کران بری یا کابوتاژ چیست ؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

داشتن اطلاعات درباره اصطلاحات حمل و نقل بین المللی یکی از الزامات اساسی برای حضور موفق و فعال در عرصه تجارت جهانی، صادرات و واردات می‌باشد. کابوتاژ یکی از این اصطلاحات رایج است که به وفور در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کابوتاژ یعنی چه ؟ کران بری یا کاپوتاژ چیست ؟ آیا کابوتاژ برای تمام کالاها مجاز است؟ برگه کاپوتاژ شامل چه مواردی می شود؟ ما در این مقاله قصد داریم پاسخ کاملی به این پرسش ها ارائه دهیم.

در پایان مطلب نیز به شما می گوییم کابوتاژ خودرو چیست و مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ ماشین کدام است؟ بنابراین در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

کاپوتاژ چیست

کاپوتاژ چیست ؟

معنی کاپوتاژ یا کران بری فرایندی است که معمولا به امور تجارت درون مرزی برمی گردد. به عبارتی کابوتاژ یعنی حمل کالا از گمرک یک کشور به گمرک دیگر در همان کشور از طریق مختلف از جمله مسیر دریایی، ریلی و جاده‌ای. توجه داشته باشید ممکن است انتقال کالا از یک نقطه به نقطه دیگر در داخل کشور به دلیل کوتاه بودن مسافت و همچنین صرفه های اقتصادی، از مرز خارج شود. به این فرآیند نیز کاپوتاژ می گویند.
به حمل و نقل مسافر، کالا و یا بسته های پستی بین مبدا و مقصد یک کشور کابوتاژ هوایی می گویند.

کاپوتاژ در تجارت کشتیرانی

اگر محموله ها از طریق رودخانه یا مسیر دریا به مناطق آزاد برای استفاده در آن منطقه منتقل شود شامل مقررات کران بری نیز می شود که به آن کاپوتاژ دریایی می‌گویند.

در واقع به حمل و نقل کالا از یک نقطه به نقطه دیگر در داخل کشور از راه دریا و رودخانه‌های مرزی کابوتاژ می گویند. کران بری مخصوصاً در کشورهایی که مرز مشترک آبی با هم دارند بسیار رایج است.
کالای کابوتاژ هنگام ورود به مناطق آزاد شامل هزینه‌های گمرکی می شود. اما نیاز به پرداخت عوارض گمرک و همچنین سود بازرگانی برای کالای کابوتاژ نیست.

کران بری یا کاپوتاژ دریایی یکی دیگر از رایج‌ترین اصطلاحات در صنعت حمل و نقل دریایی می‌باشد که انواع مختلفی دارد. تعداد اصطلاحات کشتیرانی بسیار است برای آشنایی با انواع آن‌ها کلیک کنید: اصطلاحات حمل دریایی

کاپوتاژ دریایی به چه شکل انجام می شود؟

  • حمل و نقل مسافر
  • جابجایی بار
  • عملیات های مستقیم و ساحل مربوط به گمرک و انبار

برگه کاپوتاژ چیست ؟

در برگه کاپوتاژ جزئیات و اطلاعات دقیقی از تعداد بار، نوع بسته بندی، وزن محموله، ارزش کالا و همچنین نام گمرک مقصد و مسیری که باید کالا طی کند ذکر می شود.

بعد از ارائه اظهارنامه یا برگه کاپوتاژ به گمرک، مرحله معاینه و ارزیابی کالا آغاز می‌شود. در این مرحله گمرک موظف است به معاینه و ارزیابی کالا و همچنین مطابقت دقیق مشخصات کالا با اطلاعات درج شده در اظهارنامه اقدام کند.

به عبارتی دیگر برگه کابوتاژ ، یک سند مهم در حمل و نقل بار است که شرایط و محدودیت‌های حمل بار را تعیین می‌کند. این برگه شامل اطلاعاتی مانند نوع بار، مسیر حمل، وزن بار، حجم بار، تاریخ حمل و شرایط حمل بار است. هدف از تهیه برگه کابوتاژ، اطمینان از سلامت و امنیت بار در طول حمل و نقل است. همچنین، این برگه به عنوان یک مدرک قانونی در اختیار مقامات مربوطه در صورت نیاز قرار می‌گیرد.

 

معنی کاپوتاژ

کدام کالاها را می توان کاپوتاژ کرد؟

کالاهایی که برای صادر کردن آنها ممنوعیتی وجود ندارد با توجه به مقررات مربوطه به صورت کران بری حمل می شود. اما برای کابوتاژ کالاهایی که صادرات آن ها ممنوع است باید با تعهد و تحت شرایط خاص از گمرک انتقال داده شود.

توجه داشته باشید که پروانه کاپوتاژ کالا برای انتقال به گمرک مقصد باید اعتبار لازم را داشته باشد. اگر سه ماه از اعتبار پروانه بگذرد و کالا به گمرک مقصد ارائه نگردد کالا به صورت بار یا محموله ای که به مقصد نرسیده است قلمداد می شود. در این صورت طبق مقررات کالای کابوتاژ به مقصد نرسیده، اگر کالا مجاز باشد مجوز خروجی آن صادر می گردد. اما اگر کالای کران بری ممنوع باشد قاچاق محسوب می شود.

تشریفات کابوتاژ در کدام گمرک انجام می شود؟

گمرک ایران از طرق مختلف از جمله انتشار آگهی لیست گمرک های مجاز برای انجام امور تشریفات کران بری را اعلام می کند. خروج کالای کابوتاژ از کشور و ورود مجدد آن فقط در مکانی مجاز است که دارای گمرک باشد و گمرک مربوطه نیز مجوز های لازم را برای انجام امور تشریفات کاپوتاژ داشته باشد.

علاوه بر لیست اعلام شده از طریق گمرک ایران، گاهی ممکن است حمل کالا به صورت کاپوتاژ یا تشریفات کابوتاژ در گمرک های دیگر نیز مجاز باشد. اما این اجازه تنها از طریق اداره کل گمرک پس از پیگیری و رسیدگی های لازم صادر می گردد.

کاپوتاژ کالای ممنوع الصدور

همواره از این موضوع مطلع هستیم که هر کالایی که صادرات آن از کشور مجاز باشد می‌تواند بر اساس مقررات اعلام شده آن را به عنوان کابوتاژ حمل کرد. اما اگر کالایی ممنوع الصدور باشد و جواز لازم را برای صادر شدن از خاک کشور نداشته باشد نمی‌تواند جزء کالای کاپوتاژ قرار بگیرد.

مگر این که از اداره کل گمرک شرایط خاصی داشته و شامل مجوز های مخصوص باشد. در ادامه مطلب می خواهیم شما را با شرایط کالای کابوتاژ آشنا کنیم. مهمترین این شرایط عبارتند از:

مقررات و شرایط کالای کاپوتاژ

گمرک بر اساس مقررات و آیین نامه ها تشخیص می دهد که چه کالاهایی به صورت کران بری تا مقصد قابل حمل می باشد. برخی از مقررات و شرایط کالای کاپوتاژ عبارتند از:

1. کالای کاپوتاژ باید در بازه زمانی که گمرک مبدا تعیین کرده است به گمرک مقصد برسد. این زمان بر اساس وسیله نقلیه حمل بار، چگونگی مسیر و همچنین بر اساس فصول مختلف سال تعیین می شود. توجه داشته باشید که اگر کالای کابوتاژ در زمان اعلام شده به مقصد نرسد توسط رئیس گمرک متحمل جریمه می گردد.

2.  صاحبین کالای کاپوتاژ باید در تمام مدت حمل بار، برگه کاپوتاژ را به همراه خود داشته باشند. آنها اجازه ندارند محموله را از مسیر مجاز خود خارج کنند.

3.  در صورت بروز حادثه در طول مسیر ممکن است محموله در زمان تعیین شده به مقصد نرسد. در این صورت باید درخواست تمدید زمان را اعلام و طی آن علت حادثه و دلایل تاخیر را به گمرک اعلام کرد. در این صورت گمرک مقصد با در نظر گرفتن شرایط و همچنین مدت زمان تعیین شده و بررسی علت تاخیر می تواند مدت زمان را تمدید نماید.

اگر درخواست تمدید قبل از تمام شدن مدت زمان تعیین شده باشد نیاز به پرداخت خسارت و جریمه نیست. اما اگر درخواست تمدید بعد از انقضای مدت اعتبار پروانه به گمرک اعلام شود حتی اگر دلایل تاخیر موجه تشخیص داده شود باید مبلغی بابت جریمه پرداخت گردد. اگر گمرک به هر دلیلی با علت تاخیر در ارسال محموله موافقت کند باید اطلاعات لازم را به گمرک مقصد اطلاع دهد.

4. درباره کالای کابوتاژ ممنوع صدور یا کالاهای مشروط و غیر مجاز، در صورتی که درخواست تمدید بعد از انقضای مدت پروانه کاپوتاژ اعلام شود اداره کل گمرک با تمدید موافقت و علاوه بر آن جریمه انتظامی را نیز برای آن تعیین می کند.

5. اگر کالای کاپوتاژ جز کالاهای ممنوع صدور، مشروط و غیر مجاز نباشد و صاحبین کالا می توانند در صورت نیاز مقصد کالا را تغییر دهند. در این صورت گمرک مبدا باید مقصد کالا را در پروانه کابوتاژ اصلاح کند.

کاپوتاژ کردن خودرو

ممکن است بخواهید با خودروی شخصی خود از کشور خارج شوید. در این صورت باید با ارائه یک سری مدارک به اداره گمرک مجوزی با عنوان کابوتاژ ماشین شخصی را دریافت کنید.

بنابراین کاپوتاژ ماشین یعنی گرفتن مجوز خروج از کشور با ماشین شخصی! این مجوز از اداره گمرک ایران صادر می شود. مدت زمان اعتبار کاپوتاژ خودرو یک ساله است. در صورت نزدیک شدن به پایان انقضای اعتبار کابوتاژ ماشین، باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.

  • مدارک لازم برای دریافت کابوتاژ ماشین
  • برگ سبز خودرو
  • سند کارخانه
  • کارت ماشین
  • گواهینامه ملی
  • بیمه نامه خودرو
  • عکس ۳ در ۴
  • گذرنامه
  • به همراه داشتن خودروی شخصی

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل آبی به سراسر مقاصد تجاری جهان می‌باشد، برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

توجه داشته باشید که برای وارد کردن و یا خروج خودرو شخصی نیازی به پرداخت حق سود و عوارض بازرگانی نیست. شما تنها ملزم به پرداخت هزینه گمرکی خودرو هستید. در واقع کاپوتاژ خودرو به شما اجازه تردد بین المللی در میان کشورهای پذیرنده را می دهد.

جمع بندی

ما در این مقاله پاسخ کاملی به پرسش کاپوتاژ یا کران بری چیست و معنی کاپوتاژ چیست  ارائه دادیم. مطمئنا حالا دیگر می دانید چگونه حمل و نقل کالاهای مختلف در گمرک های یک کشور به صورت کابوتاژ انجام می شود. این فرایند به رعایت مقررات و آیین‌نامه‌های خاصی نیاز دارد. تمام این قوانین که به برخی از آن ها در مطلب بالا اشاره شد توسط اداره کل گمرک تعیین می شود. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

Comments

  • ممنون و سپاسگذار

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645