بیمه حمل و نقل دریایی چیست؟

بیمه حمل و نقل دریایی یک نوع بیمه است که مربوط به حمل و نقل کالاها و مسافران با کشتی‌ها و سایر وسایل دریایی است. این بیمه شامل بیمه کالا، بیمه نقل‌العفش، بیمه مسافران و بیمه شخص ثالث می‌شود. بیمه حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت ریسک در تجارت جهانی بسیار اهمیت دارد و به کاهش خطرات مرتبط با حمل و نقل کالاها کمک می‌کند. بیمه دریایی شامل تعویض خسارت‌های ناشی از آسیب دیدن کالاها، سرقت، تصادف، آتش‌سوزی و غیره است. همچنین، برخی بیمه‌گران این بیمه را با بیمه حوادث دریایی ترکیب می‌کنند تا پوشش کاملی برای صادرات و واردات فراهم کنند.

بیمه حمل و نقل دریایی برای خیلی از بازرگانان و شرکت‌های تجاری مسئله ای بسیار مهم و ضروری است. به همین دلیل بهترین شرکت بیمه دریایی باید بتواند ضامن سلامتی حمل دریایی بار از مبدا تا رسیدن به مقصد نهایی باشد. در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره بیمه حمل دریایی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین انواع بیمه حمل دریایی را نیز بررسی می کنیم و درباره ویژگی های هر کدام نکات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهیم. در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

بیمه حمل و نقل دریایی

ضرورت بیمه حمل و نقل دریایی

در سفرهای آبی، دریای بیکرانه در پیش است و مخاطرات پیش بینی نشده بسیار! مخصوصاً در کشتی های باربری بزرگ که محموله های زیادی را حمل می کنند احتمال خطر و آسیب بار بیشتر است. بیمه حمل و نقل دریایی به همین منظور ایجاد شده است تا در صورت بروز هرگونه اتفاق غیر قابل پیش بینی یا حادثه، خسارات وارد شده بر صاحبین بار را جبران کند.

از طرفی برای داشتن صادرات و واردات موفق، نیاز به استحکام شرایط حمل و نقل دریایی کالاها و تضمین سلامت و ایمنی محموله های وارد شده و یا صادراتی یک ضرورت مهم به شمار می رود. به کمک بیمه حمل دریایی می توان خسارات وارد شده به محموله های مختلف را در حین جابجایی به شکل قانونی پیگیری و جبران کرد.

اما کدام شرکت های بیمه ای در ایران در زمینه صدور بیمه حمل و نقل دریایی فعالیت دارند؟ شرکت های بیمه ای در ایران که در زمینه انواع بیمه حمل دریایی فعالیت می کنند شیوه تدوین بیمه نامه خود را بر اساس بیمه‌نامه‌های انستیتو شرکت‌های بیمه لندن تدوین می نمایند. بنابراین قانون بیمه دریایی در چنین شرکت هایی از اعتبار زیادی برخوردار است.

بیمه حمل و نقل دریایی چیست؟

بیمه حمل و نقل دریایی به قراردادی اطلاق می شود که فی مابین شرکت بیمه و صاحبین بار برای جبران خسارات وارده به بار منعقد می شود. این قرارداد مفاد خاصی دارد. از جمله این که شرکت بیمه متعهد می شود برخی یا تمام خسارات وارد شده بر کالای بیمه شده را در مسیر حمل و نقل دریایی جبران و پرداخت کند.

یکی از موارد مهم در قرارداد بیمه دریایی فرانشیز است. فرانشیز به درصدی از میزان مبلغ خسارت اطلاق می‌شود که طبق شرایط قرارداد، شرکت بیمه حمل دریایی از پرداخت آن معاف است.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی ، کراس استافینک و ترانشیپ کالا و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر، استعلام هزینه حمل دریایی از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

بیمه حمل دریایی

انواع بیمه دریایی کدامند؟

حالا که با مفهوم بیمه حمل و نقل دریایی آشنا شدید و نسبت به مزایای آن آگاهی لازم را پیدا کردید وقت آن است که انواع بیمه دریایی را نیز مورد بررسی قرار دهیم. توجه داشته باشیدکه شیوه تعهد هر بیمه نامه بر اساس نوع آن متفاوت می باشد.

بنابراین می توان گفت یک شرکت بیمه گر لازم نیست هر نوع خسارتی را جبران کند و بر اساس قرار داد، شرایط و میزان خسارت پرداختی از طرف شرکت های بیمه گر متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی قوانین بیمه حمل و نقل دریایی نوعی مقررات بین المللی است و تمام کشورها باید خود را به انجام آن ملزم و متعهد بدانند.

رایج ترین بیمه دریایی عبارتند از:

بیمه نامه دریایی اف پی ای (F.P.A)

در بیمه نامه F.P.A اگر بیمه گذار از سه شرط بیمه حمل و نقل استفاده کند پوشش دهی بیمه فراتر از خطرهای مشخص شده در بیمه نامه است. بنابراین طرفین قرارداد بیمه محدودیتی ندارند و می توانند در بیمه نامه دریایی اف پی ای تعهدات شرکت بیمه را تغییر و آنرا کاهش یا افزایش دهند. به عنوان مثال می توان برخی خسارت‌های جزئی را از شرایط پرداخت شرکت بیمه حذف کرد.

یکی دیگر از موضوعات مهم در بیمه نامه دریایی اف پی ای (F.P.A) مربوط به زمان خروج و تخلیه کالا است. به عبارتی در این نوع بیمه نامه کالا از زمان خروج از انبار بارگیری تا زمان تخلیه بار در مقصد بر اساس شرایط خاص مشمول بیمه است. در این شرایط در صورت بروز هرگونه خسارت می توان مبلغی را از شرکت بیمه دریافت نمود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم بیمه نامه دریایی اف پی ای (F.P.A) تعهدات کارفرما است که تنها در برابر خسارت های بزرگ متعهد به پرداخت خسارت می‌باشد اما خسارت های کوچک در این بیمه نامه جایی ندارد.

بیمه دریایی از بین رفتن کل محموله

یکی از مهمترین انواع بیمه حمل و نقل دریایی که کاربرد ویژه ای دارد بیمه دریایی از بین رفتن تمام کالا است. طبق قرارداد این بیمه در صورت نابودی همه محموله، شرکت بیمه گذار متعهد است خسارات وارد شده را به صورت کامل جبران کند. البته این بیمه نامه برای کالاهای خاص مانند غلات، سیمان و اقلامی که به صورت فله ای جابجا می شوند کاربرد دارد.

طبق مفاد مشخص در این نوع بیمه نامه، اگر طی حادثه و اتفاق پیش بینی نشده قسمتی از بار سالم بماند بار دیگر مشمول بیمه نمی شود.

یکی از نکات مهم در این نوع بیمه دریایی، چگونگی از بین رفتن کالا است که موضوعی بسیار مهم است و معمولاً شامل دو حالت می شود:

  • بار بر اثر حادثه، ارزش یا ماهیت خود را از دست می دهد.
  • بار بر اثر حوادثی مانند واژگونی یا آتش سوزی به طور کامل نابود می شود.

در هر دو حالت شرکت بیمه گذار موظف است طبق موارد مندرج در قرارداد بیمه حمل دریایی خسارت های وارد شده بر محموله را به صاحب بار پرداخت نماید.

به بیمه دریایی از بین رفتن تمام کالا بیمه تشریفاتی یا در برخی موارد بیمه گمرکی نیز اطلاق می شود. این موضوع به زمانی برمی گردد که طبق مصوبه هیئت وزیران، کالای صادراتی میبایست مشمول خدمات بیمه قرار می گرفت. و چون خریدار موظف بود بیمه مورد نیاز خود را برای کالای صادراتی از کشور خود تهیه کند به این نوع بیمه، بیمه گمرکی نیز می گویند.

بیمه نامه دریایی دبلیو ای (W.A)

در این نوع بیمه دریایی شرکت بیمه کننده علاوه بر پرداخت خسارات عمومی بر اساس قرارداد می بایست خسارات خصوصی وارد شده بر کالا را نیز پرداخت کند. به همین دلیل بیمه‌نامه دریایی (W.A) نسبت به بیمه نامه (F.P.A)کامل تر است.

بنابراین لازم است که شرکت های صاحب بار برای تعهد شرکت بیمه نسبت به پرداخت خسارت های جزئی مانند شکستگی و غیره این موارد را به صورت دقیق در قرارداد ذکر کنند. در بیمه نامه دریایی دبلیو ای (W.A) مبلغ خسارت وارد شده به کالا می بایست از مبلغ مشخص شده فرانشیز در قرارداد بیشتر باشد.

از ویژگی های دیگر بیمه‌نامه دریایی دبلیو ای (W.A) می توان به جزئیات حقوقی و مالی آن اشاره کرد که تقریباً نسبت به سایر بیمه ها مانند بیمه کشتی یا بیمه شخص ثالث و غیره جزئیات بیشتری دارد.

بنابراین حتماً لازم است که هنگام قرارداد بیمه نامه دریایی دبلیو ای نسبت به مفاد آن آگاهی لازم را داشته باشید و در صورت امکان از شرکت حمل و نقل دریایی معتبر مشاوره بگیرید.

بیمه حمل دریایی

بیمه دریایی در حمل کانتینری

حمل کانتینری یکی از روش‌های معمول حمل و نقل دریایی است که در آن کالاها درون کانتینرها قرار می‌گیرند و سپس با استفاده از کشتی‌ها به مقصد نهایی حمل می‌شوند. برای حمل کانتینری ، باید توجه به برخی نکات بیمه دریایی داشت:

  1. بسته‌بندی مناسب: بسته‌بندی صحیح و مناسب کالا درون کانتینر از جمله نکات مهم در حفاظت از آن است. بسته‌بندی مناسب شامل استفاده از مواد با کیفیت، پلاستیک گذارده شده، عایق حرارت و رطوبت، و سایر وسایل حفاظت از ضربات و خطرات داخل کانتینر است.
  2. تأمین بار: قبل از شروع حمل، لازم است تأمین بار صورت گیرد. این به معنای تأکید بر اطلاعات صحیح و دقیق در مورد نام و خصوصیات کالا، تعداد و اندازه کانتینرها، و سایر جزئیات مربوط به بار است. همچنین، باید از صحت و کامل بودن اسناد حمل و نقل مطمئن شوید.
  3.  بیمه حمل: برای حفاظت در مقابل خطراتی که در طول حمل و نقل دریایی ممکن است رخ دهد، توصیه می‌شود بیمه حمل را در نظر بگیرید. این نوع بیمه شامل پوشش‌های مختلفی مانند خسارت ناشی از ضربه، سرقت، آتش سوزی، غرق شدگی کانتینر و … است.
  4.  تأکید بر قوانین و مقررات: قبل از شروع حمل کالا، لازم است با قوانین و مقررات محلی و بین‌المللی در خصوص حمل و نقل دریایی آشنا شوید. همچنین، تأکید بر رعایت قوانین امنیت در پورت‌ها و تسهیلات حفاظت از کانتینرها نیز ضروری است.

 

خسارت های خاص در بیمه دریایی

خیلی از بازرگانان و شرکت های تجاری می خواهند بدانند چه نوع خسارت هایی تحت پوشش بیمه حمل و نقل دریایی قرار می‌گیرد؟

برای پاسخ به این پرسش جالب است بدانید که تنها خسارت هایی که جنبه تصادفی دارند و به صورت غیر قابل پیش بینی رخ می دهد تحت پوشش بیمه حمل دریایی قرار دارند.

خسارت وارد شده به بار در صورت عیب ذاتی کالا مثل زنگ زدگی، کرم خوردگی، فاسد شدن و غیره و خساراتی که به دلیل فرسودگی وسیله حمل و نقل کالا رخ می دهد تحت پوشش بیمه حمل دریایی قرار نمی گیرد.

به طور کلی خسارت های وارد شده به محموله را در مسیر حمل و نقل دریایی می توان به در گروه های زیر تقسیم بندی کرد:

• خسارات عمدی: این نوع خسارات شامل مواردی می شود که خدمه کشتی از روی حسن نیت برای انجام اموری چون نجات جان خود یا جلوگیری از غرق شدن کشتی در آب، مجبور به ریختن بار در دریا می شوند. در صورت بروز چنین اتفاقاتی شرایط پرداخت خسارات توسط مقررات Average GeneraI تعیین می شود.

• خسارات غیر عمدی: بر اثر حوادث و رخدادهای غیر قابل پیش بینی رخ می دهد. مانند خسارات حاصل از خطرات سفر دریایی ازجمله تصادف کشتی با کشتی دیگر، غرق شدن کشتی، به گل نشستن وسیله نقلیه، آتش سوزی در دریا، آتش گرفتن کالاهای محترقه یا خطرات دزدان دریایی.

بارنامه یکی دیگر از ملزومات اساسی حمل دریایی می‌باشد که فرایند حمل را برای طرفین ایمن می‌سازد، در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله ” بارنامه دریایی  ” را مطالعه فرمایید.

بهترین شرکت بیمه حمل دریایی

بیمه حمل و نقل دریایی از مهمترین بیمه هایی است که برای جابجایی کالاهای مختلف مورد استفاده شرکت ها قرار می گیرد. یک شرکت بیمه حمل دریایی معتبر باید بتواند شرایط ویژه ای را برای مشتریان خود در نظر بگیرد تا آنها با خیال آسوده نسبت به ارسال بار خود از مبدا تا مقصد اقدامات لازم را برای جابجایی و نقل و انتقال کالا انجام دهند.

در گذشته بیمه دریایی تنها برای حفظ کالا از بروز خطراتی مانند آتش سوزی یا خطر حمله دزدان دریایی در طول مسیر اعتبار داشت. اما امروزه با توسعه صنعت حمل و نقل دریایی انواع بیمه دریایی نیز شکل جدید تری به خود گرفته است. تا جایی که به وسیله بیمه حمل دریایی می توان حتی حوادث غیرقابل پیش بینی شده و اثرات تصادفی را نیز پوشش داد.

بنابراین در صورت بروز چنین اتفاقاتی از جمله برخورد کشتی با یک کشتی دیگر، آتش سوزی در دریا، ریخته شدن کالاها در آب برای نجات جان و غیره می توان از خدمات بیمه دریایی که توسط شرکت های معتبرصادر می شود استفاده کرد.

پایان
همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم بیمه حمل و نقل دریایی امروزه دیگر تنها محدود به جبران خسارت کالا بر اثر بروز حوادث طبیعی مانند آتش سوزی یا حمله دزدان دریایی و…. نیست. در حال حاضر انواع بیمه دریایی برای پوشش همه‌ جانبه کالاها شکل حرفه‌ای تری به خود گرفته است. بر اساس قراردادی که میان بیمه گذار و بیمه گر بسته می‌شود تعهداتی میان طرفین مشخص و تدوین می‌شود که طبق توافق هر دو طرف باید به آن عمل کنند.

ما در این مقاله سه نوع بیمه دریایی از جمله بیمه از بین رفتن کامل کالا، بیمه نامه دریایی اف پی ای (F.P.A)، بیمه نامه دریایی دبلیو ای (W.A) را بررسی کردیم. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645