیستی شناسنامه کانتنینر و چگونگی کاربرد آن را توضیح خواهیم داد. لطفا در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه شوید و در صورتی که پرسشی دارید در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

شناسنامه کانتینر چیست؟

کانتینر در حال حاضر یکی از ارکان و تجهیزات اساسی در حمل و نقل به‌ویژه حمل و نقل دریایی و بین المللی به شمار می‌رود. کانتینر امکان ترانزیت کالا را در حمل و نقل بین المللی فراهم می‌کند و می‌توان آن را در عبور از مرزهای گوناگون کنترل کرد.

علت این‌که حمل با کانتینر بسیار دقیق صورت می‌گیرد و امکان کنترل آن در مرزها و گمرک‌های گوناگون وجود دارد، برخورداری از شناسنامه کانتینر است. این شناسنامه کمک می‌کند نوع بار و کانتینر حامل آن شناسایی شود. رهگیری کانتینر به کمک این شناسنامه ممکن می‌شود.

مشخصات کانتینر

در حال حاضر تمام شرکت‌های حمل و نقل موظف هستند که بر روی کانتینرها حتما یک شماره سند درج کنند. شماره کانتینر مانند اثر انگشت منحصربه‌فرد است یعنی دو کانتینر در هیچ کجای جهان نمی‌توانند شماره یکسانی داشته باشند. شناسنامه کانتینر ضمن تسهیل شناسایی، نشان‌دهنده مشخصات کانتینر از جمله نوع و ظرفیت آن است. ضمن آنکه فرایند حمل کانتینر را ایمن‌تر و قابل ردیابی می‌کند.

یک متصدی بین المللی که مرکز آن در کشور فرانسه واقع است، به عنوان تنها مرکز ثبت و شناسایی مالکیت کانتینر در نظر گرفته شده است. انتخاب این دفتر از سوی سازمان جهانی استاندارد بوده و تحت حمایت اتاق بین المللی بازرگانی تأسیس شده است.

جزئیات شماره کانتینر

این شماره از 4 حرف و 7 عدد تشکیل می‌شود که مجموعا به سه بخش «کد مالک»، «شماره سری» و «شماره تطبیق» تقسیم می‌شوند. هر یک از این 11 کاراکتر در شناسایی اهمیت دارند و امکان حذف هیچ‌یک وجود ندارد.

کد مالک

کد مالک یا BIC توسط متصدی بین المللی به کانتینر تعلق می‌گیرد. این کد معمولا به حرف U ختم می‌شود و سه حرف دیگر آن را مالک تعیین می‌کند.

شماره سری

این بخش از شناسنامه کانتینر شامل 6 عدد است که مالک آن را برای هریک از کانتینرهای خود انتخاب می‌کند.

شماره تطبیق

آخرین عدد با نام شماره تطبیق شناخته می‌شود که نوعی رابطه ریاضی با شماره سری و کد مالک دارد.

شماره کانتینر

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری، کراس استاف، ترانشیپمنت کالا است، برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل کانتینری از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

شیوه کدگذاری شناسنامه کانتینر

چند شیوه برای کدگذاری شناسنامه کانتینر رایج است.

کدگذاری به شیوه بین المللی ISO

در رابطه ریاضی بخش‌های شماره کانتینر، به هر یک از حروف لاتین یک عدد منسوب می‌شود. شروع ارقام با 10 است و مضارب 11 حذف می‌شوند. هر حرف لاتین نیز به عدد تبدیل می‌شود. سپس در نرم افزار پیشرفته متلب مطابق با فرمول‌های ریاضی تعریف شده، محاسباتی صورت می‌گیرد و یک عدد نهایی داده می‌شود که همان شماره تطبیق است.

کدگذاری بر اساس کد نوع و اندازه

این کد نیز حاوی حروف و اعدادی است که هر بخش آن اطلاعاتی از کانتینر به ما می‌دهد. یک بخش طول کانتینر، یک بخش عرض و ارتفاع و بخش سوم نوع کانتینر را مشخص می‌کند.

کدگذاری بر اساس کد کشور به همراه نوع و اندازه

در این شیوه از تعیین شناسنامه کانتینر دو حرف نشان دهنده کشوری هستند که کانتینر در آن ثبت شده است و دو عدد پس از آن طول و ارتفاع کانتینر را نشان می‌دهند.

ضرورت شناسنامه و درج مشخصات کانتینر

از آنجا که تعداد کانتینرها بسیار زیاد است و مشابه یکدیگر هستند، لازم است مانند افراد شماره‌ای برای آن‌ها وجود داشته باشد تا با کانتینر دیگر اشتباه گرفته نشوند.

کنترل و رهگیری کانتینر از طریق شناسنامه و شماره کانتینر امکان‌پذیر است. سامانه‌هایی وجود دارد که مالک با وارد کردن شماره منحصربه‌فرد کانتینر می‌تواند آن را ردیابی کند.

علاوه بر این تمام شرکت‌های حمل و نقل از سوی متصدی بین المللی موظف به درج شناسنامه کانتینر هستند. در صورتی که شناسنامه کانتینر وجود نداشته باشد، حمل غیرقانونی و قاچاق محسوب می‌شود.
علاوه بر تمام این‌ها چنان که گفتیم، شناسنامه کانتینر به تسهیل حمل و نقل و کنترل‌های مرزی و گمرکی کمک می‌کند.

شناسنامه کانتینر

بیشتر بخوانید : ترمینال کانتینری چیست ؟

رهگیری کانتینر

رهگیری کانتینر به معنای پیگیری و مانیتورینگ حرکت و موقعیت کانتینرها در طول مسیر حمل و نقل است. این فرایند با استفاده از تکنولوژی GPS و سیستم‌های مدیریت حمل و نقل صورت می‌گیرد و به شرکت‌های حمل و نقل و مشتریان امکان می‌دهد تا به راحتی موقعیت کانتینرها را پیگیری کنند و در صورت نیاز به تغییر در برنامه حمل و نقل اقدام کنند.

روش های رهگیری کانتینر چیست

روش‌های رهگیری کانتینر عبارتند از:

  1.  استفاده از سیستم GPS: در این روش، یک دستگاه GPS درون کانتینر نصب می‌شود و موقعیت آن به صورت دوره‌ای به سرور ارسال می‌شود. سپس با استفاده از نرم‌افزار مدیریت حمل و نقل، موقعیت کانتینر رصد می‌شود.
  2. استفاده از RFID: در این روش، برچسب‌های RFID روی کانتینر قرار داده می‌شود که با استفاده از فرکانس بلند، اطلاعات کانتینر را به سیستم مدیریت حمل و نقل ارسال می‌کنند.
  3. استفاده از بارکد: در این روش، بارکد روی کانتینر قرار داده می‌شود و با استفاده از دستگاه‌های خواننده بارکد، اطلاعات کانتینر را به سیستم مدیریت حمل و نقل ارسال می‌کنند.

در رابطه با این مقاله و در جهت تکمیل اطلاعات خود در زمینه حمل و نقل کانتینری توصیه می‌شود مقاله اصطلاحات حمل کانتینری را مطالعه فرمایید.

سایر مشخصات کانتینر

علاوه بر شناسنامه کانتینر باید به خصوصیات پنهان یا عملیاتی کانتینرها نیز توجه داشت. این خصوصیات شامل موارد ذیل هستند:

 حجم کانتینر: این حجم بر اساس متر مکعب یا فوت مکعب است و فضای قابل استفاده برای بارگیری را نشان می‌دهد. این خصوصیت با cub.m یا cub.ft نشان داده می‌شود.

 وزن کانتینر خالی: شامل تعیین وزن کانتینر خالی و متعلقات آن است که بدون وزن بار در نظر گرفته می‌شود. واحد آن می‌تواند بر مبنای کیلوگرم باشد و با kg مشخص شود و یا پوند باشد که نشانه آن Ib است.

 حداکثر وزن ناخالص: این حداکثر وزنی است که کانتینر به علاوه بار می‌تواند داشته باشد و ضرورت دارد مانند شناسنامه کانتینر روی آن درج شود.
 

حداکثر وزن خالص: شامل بیشترین وزن خالص بار به علاوه وسایل جانبی حمل بار است که کانتینر مجاز به حمل آن دانسته می‌شود.
چنان که روشن است برای هریک از این خصوصیات نیز نشانه‌هایی وجود دارد که جزئی از مشخصات کانتینر محسوب می‌شوند بنابراین لازم است روی کانتینر درج شوند تا اطلاعات کافی را برسانند.

انواع مالکیت کانتینر

نحوه مالکیت کانتینر‌ها و استفاده از آن‌ها متفاوت است. دو نوع رایج را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

مالکیت فرستنده

در حالتی که فرستنده یا فروشنده در قالب یک شخص حقیقی یا حقوقی (مانند شرکت) خود مالک کانتینر باشد، محصول خود را در کانتینر بار می‌زند و برای مشتری یا گیرنده می‌فرستد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ که کارشان با حمل‌ونقل در حجم وسیع گره خورده است، معمولا به سراغ خرید کانتینر می‌روند. این امر هزینه‌های آنان را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

فرایند به این صورت است که کانتینر به شرکت یا فرد مالک بازگردانده می‌شود یا در انبارهای شهر بندری مقصد می‌مانند تا بار بعدی فرستنده برسد.

مالکیت باربری

در بسیاری از موارد مالکیت کانتینر برای فرستنده ممکن نیست بنابراین از شرکت‌های باربری کمک می‌گیردو این شرکت‌ها کانتینر در اختیار دارند و در ازای دریافت هزینه بار فرستنده را در کانتینر قرار می‌دهند و به مقصد می‌فرستند.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

کلام آخر

شناسنامه کانتینر مانند کد ملی یا اثر انگشت به صورت منحصربه‌فرد تعیین می‌شود. ضرورت آن چنان که دانستیم در سهولت تشخیص و کنترل و رهگیری کانتینر است. در صورتی که یک کانتینر شناسنامه نداشته باشد، محموله‌ای قاچاق و غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود. در صورت نیاز به مشورت در خصوص کانتینر و شناسنامه آن می‌توانید با کارشناسان سایت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645