بارنامه دریایی چیست و چه انواعی دارد ؟!

بارنامه دریایی یکی از مهمترین اسناد حمل و نقل دریایی است. به طور کلی در حال حاضر حمل و نقل دریایی پرکاربردترین روش حمل بار در سرتاسر جهان به شمار می رود. این روش مزیت های خاصی دارد. ما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم بارنامه دریایی چیست و چه کاربردی دارد؟! همچنین شما را با بارنامه دریایی الکترونیکی و انواع اصطلاحات بارنامه دریایی از جمله فعالیت فورواردی آشنا کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید بارنامه دریایی چیست؟ چه تفاوتی با بارنامه دریایی الکترونیکی دارد و اطلاعات کافی در این زمینه به دست بیاورید با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند در این مقاله همراه شوید.

بارنامه دریایی چیست ؟

سازمان بین المللی دریانوردی به اختصار (IMO) به عنوان یک مرجع قانونگذار در همه کشورها الزامات، ضوابط و قوانین مختلف حمل و نقل دریایی را وضع کرده است. کشورهایی که می‌خواهند از طریق آب های بین المللی به تجارت بپردازند باید عضو رسمی سازمان بین‌المللی دریانوردی باشند.

در غیر این صورت حمل و نقل دریایی آنها با محدودیت ها و مشکلات زیادی همراه خواهد بود. اگر شما نیز با حمل و نقل دریایی سر و کار دارید باید اطلاعات خود را درباره اسناد حمل و نقل دریایی از جمله بارنامه دریایی افزایش دهید. قبل از آن شما را با چند نمونه از رایج ترین اصطلاحات بارنامه دریایی آشنا می کنیم.

در یک عبارت کلی به جابجایی کالا از کشور مبدا به کشور مقصد که مطابق با قوانین سازمان بین المللی دریانوردی انجام می شود حمل و نقل دریایی می گویند.

وظیفه جابجایی و مسئولیت انتقال کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر بر عهده شرکت های حمل و نقل می‌باشد که یا به صورت دولتی و یا خصوصی فعالیت می کنند و تمام فرایند انتقال کالا را به صورت فورواردی انجام می دهند.

بارنامه دریایی

یرای شناخت انواع بارنامه و دریافت اطلاعات درباره ویژگی های بارنامه بین المللی کلیک کنید: انواع بارنامه چیست ؟

انواع بارنامه دریایی

وقتی یک شرکت حمل و نقل دریایی و یا موسسه حمل کالا مبلغ حمل کالا را از مشتری دریافت می کند به او سندی تحت عنوان بارنامه دریایی ارائه داده می شود.

در این سند که شامل یک برگه می باشد مواردی چون هزینه حمل کالا، نوع کالا، وزن، مبدا و مقصد دریافت کالا و سایر توافق های انجام شده میان مشتری و فروارد قید می شود. بارنامه دریایی انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارتند است از:

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی می‌باشد. برای استعلام هزینه حمل دریایی و شرایط ارسال از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت با ما در تماس باشید.

بارنامه دریایی مستقیم

طبق این نوع بارنامه هنگام حمل کالا، وسیله حمل و نقل از مبدا تا مقصد تغییری نمی‌کند و کالا به صورت مستقیم در اسکله مقصد تحویل داده می شود. در بارنامه دریایی غیرمستقیم ممکن است کالا در کشور دیگری بارگیری شود و از طریق حمل و نقل هوایی یا زمینی به مقصد نهایی ارسال گردد.

بارنامه دریایی چارتر

در بارنامه دریایی چارتر حمل کالا توسط کشتی به صورت دربست یا اجاره انجام می شود. در واقع در سند چارتر ظرفیت کشتی در خدمت مشتری می باشد و شرکت حمل بار نمی تواند کالای متفرقه دیگری را در کشتی قرار دهد.

بارنامه دریایی سراسری

طبق بارنامه دریایی سراسری برخلاف بارنامه دریایی مستقیم، کالا به روش های گوناگون حمل و نقل می‌شود. بدین صورت که شرکت طرف قرارداد به فوروارد این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز از روش های دیگر حمل و نقل مانند هوایی یا زمینی برای حمل محموله استفاده کند. اما در نظر داشته باشید که در هر حال وسیله حمل اولیه کالا کشتی می باشد.

بارنامه دریایی حمل مرکب فیاتا

این نوع اسناد حمل و نقل دریایی با توجه به نوع خدمات به خدمه و پرسنل شرکت حمل و نقل دریایی بسته می شود. بارنامه حمل مرکب فیاتا جزء اسنادی است که مورد تایید اتاق بازرگانی بین المللی می باشد.

در واقع در این نوع بارنامه شرکت حمل کننده کالا یا فوروارد علاوه بر مسئولیت تحویل محموله به مقصد، مسئولیت تمام عوامل و خدمه کشتی را نیز برعهده دارد.

بارنامه سرویس های منظم دریایی

برخی از کشتی ها در شرکت های حمل و نقل دریایی تابع برنامه های حرکتی مشخص هستند و زمان حرکت آنها طبق ضوابط و قوانین بخش خصوصی تعیین می شود. از ویژگی های بارنامه سرویس های منظم دریایی قیمت آنهاست که نسبت به سایر روش های حمل و نقل دریایی کمی گران تر می باشد.

از طرفی اصول شرایط و ضوابط که در این نوع سند برای حمل محموله استفاده می شود با سایر روش ها کمی متفاوت و قانونمند تر است.

 

از دیگر انواع بارنامه دریایی می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

  1.  B/L یا Bill of Lading: این نوع بارنامه، مدرکی است که توسط حامل کشتی صادر می‌شود و حاوی اطلاعاتی از جمله نام کالاها، مقدار، مبدأ و مقصد، شرایط حمل و نقل و امضای ناوبر است.
  2.  Sea Waybill: این نوع بارنامه، به عنوان یک مدرک حمل و نقل دریایی بدون ارائه‌ی بارنامه فیزیکی استفاده می‌شود و معمولاً برای حمل و نقل کالاهایی با ارزش کمتر و یا در مسیرهای کوتاه‌تر استفاده می‌شود.
  3.  Charter Party: این نوع بارنامه، یک توافقنامه بین صاحب کشتی و مشتری است که شرایط حمل و نقل کالاها را تعیین می‌کند و به عنوان یک قرارداد حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود.
  4.  Mate’s Receipt: این نوع بارنامه، یک مدرک موقت است که توسط سرپرست کشتی صادر می‌شود و شامل اطلاعاتی از جمله نام کالاها، مقدار، شرایط حمل و نقل و امضای سرپرست کشتی است.

انواع بارنامه دریایی

بیشتر بخوانید: اصطلاحات حمل و نقل دریایی

بارنامه دریایی الکترونیکی چیست؟

امروزه با پیشرفت اینترنت و تکنولوژی، بارنامه دریایی الکترونیکی نیز جایگزین صدور بارنامه های کاغذی شده اند. این روش علاوه بر صرفه جویی در هزینه های صدور بارنامه و همچنین اتلاف وقت مزایای زیادی دارد.

بارنامه دریایی الکترونیکی در واقع نوعی سند الکترونیکی محسوب می شود. این سند هنگام تحویل بار از طرف شرکت های حمل و نقل دریایی صادر می شود. در بارنامه های دریایی الکترونیکی کد رهگیری صادر می‌گردد. به وسیله این کد می توان مراحل حمل کالا را توسط مراکز نظارتی کنترل و ردیابی کرد.

یکی دیگر از مزایای بارنامه الکترونیکی دریافت مبالغ مشخص حمل بار توسط رانندگان شرکت های حمل و نقل دریایی می باشد. بدین ترتیب امکان سوء استفاده و یا دریافت مبالغ بیشتر از مبلغ عنوان شده در بارنامه دریایی الکترونیکی وجود ندارد.

بنابراین می توان گفت بارنامه الکترونیکی روشی نوین برای حمل و نقل دریایی کالاهای مختلف می باشد. این گونه سند ها را می توان به راحتی در موتورهای جستجوگر اینترنت استعلام کرد.

 

این نکته را نیز به خاطر بسپارید  بارنامه دریایی یک مدرک حقوقی است که حاوی اطلاعات مربوط به حمل و نقل کالاها از یک مکان به مکان دیگر است. این مدرک نشان دهنده‌ی مالکیت کالا و شرایط حمل و نقل آن است و برای انجام معاملات تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، بارنامه دریایی برای حمل و نقل کالاها به وسیله‌ی کشتی، از جمله حمل کانتینر ، الزامی است.

 

نکاتی درباره بارنامه دریایی

  •  بارنامه دریایی یک سند رسمی است که حقوقی برای صاحب بار و صاحب کشتی ایجاد می‌کند.
  •   معمولاً توسط صادر کننده بار صادر می‌شود و به گیرنده بار تحویل داده می‌شود.
  • بارنامه دریایی شامل اطلاعات مربوط به بار، کشتی، مبدأ و مقصد و شرایط حمل و نقل است.
  • بارنامه دریایی معمولاً به عنوان اثبات تحویل بار به گیرنده استفاده می‌شود.
  •  این بارنامه به عنوان یک سند اوراقی قابل انتقال است و ممکن است با استفاده از ابزارهای مالی مختلف انتقال داده شود.
  • هرگونه تغییر در شرایط حمل و نقل باید در بارنامه دریایی ذکر شود و توافقات جدید باید با تمام طرفین توافق شود.

 

A Sea Waybill is a transport contract (contract of carriage) – the same as a Bill of Lading. A Sea Waybill, however, is not needed for cargo delivery and is only issued as a cargo receipt. It can either be issued in hard copy format or soft copy format. A Sea Waybill is not negotiable and cannot be assigned to a third party

بارنامه دریایی یک قرارداد حمل و نقل (قرارداد حمل) است – همان بارنامه. با این حال، بارنامه دریایی برای تحویل محموله مورد نیاز نیست و فقط به عنوان رسید بار صادر می شود. می توان آن را در قالب نسخه چاپی یا نسخه کپی نرم افزاری صادر کرد. بارنامه Sea قابل مذاکره نیست و نمی توان آن را به شخص ثالث واگذار کرد.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری است. برای دریافت مشاوره و بهره‌مندی از تخصص و تجربه کارشناسان این مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

پایان

ما در این مقاله شما را با انواع بارنامه دریایی و مزایای بارنامه دریایی الکترونیکی آشنا کردیم. همچنین اطلاعاتی درباره مهمترین عبارات در اسناد حمل و نقل دریایی مانند فوروارد و فورواردر به شما ارائه دادیم. البته اصطلاحات بارنامه دریایی به همین جا محدود نمی شود. دیسپاچ، دموراژ، ظرفیت ناخالص کشتی، ظرفیت بارگیری، فاس، فوب و… همگی از اصطلاحات بارنامه دریایی می باشند که یادگیری هر کدام از این اصطلاحات به شما کمک می کند تا ارزیابی درستی از چگونگی حمل و نقل دریایی داشته باشید. و بتوانید به راحتی اطلاعات خود را درباره پرسش بارنامه دریایی چیست کامل کنید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645