رایج ترین اصطلاحات حمل دریایی

حمل و نقل دریایی یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباط بین‌المللی است. با یادگیری اصطلاحات حمل و نقل دریایی، می‌توانید به راحتی با کشورها و شرکت‌های دیگر در این صنعت ارتباط برقرار کنید و همکاری کنید.  با توجه به این‌که در کشورمان ایران دسترسی به آب‌های آزاد فراهم است، بازرگانان به تجارت از طریق کشتیرانی توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین آشنایی با اصطلاحات حمل و نقل دریایی یک ضرورت است تا بتوانند آسان‌تر بار خود را به مقصد برسانند. صنعت حمل و نقل دریایی یکی از بزرگترین صنایع جهان است و فراگیر بودن اصطلاحات آن می‌تواند به شما فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم کند. با یادگیری اصطلاحات حمل و نقل دریایی، می‌توانید در شغل‌های مختلف مانند کشتی‌رانی، مدیریت بنادر و حمل و نقل بین‌المللی فعالیت کنید.

در این مقاله با برخی از اصطلاحات کشتیرانی و تجارت دریایی آشنا خواهید شد. شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی از جمله حمل کانتینری، حمل ترکیبی، حمل فله و خرده بار می‌باشد، با ما همراه باشید.

اهمیت یادگیری اصطلاحات حمل دریایی

یادگیری اصطلاحات حمل دریایی برای افرادی که در صنعت حمل و نقل دریایی فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. این اصطلاحات کشتیرانی شامل عبارات و کلمات خاصی هستند که در صنعت حمل و نقل دریایی به کار می‌روند و برای فهمیدن آن‌ها نیاز به دانش تخصصی دارید.

با یادگیری این اصطلاحات، شما قادر خواهید بود با سایر فعالان در صنعت حمل و نقل دریایی به خوبی ارتباط برقرار کنید. همچنین، با دانستن اصطلاحات شیپینگ ، مشکلات و سوءتفاهم‌های ممکن در رابطه با حمل و نقل کالا روز به روز کاهش پیدا خواهد کرد.

ضمناً، چون حمل و نقل دریایی گسترده‌ترین روش حمل و نقل جهان است، چشم‌انداز شغلی خوب برای فارغ التحصيلان رشته‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی وجود دارد. یادگیری اصطلاحات حمل دریایی به دانشجویان و فارغ التحصيلان این رشته‌ها کمک می‌کند تا در بازار کار رقابت پذیر تر شوند.

بنابراین، یادگیری اصطلاحات کشتیرانی برای همه افراد فعال در صنعت حمل بار دریایی ، دانشجویان و فارغ التحصيلان رشته‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی بسیار مفید است.

برخی از متداول ترین اصطلاحات کشتیرانی

با توجه به این موضوع که حمل و نقل دریایی در محدوده و خارج از مرزهای آبی کشور انجام می‌شود، به واسطه در ارتباط بودن با سایر بنادر و کشورها واژگان و اصطلاحات کشتیرانی لاتین وارد صنعت حمل و نقل دریایی شده‌اند. دانستن و داشتن اطلاعات درباره اصطلاحات حمل دریایی خالی از لطف نیست، چه بسا ضرورت نیز دارد.

اصطلاحات کشتیرانی

فعالیت فورواردی

یکی از اصطلاحات شیپینگ فوروارد است. فعالیت فورواردی در واقع یکی از فعالیت‌هایی است که شرکت‌های حمل و نقل بین المللی انجام می‌دهند.

فعالیت فورواردی چندوجهی است و به مجموعه کارها و اقداماتی گفته می‌شود که دو طرف طی آن هماهنگی‌های لازم را برای نقل و انتقال کالاها صورت می‌دهند؛ از جمله هماهنگی‌هایی که در زمینه بارنامه و بستن قراردادهای گوناگون بین دو طرف گیرنده و فرستنده ضروری است.

بیشتر بخوانید: فورواردر کیست و چه وظایفی دارد ؟

اشخاص حقیقی یا حقوقی که این مجموعه کارها و اقدامات را پیش می‌برند، فورواردر نامیده می‌شوند. عمده‌ترین وظایف فورواردر شامل این موارد است:

  •  بستن قرارداد حمل با صاحب کالا
  • بستن قرارداد با موسسات گوناگون برای دریافت بارنامه
  • صدور بارنامه حمل
  • انجام صفر تا صد امور گمرکی
  • اطلاعات درباره زمان رسیدن بار به مقصد
  • اعلام رسیدن بار به مقصد
  • تسویه حساب با هر دو طرف قرارداد

فرابر

بار فرابر واسطه‌ای در فرایند حمل و نقل دریایی است. خدمات بار فرابر بسیار متنوع است و ما به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  ارائه مشاوره و کمک در تصمیم‌گیری برای انتخاب روش حمل و مسیر
  • رزرو فضای لازم برای بار بر روی کشتی حمل کننده
  • تهیه اسناد گمرکی
  • پرداخت کرایه حمل و نقل
  • ترخیص کالا
  • بیمه ترانزیت
  • خدمات بسته‌بندی
  • خدمات انبارداری
  • بسته‌بندی و باربندی کانتینر

بارنامه از رایج ترین اصطلاحات حمل دریایی

یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی بارنامه است. وقتی یک بار به حمل کننده آن تحویل داده می‌شود، باید برگه‌ای توسط او امضا شود که در اصطلاح بارنامه نامیده می‌شود. به بیان دیگر بارنامه عبارت از یک سند است که دو طرف حمل کننده کالا پس از رسیدن آن صادر می‌کنند. هر آنچه که لازم است درباره بارنامه و قوانین مربوط به آن را بدانید، اینجاست؛ بارنامه چیست ؟

بارنامه تنها از اصطلاحات کشتیرانی نیست بلکه در سایر روش‌هاس حمل کالا نیز کاربرد دارد. این سند انواع گوناگونی دارد و ممکن است اطلاعاتی که در آن درج می‌شود که در کشورهای مختلف سراسر دنیا باهم متفاوت باشد. با این حال می‌توان انتظار داشت که برخی از اطلاعات در تمام بارنامه‌ها مشترک باشد. اطلاعاتی از قبیل:

  • مقدار و نوع کالا
  • مبدأ و مقصد حمل بار
  • شیوه تخصصی حمل
  • وزن بار
  • اطلاعات ارزش‌گذاری
  • مشخصات شرکت تحویل دهنده و …

اصطلاحات شیپینگ

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت با ما در تماس باشید.

انواع بارنامه

آشنایی با انواعی از بارنامه نیز می‌تواند علاوه بر تعریف کلی بارنامه به ما اطلاعات خوبی اضافه کند. ممکن است نام برخی از این انواع که در ادامه معرفی می‌کنیم به گوشتان خورده باشد.

1. بارنامه مستقیم: بارنامه مستقیم یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی است و به نوعی از حمل و نقل مربوط می‌شود که توقفی در آن صورت نمی‌گیرد.

2. بارنامه سراسری: همیشه این‌طور نیست که بار مستقیم از مبدأ به مقصد برسد. در واقع در بسیاری از موارد، حمل و نقل غیر مستقیم است. یعنی بین دو یا چند وسیله جا‌به‌جا می‌شود تا به مقصد برسد. این می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در اینجا نیازی به ذکر آن‌ها نداریم. تنها این نکته را بدانید که برای این قسم جابه‌جایی‌ها از بارنامه سراسری استفاده می‌شود.

3. بارنامه چارتر: بارنامه چارتر برای کشتی‌های چارتری صادر می‌شوند. در حمل بار با کشتی‌های چارتری یک کشتی به طور کامل اجاره می‌شود.

4. بارنامه دریایی کالای بارگیری شده: این نوع از بارنامه اطلاعات حمل کالا توسط متصدی حمل را نشان می‌دهد. این نوع که با عنوان Shipped یا Boared On از سایر بارنامه‌ها تمییز داده می‌شود، باید حاکی از این باشد که کالا تحویل گرفته شده و بارگیری آن در کشتی صورت گرفته است.

5. بارنامه دریایی کالای دریافت شده: این بارنامه تنها نشان می‌دهد که کالا ازسوی متصدی حمل دریافت شده است اما دلالت بر بارگیری ندارد. اعتبار این بارنامه در صورتی قابل قبول است که در قرارداد میان دو طرف خریدار و فروشنده یا گیرنده و فرستنده بار قید شده باشد.

6. بارنامه ترانشیپ: بارنامه ترانشیپ یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی جالب توجه است. این بارنامه مربوط به انتقال بار از یک کشور به کشور دیگر نیست. وقتی لازم باشد بار از داخل یک کشتی به داخل کشتی دیگر انتقال یابد، نیاز به بارنامه ترانشیپ است.

خطوط کشتیرانی منظم

نوعی از خطوط کشتیرانی برای ارائه خدمات حمل و نقل دریایی طراحی شده است که نظم مشخصی دارد. به این ترتیب که کشتی‌های آن در ساعات معین حرکت می‌کنند. این کشتی‌ها در صورت نیاز به توقف در مسیر حتما در بنادر خاصی که از پیش تعیین شده است، توقف می‌کنند و حتی ساعت مشخصی هم برای خروج از توقف‌گاه‌ها دارند.

اداره خط تمام امور حرکت و زمان‌بندی کشتی‌ها را تعیین می‌کند و به هیچ عنوان جز در شرایط خاص و با دستور مقامات بالا امکان تخطی از قوانین آن‌ها وجود ندارد.

کریر و فعالیت کریری از اصطلاحات کشتیرانی

یکی دیگر از پرکاربردترین اصطلاحات حمل دریایی کریر است . فعالیت کریری به معنای بر عهده داشتن کامل و بلافصل حمل و نقل از کشور مبدأ به کشور مقصد است که به یک روش حمل و بر اساس قرارداد مشخص حمل صورت می‌گیرد.

کریر یا حمل کننده یکی دیگر از اصطلاحات رایج حمل و نقل دریایی است که کاربرد فراوانی دارد. کریر به شرکتی گفته می‌شود وظیفه حمل و نقل را بر عهده می‌گیرد. شرکت‌های کریر وظایف مهمی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  •  صدور راه‌نامه بعد از انعقاد قرارداد
  • تهیه اسناد مورد نیاز شامل ویزا، بیمه‌نامه و …
  • رعایت مندرجات قرارداد
  • تحویل کالا در زمان تعیین شده

اصطلاحات دریایی

کریر یا حمل کننده عمومی: کریر عمومی می‌تواند در مسیرهای تحت پوشش خود اطلاع‌رسانی کند و خدمات حمل را به مشتریان گوناگونی ارائه دهد. این حمل کننده مسئولیت بار را از مبدأ تا مقصد بر عهده دارد.

کریر (حمل کننده) خصوصی: حمل کننده خصوصی قرارداد مخصوصی با مشتری خود می‌بندد. این حمل کننده برای مثال می‌تواند مالک یک کشتی باشد که آن را اجاره می‌دهد. در چنین قرارداد مخصوصی او می‌تواند خود را از عهده برخی مسئولیت‌ها خارج کند.

کریر (حمل کننده) بدون کشتی: از دیگر اصطلاحات کشتیرانی که ممکن است به آن بربخورید، کریر بدون کشتی است. برخی از کریرها مالک کشتی نیستند اما خدمات کشتیرانی را ارائه می‌دهند. شاید بخواهید بدانید که این کار چگونه صورت می‌گیرد. فرستنده کالا قسمتی از فضای یک کشتی را برای حمل بار خود از شرکت کشتیرانی خریداری می‌کند.

سپس می‌تواند آن را به عنوان کریر بفروشد. کریر بدون کشتی از سوی شرکت خود بارنامه‌ای برای مشتری صادر می‌کند. به این ترتیب این کریر از نگاه مشتری حمل کننده است و در عین حال از نگاه صاحب کشتی، فرستنده محسوب می‌شود.

دموراژ

معنای تحت اللفظی اصطلاح دموراژ، اجاره بهای تأخیر، غرامت بیکاری یا حق توقف است. به عبارت دیگر، اصطلاح دموراژ در صنعت حمل و نقل دریایی و کشتیرانی به معنای جریمه دیر بازگشت کشتی یا کانتینر در زمان مقرر است.

شرکت‌های بازرگانی و بازرگانان کشتی‌ها یا کانتینرها را برای مدت معینی از شرکت‌های کشتیرانی اجاره می‌کنند تا محموله‌های تجاری خود را از طریق حمل و نقل دریایی به مقاصد تجاری خود انتقال دهند.

در حمل و نقل کانتینری در صورتی که صاحبان محموله های تجاری نتوانند کانتینر را به موقع به شرکت های حمل و نقل تحویل دهند و به عبارتی فری تایم  آنها به پایان برسد، ملزم به پرداخت جریمه (هزینه تعلیق) هستند که به آن دموراژ می گویند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره قوانین و شرایط وضع هزینه تعلیق کلیک کنید: دموراژ چیست ؟

اصطلاحات حمل و نقل دریایی مربوط به تحویل

تحویل بار خود یک پروسه مهم در حمل و نقل است. بخشی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی به تحویل مربوط می‌شود.

فاس یا تحویل از کنار کشتی

اگر در قرارداد، تحویل فاس یا تحویل از کنار کشتی درج شده باشد، فروشنده تنها تعهد می‌کند که بار را روی اسکله یا بارج و کنار کشتی قرار دهد. در این مرحله فروشنده دیگر تعهدی در خصوص بار ندارد و پس از آن خریدار است که مسئولیت‌های بار را بر عهده می‌گیرد. به عبارت دیگر هر خسارت یا آسیبی که پس از تحویل کنار کشتی متوجه بار شود، بر عهده خریدار است.

فوب یا تحویل روی عرشه

از دیگر اصطلاحات کشتیرانی فوب با تحویل روی عرشه کشتی است. در این شرایط طبق قرارداد کالا توسط فروشنده روی عرشه کشتی گذاشته می‌شود. بندری که این کار در آن صورت می‌گیرد مشخص است و باید در قرارداد ذکر شده باشد.

تعهد فروشنده تا همین مرحله است و زمانی که کالاها از لبه کشتی خارج شوند، این تعهد نیز برای او پایان می‌پذیرد و در عوض به خریدار منتقل می‌شود.

تحویل از کشتی

از دیگر اصطلاحات دریایی کشتی تحویل از کشتی است و به این معناست که کشتی بار را تحویل یکی از طرفین می‌دهد. حال این طرف می‌تواند خود گیرنده، خریدار، گمرک یا کشتی دیگر باشد. این که تحویل چگونه و به چه طرفی صورت می‌گیرد، باید حتما در برگه‌ها و اسناد درج شود.

تحویل از اسکله

تحویل از اسکله یعنی بار در اسکله مورد نظر (که معمولا در قرارداد مشخص است) تحویل فروشنده داده شده است.

تحویل شده پس از پرداخت عوارض

عوارض در حمل و نقل یک موضوع همگانی است و شامل همه روش‌های حمل می‌شود. در حمل و نقل دریایی نیز کالاها مشمول عوارضی هستند که پرداخت آن‌ها الزامی است. این عوارض باید به اداره گمرک پرداخت شوند و معمولا پرداخت آن‌ها حضوری است.

اصطلاح تحویل پس از پرداخت عوارض به این معناست که فروشنده یا خریدار عوارض را از قبل پرداخت کرده‌اند و تحویل کالا به این شکل تسهیل و تسریع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اینکوترمز چیست ؟

کران بری یا کاپوتاژ چیست ؟

کران بری یکی دیگر از انواع اصطلاحات حمل و نقل دریایی است. کران بری در حمل و نقل دریایی به محدوده‌ای از هزینه‌ها و مسائل مربوط به حمل و نقل کالاها از طریق دریا گفته می‌شود.

این کران بری شامل هزینه‌های حمل و نقل، بارگیری، تخلیه، بسته‌بندی، بارنامه‌گیری، بارنامه دادن و سایر هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا از طریق دریا است. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله کران بری چیست را مطالعه نمایید.

علاوه بر هزینه‌های مالی، کران بری در حمل و نقل دریایی شامل محدودیت‌های قانونی و فنی نظیر تعداد کانتینرها، وزن کالا، اندازه کانتینر، قابل حمل بودن کالا و سایر موارد است. به عبارت دیگر، کران بری در حمل و نقل دریایی گوش دادن به محدوديت هاي قانوني ، فني ، تجاري ، جغرافيائي ، جوي ، سياسي ، اجتماعي و فرهنگي است.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری به سراسر مقاصد تجاری جهان است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

سخن آخر

با یادگیری اصطلاحات شیپینگ، می‌توانید متون و مقالات مربوط به این صنعت را بهتر درک کنید. این اصطلاحات شامل عبارت‌ها و اصطلاحات خاصی هستند که در این صنعت استفاده می‌شوند و درک آن‌ها به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر بفهمید و از آن‌ها بهره ببرید. با پاره‌ای از مهم‌ترین و پرکاربردترین اصطلاحات حمل و نقل دریایی آشنا شدید. البته دایره مفاهیم و اصطلاحات کشتیرانی به حقیقت بسیار گسترده است و نمی‌توان آن‌ها را در یک مجال کوتاه شرح داد. چنانچه درباره اصطلاح خاصی پرسشی دارید، می‌توانید پرسش‌های خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

Comments

  • پاسخگویی مجموعه عالی بود ممنون

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از توجه شما.

  • بسیار عالی و با زبان ساده عنوان شده است
    سپاس

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از توجه شما.

  • سلام اصطلاحات حمل و نقل بین المللی pdf میشه بذارید ؟

    • سلام و عرض ادب

      سعی میکنیم فایل pdf اصطلاحات حمل و نقل بین المللی رو در اختیارتون بذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645