تفاوت ترانزیت و ترانشیپ چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

اگر شما در زمینه حمل و نقل فعالیت دارید احتمالا بارها از واژه ترانزیت و ترانشیپ استفاده می کنید چرا که این دو فرایند در حوزه صادرات و واردات نقش مهمی ایفا می کند. اما افرادی که به تازگی وارد عرصه حمل و نقل شده اند می‌خواهند بدانند تفاوت ترانزیت و ترانشیپ چیست یا فرق ترانزیت با ترانشیپ بر اساس چه مشخصه ای تعریف می‌شود؟ ترانزیت به معنای عبور از یک نقطه به نقطه دیگر بدون توقف و توقف طولانی در آن نقطه است. در حمل و نقل، معمولاً این اصطلاح برای توصیف سفرهایی استفاده می‌شود که به عنوان قسمتی از مسیر اصلی یک مسافرت بزرگ انجام می‌شوند. ترانشیپ در زمینه حمل و نقل به معنای انتقال کالاها یا مسافران از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر به عنوان قسمتی از یک سفر کلی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، اگر شما در یک مسیر حمل و نقل دو یا چند وسیله نقلیه مختلف برای رسیدن به مقصد استفاده کنید و در هر تغییر وسیله نقلیه کالاها یا مسافران انتقال یابند، این فرآیند انتقال را می‌توان ترانشیپ نامید.

به طور خلاصه، ترانزیت بیشتر به عبور بدون توقف از یک نقطه به نقطه دیگر اشاره دارد، در حالی که ترانشیپ به انتقال از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه دیگر در طول یک سفر اشاره دارد.

 

فرق ترانزیت و ترانشیپ

 

در ادامه این مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه شوید تا تفاوت ترانشیپ و ترانزیت را در صنعت حمل و نقل بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت تفاوت ترانزیت و ترانشیپ

برای درک بهتر تفاوت ترانزیت و ترانشیپ لازم است که ابتدا به مفهوم کلی ترانزیت و ترانشیپ اشاره‌ای داشته باشیم.

ترانزیت چیست؟ چه کارکردی دارد؟

به طور کلی ترانزیت به معنای حمل و نقل کالا از یک گمرک بدون انجام امور گمرکی به گمرک دیگر می‌باشد. به کالاهایی که از طرف فروشنده ارسال می گردد اما هنوز در مقصد به دست خریدار نرسیده است نیز کالای ترانزیتی می‌گویند.

ترانزیت یک تجارت و فعالیت بین المللی محسوب می‌شود به همین دلیل کشورهای مختلف برای ترانزیت کالا از کشور خود می بایست قوانین و مقررات بین المللی و ضوابط کشورهای دیگر را رعایت کنند. در اینصورت به راحتی می توانند از مرز کشورهای مختلف عبور کنند و به دردسر نیفتند.

روش ترانزیت عامل موثری برای کاهش هزینه های حمل و نقل کالا مخصوصاً در زمان هایی‌ست که مقصد ارسال بار فاصله بسیار زیادی از مبدا دارد.

چرا که بر اساس تعریف روش ترانزیت، دیگر لازم نیست که کالا در هر گمرکی کارشناسی شود و مورد بررسی قرار بگیرد. در نتیجه هزینه های پر و خالی کردن وسیله نقلیه از کالا، هزینه های انبارداری، بازرسی کالا و غیره نیز کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت ترانشیپ و تزانزیت

در میان انواع روش های ترانزیت از جمله ترانزیت جاده ای، ترانزیت ریلی، ترانزیت هوایی و… ترانزیت دریایی سابقه طولانی تری دارد و علاوه بر صادرات و واردات کالاهای مختلف برای ارسال و یا دریافت بسته و کالاهای شخصی از جمله حمل اثاث و غیره نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر بخوانید: ترانزیت چیست  ؟

ترانشیپ چیست؟

به فرایند ارسال کالا از یک گمرک به گمرکی دیگر برای دسترسی به مسیری برای انتقال کالا ترانشیپ می گویند. در واقع می‌توان گفت ترانشیپ یک روش حمل و نقل کالا است که در آن کالا تحت نظارت گمرکی از یک وسیله حمل و نقل ورودی به وسیله حمل و نقل خروجی انتقال می یابد.

برخی بازرگانان برای کاهش هزینه های حمل و نقل و همچنین وجود تحریم یا محدودیت ها در کشور، کالای خود را ابتدا به یک کشور دیگر منتقل می کنند و سپس با استفاده از روش ترانشیپ بار خود را به کشور مقصد انتقال می دهند.

بنابراین ترانشیپ برای واردات کالاهایی که به صورت مستقیم امکان ورود به مقصد ایران را ندارند مورد استفاده تجار، صاحبین کالا و بازرگانان قرار می گیرد. می توان گفت ترانشیپ به روان شدن انجام امور ترخیص کالا، جلوگیری از قاچاق کالا و کاهش هزینه ها در حوزه صادرات و واردات تاثیر زیادی دارد. در رابطه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله ترانشیپ چیست را مطالعه نمایید.

در ادامه مطلب تفاوت ترانزیت و ترانشیپ را بررسی می کنیم.

فرق بین ترانزیت و ترانشیپ

تفاوت ترانشیپ و ترانزیت چیست؟

هنگامی که یک بازرگان یا تاجر کالایی را به کشور وارد می کند برای انجام امور ترخیص کالا بار خود را به یکی از گمرکات کشور تحویل می دهد. بعد از انجام تشریفات گمرکی کالا ترخیص می شود و تاجر می تواند محموله خود را به بازار مورد نظر عرضه کند.

اما انجام امورترخیص برای برخی کالاها محدودیت و پیچیدگی های خاصی دارد و گاهی تشریفات گمرکی صاحبین کالا را با ممنوعیت هایی روبرو می کند. در حالی که ممکن است یک گمرک دیگر هیچ محدودیت یا مشکلی برای ترخیص آن کالا نداشته باشد.

در این حالت صاحبین بار محموله خود را از گمرک مورد نظر به گمرک دیگری که شرایط مساعدی برای ترخیص کالا داشته باشد منتقل می کنند. البته کار به همین سادگی هم نیست، گمرک دوم هم شرایط و ضوابط خاصی برای ارسال کالا دارد. بنابراین صاحبین بار اگر می خواهند ورود کالای آنان به کشور قاچاق محسوب نشود باید این قوانین را رعایت کنند.

همانطور که عنوان شد به این فرایند ترانشیپ کالا می گویند. بنابراین طبق تعاریف ارائه شده در بخش بالا میتوان گفت ترانشیپ مجموعه ای از دو یا چند ترانزیت است. تعداد ترانزیت ها در فرایند ترانشیپ بر اساس هدف حمل و نقل می تواند متفاوت باشد.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کانتینری به اقصی نقاط جهان می‌باشد. برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت حمل دریایی با کارشناسان دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

تفاوت ترانزیت و ترانشیپ چیست

مهمترین فرق ترانزیت با ترانشیپ

ترانشیپ نسبت به روش ترانزیت از مزایایی برخوردار است. از جمله مهمترین مزیت ترانشیپ نسبت به ترانزیت اظهار یک ترانزیت بدون نیاز به اظهار مجدد ترانزیت های بعدی که در ارتباط با ترانزیت اولیه هستند می باشد.

علت عدم نیاز به اظهارنامه مجدد و حذف این دوباره کاری ها این است که معمولا همه اطلاعات اظهارنامه یکسان هستند و در این فرایند فقط حامل متغیر می باشد.از طرفی ممکن است کالای اظهارنامه ترانزیت اول به شکل چندین بخش مختلف در چندین اظهارنامه ترانزیت حمل شود.

بنابراین در روش ترانشیپ می توان اطلاعات مشترک اظهارنامه های ترانزیت چندین ترانزیت را از طریق سیستم منتقل کرد؛ بدون اینکه نیازی به اظهار مجدد وجود داشته باشد.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

پایان
شما دراین مطلب با موضوع تفاوت ترانزیت و ترانشیپ چیست همراه ما بودید. همان طور که عنوان شد هدف بازرگانان، صادرکنندگان و واردکنندگان کالا از بکارگیری روش ترانشیپ، دور زدن تحریم ها در کشور مقصد و صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل کالا است. همچنین در بررسی تفاوت ترانشیپ و ترانزیت به مزیت های روش ترانشیپ نسبت به ترانزیت اشاره کردیم. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفیده بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645