انواع کریدور چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

کریدور چیست ؟ معنای کریدور چیست ؟ معنی کریدور چیه ؟ انواع کریدور چیست ؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم. از گذشته های دور تا به امروز حمل و نقل کالا به عنوان عاملی مهم برای برطرف کردن نیازهای اساسی جوامع بشری شناخته می شد. در هر دوره انتقال کالا از طریق مسیرهای مختلف و با وسایل حمل و نقل متنوع مانند هواپیما، کشتی، قطار و کامیون با توجه به محدودیت های هر منطقه صورت می گرفت. در دنیای امروز به مسیری که برای جابجایی کالا به شیوه های مختلف ایجاد شده است کریدور حمل و نقل می گویند. که نام آشناترین آن‌ها کریدور شمال جنوب است.

کریدورها به عنوان مسیرهایی مهم و شریانهای تجاری بین المللی کمک می کنند تا کالاها از نقطه‌ای در داخل یک کشور در سطحی گسترده و از طریق مسیرهای تعریف شده به به نقطه‌ای در کشور دیگر انتقال پیدا کند. با ما در این مطلب همراه شوید تا پاسخ مناسبی به پرسش کریدور چیست ارائه دهیم. علاوه براینکه کریدور شمال به جنوب ایران را نیز به عنوان یکی از مهمترین شاه‌راههای مبادلات تجاری بررسی خواهیم کرد.

در ادامه این مطلب شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی، حمل کانتینری، حمل فله و گروپاژ همراه باشید.

کریدور چیست ؟

کریدور حمل و نقل به مسیری خطی برای جابجایی کالا و امور حمل و نقل در سطح منطقه‌ای، کشوری و بین المللی و محوری مهم برای ترافیک کالا شناخته می شود. حمل بار در کریدور ترانزیتی با استفاده از شیوه های مختلف حمل و نقل از جمله حمل دریایی، حمل ریلی و حمل جاده ای انجام می گردد.

کریدورها هزینه های حمل و نقل کالا را در سطوح بین المللی کاهش می دهند و باعث صرفه جویی در زمان ارسال بار از مبدا تا مقصد می گردد. امروزه راهرو یا کریدور حمل و نقل تاثیر بسیار چشمگیری بر رونق اقتصادی، ترویج پایداری محیط زیست و کیفیت زندگی مردم ساکن در مناطق عبوری کریدورها دارد.

کوریدور چیست

کریدور اقتصادی به معنای یک مسیر حمل و نقل است که در آن کالاها و خدمات به صورت مستقیم بین دو منطقه یا کشور جابجا می‌شوند. این کریدورها معمولاً از طریق جاده، راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ایجاد می‌شوند و در توسعه اقتصادی و تجاری مناطق و کشورها نقش مهمی دارند.

کریدور حمل و نقل چگونه ایجاد می شود؟

کریدورها در سطوح مختلف از منطقه تا سطح بین الملل با اهداف مختلفی از جمله حمل و نقل کالاهای مختلف مانند مواد خام و جابجایی افراد انجام می شود.

دولت ها، سازمان های ذیربط و شرکت های حمل و نقل می توانند نقش مهمی در ایجاد و توسعه انواع کریدور حمل و نقل داشته باشند تا علاوه بر بهینه سازی روش های حمل و نقل بتوانند اثربخشی تجارت را در حوزه اقتصادی افزایش دهند.

انواع کریدور های حمل و نقل

طبق تعاریف بالا کریدور نوعی مسیر خطی گسترده می باشد که توسط یک یا بیش از چند شیوه حمل و نقل از جمله راه‌آهن، بزرگراه و غیره انتقال و جابجایی کالاهای مختلف را در سطح بین المللی پوشش می دهد.

در حال حاضر انواع کریدور در سطح بین المللی، محل عبور حجم زیادی از کالاهای مختلف است. انواع کریدورهای حمل و نقل عبارتند از:

کریدور تجاری داخلی

از کریدورهای تجاری داخلی برای حمل و نقل بار در داخل کشور از طریق مسیرهای داخلی استفاده می‌شود.

کریدورهای تجاری خارجی

کریدورهای تجاری خارجی به منظور صادرات و واردات کالاهای مختلف در میان کشورها ایجاد شده است.

کریدورهای بین المللی

این نوع کریدور حمل و نقل برای جابه جایی بار و مسافر در کشورهای مرزی استفاده می شود. کریدور بین المللی از زیرمجموعه‌های کریدور ترانزیتی کالا است. این کریدور که نوعی کریدور تجاری خارجی نیز محسوب می شود شبکه ای بین المللی متشکل از مسیرهای مختلف حمل و نقل بار می باشد.

در واقع انواع خطوط جاده ای، راه آهن، مسیرهای آبی و… مجموعه مسیرهای مختلف حمل و نقل بار را در کریدور بین المللی تشکیل می دهند.

مهمترین کارکردهای کریدور حمل و نقل چیست؟

از جمله کارکردهای کریدور بین المللی می توان به افزایش امنیت حمل و نقل کالا، رونق اقتصادی، گسترش تجارت خارجی، بهبود تبادل کالا میان کشورهای مختلف، توسعه حمل و نقل مرکب و چند وجهی اشاره کرد. دیگر کارکردهای کریدور حمل و نقل عبارتند از:

  • ایجاد مسیری مطمئن و برنامه‌ریزی‌شده
  • توسعه حمل و نقل و تجارت بین المللی به صورت گسترده
  • افزایش چشمگیر مبادلات اقتصادی
  • کاهش وابستگی به خطوط انحصاری
  • استفاده موثر از زیرساخت‌های لجستیک در صنعت حمل و نقل

کریدورهای بین المللی ایران

موقعیت جغرافیایی ویژه ایران و دسترسی راحت به دریا و کشورهای دیگر، این کشور را به یکی از شاهراه‌های تجارت بین المللی تبدیل کرده است. ایران از سمت غرب و شمال به قاره اروپا، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر راه دارد. از جنوب نیز به علت دسترسی به دریای عمان، خلیج فارس، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی از موقعیت خوبی برای تجارت کالا برخوردار است.

از کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران می توان به کریدور تراسیکا،  کریدور شرق به غرب (جاده قدیم ابریشم) کریدور جنوبی آسیا و کریدور آلتید اشاره کرد. اگر می خواهید بدانید کریدور شمال به جنوب چیست همچنان در ادامه مطلب با ما همراه ما باشید.

شکل کریدوری چیست

کریدور شمال جنوب چیست؟

این کریدور استراتژیک در سال ۲۰۰۰ میلادی در کشور روسیه و شهر سن پترزبورگ با همکاری سه کشور روسیه، ایران و هند با هدف توسعه تبادلات اقتصادی و تسهیل در امور حمل و نقل تاسیس گردید. مبدا کریدور شمال به جنوب ایران کشور فنلاند واقع در اروپای شمالی می باشد.

مقصد این کریدور نیز به کشورهای آسیای جنوب شرقی، خلیج فارس و دریای عرب ختم می شود. در مسیر این کریدور برای انتقال کالا هم از طریق حمل دریایی و هم حمل ریلی استفاده می شود.

در مفهوم کلی کریدور شمال جنوب می‌توان گفت که کریدور شمال جنوب به معنای یک محور مهم جاده‌ای است که از شمال تا جنوب یک کشور یا منطقه امتداد دارد و به عنوان یکی از محورهای حمل و نقل اصلی در کشورها استفاده می‌شود.

این کریدورها به دلیل ارتباط بین شهرها، مناطق صنعتی و تجاری، بنادر و فرودگاه‌ها و همچنین تسهیل حرکت و جابجایی کالا و مسافران، اهمیت بسیاری دارند. در برخی کشورها، این کریدورها با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شوند، مانند آکس جنوب شمال در آمریکا و شمال جنوب راه آهن در استرالیا.

مسیر کریدور شمال به جنوب ایران چگونه است؟

این کریدور کشورهای اروپای شمالی از جمله سوئد و نروژ را با استفاده از بنادری چون آمستردام و هامبورگ به بندر سن پترزبورگ در روسیه متصل می کند. کریدور شمال به جنوب ایران در ادامه مسیر خود از بنادر روسیه تا بندر های جنوبی دریای خزر از جمله امیر آباد امتداد دارد.

همچنین از کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان تا بنادر جنوبی ایران مانند بندر شهید رجایی نیز عبور می کند و نهایتاً به بنادر جنوبی خلیج فارس، کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند سنگاپور و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و خلیج فارس منتهی می شود.

انتخاب کریدور حمل و نقل بر اساس نوع کالا

کریدورهای حمل و نقل با ارائه خدماتی مطمئن و کارآمد، انتقال و جابجایی بارهای مختلف را تسهیل بخشیده و از این طریق باعث تحریک توسعه اقتصادی و جذب سرمایه در مناطق مختلف شده است.

انواع کریدور حمل و نقل به عنوان عاملی حیاتی برای رونق تجارت بین کشورها در صورتی که به درستی انتخاب شود و مورد بهره برداری قرار بگیرد ارتباط میان مناطق مختلف را در سطح بین المللی تقویت می کند.

همانطور که عنوان شد کریدور حمل و نقل انواع مختلفی دارد. هنگام حمل و نقل کالا باید با توجه به نوع کالا، مناسب ترین کریدور را برای جابجایی انتخاب کرد. هرگونه اشتباه و یا عدم آگاهی در انتخاب انواع کریدور حمل و نقل خسارت های زیادی را متوجه بازرگان و صاحبین کالا می کند.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری به سراسر مقاصد تجاری جهان است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

راه‌گذر بین‌المللی شمال–جنوب

راه‌گذرهای بین‌المللی شمال به جنوب عبارتند از:

  1.  راه‌گذر پان‌آمریکا: از آلاسکا تا آرژانتین با طول ۳۰۰۰۰ کیلومتر
  2.  راه‌گذر اروپا – آفریقا: از نروژ تا جنوب آفریقا با طول ۱۴۰۰۰ کیلومتر
  3.  راه‌گذر اسکندیناوی – مغرب: از نروژ تا مراکش با طول ۸۰۰۰ کیلومتر
  4.  راه‌گذر اسکندیناوی – مدیترانه: از نروژ تا لیبی با طول ۶۵۰۰ کیلومتر

همه این راه‌گذرها در تجارت جهان اهمیت دارند، اما راه‌گذر پان‌آمریکا به دلیل طول بیشتر و ارتباط با دو قاره آمریکا و آسیا، بیشترین اهمیت را دارد.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری به سراسر مقاصد تجاری جهان است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

پایان

شما در این مطلب با موضوع کریدور حمل و نقل چیست همراه ما بودید. همچنین پاسخ مناسبی به پرسش کریدور شمال به جنوب چیست نیز ارائه دادیم. همان طور که عنوان شد امروزه حمل و نقل کالاهای مختلف و همچنین جابجایی افراد از طریق کریدورها در قالب شبکه های گسترده و مسیرهای مختلف به صورت دریایی، ریلی و زمینی در سطح بین المللی و بین مرزی انجام می شود. آشنایی با کریدور حمل و نقل برای تبادل کالا و تجارت با کشورهای مختلف امری ضروری و اجتناب ناپذیر در حوزه صنعت حمل و نقل است. کریدورهای مختلف باعث صرفه‌جویی در هزینه‌‌های تجارت و کاهش زمان ارسال کالاهای مورد نظر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645