دموراژ چیست ؟

از گذشته تا کنون صنعت کشتیرانی یکی از حیاتی‌ترین مسیر‌های ارتباطی برای تجار و بازرگانان محسوب می‌شود و نقش مهم و تاثیرات بسزایی در اقتصاد جهانی دارد. لذا واردات و صادرات بسیاری از کشورها نیز از طریق کشتیرانی و حمل دریایی انجام می‌گیرد. آنچه حائز اهمیت است صادرات و واردات قانونی می‌باشد که در کشورهای مختلف از طریق گمرک انجام می‌شود، که دستورالعمل‌ها و مقررات خاص خود را دارد که شرکت‌های بازرگانی و تاجران ملزم به رعایت آن‌ها هستند. دموراژ و دیسپچ بخش کوچکی از قوانین حمل و نقل دریایی هستند که در این مطلب به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

در ادامه با مجموعه دریا زمین اروند ارائه دهنده خدمات کشتیرانی و حمل دریایی همراه باشید.

 دموراژ چیست ؟

معنای لغوی واژه دموراژ ( Demurrage) کرایه معطلی، خسارت بیکارماندگی و یا حق توقف می‌باشد. به بیانی دیگر عبارت دموراژ در حمل دریایی و صنعت کشتیرانی به معنای جریمه دیرکرد عودت کشتی یا کانتیر در موعد مقرر می‌باشد.
شرکت‌های بازرگانی و تجار برای واردات و صادرات محموله‌های تجاری خود از طریق حمل با کشتی یا حمل کانتینری از شرکت‌های کشتیرانی برای مدت زمانی مشخص کشتی یا کانتینر کرایه می‌کنند.

 

در حمل کانتینری اگر مالکین محموله‌های تجاری موفق به تحویل به موقع کانتینر به شرکت‌های حمل و نقل دریایی نشوند، و به عبارتی مدت فری تایم آن‌ها به پایان برسد، ملزم به پرداخت جریمه ( کرایه معطلی) هستند که به آن در اصطلاح دموراژ گفته می‌شود.

فرق دموراژ و دیتنشن

حمل با کشتی معمولا به سه صورت زمانی، کشتی لخت و سفری تحت عناوین چارتر یا اجاره کشتی انجام می‌شود. در قرارداد اجاره کشتی سفری، مالک کشتی تحت شرایطی می‌پذیرد که کالا یا محمولۀ معینی را از یک مبدا مشخص به یک مقصد تعیین شده حمل کند. در این حالت کرایه کشتی با توجه به نوع بار، وزن و حجم آن و مسافت مبلغ مخشصی را به عنوان کرایه تعیین می‌کند.

در این نوع از حمل دریایی بارگیری ددر بندر مبدا یا تخلیه در بندر مقصد خارج از کنترل شرکت حمل یا مالک کشتی می‌باشد، لذا با توجه به مقدار بار، تجهیزات و ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر مدت زمان منطقی را برای تخلیه بار در نظر می‌گیرند.

اگر بارگیری و تخلیه بیش ازمدت زمان تعیین شده ( فری تایم) طول بکشد، صاحب بار موظف به پرداخت دموراژ ( خسارت توفق و بیکارماندگی کشتی ) خواهد بود.

انواع دموراژ در صنعت حمل و نقل

همانطور که قبلا به آن اشاره شد دموراژ اصطلاحی است که در صنعت کشتیرانی برای اشاره به هزینه هایی که در صورت تاخیر یک محموله یا کشتی بیش از زمان توافق شده برای بارگیری یا تخلیه، تحمیل می شود، استفاده می شود. انواع مختلفی از دموراژ وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

 دموراژ کانتینر

این نوع دموراژ زمانی اتفاق می افتد که یک کانتینر در بازه زمانی توافق شده به شرکت حمل و نقل بازگردانده نشود. هزینه‌های خرابی کانتینر می‌تواند قابل توجه باشد، زیرا می‌تواند بر در دسترس بودن کانتینر برای سایر مشتریان تأثیر بگذارد.

دموراژ کشتی

این نوع دموراژ زمانی اتفاق می افتد که یک کشتی در بندر بیش از چارچوب زمانی توافق شده تاخیر داشته باشد. هزینه‌های پرداخت خسارت کشتی می‌تواند قابل توجه باشد، زیرا بر توانایی شرکت کشتیرانی برای انجام تعهدات قراردادی خود تأثیر می‌گذارد.

 دموراژ پایانه

این نوع دموراژ زمانی اتفاق می افتد که محموله در بازه زمانی توافق شده از ترمینال خارج نشود. هزینه‌های دموراژ پایانه می‌تواند قابل توجه باشد، زیرا بر توانایی اپراتور ترمینال برای مدیریت مؤثر عملیات خود تأثیر می‌گذارد.

 دموراژ ریلی

این نوع دموراژ زمانی اتفاق می افتد که واگن های ریلی در بازه زمانی توافق شده تخلیه نشده باشند. هزینه‌های ترخیص راه‌آهن می‌تواند قابل توجه باشد، زیرا بر توانایی شرکت‌های ریلی برای مدیریت مؤثر عملیات‌های خود تأثیر می‌گذارد.

در نتیجه، چندین نوع دموراژ وجود دارد که می تواند بر جنبه های مختلف عملیات حمل و نقل تأثیر بگذارد. برای فرستنده‌ها و شرکت‌های حمل‌ونقل مهم است که این انواع مختلف را درک کنند و اینکه چگونه می‌توانند بر عملیات تجاری و نتیجه نهایی آنها تأثیر بگذارند.

مدیریت و ارتباطات موثر می تواند به به حداقل رساندن این هزینه ها و تضمین عملکرد روان در صنعت حمل و نقل کمک کند.

هزینه‌ دموراژ

در حمل دریایی هزینه دموراژ به متغییرهای بسیاری بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه دموراژ اجاره کشتی به صورت زمانی و سفری کاملا متفاوت هستند یا اجاره کانتینرهای یخچالی سایز بزرگ دارای هزینۀ دموراژ بیشتری هستند. ابعاد کانتینر، ماهیت محموله و کالا، مقدار و حجم آن در محاسبه هزینه دموراژ تاثیرگذار هستند.

دموراژ چیست

حمل و ارسال به کانادا یکی از متداول‌ترین مسیرهای تجاری می‌باشد برای آشنایی با شرایط آن کلیک کنید: حمل دریایی به کانادا

به محض تمام شدن مدت زمان فری‌ تایم محاسبه دموراژ آغاز خواهد شد، این نکته را فراموش نکنید که هزینه دموراژ به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و تعرفۀ آن در هر شرکت کشتیرانی متفاوت است.

دیسپچ چیست ؟

دیسپچ در نقطه مقابل دموراژ قرار دارد یعنی زمانی که محموله زودتر از فری‌تایم تخلیه یا بارگیری می‌شود. در صنعت حمل ونقل زمانی که کالا زودتر از موعد مقرر تخلیه یا بارگیری شود، طبق قراردادی که بین مالک کشتی یا کانتینر و اجاره‌ کننده آن تنظیم شده است، با در نظر گرفتن مدت زمان اضافه از فری‌تایم، مبلغی به عنوان پاداش به اجاره کننده پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر مالک کشتی یا کانتینر بخشی از کرایه را به عنوان دیسپچ به اجاره کننده برمی‌گرداند.

فری تایم ( Free Time )

هنگام عقد قرارداد اجاره کشتی یا کانتینر، شرکت کشتیرانی زمان مشخصی تحت عنوان فری تایم تعیین می‌کند که طی آن مدت باید بارگیری یا تخلیه محموله‌ها سر موعد مقرر انجام شود. اگر بارگیری و تخلیه بیش از زمان فری‌تایم طول بکشد حالت دموراژ رخ می‌دهد و اگر زمان مصرف شده کمتر از مدت فری‌تایم باشد، حالت دیسپچ اتفاق خواهد افتاد.

دیسپچ یعنی چی

به طور معمول شرکت‌های کشتیرانی دو بازه زمانی مختلف را به عنوان فری‌تایم در نظر می‌گیرند. فری‌تایم در مبدا، مدت زمانی است که کانتینر خالی را از محوطه کانتینرها به اجاره کننده تحویل می‌دهند و تا زمانی که اجاره کننده کانتینر را پر تحویل دهد محسوب می‌شود.

فری‌تایم در مقصد، از زمانی که کانتینر پر به مالک بار تحویل داده شود و تا زمان انتقال کانتینر خالی به محوطه کانتینرها محاسبه می‌شود. در نظر گرفتن تمامی این موارد باعث می‌شود که فرایند حمل کانتینر با حداقل زمان و هزینه انجام می‌شود.

این نکته را فراموش نکنید که فری‌تایم، هزینه دموراژ و دیسپچ تماما باید در قراردادی که بین شرکت کشتیرانی و اجاره کننده منعقد می‌شود، باید ثبت شود.

فرق دموراژ و دیتنشن

دموراژ و دیتنشن دو مفهوم مهم در حمل و نقل دریایی هستند که به تعداد و زمان بارگیری و تخلیه کشتی‌ها اشاره می‌کنند. دموراژ به معنای تأخیر در تخلیه بارگیری شده روی کشتی است. با توجه به قرارداد بین صاحب بار و صاحب کشتی، زمان مجاز برای تخلیه بارگیری شده روی کشتی تعریف می‌شود.

اگر این زمان گذشته و کشتی هنوز بار خود را تخلیه نکرده باشد، هزینه‌ای به نام دموراژ به عنوان جرائم تأخیر در پرداخت حساب صادر می‌شود. دموراژ به عنوان جبران خسارات ناشی از عدم رعایت زمانبندی پرداخت حساب استفاده می‌شود.

ديتنش به معنای تأخير در بارگيري يك كشتي است. با توجه به قرارداد بین صاحب بار و صاحب کشتی، زمان مجاز برای بارگیری کالا روی کشتی تعریف می‌شود. اگر این زمان گذشته و کالا هنوز بارگیری نشده باشد، هزینه‌ای به نام ديتنش به عنوان جرائم تأخیر در پرداخت حساب صادر می‌شود. ديتنش به عنوان جبران خسارات ناشی از عدم رعایت زمانبندی پرداخت حساب استفاده می‌شود. 

قراردادهای اینکوترمز و دموراژ

در ابتدا خریدار و فروشنده در قرارداد خرید و فروش خود قاعده اینکوترمز توافقی را انتخاب نموده و بر اساس آن مشخص می شود که کدام طرف مسئولیت حمل را بر عهده گرفته است. برای آشنایی با قوانین و مفاهیم اینکوترمز کلیک کنید: انواع اینکوترمز

اغلب اوقات در حمل کالای فله یکی از دو قاعده FOB و یا CFR اینکوترمز مورد استفاده قرار می گیرد.

قاعده FOB اینکوترمز:

حمل بر عهده خریدار است و طبیعتا انعقاد قرارداد حمل و چارتر کشتی با خریدار است. در این حالت خریدار در قرارداد چارتری که با مالک منعقد می کند، تعهدات دموراژ و دیسپچ را نسبت به مالک تعیین می کند و از آنجا که وی برای خریدار نسبت به مالک کشتی مسئولیت ایجاد میکند، خریدار نیز باید در قرارداد خرید و فروش با فروشنده برای این موضوع تعیین نماید.

قاعده CFR اینکوترمز:

در این قاعده حمل بین المللی و انعقاد قرارداد حمل و چارتر بر عهده فروشنده است اما عموما تخلیه در بندر مقصد بر عهده خریدار است. بنابراین تخلیه توام با تاخیر در مقصد از سوی خریدار برای فروشنده نسبت به مالک کشتی مسئولیت ایجاد می نماید و در این حالت فروشنده باید در قرارداد خرید و فروش با خریدار برای این موضوع تعیین تکلیف نماید.

بنابراین در قرارداد بین خریدار و فروشنده، فارغ از اینکه معامله بر مبنای FOB یا CFR انجام شود، دقت به جزئیات دموراژ و دیسپچ از اهمیت بسیاری برخوردار است.

از سوی دیگر باید دقت نمود هر چند اصولا مبلغ دموراژ و دیسپچ به مالک کشتی پرداخت و یا از وی دریافت می شود اما به هر حال بهتر است تسویه حساب دموراژ و دیسپچ در ابتدا بین خریدار و فروشنده انجام شود و در گام بعد شخص یا طرف مسئول حمل و نقل با مالک کشتی تسویه حساب نماید .

از آنجایی که بیشتر بنادر و پایانه‌های کشتیرانی مراکز فعالی هستند که حجم بالایی از کالا محموله‌های تجاری را روزانه جابه جا می کنند، همانند بنادر کانادا کشتی‌ها و کانتینرهای راکد که فضا را اشغال می کنند، منجر به کاهش بهره‌وری خدمات بنادر و ایجاد تداخل زمانی در رفت و آمد‌ها می‌شود.

هزینه‌های دموراژ که می‌توان آن‌ها را به عنوان هزینه ذخیره‌سازی در نظر گرفت، راهی برای تشویق حمل‌کنندگان به خروج کالاهای خود در سریع‌ترین زمان ممکن (در صورت واردات) یا اجتناب از آوردن آنها به بندر خیلی زود (در صورت صادرات) است.

در این مطلب به ارائه تعریف دموراژ جیست و دیسپچ چیست پرداختیم و قوانین و شرایط هر یک از آن‌ها به طور کامل شرح داده شد. ضمن آنکه به موضوعاتی همچون هزینه دموراژ کشتی‌ها و تفاوت بین دیسپچ و دموراژ پرداخته شد. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

Comments

  • سلام باری که دارم حداقل چقدر باید باشه تا امکان حملش وجود داشته باشه

    • سلام و عرض ادب

      با شماره های 09128431894 و 28427975-021 تماس بگیرید تا کارشناسان شرکت راهنماییتون کنن.

  • ممنون از مطالب ارائه شده

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645