ترمینال کانتینری چیست؟ معرفی ترمینال های کانتینری

در حال حاضر با توجه به توسعه حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از کارآمدترین روش‌های حمل بین المللی، حمل کانتینری و ترمینال های کانتینری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند. ترمنیال کانتینری محلی است که در آن کانتینرها از کشتی‌ها تحویل گرفته می‌شوند و به وسایل حمل و نقل (زمینی) انتقال می‌یابند. بنادر کانتینری، بنادری هستند که برای بارگیری، تخلیه و نگهداری کانتینرهای حمل و نقل استفاده می‌شوند. این بنادر به طور اختصاصی برای حمل و نقل کانتینرها طراحی شده‌اند و امکانات و تجهیزات مناسبی برای بارگیری، تخلیه و نگهداری کانتینرها در اختیار دارند. بنادر کانتینری علاوه بر اینکه به عنوان محل بارگیری و تخلیه کانتینرها استفاده می‌شوند، به عنوان مراکز توزیع و نگهداری کالاها نیز عمل می‌کنند.

در این مقاله خواهید دانست که ترمینال های کانتینری چگونه کار می‌کنند و چه نقش مهمی در روند تجارت کالاها دارند.در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

ترمینال کانتینری چیست؟

ترمینال های کانتینری یا بنادر کانتینری محل‌هایی هستند که در آن کانتینرهای بار امکان می‌یابند برای حمل و نقل‌های بعدی میان وسایل نقلیه مختلف جابه‌جا شوند. اگر قرار باشد حمل و نقل میان کشتی و دیگر وسایل حمل و نقل زمینی صورت گیرد، محل مورد نظر را ترمینال کانتینری دریایی نیز می‌نامند. اما اگر حمل و نقل تنها از طریق وسایل حمل و نقل زمینی باشد، به آن ترمینال کانتینری داخلی گفته می‌شود.

نخستین بندر کانتینری با نام نیوآرک-الیزابت در خلیج نیوآرک بود که در سال 1962 افتتاح شد.  ترمینال کانتینری معمولا بخشی از یک بندر بزرگ است و باید آن را در نزدیکی بنادر اصلی جست‌وجو کرد. در واقع آن‌ها میزبان انتقال کانتینرها و بار آن‌ها از دریا و اقیانوس به وسایل حمل و نقل زمیَنی شامل وسایل ریلی و جاده‌ای هستند.

خدماتی که بندر کانتینری ارائه می‌دهد علاوه بر کمک به رسیدن بار به دست مشتریان، مواردی چون انبار موقت کانتینرها و یا تخلیه بار کانتینرها و نگهداری محموله آن‌ها را شامل می‌شود.  امکانات ذخیره‌سازی در ترمینال های کانتینری معمولا کوتاه مدت و تا زمان حمل و نقل بعدی است.

ترمینال های کانتینری

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری به مقاصد تجاری در سراسر جهان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل و نقل کانتینری از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

هدف از تأسیس ترمنیال کانتینری اتصال میان زنجیره‌های تأمین جهانی است که در نهایت منجر به پیوند مراکز تولید و مصرف می‌شود. به همین دلیل گاهی خدمات کمکی نیز در بنادر کانتینری صورت می‌گیرد. مثلا علاوه بر نگهداری کانتینرها ممکن است در صورت نیاز خدماتی برای تعمیر و بهبود وضعیت آن‌ها ارائه شود. همچنین شاید مدیریت عملیات گمرکی صورت گیرد که شامل بررسی اسناد و کالاهای وارداتی است. همه این‌ها در تسهیل روند کارهای جابه‌جایی نقش دارند.

ضرورت بنادر کانتینری در حمل و نقل

می‌دانیم که حمل و نقل دریایی رایج‌ترین و پرکابردترین روش حمل و نقل بین المللی است و بیشترین حجم محموله‌ها با این روش بین کشورها جابه‌جا می‌شوند. اما آیا تمام کشورهای جهان به این روش حمل و نقل دسترسی دارند؟ پاسخ روشن است.
این اعلام سازمان بنادر اروپا است که در واقع نمایندگی تمام بنادر را در اتحادیه اروپا بر عهده دارد: «ضروری است که یک شبکه حمل و نقل پایدار پان‌اروپایی ایجاد شود که تمام بنادر را به هم متصل کند.»

این اعلام به آن دلیل است که بسیاری از کشورهای اروپایی حتی یک بندر و راه ارتباطی دریایی ندارند و این معضلی برای آنان است که حمل و نقل مستقیم کالاها را برایشان دشوار و هزینه‌بر کرده است. این مسئله سبب تضعیف روابط تجاری و افت اقتصادی چنین کشورهایی می‌شود.

رفاه و رشد اقتصادی این کشورها در گرو داشتن اتصال زمینی با ترمینال های دریایی سایر کشورهاست تا بتوانند به راحتی در سطح بین المللی تجارت کنند و امور واردات و صادرات خود را تحقق بخشند.

روند کار در ترمینال کانتینری

بنادر کانتینری معمولا مجهز به انواع و اقسام تجهیزات مورد نیاز برای انتقال کانتینرها هستند. به محض این‌که یک کشتی کانتینری به بندر می‌رسد، جرثقیل‌های اسکله که مخصوص گرفتن کانتینر از کشتی هستند، می‌رسند.

این جرثقیل‌ها سرنشین دارند و توسط او هدایت و کنترل می‌شوند. این جرثقیل‌های اسکله پس از گرفتن کانتینر آن را به وسایل نقلیه مخصوص دیگری که هدایت خودکار دارند، منتقل می‌کنند. این وسایل به سمتی که انبار یا پشته کانتینر نامیده می‌شود حرکت می‌کنند و کانتینر را به آنجا منتقل می‌کنند.

انواع کانتینر ها در این مکان به مدت کوتاهی ذخیره و نگهداری می‌شود. سپس دوباره با کمک جرثقیل‌ها از پشته برداشته می‌شود و با وسایل هدایت خودکار (AGV) به وسیله حمل و نقل بعدی انتقال پیدا می‌کند.  این روند مربوط به واردات است. برای بارگیری کانتینرهای صادراتی همین روند به صورت معکوس صورت می‌گیرد.

انواع ترمینال کانتینری

گفتیم که ترمینال کانتینری می‌تواند دریایی یا داخلی باشد. اما ترمینال های کانتینری دسته‌بندی مهم دیگری نیز دارند که بر مبنای مالکیت بین بنادر، اپراتورها، حامل‌ها و خطوط کشتیرانی است. توجه شما را به پنج دسته اصلی بنادر کانتینری جلب می‌کنیم.

بنادر کانتینری

بیشتر بخوانید: بوکینگ کانتینر چیست ؟

ترمینال کانتینری دولتی

در این نوع، تمام امکانات ترمینال‌های کانتینری از جمله فرایندهای بارگیری و تخلیه، فضاهای ذخیره‌سازی، تعرفه‌ها و … به طور یکسان بین خطوط کشتیرانی به اشتراک گذاشته می‌شود و همه طبق برنامه و اولویت‌های تعیین ‌شده از امکانات و فضاها بهره می‌گیرند. نرخ تعرفه‌ها برای جابه‌جایی کانتینرها و دیگر خدمات مشخص است اما ممکن است تخفیف‌هایی طبق توافقات داده شود.

ترمینال اختصاصی اجاره حامل (کریر)

در این ترمینال‌ ها همکاری میان شرکت‌های حمل و نقل و مقامات و مسئولان تصمیم‌گیرنده در بندرهای کانتینری مبنا قرار می‌گیرد. این همکاری‌ها منجر به امضای قراردادهایی می‌شود که مربوط به اجاره بلندمدت برای استفاده انحصاری حامل‌هاست.

حامل‌ها هزینه‌هایی را برای استفاده اولویت‌دار یا انحصاری خود پرداخت کنند. برخی خطور کشتیرانی نیز می‌توانند مشارکت‌هایی ایجاد کنند که بر مبنای قراردادهای چندکاربره برای استفاده طولانی مدت است.

ترمینال کانتینری بهره برداری

اپراتورهای بندرهای کانتینری به طور مستقیم در ساخت، بهره‌برداری و تسهیلات جابه‌جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این ترمینال های کانتینری قراردادهای اجاره با مقامات بندری منعقد می‌شود که به موجب آن واریز کل هزینه‌های جابه‌جایی کانتینری صورت می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری مشترک حامل‌ها و اپراتورهای ترمینال

گاهی خطوط کشتیرانی و اپراتورهای ترمینال با همکاری هم یک شرکت ایجاد می‌کنند و به این ترتیب ترمینال های کانتینری به صورت مشترک با هدف عملیات جابه‌جایی ایمن، اولویت بندی شده و کارآمد اداره می‌شوند.

گاهی نیز شرکت‌های حمل و نقل پیش‌پرداختی به مقامات بندری می‌پردازند یا در ساخت و بهره‌برداری مشارکت می‌کنند و به این ترتیب مجوز می‌یابند ترمینال را اجاره دهند.

ترمینال کانتینری چیست

تعدادی از مهم‌ترین بنادر کانتینری جهان

بیشترین حجم جابه‌جایی محموله در جهان با کانتینر صورت می‌گیرد. شاید به همین دلیل است که فعال‌ترین بنادر بر اساس میزان ترافیک کانتینر عبوری تعیین می‌شوند و نه برای مثال بر اساس وسعت آن.

در اینجا از شما دعوت می‌کنیم با سه مورد از شلوغ‌ترین بندرهای کانتینری در جهان آشنا شوید.

بندر شانگهای

این بندر در چین و شهر شانگهای واقع شده است و در سال 2019 توانست گوی سبقت را از همتای خود بندر سنگاپور برباید و در صدر فهرست بنادر شلوغ و فعال جهان قرار بگیرد. بیش از یک چهارم تجارت کشور چین در این بندر صورت می‌گیرد.

بندر سنگاپور

از پر ترددترین بنادر جهان بندر سنگاپور است و شلوغ‌ترین مرکز انتقال کانتینر در جهان محسوب می‌شود. این بندر در شکل‌دهی مجدد سیستم اقتصادی کشور سنگاپور نقشی اساسی ایفا کرده است.

بندر نینگبو

این بندر نیز متعلق به کشور چین است که در ساحل شرقی و استان ژجیانگ قرار دارد. بزرگترین پایانه‌های موجود در آن شامل تأسیسات حمل و نقل نفت خام، ترمینال کانتینری بین المللی و پایانه تخصصی مواد شیمیایی مایع هستند.

حمل و نقل کانتینری یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل دریایی می‌باشد که امکان جابه‌جایی محموله‌های تجاری به سراسر مقاصد جهانی را میسر می‌سازد. لذا افرادی که قصد استفاده از این روش جابجایی را دارند باید اطلاعات کافی درباره حمل کانتینری را بدانند. در رابطه با این موضوع پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله اصطلاحات حمل کانتینری است.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

کلام پایانی

ترمینال کانتینری حلقه اتصال مهمی است که روش‌های گوناگون حمل و نقل را به هم پیوند می‌دهد. نقش ترمینال های کانتینری در رونق تجارت خصوصا برای کشورهایی که راه دریایی ندارند حیاتی است و اگر این مراکز نباشند، رفاه اقتصادی بسیاری از کشورها به خطر خواهد افتاد. بنادر کانتینری علاوه بر کار اصلی که جابه‌جایی کانتینرها بین وسیله‌های گوناگون حمل و نقل است، خدماتی دیگر مانند انبار موقت، عملیات گمرکی، تعمیر کانتینرها و … را ارائه می‌دهند که همگی در تسهیل روند حمل و نقل دریایی و بین المللی نقش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645