کراس استاف چیست و به چه صورت انجام می‌شود؟

کراس استافینگ چیست و چه شرایطی دارد ؟ همواره یکی از رایج‌ترین راه‌های انتقال کالا، صادرات و واردات از راه‌های آبی بوده است. در این میان، با راه‌های مختلفی می‌توان کالاها را از کشتی‌های مختلف به کشتی مورد نظر انتقال داد تا در ادامه این کالاها از طریق کشتی به مقصد خود ارسال شوند. یکی از این راه‌های انتقال کالا به کشتی Cross Stuffing یا کراس استافینگ ( کراس استاف ) است.

این روش معمولا در کشورهایی که با محدودیت‌های سیاسی یا اقتصادی مواجه هستند و در نتیجه امکان مشارکت مستقیم در تجارت آزاد جهانی و مراودات سراسری را ندارند، بسیار رایج است. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا به تعریف کراس استافینگ پرداخته و روش کراس استافینگ را شرح دهیم.

همچنین به این سؤال پاسخ خواهیم داد که کراس استافینگ چیست و در کجا اتفاق می‌افتد؟

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده تمامی خدمات حمل دریایی از جمله حمل کانتینری، کراس استافینگ، حمل فله با کشتی و سایر خدمات باربری دریایی می‌باشد.

کراس استافینگ چیست

 

تعریف کراس استاف

یکی دیگر از متداول‌ترین روش های حمل دریایی ، روش کراس استافینگ می‌باشد. همان طور که اشاره شد، روش کراس استاف راهکاری برای جا به جایی بارها بین کانتینرهای مختلف است. در این روش بارها از روی کانتینری در یک کشتی تخلیه می‌شوند تا مجددا روی کانتینر کشتی دیگر برای ارسال به مقصد بارگیری شوند.
این فرآیند مشابه سایر فرآیندهای حمل و نقل کالا نیاز به دقت زیادی دارد.

تا در روند حمل محموله مشکلی برای کالاها به وجود نیاید. به همین دلیل، عملیات کراس استاف باید توسط متخصصان آموزش دیده و با دقت زیاد انجام شود. در این روند معمولا از تجهیزات هوشمند و پالت‌های مخصوص کراس استافینگ استفاده می‌شود.

کالاهایی که متعلق به کشورهای مقصد دارای تحریم هستند، در هنگام انتقال به کشور مقصد دچار مشکل می‌شوند. از این روی نمی‌توان کالاهای مورد نظر را به صورت مستقیم به کشورهای مقصد دارای تحریم ارسال کرد. به همین دلیل،‌ کشتی‌های حامل چنین کالاهایی معمولا در کشور یا بندر دیگری تخلیه شده و محموله‌ها به روش کراس استافینگ روی کشتی دیگری بارگیری می‌شوند و پس از آن به کشور مقصد انتقال داده می‌شوند.

 

کراس استاف چیست

کراس استاف یکی از روش های رایج در حمل دریایی می‌باشد، که مسیر جهانی شدن را برای بازرگانان و تاجران همواره نموده است.

علاوه بر این، در برخی شرایط ممکن است یکسری شرکت‌های کشتیرانی حاضر به حمل کالاهای برخی کشورها نباشند. در این شرایط هم کالاها به روش کراس استاف از یک کشتی تخلیه و مجددا در کانتینر کشتی دیگری بارگیری می‌شوند.

با توجه به آن چه مطرح شد، روش کراس استافینگ در ایران به دلیل تحریم‌های متعدد روشی مرسوم بوده و کالاهای زیادی با انجام کراس استاف به کشورهای مقصد صادر یا وارد کشور می‌شوند.

روش و مراحل کراس استافینگ به چه صورت است؟

برای انجام عملیات کراس استافینگ در وهله اول باید دقت کنید که اسناد مورد نیازتان از جمله بارنامه، پکینگ لیست، اینویس، گواهی مبدأ و غیره همگی باید به نام شرکت مورد نظر در کشور امارات صادر گردند. در ادامه پس از حمل کالا و پیش از رسیدن آن به بندر جبل علی باید اصل بارنامه و یا تلکس آن را برای شرکت اماراتی ارسال کنید.

در این صورت شرکت مورد نظر مجوزات لازم را اخذ می‌کند و پس از رسیدن کالا این شرکت که مالک کالای اماراتی است، موظف به قبض انبار و دریافت ترخیصیه از نمایندگی کشتیرانی در کشور امارات می‌شود. سپس این شرکت اقدام به اظهار کالا به مقصد ایران می‌کند. در این حین، کانتینر دیگر به مقصد ایران با گرفتن Booking کانتینر قبلی را تخلیه کرده و بارگیری در کانتینر جدید شروع می‌شوند.

لازم به ذکر است که شرکت ارائه دهنده خدمات کراس استاف برای جلوگیری از هرگونه نشتی و نفوذ آب به محفظه‌های حمل کالا از سمت دیگر از وسیله‌ای تحت عنوان استافینگ باکس  (stuffing box ) استفاده می‌کند.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل دریایی از جمله حمل خرده بار، حمل کانتینری و حمل فله با کشتی می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه با ما در تماس باشید.

به طور کلی، مراحل انجام روش کراس استاف به ترتیب به شرح زیر است:

  •  ارائه نامه کشتیرانی به محوطه نگهداری کانتینر
  • تحویل لیست رسوب کانتینر به واحد عملیات
  • ثبت در سیستم اسنادی و پذیرش
  • مراجعه بارشمار و کشنده به ترمینال کانتینر خالی جهت انتقال کانتینر
  • ثبت کانتینرهای ورودی به سیستم
  • چیدمان بار درون کانتینر
  • چک کردن بار پس از تأیید نماینده صاحب کالا، پلمپ محوطه و پلمپ کشتیرانی
  • مراجعه به پورت اپراتور و قرار دادن کانتینر در لیست کشتی
  • هماهنگی و تحویل کانتینر به پورت اپراتور و اخذ رسید با مهر

هزینه‌ کراس استافینگ چقدر است؟

فاکتورهای مختلف برای تعیین هزینه کراس استافینگ مهم هستند که از آن جمله می‌توان به نوع بسته بندی، ماهیت کالا، نیاز به تجهیزات خاص برای تخلیه کالا و نیاز به مجوزات خاص اشاره کرد. به طور متوسط،‌ هزینه کراس استافینگ برای هر کانتینر حدود ۲۰ فوت مبلغی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه دارد.

همچنین کانتینرهای ۴۰ فوتی هزینه‌ای معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار دارند. علاوه بر این، کراس استاف هزینه اضافی نیز دارد. چرا که صاحبان کالا علاوه بر هزینه کرایه حمل کالا، هزینه‌های دیگری را برای کراس استافینگ متقبل می‌شوند.

از دیگر مشکلات انتقال کالاهای خارجی به ایران می‌توان به اصرار فورواردرها به کراس استافینگ کالا اشاره کرد. به عبارتی، در برخی شرایط فروشندگان کالا مشکلی با ارسال کالا به ایران ندارند و این در حالی است که فورواردها به روش کراس استاف اصرار می‌کنند.

 

cross stuffing چیست

دلیل چنین حالتی این است که به احتمال زیاد خط کشتیرانی حمل کننده کالا به ایران سرویس دهی نمی‌کند. در این شرایط، خط کشتیرانی مبدأ تنها می‌تواند کالا را در بندر جبل علی تحویل داده و در ادامه کالای مورد نظر از کانتینر تخلیه، در کانتینر دیگری بارگیری و سپس به مقصد نهایی ارسال می‌شود.

به بیان دیگر، روش کراس استاف تنها به دلیل تحریم ارسال کالا انجام نمی‌شود و در برخی شرایط ممکن است خط کشتیرانی مبدأ به کشور مقصد سرویسی را ارائه ندهد.

کراس استافینگ در کجا اتفاق می‌افتد؟

کراس استاف عمدتا در بندر جبل علی واقع در کشور امارات انجام می‌شود. به عبارتی، این بندر محل تخلیه و بارگیری مجدد تمام محموله‌هایی است که به صورت مستقیم نمی‌توانند به ایران انتقال داده شوند.

معایب کراس استاف

کراس استافینگ نیز همانند سایر روش های حمل و نقل دریایی ویژگی‌ها،  مزایا و معایب خود را دارد. اگرچه کراس استاف یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها و فراهم آوردن تجارت بین المللی برای کشورهایی با بنادر تجاری کوچک است با این حال موارد و شرایط خاصی وجود دارد که در این نوع حمل و نقل باید مورد توجه قرار بگیرد.

از جمله معایب کراس استافینگ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در روش کراس استاف امکان توقیف کشتی‌های باربری وجود دارد، در این حالت کشورهای مقصد هویت اصلی کشتی‌های تجاری را شناسایی می‌کنند و ممکن است که محموله تجاری یا کشتی باربری را به کل توقیف کنند. توقیف کشتی یا محموله‌های تجاری در بین راه علاوه‌ براین که ضرر و خسارت‌های مالی را به دنبال دارد، ممکن است برای روابط بین المللی کشور مبدا مشکلاتی نیز به وجود آورد.
  • به دلیل عدم داشتن دقت کافی امکان آسیب رسیدن به محموله ها و ایجاد خسارت برای آن‌ها وجود دارد.
  • کشتی‌هایی برای کراس استافینگ مناسب هستند که دارای تجهیزات ویژه‌ انتقال بار از جمله جرثقیل باشند، لذا دسترسی به این گروه از کشتی‌های باربری بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
  • نکته دیگری که در روش کراس استاف می‌تواند دردساز شود، شرایط آب و هوایی است. در صورت مساعد نبودن هوا و مواج بودن دریا امکان انتقال محموله‌های تجاری از یک کشتی به کشتی دیگر وجود نخواهد داشت.

تفاوت کراس استاف و ترانشیپ چیست

 

کراس استاف (Cross Staff) و ترانشیپ (Tranship) دو اصطلاح متفاوت در حمل و نقل بارها هستند.

کراس استاف یک روش حمل و نقل بار است که در آن بار از یک وسیله حمل و نقل به دیگری منتقل می شود، اما در هنگام انتقال، بار به صورت مستقیم از یک وسیله حمل و نقل به دیگری منتقل می شود. به عبارت دیگر، کراس استاف بدون تغییر مسیر چینش بار را از یک وسیله حمل و نقل به دستگاه دیگر منتقل می کند. این روش عموماً در صنایع حمل و نقل در زمین، هوا، آب، راه آهن و فضای سبز استفاده می شود.

ترانشیپ به عبارت دقیق‌تر، فعاليتي است كه يك شخص يا شركت با تأجير يك كشتي يا هواپيماي خود به شخص يا شركت ديگري كه قادر به خدمات پروژه‌ای خود نيست، كالای آنان را جابجا مي‌كند.

با تأجير كشتی يا هواپيمای خود به شخص يا شركت ديگر، تأثيرات سفارش‌دهنده‌ای كه قادر به خدمات پروژه‌ای خود نيست رفع می‌شود. در ادامه‌ی این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله ترانشیپ چیست را مطالعه نمایید.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده کلیه خدمات حمل دریایی از جمله حمل فله با کشتی و حمل خرده بار می‌باشد، جهت استعلام قیمت حمل دریایی با ما در تماس باشید.

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی مفهوم کراس استافینگ پرداخته و با تعریف آن آشنا شدیم. همچنین دیدیم که روش کراس استافینگ به چه صورت انجام می‌شود و در ادامه به بررسی هزینه‌های عملیات کراس استاف پرداخته و گفتیم که این روش معمولا در بندر جبل علی واقع در کشور امارات انجام می‌شود. اگر شما نیز نظر یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید. شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کراس استاف می‌باشد، برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

Comments

  • اطلاعات خوبی بود من کلا ذهنیت دیگه ای درباره کراس استاف داشتم ممنون

  • سلام شما کراس استاف هم انجام میدید یا فقط محموله ها به شکل ترانشیپ حمل میشه ؟

    • سلام و عرض ادب

      بله، مجموعه ما با داشتن نمایندگی در امارات قادر به انجام کلیه امور مرتبط با کراس استاف محمولات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645