بوکینگ کانتینر چیست و چه شرایطی دارد ؟

بوکینگ کانتینر از اصطلاحاتی است که در حمل و نقل کالاها به ویژه به روش دریایی به کار می‌رود. زیرا بخش عمده‌ای از حمل دریایی به واسطه کانتینرها صورت می‌گیرد. در این مقاله خواهید دانست بوکینگ در کشتیرانی چیست و چه مراحلی را برای اخذ آن باید طی کرد. در ادامه این مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند متخصص در حمل و نقل دریایی، ارائه دهنده انواع خذمات کراس استافینگ، حمل کانتینری، حمل ترکیبی و ترانشیپ کالا ، همراه باشید.

بوکینگ کانتینر چیست

بوکینگ کانتینر به چه معناست؟

برای تعریف بوکینگ کانتینر ابتدا باید ببینیم معنای بوکینگ چیست. بوکینگ به معنای رزرو است. این واژه می‌تواند در بسیاری از موارد کاربرد داشته باشد. مثلا در رزرو مکان اقامت، خدمات یا رویدادی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. در هر صورت شما در حال خرید یا تعهد به پرداخت هزینه چیزی هستید که آن را برای زمانی خاص در آینده نیاز دارید.

بنا بر تعریف بالا بوکینگ کانتینر به معنای رزرو کانتینر است. بنابراین می‌توان حدس زد که این اصطلاح مربوط به حوزه تجارت و صنعت حمل و نقل است. از مهم‌ترین تجهیزاتی که در حمل و نقل اهمیت و کاربرد فراوان دارد، کانتینر است. در رابطه با این موضوع پیشنهاد می‌شود مطلب کانتینر چیست را مطالعه فرمایید.

می‌دانیم که کاربرد کانتینر در همه انواع حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی است. البته کاربرد فراوان آن در کشتیرانی است و در این شیوه حمل و نقل یک ضرورت محسوب می‌شود. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که بوکینگ در کشتیرانی چیست و شرایط آن چگونه است.

بوکینگ در کشتیرانی چیست؟

حمل و نقل حدود هشتاد درصد محموله‌ها در جهان به روش دریایی و به وسیله کشتی است و بخش عمده‌ای از حمل دریایی با کشتی نیز از نوع کانتینری است که در ترمینال های کانتینری بارگیری و  تخلیه می‌شوند.
بوکینگ می‌تواند شامل درخواست مشتری برای رزرو کالا، فضای ذخیره‌سازی یا خدمات باشد. مثلا توافق در قیمت، زمان، مسئولیت‌ها و تعهدها و در کل شرایط حمل و نقل را شامل می‌شود. بوکینگ کانتینر به طور خاص محدود به معنای رزرو کانتینر است که در حال بررسی آن هستیم.

بوکینگ کانتینر چگونه صورت می‌گیرد؟

بوکینگ کانتینر امروز تبدیل به مفهومی شده است که فعالان حوزه بازرگانی و حمل و نقل با آن بسیار سروکار دارند. زیرا همان‌گونه که گفتیم در تجارت بخش عمده‌ای از حمل و نقل کالاها  از طریق حمل دریایی  و با استفاده از کشتی‌های کانتینری صورت می‌گیرد.

روش اخذ بوکینگ کانتینر چندان پیچیده و دشوار نیست و آن را می‌توان از راه‌های گوناگون انجام داد. برای این منظور لازم است جزئیات محموله خود را آماده کنید و تصمیم بگیرید که از خط حمل و نقل یا یک بازار حمل و نقل استفاده کنید.

این مراحل باید در بوکینگ کانتینر طی شود:

  •  نهایی کردن الزامات بار
  • تعیین محل رزرو
  • نوع و اندازه کانتینر
  • نهایی کردن تاریخ ارسال و زمان‌یندی‌ها
  • تأیید رزرو بار
  • آماده کردن بار برای حمل

این‌ها مراحل کلی در روش اخذ بوکینگ کانتینر هستند. در ادامه این مراحل را به صورت مفصل‌تری شرح می‌دهیم.

بوکینگ کشتیرانی چیست

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری به سراسر مقاصد تجاری جهان و  بوکینگ کانتینر  می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل کانتینری از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند همراه باشید.

نهایی کردن الزامات بار در بوکینگ کانتینر

اولین شرط از شرایط اخذ بوکینگ کانتینر این است که الزامات بار را نهایی کنید. در واقع آغاز فرایند حمل و نقل از این نقطه است و بدون آن سایر مراحل صورت نخواهد گرفت.

برای این کار باید در ابتدا ویژگی‌های بار شما تعیین شود تا معلوم شود که چه الزاماتی دارد. این ویژگی‌ها و الزامات سه جنبه گوناگون دارد.
در مورد خود بار این موارد تعیین می‌شود:

  • نوع محموله
  • ابعاد
  • وزن
  • نیاز به هندلینگ ویژه

در مورد حمل و نقل بار این جزئیات تعیین می‌شود:

  • مشخصات دقیق گیرنده
  • مقصد و محل دقیق تحویل
  • مجوزها
  • اسناد و مدارک
  • تاریخ آماده شدن بار

و در مورد کانتینر این الزامات باید تعیین شود:

  • نوع (ممکن است بار نیاز به حمل در کانتینر ضد آب، کانتینر یخچالی، تهویه‌دار و … داشته باشد.)
  • اندازه 
  • تعداد

برای مشاهده انواع کانتینر و کاربردهای هر یک از آن‌ها کلیک کنید: انواع کانتینر

بوکینگ کانتینر و انتخاب شرکت حمل و نقل

وقتی جزئیات محموله و کانتینر مشخص شد، باید شرکتی را که می‌خواهید بار خود را به آن بسپارید تعیین کنید. در صورتی که قراردادهای معتبری با خطوط یا شرکت‌های حمل و نقل دارید، یک گام جلو هستید و می‌توانید بار خود را به آن‌ها بسپارید.

شرکت‌های باربری یکی از گزینه‌های بوکینگ کانتینر هستند. این شرکت‌ها معمولا طرف قرارداد با خطوط گوناگون حمل و نقل هستند و می‌توانید خدماتی یکپارچه را تا زمان تحویل بار تا مقصد از آن‌ها دریافت کنید.

خدمات گوناگون مانند ترخیص گمرکی، اسناد، پیگیری‌ها و … توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود که همه از شرایط بوکینگ صادراتی هستند.

از طریق خطوط حمل و نقل نیز می‌توانید رزرو کانتینر را انجام دهید. این خطوط بر اساس برنامه حرکت کشتی‌های خود می‌توانند بار شما را جا‌به‌جا کنند. این خطوط معمولا حمل را به صورت بندر به بندر انجام می‌دهند.

روش اخذ بوکینگ کانتینر

بیشتر بخوانید: اصطلاحات حمل کانتینری

تأیید رزرو بار در بوکینگ نامبر کانتینر

روش اخذ بوکینگ کانتینر شامل دریافت تأییدیه نیز می‌شود. پس از این‌که شرایط اخذ بوکینگ کانتینر شامل تمام جزئیات و اطلاعات بار و حمل و نقل تعیین شد، نوبت به تأییدیه می‌رسد. یک شماره مرجع پس از طی این مراحل به شما داده می‌شود تا بتوانید رزرو کانتینر خود را از طریق آن پیگیری کنید. شماره بوکینگ نامبر نامیده می‌شود.

تأییدیه مانند نوعی رسید است که تمام اطلاعات حمل و نقل بار را به تفصیل در خود دارد. گاهی اوقات پس از مرحله تأیید لازم است پرداخت هزینه را انجام دهید. البته این بستگی به نوع بار و شرایط بوکینگ نامبر کانتینر دارد. گاهی نیز پرداخت در مقصد صورت می‌گیرد.

در این رابطه شاید لازم باشد درباره هزینه‌های کشور و بندر مقصد اطلاعات کافی کسب شود تا مشکلی به وجود نیاید.

آماده کردن محموله برای حمل و نقل

آخرین مرحله در روش اخذ بوکینگ کانتینر آماده کردن محموله است. باید از آماده بودن بار در روزی که بوکینگ کانتینر را برای آن روز تعیین کرده‌اید، اطمینان حاصل کنید.
باید بسته‌بندی مناسب برای حمل و نقل دریایی را برای بار خود در نظر گرفته باشید و این بسته بندی باید متناسب با زمان حمل تکمیل شده باشد.

شرکت یا خطوط حمل و نقل برای پیگیری مراحل حمل بارتان با شما در ارتباط هستند و می‌توانید بار خود را تا مقصد پیگیری کنید.
همان‌گونه که ارائه دهنده خدمات حمل و نقل تعهداتی در قبال بار شما و جابه‌جایی آن به شما می‌دهد، شما نیز به عنوان صاحب بار باید تعهداتی بدهید که کاملا شفاف در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره 09128431894 با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

کلام آخر
با بوکینگ کانتینر و شرایط اخذ آن آشنا شدیم و دانستیم بوکینگ در کشتیرانی چیست. این عملیات رزرو برای آسودگی خاطر شما از رسیدن به موقع بارتان به مقصد است. برای آن‌که از هر جهت آسوده خیال باشید، امور حمل و نقل بار خود را به شرکت‌های معتبر، باسابقه و مجرب بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645