اصطلاحات رایج در حمل کانتینری چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

حمل کانتینری یک روش حمل و نقل بین المللی است که از طریق دریا انجام می شود. در این روش، بارها و کالاها درون کانتینرهای استاندارد قرار می گیرند و سپس با استفاده از کشتی های حمل و نقل دریایی به مقصد نهایی منتقل می شوند. اصطلاحات حمل کانتینری بسیار زیاد است. این اصطلاحات برخی ساده و پیچیده اند اما دانستن همه آن ها لازم نیست. بنابراین اگر قصد آشنایی با اصطلاحات کانتینری را دارید بهتر است با مهمترین و پرکاربردترین آن ها آشنا شوید.

به هرحال دانستن برخی از مهم ترین اصطلاحات حمل و نقل کانتینری به شما کمک می کند در امور حمل و نقل موفق تر عمل کنید. در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

 

اصطلاحات کانتینری 

حمل کانتینری به عنوان یک روش حمل و نقل جامع، تعداد زیادی فعالیت را شامل می شود. از جمله فعالیت های مورد استفاده در حمل کانتینری می‌توان به بارگیری و تخلیه کانتینرها از کشتی ها، حمل و نقل آنها با استفاده از خطوط حمل دریایی ، انبار داری و نگهداری کانتینرها در بنادر و مراکز توزیع، و ردگیری و پایش مکان های کانتینرها اشاره کرد.

خطوط کشتیرانی منظم(LINER) :

در سیستم خطوط کشتیرانی منظم یا همان (LINER) حمل و نقل به وسیله کشتی میان بنادر مختلف توسط برنامه ریزی های منظم انجام می شود.

به عبارت دیگر فرآیند حمل و نقل توسط خطوط کشتیرانی منظم در یک برنامه زمانی مشخص و در یک مسیر معین صورت می گیرد. در کشتیرانی منظم(LINER) تمام جزئیات مسیر های سفر از جمله زمان ورود و خروج کشتی، زمان تخلیه و غیره به صورت دقیق اعلام می شود.

اصطلاح Tramp :

این اصطلاح به کشتی های گذری اختصاص دارد. برخلاف خطوط کشتیرانی منظم یا(Liner) ، برای Tramp برنامه‌ریزی خاصی انجام نشده است و کشتی ها میان بنادر مختلف از یک الگوی مشخص پیروی نمی‌کنند. معمولاً کشتی های گذری با اهداف دربست و یا اجاره ای مورد استفاده صاحبین بار قرار می گیرد.

اصطلاح (Carrier)

Carrier به معنای حمل کننده است و در اصطلاحات کانتینری به فردی اطلاق می شود که به ازای دریافت مبلغی از مشتری کالا یا مسافر را از نقطه ای به نقطه دیگر حمل می کند. حمل کننده ها به دو بخش حمل کننده عمومی (Common Carrier) یا حمل کننده خصوصی(Private Carrier) تقسیم بندی می شود.

 حمل کننده عمومی (Common Carrier) : وظیفه اصلی حمل کننده عمومی این است که کالاهای مشتری را در مسیر های تحت پوشش خود، طبق آگهی که از قبل اعلام شده است حمل کند.

 حمل کننده خصوصی (Private Carrier) : مسئولیت حمل کننده خصوصی یا همان (Private Carrier) نسبت به حمل کننده عمومی در قبال انتقال کالا و مسافر ها کمتر است.

به این صورت که او می تواند در قراردادی که با مشتری می بندد از همان ابتدا مسئولیت های خود را به صورت واضح، تحت شرایط خاص و با محدودیت های مورد نظر اعلام کند. به صورتی که برخی مسئولیت های حمل و نقل کانتینری را به عهده نگیرد.

حمل کننده بدون کشتی (NVOC) : حمل کننده بدون کشتی مخفف عبارت (Non Vessel Owning Carriers) است. در لیست اصطلاحات کانتینری (NVOC) به فردی اطلاق می شود که کشتی در مالکیت او بوده. در واقع (NVOC) از فضای کشتی برای حمل و نقل کالاهای مشتریان خود به صورت اجاره ای استفاده می کند.

همچنین حمل کننده بدون کشتی(NVOC) از طرف شرکت مورد نظر برای مشتریان خود به صورت مجزا بارنامه صادر می کند.

 

اصطلاحات حمل و نقل کانتینری

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری و کشتیرانی از جمله حمل ترکیبی، کراس استافینگ، حمل بار فله و گروپاژ می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل و نقل دریایی با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بارفرابر (Freight Forwarder)

به فردی که در سیستم خطوط حمل و نقل به عنوان یک واسطه عمل می کند بارفرابر یا (Freight Forwarder) می گویند. این فرد موظف است امور مربوط به حمل و نقل کالاهای مربوط به شخص یا شرکت دیگر را انجام دهد. وظایف بارفرابر (Freight Forwarder) شامل موارد متعددی می باشد از جمله:

  •  بسته‌بندی بار
  • انجام محاسبات و هزینه های حمل و نقل
  • ارائه مشاوره به مشتریان در زمینه روش حمل و نقل، مسیر، زمان ورود و خروج کالا و…
  • انجام امور مربوط به باربندی و تفکیک کانتینرها
  • حمل و نقل کالا
  • انجام امور بیمه ترانزیت، انبارداری، ترخیص کالا
  • رزرو فضای لازم در کشتی برای حمل بار
  • انجام فرآیندهای گمرکی

گیرنده کالا (Consignee)

به فردی که محموله ها برای او ارسال می شود و وظیفه تحویل آن را دارد گیرنده کالا یا(Consignee) می‌گویند. در اصطلاحات کانتینری به گیرنده کالا خریدار، نماینده خریدار یا کارگزار نیز می گویند.

دریافت کننده (Receiver)

دریافت کننده کالا در اصطلاحات حمل کانتینری به فردی که در بنادر مختلف در زمان تخلیه بار، محموله را از حمل کننده تحویل می‌گیرد اطلاق می شود.

ممکن است در فرآیند حمل و نقل برخی از گیرندگان کالا خودشان وظیفه تحویل کالا را انجام دهند. اما برخی دیگر ترجیح می دهند این امر را به فرد دیگری مثلاً به یک بارفرابر(Freight Forwarder) محول کنند.

اصطلاح (Notify Party)

(Notify Party) در اصطلاحات حمل و نقل کانتینری بیشتر به برنامه های دریایی اختصاص دارد. در واقع (Notify Party) فردی است که باید از زمان ورود کشتی به بندر اطلاعات دقیقی داشته باشد؛ تا بتواند امور مربوط به دریافت کالا را به خوبی مدیریت کند. (Notify Party) می تواند گیرنده و یا دریافت کننده کالا نیز باشد.

اصطلاح (ICD)

به محلی در بندر که امکانات مختلفی مانند گمرک، محل باربندی کانتینرها، محوطه کانتینری و… را دارا می باشد ترمینال بندری یا (ICD) می گویند. نام دیگر ترمینال بندری(ICD) ، بندر خشک است.

اصطلاح (LCL)

اصطلاح (LCL) به کانتینری اطلاق می شود که درون آن کالاهای چند فرد مختلف و یا شرکت های گوناگون در یک فضا جمع آوری شده است.

اصطلاح (FCL)

در اصطلاحات حمل کانتینری، مفهوم (FCL) برعکس اصطلاح (LCL) می باشد. در واقع اصطلاح (FCL) به کانتینری گفته می‌شود که به صورت اختصاصی تنها کالای یک فرد در آن قرار دارد.

اصطلاح (CFS)

اصطلاح (CFS) به محلی در بندر اطلاق می شود که ویژگی های خاصی دارد. از جمله این که در (CFS) کالاهای عمومی از کانتینر خارج می شود و یا تخلیه می گردد. و یا اینکه کالاها پس از بارگذاری برای ارسال به مقصد آماده می شود. در این بندر، شرایط انبارداری و جابجایی کالاهای مختلف نیز امکان پذیر است.

اصطلاح(IMS)

این اصطلاح در سیستم مدیریت اطلاعات حمل و نقل کاربرد دارد.

اصطلاح(B/L)

(B/L) در اصطلاحات حمل کانتینری به معنای بارنامه می باشد.

اصطلاح (FCL)

این اصطلاح مخفف واژه های (Full Container Load) می باشد. (FCL) بدین معناست که به اندازه یک کانتینر فضا برای بارگیری کالا و ارسال آن به مقصد وجود دارد.

اصطلاحات حمل کانتینری

بیشتر بخوانید: کانتینر چیست ؟

اصطلاح (LCL)

این اصطلاح مخفف (Less Than a Container Load) و بدین معنی است که کمتر از یک کانتینر برای پر کردن کالا، فضا موجود است.

اصطلاح (CY)

این اصطلاح به معنای محوطه کانتینر و مخفف عبارت (Container Yard) است. در واقع در اصطلاحات حمل کانتینری، (CY) به محیطی اطلاق می‌شود که در آن کانتینر ها برای حمل توسط کشتی و یا خارج شدن از آن قرار داده می شود.

اصطلاح (CFS)

این اصطلاح مخفف (Container Freicht Station) به معنای انبار کانتینر ها و ایستگاه کانتینرها است. به طور کلی این اصطلاح به انباری اطلاق می شود که محموله ها برای بارگیری در کشتی و یا تحویل به مشتری در آن نگهداری می شود.

اصطلاح (FCL/LCL)

زمانی که کالاهایی برای چند گیرنده مختلف در یک کانتینر قرار می گیرند از اصطلاح(FCL/LCL) استفاده می شود. در این صورت کالاهای موجود در کانتینر بعد از رسیدن به مقصد باید به صورت دقیق تفکیک شود و به مقصد مورد نظر ارسال گردد.

اصطلاح (TRANSHIPMEMT)

در اصطلاحات حمل و نقل کانتینری به تغییر روش حمل و نقل و یا تغییر وسیله ترابری به اصطلاح TRANSHIPMEMT می گویند.

اصطلاح (FCL/FCL)

به همه محتویات محموله های درون یک کانتینر (FCL/FCL) می گویند که تنها توسط یک فرستنده برای یک گیرنده ارسال می گردد.

اصطلاح (CAF)

این اصطلاح که مخفف واژه های (CURRENCY ADJUSTMENT FACTOR) این می باشد به مفهوم ضریب تعدیل نرخ ارز است. از این ضریب به صورت درصدی برای تبدیل به نرخ دلار در محاسبات و امور هزینه های حمل و نقل کانتینری استفاده می شود.

اصطلاح (FIO)

(FIO) مخفف عبارت (FREE IN AND OUT) است. در اصطلاحات حمل کانتینری از (FIO) زمانی استفاده می شود که فرستنده تمام هزینه های حمل و نقل از جمله هزینه تخلیه بار و ارسال به مقصد را نیز متقبل شود.

اصطلاح (CSP)

این اصطلاح مخفف عبارت (CONTAINER SERVICE PORT) می باشد. (CSP) به محلی در بندر اختصاص دارد که کانتینرهای پر یا نیمه‌پر مشغول انجام عملیات حمل و نقل هستند.

اصطلاح (CST)

(CST)مخفف واژه‌های (CONTAINER SERVICE TARIFF) است که بر مفهوم تعرفه خدمات کانتینری دلالت دارد.

 

اصطلاح (FEEDER SERVICE)

به مفهوم خدمات مکمل حمل می باشد. در واقع وقتی یک کالا از بندر فرعی و یا از یک مبدا داخلی به مقصد بندر اصلی که محل استقرار کشتی ها می باشد حمل می گردد از اصطلاح حمل مرکب یا (FEEDER SERVICE) استفاده می شود.

اصطلاح ( MH)

این اصطلاح مخفف عبارت (MERCHANT HAULAGE) است. اگر مشتری بخواهد بار خود را بصورت شخصی تخلیه کند از اصطلاح ( MH) استفاده می شود. در این صورت مشتری می بایست در یک زمان مشخص، پس از تخلیه بار، کانتینر را دوباره به محل تحویل بازگرداند.

بوکینگ کانتینر

یکی از دیگر از پرکاربردترین اصطلاحات حمل کانتینری عبارت بوکینگ کانتینر می‌باشد. کلمه بوکینگ به معنای رزرو می‌باشد که در موارد مختلف و به ویژه در حمل کانتینری کابرد دارد. به منظور رزرو کانتینر از اصطلاح بوکینگ کانتینر استفاده می‌شود.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

پایان
ما در این مقاله سعی کردیم شما رابا رایج ترین اصطلاحات حمل کانتینری آشنا کنیم. مطمئنا اصطلاحات حمل و نقل کانتینری به همین جا محدود نمی شود. در صورتی که بخواهید با سایر واژگان پرکاربرد و اصطلاحات کانتینری بیشتر آشنا شوید مطالعه خود را در این زمینه افزایش دهید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645