ترانزیت بین المللی چیست ؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

ترانزیت بین المللی چیست ؟ ترانزیت خارجی چیست ؟  این مفهوم چگونه به درک بهتر اصطلاحات صادرات و واردات کمک می‌کند؟ اگر شما نیز تاجر یا بازرگان هستید و یا یک شرکت بازرگانی دارید داشتن اطلاعات درباره ترانزیت بین المللی نیز ضروری است. ترانزیت خارجی به معنای عبور و مرور یک کالا، مسافر یا وسیله نقلیه از یک کشور به دیگری بدون ورود به کشور میانی است. به عنوان مثال، اگر یک مسافر از تهران به نیویورک با یک پرواز با توقف در لندن سفر کند، او ترانزیت خارجی را تجربه می کند، زیرا وی در لندن فقط برای تغییر هواپیما وارد کشور نمی شود.

در این مقاله قصد داریم با مفهوم ترانزیت بین المللی بیشتر آشنا شویم و ببینیم موضوعاتی چون ترخیص کالا از گمرک و غیره چه ارتباطی با مفهوم ترانزیت بین المللی کالا دارد. در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

تعریف ترانزیت بین المللی کالا

در ابتدا برای این که بتوانیم به صورت کلی به مفهوم ترانزیت بین المللی کالا بپردازیم باید با معنی کلمه ترانزیت آشنا شویم. مفهوم اصطلاح ترانزیت، عبور دادن یا منتقل کردن است. به طور کلی به جابجایی محموله میان گمرک های مختلف ترانزیت می گویند.

در حال حاضر ترانزیت کالا به چهار روش ترانزیت هوایی، ترانزیت جاده ای، ترانزیت ریلی و ترانزیت دریایی انجام می شود. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارا می باشد.

خدمات ترانزیت نیز بسته به نوع کالا و وزن و حجم آن متفاوت است. از طرفی ترانزیت خارجی کالا پروسه‌ای شبیه واردات و صادرات دارد اما تفاوت اصلی ترانزیت کالا با صادرات و واردات چیست؟

ترانزیت بین المللی چیست

بیشتر بدانید: مفهوم ترانزیت چیست ؟

به فرآیند ارسال کالا برای فروش از داخل کشور به خارج از مرزها صادرات گفته می شود. برعکس مفهوم واردات نیز بر ورود کالاهای خارجی جهت مصرف داخلی دلالت دارد. اما در ترانزیت کشور مبدا و کشور مقصد مسئله اصلی نیست. بنابراین میتوان گفت کالاهایی که به واسطه ترانزیت از کشور عبور داده می شوند جز واردات و صادرات کشور به شمار نمی آیند.

ترانزیت خارجی کالا چیست؟

ترانزیت خارجی یا ترانزیت بین المللی کالا به فرایند انتقال و جابجایی یک بار با عبور از کشور واسط به سمت مقصد اطلاق می شود. می توان گفت ترانزیت بین المللی یا خارجی انتقال کالا میان مرزهای دو یا چند کشور می باشد.

به عبارتی در پروسه ترانزیت خارجی، کالا از کشور مبدا حرکت می کند و بعد از عبور از چند کشور به مقصد مورد نظر می رسد. برای انجام ترانزیت خارجی، ورود و خروج کالا از مرزهای گمرکی باید مطابق با زمان تعیین شده انجام شود.

انواع ترانزیت خارجی

ترانزیت خارجی کالا با وسایل نقلیه متفاوتی از جمله کامیون، کشتی، هواپیما، قطار و یا ترکیبی از این وسایل مجاز می باشد. بنابراین ترانزیت زمینی، ترانزیت هوایی و ترانزیت دریایی از انواع ترانزیت بین المللی به شمار می رود.

اگر شما نیز قصد انجام ترانزیت بین المللی کالای خاصی را دارید می توانید با شرکت های ترانزیت بین المللی تماس بگیرید، مدارک لازم را تهیه کنید و در نهایت مطابق با قوانین امور گمرکی و مقررات جابجایی و عبور کالاها از مرز و با انجام تشریفات گمرکی کالای خود را ترخیص نمایید.

ترانزیت خارجی چیست

یکی از متداول‌ترین روش‌های ترانزیت بین المللی حمل دریایی کالا  است. شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری، کراس استافینگ و ترانشیمنت کالا می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

هزینه های گمرکی در ترانزیت خارجی

انجام ترانزیت خارجی منوط به رعایت قانون و مقررات خاصی می باشد. همانطور که عنوان شد ترانزیت بین المللی میان کشورهای مختلف رخ میدهد. بنابراین آگاهی از قوانین هر کشور و رعایت ضوابط آن جز امور ضروری در فرایند ترانزیت بین المللی می باشد.

در ترانزیت بین المللی گاهی لازم است که برای صادرات یک کالا یا محصول بار از کشور مبدا به مقصد ارسال گردد و در این مسیر از گمرک مرزی کشور دیگری عبور کند.

این نوع کالا داخل کشور عبوری نمی ماند اما تحت قوانین ترانزیتی از کشور عبور داده خواهد شد. بنابراین چون انجام این فرایند با خروج کالا همراه است مشمول پرداخت هزینه گمرکی نیست.

ممکن است محموله هایی که در حال عبور به سمت مقصد مورد نظر است در محوطه‌های گمرکی تخلیه شود. در این صورت برای محموله قبض انبار صادر می گردد و باید حق بیمه تعیین شده برای کالاهای وارداتی به گمرک پرداخت گردد. در مقایسه با ترانزیت خارجی توصیه می‌شود مطلب ترانزیت داخلی را نیز مطالعه نمایید.

شرایط راننده ترانزیت بین المللی

راننده ترانزیت بین المللی در مسیرهای ترانزیتی کشور بدون این که توقفی داشته باشد و یا بار را تخلیه کند به سمت مقصد از کشورهای خارجی عبور می کند. حقوق گمرکی، حقبیمه، سود بازرگانی و عوارض از راننده ترانزیت بین المللی دریافت نمی شود. البته راننده ترانزیت خارجی می بایست متناسب با نوع خدماتی که ارائه می دهد هزینه های جزئی را پرداخت کند.

یکی از نکات مهم هنگام ترانزیت کالا داشتن گذرنامه است. راننده ترانزیت بین المللی می بایست استعلام های لازم را از اداره گذرنامه بگیرد و دفترچه خروج را حتماً دریافت کرده باشد.

اداره نیروی انتظامی بعد از بررسی های لازم می بایست گواهینامه و پلاک خودروی ترانزیتی را برای راننده صادر کند. البته مدارک لازم برای پیشبرد ترانزیت خارجی کالا، بستگی به نوع محموله نیز دارد.

مثلاً برای کالاهای نباتی، دامی یا شیمیایی علاوه بر مدارک لازم می بایست با مراجعه به بخش های مختلف اداره گمرک مجوزهای لازم دریافت شود.

یکی از امتیازات ویژه رانندگان ترانزیت خارجی علاوه بر مهارت در رانندگی، تسلط و آشنایی با زبان های خارجی می باشد. تا بتوانند با تسلط کافی در حوزه ترانزیت بین الملل فعالیت داشته باشند و فرآیند حمل و نقل بین المللی کالا را به خوبی مدیریت کنند. در غیر این صورت چالشهای مختلفی در پیشروی راننده ترانزیت بینالمللی قرار می گیرد.

During international transport, a means of transport may pass through several countries before arriving in the country of destination of the goods. This is called international transit

This is especially true for road transport. For transporters it is important to be able to continue through the transit countries with a minimum of formalities (documents, stops, waiting times, inspections, guarantee payments), while for the authorities in the transit countries it is important to ascertain the validity of the transit transport while avoiding unnecessary risks and actions

در طول حمل و نقل بین المللی، یک وسیله حمل و نقل ممکن است قبل از رسیدن به کشور مقصد از چندین کشور عبور کند. به این ترانزیت بین المللی می گویند. این موضوع برای حمل و نقل جاده‌ای نیز صدق می‌کند. برای حمل‌کنندگان مهم است که بتوانند از طریق کشورهای ترانزیت با حداقل تشریفات ( اسناد، توقف، زمان انتظار، بازرسی، پرداخت‌های تضمینی ) ادامه دهند، در حالی که برای مقامات کشورهای ترانزیت، اطمینان از اعتبار اسناد مهم است. حمل و نقل ترانزیت با اجتناب از خطرات و اقدامات غیر ضروری.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

پایان

امروزه با توجه به گسترش ارتباطات و مبادلات اقتصادی ترانزیت بین المللی و صادرات و واردات کالا یک امر بسیار ضروری و مهم است. از طرفی اموری چون تسریع ترخیص کالا از گمرک و تهیه مدارک لازم برای ترانزیت عامل موثری در رشد اقتصاد هر کشور به شمار می رود. در واقع ترانزیت داخلی و خارجی امری تخصصی می باشد. بنابراین قبل از هر چیز برای انجام انواع ترانزیت بین المللی یا داخلی می بایست نسبت به شناخت بهترین شرکت ترانزیتی اطلاعات لازم را داشته باشید.

شرکت های حمل و نقل باید راهنمایی های لازم را در زمینه انجام ترانزیت بین المللی کالا یا ترخیص کالا از گمرک به شما ارائه دهند. تا بتوانید با بهترین روش و اطمینان خاطر کالای خود را به مقصد مورد نظر برسانید. از شما سپاسگزاریم که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. امیدواریم مطالب عنوان شده برای شما مفید بوده باشد. در پایان یادآور می‌شویم شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات کشتیرانی و حمل و نقل دریایی سابقه درخشانی در زمینه حمل و نقل بین المللی کالا دارد. بنابراین اگر نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتری در زمینه ترانزیت بین المللی کالا از مسیرهای دریایی دارید با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645