کانتینر چیست و کاربردهای آن در حمل و نقل

کانتینر چیست ؟ کاربرد کانتینر در حمل و نقل چیست ؟ واحد شمارش کانتینر چیست ؟ کانتینر یا حاوی، یک وسیله حمل و نقل است که برای حمل بار به کار می‌رود. این وسیله از جنس فلزی ساخته شده است و در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شود. کانتینرها به عنوان یکی از روش‌های اصلی حمل و نقل بار در صنایع حمل و نقل، استفاده می‌شوند. از گذشته تا کنون بخش عمده‌ای از حمل و نقل های بین المللی با استفاده از انواع کانتینرها انجام می‌شود، به گونه‌ای که نقش مهمی را در تجارت جهانی از طریق انواع روش های حمل و نقل ایفا می‌کنند. شاید این سوال که کانتینر چیست خیلی ساده و سطحی به نظر برسد اما باید بدانید که در همین سوال ساده کلی نکات مهم درباره کانتینر و اهمیت آن در صنعت حمل و نقل بین المللی نهفته است.

واحدهای کانتینری جدایی ناپذیرترین بخش کل صنعت حمل و نقل، تجارت و حمل و نقل را تشکیل می دهند. این کانتینرهای حمل و نقل سازه هایی هستند که انواع مختلفی از محصولات را ذخیره می کنند که باید با استفاده از انواع مختلف کشتی های کانتینری از نقطه ای به نقطه دیگر جهان حمل شوند.

حدود 90 درصد از محموله‌های تجاری در جهان توسط کشتی ها جا‌به‌جا می‌شوند. لذا کانتینرها بهترین وسیله برای گنجاندن حجم وسیعی از کالاها و انتقال آن‌ها به سراسر جهان هستند.

شرکت حمل و نقل دریایی بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده خدمات حمل کانتینری با مناسب‌ترین قیمت می‌باشد برای دریافت استعلام هزینه با ما در تماس باشید.

کانتینر جیست

در این مطلب قصد داریم که به طور جامع به این سوال بپردازیم که کانتینر چیست و چه مزایایی در صنعت حمل ونقل دارد. در ادامه با مجموعه دریا زمین اروند همراه باشید.

کانتینر چیست ؟

در حالت کلی در تعریف به این سوال که کانتینر چیست می‌توان گفت که کانتینر یک جعبه فلزی مُهر و موم شده است. کانتینرها از استحکام و استقامت بالایی برخوردار هستند تا توان نگهداری و حمل محموله‌ها در ابعاد و حجم‌های مختلف را داشته باشند. انواع کانتینرها با هدف استفاده مجدد ساخته می‌شوند، به راحتی بارگیری یا تخلیه می‌شوند و به طور ویژه برای سهولت در حمل کالا بدون بارگیری مجدد میانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کانتینرها یکی از واحد‌های رایج در حمل ترکیبی (حمل و نقل چند وجهی ) می‌باشند که برای انتقال از یک روش حمل و نقل به روش دیگری بدون تخلیه و بارگیری مجدد استفاده می‌شوند.

حمل و نقل دریایی بین المللی یا همان لجستیک جهانی تا حد زیادی از محموله‌های کانتینری استفاده می‌کند به همین دلیل، عمده‌ترین بخش‌های بین‌المللی بنادر ترمینال‌های اختصاصی ویژه‌ای را برای بارگیری و تخلیه کانتینرها و انتقال آنها در قطار یا کامیون فراهم می‌کنند.

برخی از بنادر به اصطلاح به هاب ( مرکز فعالیت کانتینرها ) تبدیل شده‌اند، یعنی مناطقی با بیشترین غلظت کانتینر در مسیرهای ملی یا بین المللی، به ویژه از و به آسیای جنوب شرقی، اروپا و آمریکای شمالی.

کانتینراسیون چیست ؟

کانتینراسیون به معنای حمل و نقل کالاها با استفاده از کانتینرهای حمل و نقل است. در این روش، کالاها در کانتینرهای استاندارد قرار می‌گیرند و با استفاده از وسایل حمل و نقل مختلف از جمله کشتی، قطار، کامیون و هواپیما به مقصد مورد نظر منتقل می‌شوند. کانتینراسیون به دلیل سرعت، امنیت و کارآیی بالای آن، در حمل و نقل بین المللی کالاها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واحد شمارش کانتینر چیست ؟

واحد شمارش کانتینر، واحد معادل بیست پا و مرسوم به TEU  (twenty-foot equivalent unit) است، که یک واحد برای صنعت بار می‌باشد که اغلب در پایانه‌های کانتینر و کشتیرانی کاربرد دارد.

اساس این واحد بر حجم 20 فوت ( معدل 6/1 متر ) کانتینر می‌باشد که به راحتی برای حمل و نقل با استفاه از کشتی، هواپیما، قطار و کامیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واحد شمارش کانتینر

کانتینرهای استاندارد صنعت حمل و نقل را متحول کرده‌اند و امکان حمل و نقل کالا از طریق راه آهن، جاده، کشتی و بیانی دیگر حمل چندوجهی را به راحتی فراهم می کنند، زیرا کانتینرها می توانند به راحتی در اشکال مختلف حمل و نقل قرار گیرند.

انواع کانتینر

ارسال محموله‌های بین المللی به ویژه در بخش حمل دریایی عمدتا بر اساس حمل کانتینری انجام می‌شود. کانتینرها انواع مختلفی دارند که برای اهداف متفاوت طراحی می‌شوند.

به طور معمول این کانتینرها در اندازه های استاندارد ساخته می شوند و می توان آنها را به طور موثر در مسافت های طولانی حمل کرد و بدون باز شدن از یک وسیله به سایر وسایل حمل و نقل منتقل کرد.

  •  کانتینر کالای خشک (کاربردی ترین نوع کانتینر برای حمل و نقل )
  •  کانتینر یخچالی (این کانتینر دارای سیستم های خنک کننده میباشد )
  •  کانتینر عایق بندی شده (دارای عایق جلوگیری از عبور گرما برای نگهداری از گوشت و دارو و..)
  •  کانتینر حرارتی (دارای موتور گرم کننده)
  •  کانتینر روباز (کانتینرهای بدون سقف برای حمل محصولاتی مثل ماسه)
  •  کانتینر پهلو باز (یکی از پهلوهای آن دارای درب است مخصوص کالا های با سایز خیلی بزرگ)
  •  کانتینر رو و پهلو باز (کانتینر ترکیبی محسوب میشود با مزایای هر دو مدل قبل)
  •  کانتینر مخزن دار (دارای بدنه یک یا دو جداره برای حمل گاز های خطرناک و ..)
  •  کانتینرتهویه دار (برای حمل کالاهایی که نیاز به جریان هوا دارند مثل قهوه)
  •  کانتینر با قابلیت تاشو (اشغال فضای کم)
  •  کانتینر مخصوص حمل گاز فشرده (استوانه ای شکل مخصوص حمل گاز)
  •  کانتینر مسطح (برای حمل و نقل کالاهای سنگین مثل ماشین آلات)
  •  کانتینر حامل کالای فله (کالاهای بدون بسته بندی)
  •  کانتینر مخصوص حمل مایعات ( دارای محفظۀ مخصوص مایعات )
  •  کانتینر مخصوص حمل خودرو (برای جا به جایی خودروها در مسیرهای طولانی )
  •  کانتینر مخصوص حمل حیوانات (دارای دریچه برای عبور هوا )

برای شناخت انواع کانتینر همراه با مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها کلیک کنید: انواع کانتینر از نظر کاربردی و ابعاد

مزایای کانتینر چیست ؟

استفاده از حمل و نقل کانتینری به یک استاندارد برای خدمات مختلف لجستیک تبدیل شده است. از بهبود ایمنی گرفته تا تطبیق پذیری بیشتر سبب شده تا واحدهای کانتینری جزء لاینفک صنعت حمل و نقل بین المللی شوند. از جمله مزایای کانتینرها در حمل و نقل جهانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کانتینر چیه

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهندۀ انواع خدمات کشتیرانی و حمل دریایی از جمله حمل فله با کشتی می‌باشد .

انعطاف پذیری و تطبیق پذیری بالا

یکی از مزایای کلیدی استفاده از حمل و نقل کانتینری این است که به طور قابل توجهی انعطاف پذیر و همه کاره هستند. انواع کانتینرهای حمل و نقل دارای ظرفیت بارگیری زیادی هستند که به این معنی است که توانایی حمل تعداد زیادی کالا و مواد را دارند. خدمات حمل و نقل می تواند طیف گسترده ای از محصولات و مواد را حمل کند و در عین حال فضای بیشتری را برای هر کانتینر داشته باشد.

در تعریف مزایا و اینکه کانتینر چیست، کانتینرها می توانند انواع بسیار زیادی از کالاها را از غلات غذایی یا محصولات غذایی گرفته تا ماشین آلات حمل کنند. محموله های خارج از گیج (OOG) را می توان به راحتی روی تخت‌های مسطح یا کانتینرهای پلت فرم حمل کرد. محموله هایی که اندازه و شکل غیرعادی دارند و در ظروف معمولی قرار نمی‌گیرند، محموله (OOG) نامیده می شوند.

ایمنی و امنیت

نه تنها فضای استفاده از کانتینرها در حمل و نقل بسیار است، بلکه یکی از ایمن ترین روش‌های حمل موجود است. کانتینرهای حمل و نقل از فولاد ساخته شده‌اند که بسیار مستحکم و با دوام می‌باشند. این فولاد برای مقاومت در برابر دماهای بالا و پایین، ضربه های سنگین و سایر عناصر خارجی که در طول فرآیند حمل و نقل با آنها مواجه می شوند، ساخته شده است.

علاوه بر این کانتینرهای حمل و نقل دارای مکانیسم‌های قفل قوی و محکمی هستند که از ریختن محموله به بیرون جلوگیری می‌کنند و از سرقت یا سایر شرایط مشابه محافظت می‌نمایند.

کانتینرها برای مقاومت در برابر شرایط سخت ساخته شده‌اند، به همین دلیل است که در حال حاضر بخش عمده‌ای از واردات و صادرات محموله‌های تجاری به کمک کانتینرها انجام می‌شود.

هزینه کمتر

هزینه حمل کالا توسط کانتینر 20 تا 25 برابر کمتر از هرینه حمل و نقل همان کالاهای فله یا LCL است. بهره‌مندی از کانتینر در صنعت حمل و نقل باعث کاهش هزینه های کلی واردات و صادرات و در نهایت کاهش قیمت گذاری کالاها می‌شود.

سرعت حمل و نقل

حمل و نقل کانتینری یکی از راحت ترین اشکال جابه‌جایی محموله‌های تجاری می‌باشد که به دلیل حمل و نقل ترکیبی این فرایند با سرعت بیشتر و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. ضمن انکه استفاده از کشتی های باربری بزرگتر و تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری کانتینر، زمان حمل و نقل به شدت کاهش یافته است.

با توجه به مزایایی که انواع کانتینرها در حوزۀ حمل و نقل بین المللی دارند، مسیر تجارت جهانی را برای شرکت‌ها و صنایع مختلف هموار ساخته‌اند. به همین دلیل به یکی از روش های انتخابی و ترجیحی برای ارسال محموله‌های باری به سراسر نقاط جهان تبدیل شده‌اند.

واحد شمارش کانتینر

کاربرد کانتینر چیست ؟

کانتینرها به عنوان یکی از روش‌های اصلی حمل و نقل بار در صنایع حمل و نقل، استفاده می‌شوند. این وسیله به دلیل داشتن اندازه و ابعاد استاندارد، قابلیت حمل بارهای مختلف را داراست و همچنین به دلیل داشتن قابلیت تحمل فشار و ضربه، بارها را در برابر خطرات حمل و نقل محافظت می‌کند. همچنین کانتینرها به دلیل قابلیت انبار کردن و استفاده مجدد، در صنایع لجستیک و انبارداری نیز کاربرد دارند.

Shipping containers are steel boxes that are used to transport goods all over the globe. They are made out of strong steel, making them incredibly durable so that they can handle long travels. Shipping containers have transformed the transportation industry, allowing the transport of goods on rail, road, and ship easily

Standardisation of containers allowed them to fit into different transport and storage areas easily. This standardisation, also called containerisation, increases efficiency by a huge margin

کانتینرهای حمل و نقل جعبه های فولادی هستند که برای حمل و نقل کالا در سراسر جهان استفاده می شوند. آنها از فولاد مستحکم ساخته شده اند و به طوری که می توانند سفرهای طولانی را تحمل کنند، بسیار بادوام هستند. کانتینرهای حمل و نقل صنعت حمل و نقل را متحول کرده است و امکان حمل و نقل کالا در راه آهن، جاده و کشتی را به راحتی فراهم می کند.

استانداردسازی کانتینرها به آنها اجازه داد تا به راحتی در مناطق مختلف حمل و نقل و انبار قرار گیرند. این استانداردسازی که کانتینری‌سازی نیز نامیده می‌شود، کارایی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

مراحل ساخت کانتینر حمل و نقل

کانتینرهای بار بخشی اجتناب ناپذیر و ضروری از زندگی انسان هستند. از سال 1956 آنها با حمل وسایل مورد علاقه ما به ما کمک می کنند. قبلاً جابجایی کالاها واقعاً دشوار و تقریباً غیرممکن بود و اگر فاسد شدنی بودند، هیچ راهی برای حمل و نقل آن وجود نداشت. اما با اختراع خود زندگی ما را از بودن در پس زمینه راحت کردند.

از کانتینرهای حمل و نقل استاندارد گرفته تا انواع مختلف کانتینرهای امروزی که برای اهداف خاص مختلف طراحی شده اند، بسیار تکامل یافته اند.

اولین مرحله ساخت پنل‌های دیواری کانتینر است که به طور عمده از ورق‌های فولادی ضد زنگ، آلومینیومی یا فولاد کورتن استفاده می‌شود. ورق های فولادی ضد زنگ توسط فناوری لیزر برش داده می‌شوند و طی فرایند ساب پاشی ذرات گرد وغبار یا باقی مانده‌های دیگر از سطح ورق‌ها حذف می‌شوند.

سپس ورق‌های فولادی به صورت کرکره‌ای فرم داده می‌شوند که به ان فرایند مهرزنی گفته می‌شود که بافتی موج مانند به دیوارها اضافه می‌کند و سبب افزایش استحکام دیواره‌ها می‌شود.

در نهایت ورق‌های فولادی را به اسکلت اصلی جوش می‌زنند. محل جوش‌ها و اتصالات با ضد زنگ کاور می‌شود تا امکان باز شدن اتصالات به طور کامل از بین برود. کف کانتینرهای حمل و نقل با مونتاژ دو میله بلندتر که عمود بر یکدیگر نگه داشته می شوند ساخته می شوند.

آلیاژهای بکار رفته در ساخت کانتینر کاملا ضد زنگ هستند به همین جهت برای حمل ‌و نقل دریایی که امکان قرار گرفتن در معرض رطوبت وجود دارد مناسب هستند.

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که کانتینر چیست و چه نقشی در صنعت حمل و نقل به ویژه حمل دریایی و حمل چندوجهی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، مشاوره و استعلام حمل دریایی با استفاده از واحدهای کانتینری از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

کانتینرها یکی از ارکان اصلی حمل و نقل محسوب می‌شوند که فرایند بارگیری محموله‌های تجاری و جابه‌جایی آن‌ها را سرعت بخشیده‌اند. به عبارتی با استفاده از کانتینرها، بار به راحتی از مبدأ به مقصد منتقل می‌شود. این کار باعث سهولت در حمل و نقل، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و افزایش سرعت تحویل بار می‌شود.  علاوه براین کانتینرها از جنس فلزی ساخته شده‌اند و به همین دلیل، بار را در برابر ضربه‌ها، خراش‌ها و آب و هوای نامطلوب محافظت می‌کنند.  و از همه مهتر قابلیت استفاده در انواع حمل و نقل بین المللی را دارند. در این مطلب به پاسخ سوال کانتینر چیست پرداختیم و انواع و مزایای کانتینر را شرح دادیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب اطلاعات کافی را درباره کانتینر بدست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645