ترانزیت داخلی چیست ؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

ترانزیت داخلی چیست؟ چه تفاوتی با ترانزیت خارجی دارد؟ هزینه ترانزیت داخلی بر چه اساسی محاسبه می شود. ترانزیت داخلی به معنای حمل و نقل بار از یک نقطه به نقطه دیگر در داخل یک کشور است. در این روش، بار به صورت موقت در یک شهر یا منطقه ترانزیت می‌کند و سپس به مقصد نهایی خود حمل می‌شود. ترانزیت داخلی معمولاً برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان صرفه‌جویی استفاده می‌شود. همچنین، این روش می‌تواند در صورت عدم وجود شبکه حمل و نقل مناسب برای رسیدن به مقصد نهایی، به عنوان یک جایگزین موثر استفاده شود.شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات کشتیرانی و حمل و نقل دریایی آماده است تا در زمینه ترانزیت داخلی و خارجی اطلاعات لازم را در اختیار تجار و بازرگانان محترم قرار دهد.

برای پاسخ پرسش های خود در این مقاله با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل دریایی همراه باشید.

ترانزیت داخلی چیستتعریف ترانزیت داخلی

به طور کلی ترانزیت شامل دو نوع ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی می شود. ترانزیت داخلی برای افرادی که در زمینه تجارت در عرصه های داخلی و خارجی فعالیت می کنند اهمیت زیادی دارد. در این رابطه بیشتر مطالعه کنید: مفهوم ترانزیت چیست ؟

در واقع می توان گفت ترانزیت داخلی به فرایند جابجایی کالا در داخل مرزهای کشور اطلاق می شود. به عبارتی زمانی که یک کالا در تناژ بالا از نقطه ای به نقطه دیگر بدون خروج از مرز و با وسایل حمل و نقل مختلف جابجا شود به آن ترانزیت داخلی می گویند.

همچنین در تعریف ترانزیت داخلی گمرک می توان گفت هنگامی که کالاهای وارداتی ترخیص نشده اند و حقوق و عوارض آن پرداخت نشده و از یک گمرک در داخل کشور به گمرکی دیگر در همان کشور تحت نظارت گمرکی جابجا می شود ترانزیت داخلی رخ می دهد.

روشهای ترانزیت داخلی

هر چند ترانزیت داخلی با روش های مختلفی انجام می‌شود اما معمول ترین و رایج ترین روش حمل و نقل برای کالاهایی با تناژ بالا ترانزیت زمینی می باشد.

در این روش از انواع وسایل نقلیه مانند کامیون های بزرگ، ترانزیت چادری و تریلی استفاده می شود. در مواقعی که بار مربوط به تولیدات کارخانه های سنگین و مواد اولیه صنعتی باشد برای انجام ترانزیت داخلی از قطار یا ترانزیت ریلی استفاده می شود.

ترانزیت داخلی

بیشتر بخوانید: ترانزیت بین المللی چیست ؟

انواع ترانزیت داخلی

ترانزیت داخلی با روش های مختلفی انجام می شود. هرچند در در میان باور عمومی ترانزیت داخلی بیشتر یادآور حمل و جابجایی بارهای سنگین به وسیله کامیون یا تریلی است. اما انواع دیگری از ترانزیت داخلی نیز در حوزه حمل و نقل بین المللی تعریف شده است. از جمله:

ترانزیت زمینی

به فرآیندی که در آن جابجایی بارهای سنگین در تناژ بالا به وسیله وسایل نقلیه چون تریلی، کامیون و کمپرسی انجام شود ترانزیت زمینی می گویند که شامل ترانزیت ریلی قطار نیز می شود. البته از ترانزیت ریلی بیشتر برای حمل بار در حجم گسترده تر استفاده می شود. معمولاً مواد اولیه کارخانه ها یا وسایل ساخت و ساز و ساختمانی به وسیله ترانزیت ریلی حمل می گردد.

ترانزیت هوایی

یکی دیگر از روش های حمل و نقل در ترانزیت داخلی که اهمیت زیادی در کشورهای مختلف دارد ترانزیت هوایی است. این روش برای کالاهایی کاربرد دارد که لازم است در اسرع وقت جابجا شوند. مانند دارو یا محصولات کشاورزی فاسد شدنی و غیره.

ترانزیت دریایی

در حال حاضر ترانزیت دریایی یک روش حمل و نقل رایج است. با این روش می توان چندین هزار تن بار را به وسیله کشتی های ترانزیتی جابجا کرد. البته ترانزیت دریایی بیشتر در حوزه ترانزیت بین المللی کاربرد دارد. همچنین در کشورهایی که دارای مرزهای آبی گسترده‌ای دارند نیز ترانزیت دریایی رایج است.

این روش نسبت به انواع ترانزیت داخلی کم‌خطرتر می باشد و هزینه کمتری را نیز در پی دارد. امروزه در کشور ایران و در بنادر مهمی چون بندر چابهار، بندر رجایی، بندر ماهشهر و بندر امام حجم وسیعی از ترانزیت دریایی با هدف جابجایی هزاران تن کالا در حال انجام است. شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند نیز ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی به سراسر بنادر تجاری جهان است. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه کشتیرانی با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

مفهوم ترانزیت داخلی 

مراحل ترانزیت داخلی

بعد از این که اظهارنامه و سایر مدارک توسط گمرک تحویل گرفته شد در گام اول مشخصات کالا بررسی می شود و با اظهارنامه و مدارک مربوطه تطبیق داده می شود.

در ادامه مبلغی توسط متصدی حمل بار بدون دخل و تصرف از صاحب بار برای ضمانت رساندن کالا به مقصد گرفته می شود. بعد از انجام این مراحل، مجوز بارگیری و ارسال کالا صادر می شود. البته قبل از آن که ترانزیت از گمرک خارج شود مجددا مورد کارشناسی و بررسی قرار می گیرد.

لازم است که کالای ارسالی طبق برنامه زمانی پروانه ترانزیت و در زمان مشخص به مقصد برسد. بعد از رسیدن محموله به گمرک مقصد نیز، بار توسط کارشناسان گمرک بررسی می شود. در نهایت با تطبیق وضعیت محموله با مشخصات درج شده در اسناد و مدارک، قبض انبار گمرک مقصد صادر می گردد. پس از این مرحله صاحب بار می تواند کالای خود را ترخیص کند.

انجام مراحل مختلف ترانزیت داخلی به پیشنهاد وزارت صنعت و توافق با اداره گمرک نیاز به گرفتن ثبت سفارش ندارد. بنابراین بدون اخذ ثبت نیز می توان فرایند ترانزیت داخلی را انجام داد. اما مهمترین مدارکی که برای پیشبرد مراحل ترانزیت داخلی مورد نیاز است عبارتند از:

  • فاکتور فروش کالا
  • لیست عدل بندی
  • ترخیصیه
  • بارنامه
  • گواهی مبدا
  • قبض مربوط به انبار گمرک
  • گواهی ثبت سفارش

هزینه ترانزیت داخلی کالا

ارسال کالا به شیوه های مختلف در ترانزیت داخلی هزینه های متفاوتی در پی دارد. می توان گفت هزینه ترانزیت داخلی تحت تاثیر پارامترهای زیر است:

  • نوع کالا
  • نوع ترانزیت داخلی
  • ارزش کالا
  • بیمه
  • مسیر ترانزیت
  • فاصله مبدا تا مقصد

 

برای اطلاع از هزینه دقیق ترانزیت داخلی محموله مورد نظر خود می توانید با شرکت های مرتبط تماس بگیرید و از قیمت دقیق ارسال کالا یا بارهای خود به شیوه های مختلف اطلاعات لازم را کسب کنید.

در نظر داشته باشید انجام فرآیند ترانزیت داخلی کالا به صورت شخصی ممکن است هزینه های زیادی را برای صاحبین بار در پی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است این امر به شرکت های معتبر حمل و نقل در زمینه ترانزیت سپرده شود. تا هم در زمان و هم هزینه ها صرفه جویی گردد. از طرفی این شرکت ها به دلیل داشتن بیمه، سلامت انتقال کالا را تا رسیدن به مقصد تضمین می کنند.

ترانزیت داخلی چیست

تفاوت ترانزیت داخلی و خارجی

شاید بپرسید مهم ترین تفاوت ترانزیت داخلی و خارجی چیست؟ ترانزیت خارجی یا ترانزیت بین المللی برای انتقال بارهای سنگین از یک کشور به کشور دیگر کاربرد دارد. البته ممکن است بار های سبک نیز به وسیله ترانزیت هوایی میان کشورها جابجا شود. بنابراین می‌توان گفت بارزترین تفاوت ترانزیت خارجی یا بین المللی، برون مرزی بودن آن، قوانین و مقررات خاص و وسایل حمل و نقل در این روش می باشد.

از طرفی قوانین و تشریفات گمرکی در حوزه ترانزیت داخلی (مانند تطبیق کالا با اظهارنامه و غیره) تقریبا مشابه ترانزیت خارجی است. رعایت این قوانین و پیروی از ضوابط تعیین شده برای انجام مبادلات تجاری بسیار مهم است. زیرا به عنوان مثال اگر بار ترانزیت طبق قوانین و در زمان تعیین شده به گمرک مقصد نرسد کالا به عنوان قاچاق در نظر گرفته می شود.

 

بار ترانزیت داخلی

بار ترانزیت داخلی ممکن است شامل کالاهای مختلفی باشد، از جمله مواد غذایی، لوازم الکترونیکی، محصولات صنعتی و دارویی. این روش برای حمل و نقل بارهای سنگین و حجیم نیز مفید است، زیرا به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل، باربران می‌توانند بارهای بزرگتر را با هزینه کمتر حمل کنند.

ترانزیت داخلی به عنوان یک روش اقتصادی و کارآمد برای حمل و نقل بار در داخل یک کشور شناخته شده است. با استفاده از این روش، شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش داده و به صورت کارآمدتر و سریعتر بار را به مقصد نهایی تحویل دهند.

 

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات ترانزیت داخلی و بین المللی است برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

در حال حاضر شرکت های زیادی در داخل کشور در زمینه ترانزیت داخلی بصورت تخصصی در حال فعالیت هستند. اگر شما نیز به دنبال راهی مطمئن برای نقل و انتقال محموله های خود هستید با شرکت هایی که در زمینه امور ترانزیتی فعال هستند در ارتباط باشید. این شرکت ها به دلیل تسلط بر تشریفات گمرکی و تجربه کافی در زمینه ترانزیت داخلی به شما کمک می کنند بار خود را در کمترین زمان ممکن به مقصد مورد نظر برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645