معنی ترانزیت چیست؟

معنی ترانزیت چیست؟ انواع ترانزیت کدامند؟ هزینه حمل کالا به سایر کشورها به چه عواملی بستگی دارد؟ تفاوت ترانزیت داخلی با ترانزیت خارجی چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش ها هستید و می خواهید با مفاهیم ترانزیت بین المللی، ترانزیت کالا، ترانزیت دریایی و … بیشتر آشنا شوید در ادامه مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید. می خواهیم پاسخ مناسبی برای پرسش ترانزیت چیست ارائه دهیم و شما را با انواع ترانزیت آشناکنیم.

 

ترانزیت چیست

ترانزیت چیست؟

در یک تعریف کلی به جابجایی کالاهای گمرک نشده که از یک گمرک به گمرک دیگر منتقل می شود ترانزیت می گویند. به عبارت دیگر به کالایی که از سمت فروشنده ارسال شده اما هنوز به دست خریدار نرسیده باشد کالای ترانزیتی می‌گویند.

از ویژگی های ترانزیت کالا می توان به هزینه پایین آن اشاره کرد. زیرا در این روش یک محموله در هر گمرک مورد بررسی قرار نمی گیرد. بنابراین هزینه هایی چون انبارداری، بازرسی کالا، هزینه پر و خالی کردن وسیله نقلیه از کالا و غیره از کل هزینه حمل و نقل کالا کسر می‌شود.

از آنجا که ترانزیت کالا یک فرایند بین المللی است تمام کشورها باید قانون و مقررات بین المللی ترانزیت در امور گمرکی را رعایت کنند. در این صورت به راحتی می توانند از مرز کشورها عبور و نسبت به جابجایی و حمل و نقل کالاهای مختلف از گمرک دیگر کشورها اقدام نمایند.

قیمت ترانزیت کالا

قیمت ترانزیت کالا در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. هر کشور بر اساس قانون و مقررات خود و بر اساس سیاست های رقابتی، تعرفه های خاص خود را برای ترانزیت کالا اعلام می‌کند.

اما هزینه حمل و نقل کالا در کشور ها و مناطقی که به صورت ویژه در زمینه ترانزیت کالا فعالیت می‌کنند بسیار کمتر از سایر مناطق است. به همین دلیل تجارت و مبادلات کالا می‌تواند سود خوبی برای آن کشور به همراه داشته باشد.

 

انواع ترانزیت کدامند؟

بعد از این که پاسخ سوال ترانزیت چیست را ارائه دادیم وقت آن است که انواع ترانزیت را نیز بهتر بشناسیم. انواع ترانزیت به روش های مختلفی انجام می شود. این فرآیند را می توان از دو لحاظ مورد بررسی قرار داد:

  •  قلمرو یا مرز گمرکی
  • شیوه حمل بار

انواع ترانزیت بر اساس مرز گمرکی

در این روش ترانزیت کالا به صورت داخلی و خارجی انجام می شود.

معنی ترانزیت داخلی

نام دیگر ترانزیت داخلی پاساوان است. اگر یک کالا وارد کشور شود اما به دلایل مختلف امکان ترخیص کالا و ورود به داخل بازار های داخلی برای آن کالا وجود نداشته باشد از روش ترانزیت داخلی استفاده می شود.

طبق ماده ۶۰ قانون گمرکی کشور یا به صلاح دید گمرک و یا درخواست وارد کننده، بار می تواند به گمرک دیگر در کشور منتقل شود تا تشریفات گمرکی و ترخیص کالا در آن منطقه انجام گردد. در این صورت به انتقال کالا از گمرک های داخلی به یکدیگر ترانزیت داخلی یا پاساوان می گویند.

 

ترانزیت یعنی چه

 

در ترانزیت داخلی فرایندهای اداری و پرداخت حقوق گمرکی در مقصد انجام می‌شود و سپس فرایند واردات کالا صورت می پذیرد. مثلاً ممکن است صاحب بار، کالای خود را وارد گمرک بندرعباس کند اما ترافیک و حجم محموله ها در گمرک بندرعباس زیاد باشد. به همین دلیل وارد کننده امکان ترخیص کالا در زمان مقرر را نداشته باشد.

بنابراین طبق ماده‌ای که عنوان شد می‌تواند کالا را به گمرک دیگری مانند گمرک سرخس انتقال دهد تا تشریفات ترخیص گمرکی آن انجام شود.

به طور کلی وقتی در فرآیند حمل و نقل، کالای گمرک نشده از گمرک یک کشور به گمرک دیگر در همان کشور حمل می شود به آن ترانزیت داخلی می گویند.

در رابطه با هزینه ترانزیت داخلی باید به این نکته توجه نمود که اگر ترانزیت داخلی به درخواست مالک بار باشد، طبق قوانین موجود خسارات احتمالی و حق بیمه وارده بر عهده خود تقاضا کننده خواهد بود.

در غیر اینصورت اگر فرایند ترانزیت داخلی به درخواست گمرک انجام شده باشد پرداخت تمام هزینه ها و در صورت بروز ضرر تمامی خسارات بر عهده سازمان مذکور خواهد بود.

 

ترانزیت بین المللی

به ارسال کالا از یک کشور به کشور دیگر ترانزیت خارجی یا ترانزیت بین المللی می گویند. در واقع ترانزیت خارجی به فرایند ورود و عبور کالا از یک گمرک مرزی و خارج شدن آن از گمرک مرزی دیگر اطلاق می شود. در ترانزیت بین المللی کالایی که از کشور خارج می شود به دلیل شرایط واردات، از پرداخت حقوق گمرکی، عوارض و سود بازرگانی معاف است.

البته هزینه های گمرکی باید پرداخت شود. مگر این که در قراردادهای ترانزیتی که با کشورهای دیگر بسته می شود وضعیت هزینه ها به صورت دیگری مشخص شده باشد.

انواع ترانزیت بر اساس شیوه حمل بار

در این روش ترانزیت به صورت دریایی، هوایی، ریلی و جاده ای انجام می شود.

 ترانزیت دریایی

ترانزیت دریایی نسبت به سایر روش های ترانزیت قدمت بیشتری دارد. قرن های متمادی است که کشورهای مختلف برای تجارت و حمل و نقل کالاهای مختلف از روش ترانزیت دریایی استفاده می کنند. البته ترانزیت دریایی محدود به کالاهای وارداتی و صادراتی نیست. بلکه صادرات موادی مانند نفت و دیگر مایعات را نیز در بر می گیرد.

بسیاری از افراد نیز ترجیح می‌دهند برای ارسال بسته و یا اثاث و سایر محموله‌های خود به کشورهای خارج از مرزهای ایران از روش حمل و نقل بین المللی ترانزیت دریایی استفاده کنند.

هرچند هزینه ترانزیت دریایی نسبت به روش های هوایی کمتر است اما زمان طولانی‌تری تا رسیدن کالا به مقصد لازم است. به همین دلیل اگر قرار است کالایی در شرایط حساس یا در زمانی سریعتر به مقصد برسد ترانزیت دریایی روش مناسبی نمی باشد.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کشتیرانی می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 ترانزیت هوایی

ترانزیت هوایی یکی از رایج ترین روش ها در حمل و نقل بین المللی محموله های مختلف می باشد. معمولاً کالاهایی که ارزش مالی زیاد و وزن و حجم پایینی دارند و همچنین نیاز است که در اسرع وقت به مقصد منتقل شود از طریق ترانزیت هوایی ارسال می گردند.

 ترانزیت ریلی

ترانزیت کالا به جابجایی کالا به وسیله خطوط قطار های اکسپرس یا معمولی اطلاق می شود. برای انجام فرآیند ترانزیت ریلی لازم است که هر دو کشور مجهز به خطوط ریلی باشند.

بنابراین در کشورهایی که دارای مرزهای زمینی مشترک هستند و ارتباط ریلی میان دو کشور برقرار است ترانزیت ریلی بسیار رایج می باشد. به عنوان مثال در اکثر کشورهای اروپایی به دلیل مرز زمینی مشترک برای جابجایی محموله های مختلف از ترانزیت ریلی استفاده می شود.

هزینه ترانزیت ریلی نسبت به روش ترانزیت دریایی و هوایی بسیار کمتر است. اما این روش برای کالاها و مقاصد خاص روش چندان موثری و معقولی نیست.

 

معنی ترانزیت

 بیشتر بخوانید: مراحل ترخیص کالا چیست ؟

ترانزیت جاده‌ای

ترانزیت جاده‌ای بیش از هر نوع ترانزیتی برای شرکت ها و علاقمندان به مقوله حمل و نقل بین المللی آشنا است. شاید شما هم تریلر های ترانزیت جاده ای را که در جاده های میان کشورهایی که دارای مرز مشترک هستند در حال رفت و آمد و ترانزیت کالا می‌باشند دیده باشید. در هر حال در صورت داشتن جاده ترانزیت در دو کشور، می توان از این روش برای جابجایی کالاهای مختلف استفاده کرد.

مهمترین فاکتورها در هزینه انواع ترانزیت کالا

در ادامه مطلب ترانزیت چیست وقت آن است که با هزینه انواع ترانزیت نیز آشنا شویم. همان طور که عنوان شد حمل و نقل بین المللی و ارسال بار به کشورهای خارجی روش های گوناگونی دارد.

اگر ارزش بار یا محموله ارسالی بالا باشد و در عین حال حجم بزرگی نداشته باشد بهترین روش برای جابجایی و ارسال این بار به مقصد، روش ترانزیت هوایی و یا حمل و نقل هوایی می باشد.

اگر می خواهید درباره هزینه انواع ترانزیت کالا و هزینه ارسال بار به خارج از کشور اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید فاکتورهای مهم در قیمت ترانزیت را بررسی نمایید. از جمله:

  •  سایز یا ابعاد بار
  • وزن و حجم بار
  • ارزش بار
  • مدت زمان مورد نیاز تا رسیدن بار به مقصد

پایان

ما در این مطلب مفهوم ترانزیت چیست را مورد بررسی قرار دادیم و انواع ترانزیت را از جمله ترانزیت دریایی، ترانزیت ریلی و… را تشریح کردیم.

در دنیای ارتباطات امروزی که روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است صادرات و واردات و ترانزیت کالا به یک فرایند بسیار مهم و ضروری برای اقتصاد هر کشور تبدیل شده است. ترانزیت داخلی و ترانزیت بین المللی و فرایند های مربوط به آن مانند ترخیص کالا از گمرک و… نقش مهمی در اقتصاد کشورهای مختلف دارد.

در این مطلب به طور کامل به این سوال که معنی ترانزیت چیست پاسخ داده شد. اگر برای ترانزیت کالا و ترخیص کالای خود از گمرک نیازمند مشاوره هستید شرکت حمل و نقلی را انتخاب کنید که در این زمینه دارای دانش و تخصص کافی باشد و بتواند به راحتی شما را در این زمینه راهنمایی کند.

Comments

  • مطلب کاملی بود ممنون

  • اطلاعات مفیدی بود ممنون

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن نیت شما.

  • تشکر از معلومات مزید تان : نه میتوانیم بګویم درکل ترانزیت به سه نوعه است
    ۱ ترانزیزت داخلی ۲ ترانزیت خارجی ۳ ترانزیت بین المللی و همچنان میشه در مورد ترانزیت خارجی و ترانزیت بین المللی کمی توضیحات بدهید ممنو ن سازید

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما. در رابطه با درخواستتون پیشنهاد میشه روی مقاله زیر کلیک کنید:

      ترانزیت بین المللی چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645