7 تا از رایج ترین انواع کانتینر در حمل و نقل را بشناسید!

در عصر حاضر انواع کانتینرها یکی از کاربردی ترین واحدهای حمل و نقل بین المللی می‌باشند که زمینه را برای نقل و انتقال انواع محموله‌های باری با استفاده از روش های مختلف حمل و نقل بین المللی مهیا ساخته‌اند. کانتینرها با توجه به انعطاف پذیری بالایی که در حمل و نقل دارند به یکی از رایج‌ ترین روش های حمل ونقل تبدیل شده‌اند، انواع کانتینرها با توجه به متنوع بودن محموله‌های تجاری از نظر حجم، ابعاد، ماهیت و … طراحی شده‌اند که باعث سهولت حمل و نقل انواع محموله‌های تجاری می‌باشند. ضمن مزایایی که کانتینرها در صنعت حمل و نقل دارند، بهره‌مندی از آن‌ها در جابه‌جایی کالا، فضا را برای حمل ترکیبی یا چندوجهی میسر ساخته‌اند. کانتینرها انواع مختلفی دارند که از نظر ابعاد و کاربرد دسته‌بندی می‌شوند.

شرکت حمل و نقل بین الملی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات کشتیرانی و حمل دریایی و حمل کانتینری می‌باشد.

انواع کانتینر

در این مقاله قصد داریم به معرفی تعدادی از پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع کانتینرها و کاربرد آن‌ها در صنعت حمل و نقل بپردازیم. در ادامه با شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند همراه باشید.

انواع کانتینر کاربردی

تنوع کانتینرها با توجه به ابعاد، ساخت و جنس آن متفاوت می‌باشد، با این وجود تعدادی از کانتینرها که از همه نظر استاندارد می‌باشند، نسبت به سایر کانتینرها در حمل کانتینری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مرسوم ترین انواع کانتینرها می‌توان موارد زیر را نام برد.

یکی از مرسوم‌ترین و مقرون به صرفه ترین روش های حمل و نقل محموله‌های تجاری و شخصی استفاده از حمل کانتینری می‌باشد، که جابه‌جایی را در روش های مختلف حمل و نقل بین المللی به ویژه حمل و نقل دریایی ممکن می‌سازد. شرکت دریا زمین اروند ازائه دهنده انواع خدمات کشتیرانی و حمل کانتینر می‌باشد.

1. کانتینر عمومی ( GENERAL PURPOSE CONTAINERS)

یکی از متداول‌ترین انواع کانتینر، کانتینرهای عمومی هستند که از استانداردهای بالایی برخوردار بوده و در اندازه‌های 10 فوت، 20 فوت و 40 فوت ارائه می‌شوند، این کانتینرها تحت عنوان کانتینر کالای خشک ( Dry container) نیز شناخته شده‌اند. کانتینرهای عمومی برای بارگیری بیشتر انواع محموله‌های معمولی و خشک استفاده می‌شوند.

این مدل از کانتینرهای حمل و نقل کاملا محصور، محافظت شده و ایمن در برابر آب و هوا همراه با سقف، دیواره های جانبی و کف سخت می‌باشند.

انواع کانتینرها

2. کانتینر تاشو یا تخت (FLAT RACK CONTAINERS)

این کانتینر ذخیره سازی ساده دارای کناره‌های جمع شونده است که می‌توان آن‌ها را تا کرد و در نهایت یک قفسه صاف برای حمل و نقل کالاهای مختلف بدست آورد.

دیوارهای انتهایی این مدل کانتینر به اندازه کافی مستحکم هستند و امکان ایمن سازی محموله را فراهم می‌کنند. لذا برای حمل و نقل کالاهایی با اندازه‌های بزرگ همانند ماشین آلات سنگین، وسایل نقلیه، قرقره‌های بزرگ و تجهیزات ساختمانی مناسب هستند. لازم به ذکر است که برخی از کانتینرهای تخت 40 فوتی برای حمل 45 تن بار مناسب هستند.

این مدل از انواع کانتینرها در ابعاد 20 فوت و 40 فوت جهت حمل و نقل بارهای سنگین و محموله‌های بزرگ که در یک کانتینر استاندارد جا نمی‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کانتینرهای دریایی

3. کانتینر رو باز (OPEN TOP CONTAINERS)

این مدل از کانتینر همانند سایر کانتینرها می‌باشد با این تفاوت که فاقد سقف بوده و علاوه بر بارگیری از درب کانتینر، امکان بارگیری از سقف را فراهم می‌سازد. کانتینر روباز برای محموله‌هایی که ارتفاع بیش از حد دارند و به راحتی از درب کانتینر بارگیری نمی‌شوند، مناسب است. همانند ماشین آلات مرتفع و محصولات سنگین که جابه‌جایی و بارگیری آن‌ها با جرثقیل قابل انجام است.

جنس بدنه کانتینر روباز کاملا فلزی و مستحکم می‌باشد، ضمن انکه این کانتینر دارای حلقه‌های متصل به ریل‌های جانبی بالا و پایین و ستون‌های گوشه محفظه یا کانتینر هستند که نقش مهارکننده بار را دارند و طی جا‌به‌جایی محموله را محکم و ایمن نگه می‌دارند.

کانتینر روباز دارای یک بخش قابل تغییر و جمع شونده همانند یک کاور برزنتی می‌باشد که در صورت نیاز برای محفوظ نگه داشتن بار می‌توان آن را باز نمود.

این نوع از کانتینرها در ابعاد 20 و 40 فوتی طراحی و ساخته می‌شوند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای جابه‌جایی محموله هایی با محدودیت‌های اندازه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: کانتینر چیست و چه مزایایی دارد ؟

انواع کانتینرهای روباز

4. کانتینرهای دو در (DOUBLE DOOR CONTAINERS)

این مدل از انواع کانتینر که تحت عنوان کانتینر تونلی نیز شناخته می‌شوند، در دو سمت ابتدایی و انتهایی کانتینر دارای درب برای بارگیری و تخلیه هستند.

کانتینرهای دو در برای بارگیری و تخلیه سریع کالاها بسیار کاربردی هستند، ضمن انکه فضای بیشتری را برای کالاهایی همانند آهن و فولاد در اختیار می‌گذارند. هر دو در این نوع کانتینر دارای مونتاژ قفل یکسان و مهر و موم‌های محکم هستند که محموله را در برابر گرد و خاک، آب و هوا و سایر عوامل بیرونی ایمن نگه می‌دارد.

اگر قصد بارگیری دو نوع کالا را در یک کانتینر دارید، مدل کانتینرها دو درب بهترین گزینه برای شما هستند، که به راحتی می‌توانید از دو طرف به محموله دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توان با بستن دائمی درب های یک سمت کانتینر، آن را به کانتینر عمومی تغییر کاربری داد. این مدل از انواع کانتینرها در ابعاد 20 و 40 فوتی برای حمل و نقل در دسترس هستند.

انواع کانتینر دو در

5. کانتینرهای پهلو باز (OPEN SIDE CONTAINERS)

کانتینرهای پهلو باز مشابه کانتینرهای معمولی و عمومی هستند با این تفاوت که علاوه بر درهای دوتایی معمولی و قابل قفل که در یک انتها قرار دارند، شامل یک جفت درب دو تایی اضافی در ضلع جانبی کانتینر است.

این ویژگی کانتینر، دسترسی وسیع‌تری را فراهم می‌کند که بارگیری و تخلیه کالا را آسان‌تر می‌کند. محموله‌هایی را که به خاطر حجم و ابعاد نمی‌توان در کانتینر معمولی بارگیری کرد، با کانتینرهای پهلو باز به آسانی جابه‌جا می‌کنند. این مدل از کانتینرها در ابعاد 20 و 40 فوت ساخته می‌شوند.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل دریایی، حمل کانتینری، حمل خرده بار بین المللی ، حمل فله با کشتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با ما در تماس باشید.

انواع کانتینرهای پهلو باز

6. کانتینر یخچالی (ISO REEFER CONTAINERS)

یکی از پرکاربردترین انواع کانتینرها، کانتینرهای یخچال دار هستند که برای حمل و نقل محموله‌های حساس به دما و محصولات فاسدشدنی مانند سبزیجات، گوشت و میوه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانتینرهای یخچالی از نظر ظاهری تقریبا مشابه با کانتینرهای عمومی هستند با این تفاوت که این مدل از کانتینرها دارای واحدهای خنک کننده و گرمایش الکتریکی مخصوص به خود هستند و معمولا از فولاد هوازدگی معروف به فولاد cor-ton ساخته می‌شوند. کانتینرهای یخچال دار در ابعاد 20 و 40 فوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کانتینر یخچالی

7. کانتینر عایق دار (Insulate Container)

این مدل کانتینر که کانتینر ترمال نیز نامیده می‌شود همانند کانتینرهای یخچالی دارای یک کنترل دمای تنظیم شده است. به عبارت دیگر کانتینر عایق یا حرارتی مجهز به کمپرسور مکانیکی برای خنک کردن یا گرم کردن هوای داخل کانتینر هستند.

این مدل از کانتینرها معمولا از یک فلاسک خلاء، شبیه به یک بطری ترموس ساخته می‌شوند، لذا برای حمل و نقل طولانی مدت اقلایم دارویی، اندام‌ها، خون و مواد بیولوژیکی و مواد شیمیایی مناسب هستند. به طور معمول کانتینرهای عایق دار در اندازه 20 فوت در دسترس هستند.

از دیگر انواع کانتینرها می‌توان به کانتینرهای مخزن دار، کانتینر حمل خودرو، کانتینر های حمل حیوانات، کانتینر نیم قد و کانتینر ارتفاع بلند اشاره کرد که بعدتر به توضیح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع کاانتینر از نظر کاربردی

انواع کانتینرها از نظر کاربرد قابلیت استفاده در بخش های متعددی از صنعت حمل و نقل را دارند و همین امر موجب شده است که کانتینرها به یکی از واحدهای جدانشدنی این صنعت تبدیل شوند. حمل ترکیبی یکی از روش های منحصربه فرد در جابه‌جایی محموله‌ها می‌باشد که جایگاه ویژه‌ای نیز در صنعت کشتیرانی و حمل دریایی پیدا کرده است.

انواع کانتینر از نظر ابعاد

کانتینرها در شکل‌ها و ابعاد مختلفی به منظور اهداف متفاوت طراحی و ارائه می‌شوند، با این حال از نظر اندازه و ابعاد کانتینرهای 20 فوتی و کانتینرهای 40 فوتی رایج‌ترین نوع کانتینرهای برای انواع حمل و نقل از جمله حمل دریایی هستند. معمولاً ارتفاع یک کانتینر 8 فوت و 6 اینچ است و یک کانتینرمکعب بلند 9 فوت و 6 اینچ خواهد بود.

کانتینر 20 فوت

کانتینر استاندارد 20 فوتی یا ” ون خشک ” یکی از متداول ترین کانتینرهای مورد استفاده برای حمل و نقل کالا در حمل و نقل دریایی است. یک ظرف 20 فوتی دارای طول، عرض و ارتفاع خارجی به ترتیب حدود 20 اینچ، 8 اینچ و 8’6 اینچ است. ابعاد کانتینر ۲۰ فوت در سیستم متر 6.0، 2.4 و 2.6 متر است.

با توجه به ظرفیت کانتینر 20 فوت این امکان وجود دارد که که اقلام مختلفی از جمله مبلمان، وسایل منزل، ابزارهای ساختمانی، مصالح و وسایل نقلیه را در آن جایی دهید و در ایمن‌ترین حالت ممکن محموله خود را جابه‌جا کنید.

کانتینر 40 فوت

ابعاد یک کانتینر 40 فوت عبارتند از: ابعاد بیرونی (بر حسب فوت): طول 40 x عرض 8 دقیقه x ارتفاع 8 دقیقه 6 اینچ. ابعاد بیرونی (بر حسب متر): 12.19 متر طول x 2.44 متر عرض x 2.59 متر ارتفاع. ابعاد داخلی (بر حسب فوت): 39 ‘6 اینچ طول x 7′ 9 اینچ عرض x 7’ 10 اینچ ارتفاع.

یک کانتینر 40 فوت مقدار بسیار زیادی فضای ذخیره سازی را در اختیار صاحب محموله قرار می‌دهد. با در نظر گرفتن محدودیت ها و ابعادی که داریم، منطقی است انتظار داشته باشیم که محتویات و وسایل یک خانه خانوادگی 4 خوابه بتواند در یک ظرف 40 فوتی قرار گیرد.

 

انواع کانتینر دریایی

کانتینر دریایی یک وسیله حمل و نقل است که برای انتقال کالاها به صورت جمعی از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می‌شود. این کانتینرها معمولاً از فلزات سبک و سنگین ساخته شده‌اند و دارای اندازه‌های مختلفی هستند.

برخی از انواع کانتینرهای دریایی عبارتند از:

  1. کانتینرهای ۲۰ فوتی
  2. کانتینرهای ۴۰ فوتی
  3. کانتینرهای Flat Rack
  4. کانتینرهای Open Top
  5. کانتینرهای Reefer (برای حمل کالاهای دارای نیاز به حفظ دما)
  6. کانتینرهای Tank (برای حمل مواد شیمیایی و مواد خطرناک)

انواع کانتینر فوق که در دسته‌بندی های قبلی نیز به آن‌ها اشاره شده بود برای حمل و نقل دریایی گزینه‌های مناسب‌تری هستند و از انواع کانتینر دریایی می‌باشند.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل دریایی، کراس استافینگ، ترانشیپمنت و …. می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

شناخت انواع کانتینر و بررسی تمام ویژگی و مشخصات آن‌ها در انتخاب صحیح کانتینر مناسب برای جابه‌جایی محموله‌های تجاری بسیار موثر و حائز اهمیت است. چرا که تناسب بین محموله و نوع کانتینر ضمن انکه فرایند حمل و نقل را سرعت می‌بخشد، در زمان و هزینه صرفه‌جویی ممکن را خواهد داشت و جابجایی محموله‌ با ایمنی بیشتر انجام می‌شود. محموله های بین المللی کالا، به ویژه در بخش دریایی، عمدتاً بر اساس حمل و نقل کانتینری است. این کانتینرها در اندازه های استاندارد ساخته می شوند و می توان آنها را به طور موثر در مسافت های طولانی حمل کرد و بدون باز شدن از یک وسیله حمل و نقل به وسیلۀ دیگر منتقل کرد. ضمن آنکه کانتینرهای استاندارد صنعت حمل و نقل و ارسال کالاها و جابه‌جایی آن‎‌ها را متحول کرده است و امکان حمل و نقل کالا از طریق راه آهن، جاده و کشتی را به راحتی فراهم می کند، زیرا کانتینرها از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و قابلیت به کارگیری در تمام روش های حمل و نقل بین المللی را دارد.

Comments

  • سلام هر کانتینر چند تن بار میگیرد ؟

    • سلام و عرض ادب

      ظرفیت هر کانتینر بستگی به نوع و اندازه آن دارد. به طور معمول، کانتینرهای حمل و نقل دریایی دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند. برخی از کانتینرها می‌توانند حدود 20 تا 30 تن بار را در خود جای دهند، در حالی که بعضی دیگر ممکن است تا 40 تن یا بیشتر را بپذیرند. لطفاً قبل از استفاده از کانتینر خاص، با کشتیرانی دریا زمین اروند تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق درباره ظرفیت آن را دریافت کنید.

  • FLAT RACK CONTAINERS با کانتینر تخت فرق داره.اولی میشه تخت هم بشه ولی رو بخش در ها نمیشه بار گذاشت.ولی کانتینر تخت اصلات بخش تاشو نداره

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از توضیحاتتون دوست عزیز .

  • سلام و عرض ادب ، کانتینرهای یخچالی دریایی ، سرعت شون چقدره ؟ ( ۲۰ فوت و ۴۰ فوت ) ، همینطور cb . ممنونم .

    • سلام و عرض ادب

      سرعت کانتینرهای یخچالی دریایی بستگی به شرایط دریا و نوع کشتی دارد. اما به طور معمول، سرعت کانتینرهای ۲۰ فوتی حدود ۲۲-۲۴ مایل در ساعت و کانتینرهای ۴۰ فوتی حدود ۲۴-۲۶ مایل در ساعت است. در مورد cb، ممکن است منظورتان Container Booking یا همان رزرو کانتینر باشد. اگر این است، لطفاً بیشتر توضیح دهید تا بتوانم به شما کمک کنم. یا از طریق شماره های درج شده در سایت با کازشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645