فورواردر کیست یا فورواردر چیست ؟

وفورواردر کیست یا فوروارد چیست؟ شرکت های فورواردی چه وظایفی بر عهده دارند؟ آیا فوروارد با کریر متفاوت است؟ فورواردر حمل و نقل چه وظایفی دارد ؟ اینها سوالات افرادی است که می خواهند از طریق فورواردر حمل و نقل، محموله ای را جابجا کنند. فورواردر شخص یا شرکتی است که به عنوان واسطه بین صاحب بار (مشتری) و شرکت حمل و نقل دریایی (ناوبر) فعالیت می‌کند. فورواردر مسئول ترتیبات لازم برای حمل و نقل بار از مبدأ به مقصد است، از جمله بسته‌بندی، بارگیری، تخلیه، انبار داری و امور مربوط به ترانزیت. همچنین فورواردر مسئول اخذ مجوزها، تأمین اسناد لازم و رفع هرگونه مشکلات گمرکی نیز است. آشنایی با وظایف فورواردر هم به شرکت های فورواردر دریایی و هم صاحبین بار کمک می کند تا فرآیند حمل و نقل بار طبق قوانین و در سلامت کامل انجام شود.

با ما در این مقاله همراه شوید تا پاسخ جامعی به پرسش فورواردر کیست یا فورواردر چیست ارائه دهیم. علاوه بر آن اشاره ای نیز به به تفاوت فوروارد و کریر خواهیم داشت. شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل دریایی می‌باشد، در ادامه با ما همراه باشید.

فورواردر کیست

فورواردر دریایی چیست؟

به طور کلی واژه فوروارد از مصدر انگلیسی forward گرفته شده است. این واژه شامل معانی مختلفی می شود. اما در فرهنگ لغت حمل و نقل دریایی به فرایندی خاص اطلاق می شود که معانی بسیار متفاوتی دارد.

حتی در کشورهای مختلف وظایف قانونی فوروارد ها با یکدیگر فرق می کند. این کلمه در انگلیسی به معنای پیش بردن، فرستادن یا حمل کردن است. در حالت فاعلی کلمه فوروارد به فرستنده اطلاق می شود.

سازمان فیاتا بر اساس سیستم های حقوقی هر کشور وظایف مربوط به فورواردرها را در یک تعریف کلی چنین ارائه داده است:

«فوروارد به فردی می گویند که بتواند از عهده پاسخگویی به همه پرسش های صاحب کالا درباره چگونگی حمل و نقل محموله برآید. فوروارد حمل و نقل باید بتواند کالا را در شرایط امن و در کمترین زمان ممکن به مقصد برساند.

همچنین فوروارد در زمینه روش های مختلف حمل و نقل تخصص لازم را دارد و همه امور مربوط به تشریفات اداری و تنظیم اسناد حمل و نقل را انجام می دهد. از طرفی فوروارد با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد یک مشاور خبره در زمینه حمل و نقل بین المللی به شمار می رود و…»

فورواردر تنها یکی از اصطلاحات کشتیرانی و صنعت حمل و نقل می‌باشد، برای آشنایی بیشتر با انواع این اصطلاحات در حوزه حمل و نقل آبی کلیک کنید: اصطلاحات دریایی

بنا بر تعاریف فورواردر که توسط سازمان فیتا اعلام شده است و همچنین قوانین ارائه شده در سازمان ملل  اسناد حمل ترکیبی کالا می توان گفت فورواردر دریایی شخص یا شرکتی است که روش حمل کالا را بر اساس نوع بار به صورت کانتینری، فله، خرده بار، چارترینگ و… طراحی می‌کند.

او موظف است از طرف خود یا شخص دیگری بارنامه را صادر و مسئولیت حمل کالا را از مبدا تا مقصدبا بهره مندی از تجهیزات و امکانات خطوط کشتیرانی به عهده بگیرد.

انواع شرکت فورواردر حمل و نقل

شرکت های مختلفی فرایند فورواردری را انجام می‌دهند. این شرکت ها بر اساس نوع محموله و چگونگی جابجایی بارهای ارسالی  انواع  مختلفی دارند که زمینه فعالیت هر کدام با یکدیگر متفاوت است.

به طور کلی رایج ترین شرکت فورواردری که در حال حاضر مشغول به فعالیت در زمینه حمل و نقل کالا می باشد عبارتند از: شرکت فورواردر کشتیرانی، شرکت فورواردر ریلی، شرکت فورواردر حمل و نقل جاده ای و…

 

اصطلاحات فورواردری

تفاوت فوروارد و کریر چیست؟

همانطور که در تعریف بالا اشاره شد فوروارد کسی است که نحوه حمل و نقل یک کالا را از مبدا به مقصد برنامه ریزی می کند. نکته‌ای که باید در مورد فورواردر دریایی به آن توجه شود این است که فورواردر دریایی یا به طور کلی فوروارد ارتباطی با حمل و نقل فیزیکی کالا ندارد.

در واقع فوروارد تنها بر فرآیند و چگونگی جابجایی محموله و بارهای مختلف نظارت دارد و برنامه ریزی های مربوط به آن را انجام می دهد.

اما چه کسی مسئولیت حمل و نقل فیزیکی کالا را برعهده دارد؟ به فردی که چنین وظیفه ای دارد کریر می گویند. بنابراین وظیفه کریر با فورواردر حمل و نقل کاملا متفاوت است.

در واقع وظیفه اصلی کریر جابجایی فیزیکی کالا و نظارت بر نحوه بارگیری و تخلیه و اعمال نظارت‌های مسئولانه می باشد. همچنین صدور بارنامه و تحویل مستقیم کالا به صاحب بار جز وظایف دیگر کریر تعریف شده است.

توجه داشته باشید که یکی از وجوه مشترک شرکت فوروارد و شرکت کریر این است که هر دو شرکت در زمینه حمل و نقل بار فعالیت می کنند اما همانطور که در بالا اشاره شد وظایف این دو شرکت با یکدیگر متفاوت می باشد.

در نهایت می‌توان گفت فورواردر حمل و نقل ارتباط موثری میان کریر، فرستنده و گیرنده بار برقرار می‌کند؛ و به عنوان یک واسطه تلاش می‌کند تا بار تحت شرایط استاندارد و فرآیند های قانونی از مبدا به مقصد برسد.

اما کریر بر اساس قراردادی که با صاحبین بار منعقد می کند وظیفه رساندن محموله را به مقصد نهایی بر عهده دارد.

به چه کسانی فورواردر می‌ گویند ؟

به فوروارد یا فورواردرحمل و نقل متصدی حمل کالا نیز می گویند. این اشخاص که حقیقی یا حقوقی هستند مسئولیت پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به صاحبین بار را  در طول فرآیند حمل و نقل بر عهده دارند.

چنین فردی موظف است از طرف صاحب بار بر تمام امور مربوط به حمل و نقل نظارت داشته باشد و گزارش های لازم را ارائه دهد. بنابراین یکی از وظایف مهم فورواردر حمل و نقل این است که بر اساس تجربه و تخصص خود بتوانند بهترین روش را برای حمل کالاهای مختلف به صاحبین بار ارائه دهند. همچنین مسئولیت ارسال امن و مطمئن کالاها را به مقصد مورد نظر فراهم کنند.

 

فورواردر حمل و نقل

برای این که بتوانیم معنای وظایف فورواردر دریایی را بهتر درک کنیم مثالی می زنیم. فرض کنید یک محموله قرار است از کشور امارات به سمت ایران حرکت کند.

در این حالت وظایف فورواردر دریایی چیست؟ فورواردر حمل ونقل در امارات موظف است همه امور مربوط به تشریفات اداری تنظیم اسناد رسمی و امور اداری مربوط به حمل آبی بار را در مبدا کالا انجام دهد.

همچنین او موظف است پیگیر نحوه بارگیری و تخلیه بار تا رسیدن به دست تحویل گیرنده در کشور مقصد یعنی ایران باشد.

در طول فرآیند حمل و نقل آبی بار، فورواردر دریایی در امارات موظف است در زمان های مورد نیاز صاحبین بار را همراهی و مشاوره های لازم را به آنان ارائه دهند. به نحوی که بتواند اطلاعات دقیقی از تاریخ ورود و خروج، نحوه جابجایی محصولات و غیره در اختیار صاحب بار بگذارد.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی از جمله حمل کانتینری، ترانشیپ، کراس استافینگ، حمل گروپاژ و خرده بار می‌باشد. برای استعلام قیمت حمل دریایی با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

اصطلاحات فورواردری

اصطلاحات فورواردری در حمل و نقل دریایی به مجموعه‌ای از اصطلاحات و عبارات مرتبط با فعالیت‌های فورواردری یا همان عامل حمل و نقل دریایی اشاره دارد. این اصطلاحات شامل مفاهیم و تعاریف مختلف در زمینه حمل و نقل دریایی است که برای تسهیل فرآیند حمل و نقل، تنظیم قراردادها، صدور مستندات و انجام سایر فعالیت‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود.

برخی از اصطلاحات فورواردری رایج در حمل و نقل دریایی عبارتند از:

  •  بارگیر: عبارت است که به فعالیت بستن قرارداد جهت حمل بار به گروگان‌گیرنده (کشتیران) توسط فورواردر (عامل حمل و نقل) اشاره دارد.
  •  بول: قرارداد رسمي كشتيراني كه شامل شروط حمل و نقل، هزينه‌ها و شرايط ديگر مربوط به حمل بار است.
  •  بیل آف لیدینگ: عبارتی است که به فعالیت تخصیص فضای بار در کشتی توسط فورواردر اشاره دارد.
  • کانتینر: وسیله‌ای است که برای حمل بار دریایی استفاده می‌شود و قابل حمل با کامیون، قطار یا کشتی است.
  •  اسناد حمل و نقل: مجموعه‌ای از سند‌ها و مدارک رسمی که شامل قرارداد حمل، صورتحساب، بول، بارنامه و سایر اسناد مربوط به حمل و نقل دریایی است.
  •  پورت: محل تخصصی در ساحل یا رودخانه که برای بارگیری و تخلیه کشتی‌ها استفاده می‌شود.
  •  آژانس حمل و نقل: شرکت یا سازمان خدمات فورواردینگ (عامل حمل و نقل) که فعال در زمینۀ ترتیب حمل و نقل بین المللی است.

وظایف فورواردر چیست؟

همانطور که تا اینجای مطلب به پاسخ فورواردر کیست یا فورواردر چیست اشاره کردیم شرح وظایف فورواردر دریایی نیز تا حدودی برای شما مشخص شده است. اما در این قسمت از مطلب می خواهیم به صورت دقیق تری به شرح وظایف فورواردر حمل و نقل بپردازیم.

بعد از اینکه  متوجه شدیم فورواردر کیست می خواهیم بدانیم فورواردر دریایی در زمینه حمل و نقل آبی در ایران چه کاری انجام می دهد و خدمات شرکت فورواردری شامل چه مواردی می شود؟! پس همچنان با ما همراه باشید.

  • اخذ اطلاعات مشتری: اولین وظیفه فورواردر دریایی این است که در گام اول تمام اطلاعات لازم را درباره نوع محموله و وزن و ابعاد آن از مشتری دریافت کند. این اطلاعات کمک می کند که فوروارد بتواند اقدامات اولیه مربوط به تنظیم اسناد حمل کالا یا با نامه را به خوبی انجام دهد. نقش مشاوره ای فوروارد در این مرحله بسیار مهم است.
  • انعقاد قرارداد: بعد از اینکه فورواردر دریایی اطلاعات کاملی از سوی مشتری دریافت کرد حالا وقت آن است که بر اساس نوع محموله ارسالی میان فورواردر و صاحب بار قراردادی منعقد گردد. این قرارداد بر اساس قوانین مشخص و ضوابط حمل و نقل تنظیم می شود. علاوه بر آن خواسته های مشتری نیز در آن قید می گردد.
  • فرایند نظارت بر حمل و نقل بار: بعد از اینکه مراحل تدوین و امضای قرارداد با مشتری انجام شد فورواردر دریایی موظف است همه مراحل مربوط به حمل و نقل کالا را مورد ارزیابی و کارشناسی قرار دهد. او در این مرحله می بایست صاحب بار را در جریان وضعیت محموله قرار دهد و اطلاعات لازم را در اختیار او بگذارد.
  • ارائه کالا به گمرک: فورواردر حمل و نقل می‌بایست محموله ارسالی را به گمرک تحویل دهد. همچنین برای اینکه بتواند وضعیت بار را به دقت پیگیری کند و گزارش های لازم را به صاحب بار ارائه دهد می بایست مدارک لازم را از گمرک مقصد اخذ نماید.
  • گرفتن صورتجلسه از کریر: بعد از اینکه فورواردر بار را به گمرک تحویل داد باید صورتجلسه ای از چگونگی حمل کالا از کریر یا حمل کننده کالا دریافت کند و یک نسخه از آن را به صاحب بار تحویل دهد.
  • تحویل کالا به مقصد نهایی: یکی از مهمترین وظایف فورواردر دریایی پیگیری و نظارت بر فرآیند مربوط به حمل کالا از گمرک تا انبار صاحب بار می باشد.
  • انجام تسویه حساب: بعد از اینکه مراحل مختلف حمل و نقل آبی بار انجام شد فورواردر دریایی می‌بایست با کریر، صاحب بار و افرادی که در امور حمل و نقل بار سهیم بودند یا وظیفه ای بر عهده داشتند تسویه حساب های لازم را انجام دهد.

 

هزینه فورواردری چقدر است ؟

به طور کلی هزینه فورواردر به متغیرهای مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع کالا، مبدا و مقصد حمل و نقل، حجم و وزن کالا، روش حمل و نقل و شرکت فورواردینگ. هزینه فورواردری در حمل دریایی بستگی به میزان خدماتی دارد که ارائه می‌دهد. برای مثال، فورواردر ممکن است هزینه‌های بارگیری، بسته‌بندی، بارگشت و گمرکی را به صادرکننده بپردازد و این هزینه‌ها به قیمت نهایی کالا اضافه شود. همچنین، فورواردر ممکن است هزینه‌های بیمه و حمل و نقل را نیز بر عهده داشته باشد. به طور کلی، هزینه فورواردری در حمل دریایی بستگی به شرایط قرارداد و خدمات ارائه شده دارد.

 

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری به سراسر مقاصد تجاری جهان است. جهت دریافت مشاوره از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید و از تجربه و تخصص آن‌ها بهره‌مند شوید.

پایان

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با وظایف فورواردر دریایی آشنا کنیم و پاسخ کاملی به پرسش فورواردر کیست یا فوروارد چیست ارائه دهیم. فراموش نکنید در صورت خسارت یا آسیب دیدگی بار، فورواردر حمل و نقل موظف است صورتجلسه های لازم را تهیه کند و پیگیری‌های لازم را برای جبران خسارت انجام دهد. به طور کلی از دیگر وظایف فورواردر دریایی می توان به انعقاد قراردادهای فورواردری شامل جمع آوری کالا، بیمه، انبارداری، توزیع کالا، بسته بندی، اخذ مدارک لازم برای روند جابجایی محموله‌ها، تسویه حساب، دریافت وجه از مشتری و غیره اشاره کرد. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Comments

  • مطالب بسیار کامل و آموزنده
    سپاس از شما

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645