ترانشیپ چیست ؟ ترانشیپمنت محموله های تجاری

ترانشیپ چیست ؟ ترانشیپمنت یعنی چه ؟ ترانشیپمنت کالا چیست و شامل چه فرایند هایی است و چه نقشی در واردات و صادرات کالاهای مختلف دارد؟ این ها پرسش‌هایی است که برخی بازرگانان و تجار و افرادی که می خواهند به تازگی در حوزه حمل و نقل کالا وارد شوند می‌پرسند. ترانشیپمنت به معنی حمل و نقل کالاها و مسافران به وسیله‌ی کشتی، هواپیما، قطار یا کامیون است. این عملیات شامل بارگیری، حمل، تخلیه و تحویل کالا یا مسافر به مقصد نهایی می‌شود. ترانشیپمنت به عنوان یکی از عوامل اصلی اقتصاد جهانی، در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت، گاز، شیمیایی، خودروسازی، الکترونیک و غیره استفاده می‌شود. هدف اصلی ترانشیپمنت، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل است.

برای ارائه پاسخ جامع به پرسش ترانشیپ چیست و ترانشیپمنت چگونه انجام می شود در ادامه این مقاله با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

ترانشیپمنت چیست؟

هر تاجر یا بازرگانی که می‌خواهد برای واردات و یا صادرات کالاهای مختلف اقدام کند باید با قوانین کشور مقصد آشنا باشد و بر اساس آن عمل کند. در این راستا ممکن است مشکلاتی بر سر راه افراد قرار بگیرد. گاهی ممکن است کالای افراد در یک گمرکی با ممنوعیت ورود مواجه شود.

در این شرایط یا کالا برگشت داده می شود و یا کالا برای ترخیص به یک به گمرکی دیگر منتقل می گردد. مشکلات در حوزه ترخیص و واردات و صادرات کالا زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که با مسئله ای به نام تحریم در برخی کشور ها مواجه می شویم. تحریم ها باعث می شود در ورود برخی کالاها به یک کشور ممنوعیت ها و قوانین سخت گیرانه ای اعمال گردد.

اما در این صورت چاره چیست؟ چگونه می توان کالای مورد نظر را به مقصد رساند و مشکلات موجود را حل و فصل کرد؟! ترانشیپ کالا روشی است که می توان بر اساس آن این مشکلات را با روش حمل و نقل ترکیبی رفع نمود.

به طورکلی خدمات ترانشیپ یا ترانشیپمنت کالا نوعی رویه گمرکی نیست و تنها در صورتی که برای واردات و صادرات کالا با مشکلاتی مانند تحریم و یا پرداخت هزینه های گزاف حمل و نقل کالا مواجه شوید بسیار کارساز خواهد بود. بعد از پاسخ به سوال ترانشیپ چیست وقت آن است که بدانیم این فرایند چگونه انجام می شود؟

خدمات ترانشیپمنت

خدمات ترانشیپمنت شامل حمل و نقل بارها به کمک کشتی های فله یا کشتی های بار است. این خدمات شامل بارگیری، حمل و تخلیه بارها به مقصد نهایی می‌شود.

 

ترانشیپ چیست

ترانشیپ برای چه کالاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

مطمئنا در صورتی که شما به حوزه ترخیص کالا و امور گمرکی تسلط کافی داشته باشید و بدانید ترانشیپ کالا چیست به راحتی می توانید مسائل مربوط به ترخیص کالا، حمل و نقل و یا مشکلات مربوط به آن را حل کنید.

به هر حال برگشت کالا و یا مشکلاتی که بر سر راه ترخیص آن وجود دارد ممکن است هم به کالاها خسارت وارد کند و هم ضررهای مالی زیادی را برای افراد و بازرگانان به بار آورد.

بنابراین بهتر است تشریفات ترخیص کالا و همچنین امور گمرکی توسط بهترین شرکت ها ترخیص کالا که دارای اعتبار و مجوزهای لازم هستند انجام شود.

اما ترانشیپ برای چه کالاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

کالاهایی که چند مقصد مختلف دارند!

ارسال کالاهای چند مقصدی مهمترین کارکرد روش ترانشیپمنت می باشد. ممکن است کالا ها برای چندین مقصد مختلف که در فاصله نزدیک به هم هستند ارسال شود. در این صورت اگر حجم بار زیاد باشد آن را به وسیله یک وسیله نقلیه مانند کشتی، تریلی یا قطار به گمرکی که در نزدیک شهرهای مقصد قرار دارد ارسال می کنند. در گمرک بارها تفکیک می شود. در نهایت هر بار به مقصد گمرک شهر مورد نظر منتقل می گردد.

در واقع در این روش، همه کالاها به مقصد گمرک میانی که در نزدیک شهر های دیگر قرار دارد بارگیری می‌شود؛ و در آنجا به تفکیک و به سایر شهرها ارسال می گردد.

به عبارتی دیگر کشور میانی یا کشور واسط بار را تحویل می‌گیرد و از آنجا با تفکیک یا تغییر وسیله نقلیه حمل و نقل، محموله را به کشورهای مقصد ارسال می کند. در گمرک میانی بعد از تخلیه و تفکیک بار، قبض انبار نیز به صورت جدا همراه با شماره سریال و کوتاژ اخذ می‌شود. در نهایت هر محموله توسط یک وسیله نقلیه مستقل به سمت مقصد بارگیری می گردد.

تغییر حامل

یکی دیگر از مزایای استفاده از فرایند ترانشیپ کالا تغییر حامل می باشد. در برخی فرایندهای صادرات و واردات کالا لازم است که وسیله نقلیه در مراحل مختلف حمل و نقل تغییر کند. مثلاً محموله از قطار به ماشین یا تریلی و برعکس تغییر یابد. این عملیات نیز در گمرک میانی به راحتی قابل انجام است و لازم نیست که اظهارنامه مجدد اخذ شود.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی از جمله حمل ترکیبی، کراس استافینگ، حمل کانتینری و خرده بار می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل با کشتی از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

تفاوت ترانزیت و ترانشیپ چیست؟

برای پرداختن به موضوع ترانشیپ کالا چیست باید درک درستی از ارتباط و تفاوت آن با مسئله ترانزیت داشته باشیم. می توان گفت به چندین ترانزیت مختلف، ترانشیپ کالا می گویند.

هرچند هر دو واژه ترانزیت و ترانشیپ شبیه یکدیگر است و گاهی به جای هم استفاده می شود اما دو معنای کاملا متفاوت دارند. طبق بیانیه بنیاد بین المللی فعالیت های گمرکی، ترانزیت فرایند گمرکی است که در آن کالا تحت کنترل گمرک از یک وسیله حمل و نقل به اداره دیگر حمل می شود. اما ترانشیپ به فرایند گمرکی گفته می‌شود که در آن کالا تحت کنترل امور گمرکی از وسیله حمل و نقل وارداتی به وسیله حمل و نقل صادراتی منتقل می گردد.

هر دو روش برای تسهیل امور تجاری و همچنین سر و سامان دادن به تشریفات و مقررات گمرکی و گزارش‌دهی در نظر گرفته شده است. همچنین ترانزیت و ترانشیپ کالا امنیت محموله ها را تامین می کند.

می توان گفت که ترانشیپمنت کالا زیر مجموعه ای از فرایند ترانزیت می باشد. در یک عبارت ساده تر ترانشیپ، حمل و نقل کالا به مقصد میانی و در نهایت به مقصد اصلی می باشد. از تراشیپ کالا زمانی استفاده می شود که به دلایل مختلف امکان ارسال مستقیم کالا به مقصد وجود نداشته باشد.

در ادامه این مطلب توصیه می‌شود مقاله تفاوت ترانزیت و ترانشیپ را مطالعه نمایید.

ترانشیپمنت کالا چیست

در واقع هر چه تعداد کشور ها و مشکلات امور ترخیص کالا ها بیشتر باشد تعداد ترانزیت ها نیز بیشتر است. اما در هر حال فرقی نمی‌کند که یک ترانشیپ از چه تعداد ترانزیت تشکیل شده باشد.

در هر حال تنها اخذ یا اظهار یک ترانزیت برای حمل و نقل کالا کافی می باشد. به عبارت دیگر در پاسخ به سوال ترانشیپ کالا چیست می توان گفت به نوعی روش حمل و نقل کالا اطلاق که در آن کالا طبق قوانین امور گمرکی از یک وسیله حمل و نقل ورودی به وسیله حمل و نقل خروجی دیگر منتقل می گردد.

در این فرآیند اطلاعاتی که در اظهارنامه ترانزیت اول درج شده است با سایر ترانزیت ها در ارتباط می باشد. در واقع تنها تفاوت در این روش وسیله حمل کالا می باشد. بنابراین با همان یک اظهارنامه که اطلاعات مشترکی دارد می توان داده های موجود را از طریق سیستم انتقال داد. به همین دلیل در ترانشیپمنت کالا نیاز به اخذ چندین اظهارنامه وجود ندارد.

از دیگر روش‌های حمل و نقل آبی می‌توان به حمل کانتینری اشاره نمود که در کنار ترانشیپمنت کالاها مسیر حمل و نقل دریایی و تجارت را هموار می‌سازد.

مزایای ترانشیپ کالا چیست؟

در روش ترانشیپمنت کالا لازم نیست که از همان ابتدا، از گمرک مبدا چند وسیله نقلیه جداگانه برای ارسال مستقیم کالا ها به شهرهای مقصد در نظر گرفت. در نتیجه از هزینه حمل و نقل کالاها کاسته می شود.

این روش علاوه بر کاهش هزینه حمل و نقل، مزایای فراوانی برای صادرات و واردات کالاهای مختلف نیز به همراه دارد. با استفاده از رویه ترانشیپ کالا، قاچاق کالا به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و همچنین از فرآیندهای وقت‌گیر و تشریفات طولانی امور گمرکی نیز جلوگیری می شود.

همان طور که گفته شد رویه ترانشیپمنت کالا به دلیل ممنوعیت و محدودیت هایی که برای ارسال مستقیم کالا به یک یا چند مقصد وجود دارد کاربرد دارد.

معایب روش ترانشیپ کالا

هر چند که ترانشیپ کالا روشی مطمئن برای صرفه جویی در هزینه حمل و نقل محموله و بارهای مختلف به شمار می رود اما زمان رسیدن محموله به مقصد را افزایش می دهد. البته این تاخیر با توجه به مسیر طولانی که حمل کالا در پیش رو دارد امری کاملاً طبیعی است.

در هر حال لازمه ترانشیپمنت کالا، تخلیه بار و بارگیری آن ها به تفکیک در وسایل نقلیه دیگر به زمان زیادی نیاز دارد. در بعضی مواقع ممکن است بارگیری یک محموله در یک بندر یک هفته و حتی بیشتر نیز طول بکشد.

بنابراین از روش ترانشیپمنت کالا تنها زمانی استفاده می شود که هیچ گونه امکانی برای ارسال مستقیم کالا به مقصد مورد نظر وجود نداشته باشد.

ترانشیپ بین المللی مناطق گمرکی

در مناطق گمرکی همواره ترانشیپ بین المللی در سطح بالایی انجام می شود. در سال‌های اخیر شاخص ترانشیپ بین المللی حدود ۲۸ الی ۳۰ درصد می باشد. با توجه به توسعه تجارت و همچنین گسترش کانال های مبادله کالا، احتمال افزایش این شاخص تا ۳۵ درصد نیز پیش بینی شده است.

ترانشیپ بین المللی به صورت کاملا قانونی، بخش مهمی از تجارت جهانی به شمار می رود که به صورت روزانه در حال انجام است.

ترانشیپمنت یکی از روش‌ های حمل و نقل دریایی است که مزایای بسیاری برای تاجران در حوزه حمل دریایی کالا دارد.

ترانشیپمنت کالا چیست

مراکز ترانشیپ کالا کجاست؟

در سطح جهانی ترانشیپمنت کالا بیشتر در تقاطع مسیر های حمل و نقل کالاها در تنگ راه هایی مانند سوئز، جبل الطارق، تنگه پاناما و غیره وجود دارد. این مراکز در امتداد مسیر اصلی دریایی که حول مدار استوا قرار دارد واقع شده است.

تجارت قاره های آسیا، کشورهای خاورمیانه و اروپا از این مسیر ها انجام می‌شود. در حال حاضر ۷ بازار بزرگ ترانشیپ، عمده ترین فعالیت های حمل و نقل بین المللی را انجام می دهد.

از طرفی رقابت در میان مراکز مختلف حمل و نقل برای دریافت ترافیک زیاد است. بنابراین حتی بنادر کوچک نیز می‌توانند به صورت جدی وارد حوزه تجارت دریایی جهانی شوند و با بنادر بزرگتر رقابت کنند. چرا که عملیات ترانشیپ و انجام فعالیت های حمل و نقل به بندر خاصی محدود و یا وابسته نیست.

تاخیر در ترانشیپ

هنگام حمل و نقل به خارج از کشور، به دلیل مسافت طولانی، در چنین شرایطی تاخیر در فرایند ترانشیپمنت بسیار رایج است. بسته به ماهیت محموله، محموله شما در کشتی دیگری بارگیری می شود که زمان بیشتری طول می‎کشد.

ممکن است یک هفته طول بکشد تا کشتی به طور کامل توسط یک بندر بارگیری شود و بارگیری آن در کشتی که به مقصد نهایی خود می‌رسد یک هفته دیگر طول بکشد.

این تأخیرهای طولانی می‌تواند نتیجه ازدحام بندر باشد و گاهی اوقات تا ماه ها طول می‌کشد. به همین دلیل، این روش تنها در صورت وجود توصیه مستقیم مبنی بر عدم وجود مسیر حمل و نقل به مقصد قابل استفاده است.

ردیابی ترانشیپ چیست

اگر شما تاجر یا بازرگان هستید و می خواهید محموله خود را از روش ترانشیپمنت کالا ارسال کنید باید نسبت به چگونگی ردیابی محموله نیز اطلاعات لازم را داشته باشید.

در این صورت بهتر است از همان ابتدا با شرکت حمل و نقلی که نسبت به امور گمرکی مسلط است وارد مذاکره شوید. این شرکت های معتبر، امکان ردیابی آنلاین محموله را در اختیار شما قرار می دهند. تنها کافی است کد بارنامه خود را وارد وب سایت شرکت مربوطه نمایید و از زمان حرکت، ورود و خروج بار خود در هر لحظه آگاه شوید.

Transshipment usually occurs when there is no direct trade route between the export and the import location

All ports around the globe are not directly connected. This is where transshipments help the shipping business. It’s also a very cost-effective option as compared to direct shipments. Apart from using transshipments, you can also lease containers at best rates to reduce the shipping cost

 

ترانشیپمنت معمولا زمانی اتفاق می افتد که هیچ مسیر تجاری مستقیمی بین محل صادرات و واردات وجود نداشته باشد.
همه بنادر در سراسر جهان به طور مستقیم متصل نیستند. این جایی است که ترانشیپ به تجارت حمل و نقل کمک می‌کند. همچنین این یک گزینه بسیار مقرون به صرفه در مقایسه با حمل و نقل مستقیم است. به غیر از استفاده از حمل و نقل، می توانید کانتینرها را با بهترین نرخ اجاره کنید تا هزینه حمل و نقل را کاهش دهید.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

ما در این مطلب پاسخ کاملی به پرسش ترانشیپ چیست در اختیار شما قرار دادیم. بنابراین حتما الان دیگر می دانید که ترانشیپ کالا نوعی حمل و نقل به شمار می‌رود که در دنیای تجارت امروزی جایگاه بسیار مهمی دارد و روز به روز در حال توسعه و گسترش می باشد. همچنین حالا می دانید که روش ترانشیپمنت کالا بهتر است برای بارهایی استفاده شود که مسیر مستقیمی برای ارسال به کشور مبدا ندارد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Comments

  • سلام مطلب مفیدی بود استفاده کردیم ممنون

    • سلام و عرض ادب
      ممنون از توجه شما.

  • بسیار عالی و مفید بود ممنون از توضیحات جامع و کامل شما

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645