بارنامه چیست و انواع آن

امروزه حمل ونقل یکی از اجزای مهم اقتصاد در تمامی کشورها محسوب می‌گردد و به دلیل آن که از نقش زیربنایی مهمی برخوردار است، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی جوامع دارد.در تجارت بین الملل، زمانی که کالای مادی موضوع قرارداد است، نحوه انتقال آن از یک کشور به کشور دیگر و قواعد حاکم بر مسائل درگیر در این روند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان ع بارنامه نقش اساسی ایفا می‌کند. به طوری که امکان انتقال کالا به طرف دیگر بر اساس بارنامه وجود دارد. سوالی که برای بسیاری از افراد در بدو ورود به این صنعت ایجاد می‌شود این است که بارنامه چیست و چه اهمیتی در صنعت حمل و نقل دارد.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی، خدمات حمل کانتینری و گروپاژ می‌باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف بارنامه چیست ؟

در این میان بارنامه به عنوان مهمترین سند حمل و نقل، نقش اساسی ایفا می‌کند، به طوری که امکان انتقال کالا به دیگری بر اساس بارنامه وجود دارد. در اصل بارنامه سندی است که ارتباط قانونی بین فرستنده کالا و گیرنده همان کالا را برقرار می‌کند و به علاوه سندی است که موجب نقل مالکیت کالا می‌گردد و به موجب این سند، مالکیت کالای مندرج در بارنامه از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

از دیدگاه حقوقی با توجه به مقررات بین المللی، بارنامه سندی تعهد آور شناخته شده و نمایانگر وجود قراردادی (رسمی یا حرفه‌ای) بین فرستنده کالا و حمل کننده آن برای حمل کالای مندرج در بارنامه می‌باشد.

بارنامه چیست

همانگونه که بیان شد بارنامه سندی است که به امضا حمل کننده رسیده و یا از طرف او امضاءشده و بیانگر آن است که کالا دریافت یا بارگیری شده و به موجب این سند حمل کننده متعهد است که کالایی را که تحویل گرفته در قبال ارائه بارنامه، به گیرنده‌ای معلوم یا به حواله کرد و یا به شخصی که بارنامه را در دست دارد تحویل نماید. بارنامه کاملترین سند حمل است و شرایط و مفاد آن قبول جهانی یافته و وجهه قانونی دارد. در باربری دریایی نیز بارنامه یکی از اقلام اساسی و ضروری حمل و نقل محسوب می‌شود.

اهمیت بارنامه در حمل و نقل

قبلاً اشاره کردیم که بارنامه یک سند رسمی و قانونی است. این جمله بدین معناست که در صورت بروز مشکل در حین جابه‌جایی، صاحب محموله می‌تواند با توجه به اطلاعات ثبت شده در بارنامه اقدامات لازم را جهت پیگیری و شکایت از شرکت باربری به عمل آورد. از جمله مواردی که دلیل بر اهمیت بارنامه در انواع حمل و نقل هستند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سند مالکیت: بارنامه دقیقا مشخص می‌کند که صاحب محموله حمل شده کیست و در صورت بروز مشکل می‌تواند به شناسایی صاحب محموله کمک کند.
  • توانایی پیگیری قانونی: بارنامه به عنوان یک سند قانونی  به صاحب محموله اجازه می‌دهد در صورت آسیب رساندن به محموله یا سرقت آن دعوی و پیگیری قانونی کند و خسارت خود را جبران نماید.
  • علامت گذاری و دریافت کالا: بارنامه در واقع دریافت کالای ارسالی از مبدا به مقصد است.

قوانین و مقررات بارنامه

قوانین و مقررات بارنامه به عنوان یکی از مهمترین قوانین در حمل و نقل کالاها شناخته می‌شود. این قوانین شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  قوانین بین‌المللی: در حمل و نقل بین‌المللی کالاها، بارنامه باید با قوانین بین‌المللی هماهنگ باشد. در این قسمت، قوانین اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای، اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل هوایی، اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل دریایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2.  قوانین داخلی: در حمل و نقل داخلی کالاها، بارنامه باید با قوانین داخلی هماهنگ باشد. در این قسمت، قوانین کشوری که حمل و نقل انجام می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  3.  نحوه تنظیم بارنامه: برای تنظیم بارنامه، باید از فرم‌های استاندارد استفاده کرد. در بعضی موارد، برای تنظیم بارنامه، باید از فرم‌های خاص استفاده کرد.
  4.  محتوای بارنامه: در بارنامه باید اطلاعات دقیق و کاملی درباره بار و محموله‌ای که حمل می‌شود، ذکر شود. این اطلاعات شامل نام و آدرس صاحب بار، نام و آدرس حامل، نوع بار، تعداد و وزن بسته‌ها، مبدأ و مقصد حمل و نقل، تاریخ و ساعت بارگیری و تحویل بار و … می‌شود.
  5.  امضای بارنامه: در پایان تنظیم بارنامه، باید از طرف صاحب بار و حامل، بر روی بارنامه امضا گرفته شود. این امضا به عنوان تأیید قرارداد حمل و نقل کالاها شناخته می‌شود.
  6.  حفاظت از بارنامه: بارنامه باید به صورت محرمانه نگهداری شود و هیچ کسی به آن دسترسی نداشته باشد. همچنین، باید از امکان تقلب در بارنامه جلوگیری شود

ویژگی های بارنامه بین المللی

بارنامه به عنوان یک سند حمل دربردارنده مفاد و مفاهیمی می‌باشد که اهمیت بسیاری داشته و باید مورد توجه طرفین قرار بگیرد، از جمله ویژگی های اساسی بارنامه بدین گونه است که:

  1.  آن را به منزله یا مبین قرارداد حمل می‌دانند که بر اساس مندرجات آن تکالیف فی‌مابین حمل کننده و دارنده بارنامه را مثلا در مواردی که کالا تلف یا کسر شود و یا دچار خسارت گردد، مشخص می‌سازد.
  2. بارنامه رسیدی است که در ازاء کالایی که در ید اختیار متصدی حمل است، قرار می‌گیرد و دال بر مالکیت یا حق تصرف کالاست. لازم به ذکر است این ویژگی بارنامه را به دودسته قابل معامله و غیر قابل معامله تقسیم می‌کند.
  3. مندرجات بارنامه حاکی از توافق نسبت به کرایه حمل است و این که کرایه حمل پیشاپیش پرداخت شده یا باید از گیرنده کالا وصول شود که در حالت اخیر با عنوان (Collect Freight ) یا کرایه در مقصد، مبلغ کرایه تعیین و در بارنامه درج می‌گردد. نکته مهم آن است که متصدی حمل یا نماینده او بایستی به هنگام مبادله بارنامه با ترخیصیه (سند واگذاری کال) در احراز هویت گیرنده دقت نماید.
  4.  بارنامه ثابت می‌کند که فرستنده کالایی را به متصدی حمل تسلیم کرده است. در این حالت بارنامه به منزله رسید دریافت کالاست. پس از صدور بارنامه اگر متصدی حمل خلاف مندرجات آن ادعائی داشته باشد، پذیرفته نمی‌شود، زیرا صدور بارنامه بر تحویل کالا از جانب فرستنده باهمان کیفیت بیان شده در بارنامه گواه است.
  5. بارنامه دلیل مالکیت محسوب شده و سندی قابل معامله و قابل ظهرنویسی است و معمولا به حواله کرد صادر می‌شود ولی می‌توان به نام حامل نیزآنها را صادر نمود.
  6. بارنامه باید بدون قید و شرط باشد، مگر آنکه بین طرفین به صورت دیگری توافق شده باشد.

انواع بارنامه

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

اطلاعات مندرج در بارنامه معتبر

با توجه به نوع بارنامه و روش حمل اطلاعات مختلفی در بارنامه ثبت می‌شود که به طور کلی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • نام و مهر و امضای شرکت حمل و نقل، یا نماینده ایشان.
  • تاریخ حمل کالا
  • اطلاعات محل بارگیری و مقصد نهایی بار
  • شرایط و ضوابط حمل کالا که یا در خود بارنامه یا بصورت پیوست در برگه دیگری به بارنامه الصاق می شود
  • شرح مفصلی از کالای حمل شده (ارزش، تعداد، وزن، اندازه، علامت گذاری/شماره، و غیره)
  • نام فرستنده و گیرنده کالا
  • در صورت درخواست گیرنده، هرنوع دستورالعمل اضافی در شرایط حمل بار و یا پس از رسیدن بار به مقصد

این اطلاعات فقط برخی از جزئیاتی است که در بارنامه قید می گردد؛ برای مثال، بارنامه حمل دریایی باید شامل اسم کشتی نیز باشد.

انواع بارنامه بین المللی

با وقوع انقلاب صنعتی و توسعه تجارت بین الملل، حمل و نقل نیز متحول گردید و با اکتشافات ونوآوری های پی در پی فصل جدیدی در صنعت حمل و نقل بین المللی شکل گرفت. این پیشرفت و تحول در حمل و نقل موجب تخصصی شدن گردیده و آن را به شاخص‌های گوناگون تقسیم کرده و شکل های مختلف حمل و نقل بین المللی را هموار ساخته است.

لذا در حوزه حمل و نقل بارنامه های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها بر اساس وسیله حمل، روش حمل یا استاندارد بارنامه نام‌های مختلفی دارند. شناسایی هر کدام از این گروه بندی ها نشان دهنده الزامات و نیازمندی های خاص حوزه حمل و نقل است. شاید علاوه بر این سوال که بارنامه چیست آشنایی با انواع بارنامه نیز ضرروت داشته باشد.

در حوزه بین المللی انواع گروه‌بندی رایج برای بارنامه به صورت زیر است. این گروه‌بندی در توصیه نامه شماره یک سازمان ملل در سال 2001 ارائه گردیده است و شامل بارنامه در حوزه حمل و نقل هوایی، حمل زمینی و حمل دریایی می‌باشد.

  • بارنامه حمل با کامیون
  • بارنامه حمل با کشتی ( بارنامه دریایی )
  • بارنامه حمل با هواپیما
  • بارنامه حمل با قطار
  • بارنامه حمل سراسری
  • بارنامه حمل مرکب
  • بارنامه حمل مرکب فیاتا

بارنامه الکترونیکی

با توسعه تکنولوژی صنعت حمل و نقل نیز برخی از ارکان حمل و نقل از جمله اسناد حمل و بارنامه‌ها نیز با فناوری اطلاعات گره خورده‌اند که می‌توان به بازنامه های الکترونیکی اشاره نمود.

مهمترین ویژگی و خاصیت بارنامه الکترونیکی کارکرد این سند به عنوان سند مالکیت کالا در حال حمل است که تحقق آن در اسناد الکترونیکی با چالش‌های زیادی روبه رو بوده است. متصدی حمل بر اساس همین کارکرد بارنامه، کالا را به دارنده آن تحویل می‌دهد. این کارکرد، بارنامه را به یک سند مفید تبدیل کرده و دو بهره مهم نصیب دارنده آن می‌کند:

  • نخست آنکه، دارنده بارنامه میتواند کالا را قبل از اینکه به مقصد برسد و در حالی که در مرحله حمل دریایی است، با انتقال بارنامه به شخص ثالث منتقل کند
  • دوم اینکه دارنده می‌تواند در معاملات خود، در صورتی که پرداخت از طریق اعتبار اسنادی باشد، بارنامه را به عنوان وثیقه برای پرداخت مبلغ اعتبار در اختیار بگیرد. انتقال بارنامه به گیرنده و یا ظهرنویسی آن و انتقال به شخص ثالث موجب توانایی صادرکننده یا دارنده جهت انتقال مالکیت و اعمال کنترل بر کالاهای در حال حمل دریایی به گیرنده یا شخص ثالث خواهد شد.

انواع بارنامه بین المللی

بارنامه یکی از پرکاربردترین اصطلاحاتی است که در صنعت حمل و نقل به وفور شنیده و استفاده می‌شود. برای آشنایی با انواع اصطلاحات حمل و نقل بین المللی در حوزه حمل آبی کلیک کنید: اصطلاحات کشتیرانی

دارنده یا صادرکننده می‌تواند این حق انتقال مالکیت کالاها را طبق قواعد حقوقی حاکم بر مالکیت و رویه‌های قضایی ایجاد شده درباره انتقال مالکیت اموال، اعمال کند. علاوه بر این کارکردها، می‌توان این مزایا را نیز برای بارنامه‌های کاغذی متصور شد که از آنجا که قرن‌ها تجار معاملات خود را با این ورقه کاغذی انجام داده‌اند، از امنیت و شیوه صدور آن مطمئن هستند.

با این حال بارنامه کاغذی و بارنامه الکترونیکی هیچ یک برتری مطلقی نسبت به یکدیگر ندارند، هر یک دارای شاخص‌های هستند که استفاده از آن‌ها را توجیه می‌کند. بارنامه کاغذی در زمینه انتقال حقوق قراردادی، انتقال مالکیت، انتقال تصرف، رسید حمل کالا و قرارداد حمل امتیاز بیشتری نسبت به بارنامه الکترونیکی اخذ کرده است. بارنامه الکترونیکی، نسبت به بارنامه کاغذی در زمینه شاخص‌های اعتبار امضا، سرعت عمل، ثبت اطلاعات و هزینه دارای برتری و اولویت می‌باشد.

 

What is a Bill of Lading

A bill of lading (BL or BoL) is a legal document issued by a carrier (transportation company) to a shipper that details the type, quantity, and destination of the goods being carried. A bill of lading also serves as a shipment receipt when the carrier delivers the goods at a predetermined destination. This document must accompany the shipped products, no matter the form of transportation, and must be signed by an authorized representative from the carrier, shipper, and receiver

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل دریایی از جمله حمل کانتینری، حمل فله، حمل ترکیبی و ترانشیپمنت می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

بی شک بارنامه، یکی از مهمترین اسناد حمل کالاهاست که تنظیم و تدوین آن برای حمل و نقل کالا ضرورت بسیاری دارد. این سند که توسط عاملین حمل صادر می گردد چیزی بیش از یک رسید نیست و نشان دهنده قرارداد حمل و یا سند انتقال مالکیت کالا نمی باشد. با اين حال این رسیدها مدارکی است که به وسیله آن گیرنده کالا می تواند کالا ی خود را در مقصد از نمایندگان عاملین حمل دریافت دارد و در اختیار داشتن آن‌ها ضروری می‌باشد. در این مقاله  در پاسخ به این سوال که بارنامه چیست به طور کامل توضیحات مربوطه بیان شد.

Comments

  • نام دیگر بارنامه چیست

    • سلام و عرض ادب

      نام دیگر بارنامه، بلیط حمل و نقل کالا ، یا اسناد حمل و نقل کالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645