فیاتا چیست و چه قوانینی دارد؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

تاکنون فکر کرده‌اید که تجارت‌ها در سطح بین المللی یا همان صادرات و واردات به چه صورت انجام می‌شود؟ آیا قانون خاصی بر حمل و نقل‌های بین المللی حاکم است؟ چه تایید و تضمینی برای ارسال کالا و تحویل آن وجود دارد؟ گاهی برای اینکه یک کالا از کشوری به کشور دیگر و یا در کل از شرکتی به مقصد خاصی ارسال شود، باید توسط چندین مجموعه حمل و نقل مختلف به مقصد برسد، در این حالت تضمین صحت و سلامت کالا به عهده کیست؟ یک انجمن بین المللی به نام فیاتا با هدف نظارت بر حمل و نقل‌‌های بین المللی تاسیس شده است که در ادامه مطلب این انجمن، اهداف، اسناد و قوانین آن را معرفی خواهیم کرد.

در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری، ترانشیپمنت و کراس استافینگ همراه باشید.

قوانین فیاتا چیست

فیاتا چیست؟

حال نوبت به پاسخ این سوال است که فیاتا چیست ؟ فیاتا مخفف چیست ؟ فیاتا یا فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگزاران حمل و نقل با نام لاتین International Federation of Freight Forwarders Associations (FIATA) یک شرکت یا سازمان خصوصی (غیر دولتی) است که بر حمل و نقل‌های بین المللی نظارت می‌کند.

قابل ذکر است که فیاتا خود یک شرکت و حمل و نقل نیست. درواقع فیاتا با وضع قوانین مشخصی به عنوان رابط بین صاحبان شرکت‌ها و صنایع و مجموعه‌های حمل و نقل تلقی می‌شود.

این فدراسیون یا انجمن از ارزش و اعتبار بالایی در سراسر جهان برخوردار است و مورد تایید کلیه شرکت‌های حمل و نقل بین المللی و حتی بسیاری از بانک‌ها است؛ به گونه‌ای که فیاتا دارای بیش از 400000 زیرمجموعه یا عضو است. هم اکنون در حدود 100 شرکت باربری و حمل و نقل ایرانی زیرنظر فیاتا فعالیت می‌کند. در واقع بسیاری از حمل و نقل‌ها در سطح بین المللیاز جمله حمل و نقل‌های زمینی، هوایی و دریایی زیر نظر این انجمن انجام می‌گیرد.

فیاتا با وضع قوانینی مشخص و دقیق بین شرکت حمل و نقل و صاحبان کالا، بر حمل و نقل نظارت کرده و به گونه‌ای چارچوب مشخصی را تعریف می‌کند که طرفین باید کلیه مشخصات مانند نوع کالا، تاریخ بارنامه، تاریخ تحویل، محل تحویل به باربری، محل تحویل از باربری و… را در بارنامه ذکر کنند تا هیچ گونه شبهه‌ای باقی نماند.

تاریخچه فیاتا

بعد از پاسخ به پرسش فیاتا چیست بد نیست تاریخچه آن را نیز بررسی کنیم. فیاتا با 16 ملیت تحت عضو و ریاست کشور دانمارک در وین اتریش در تاریخ 31 ماه می سال 1926 کار خود را آغاز کرد.

این سازمان برنامه‌های خود را با برگزاری همایش‌ها و جلسات زیادی در کشورهای مختلف (و البته مورد تایید اعضا) به خوبی پیش می‌برد، به گونه‌ای که به تدریج به تعداد شرکت‌های باربری یا فورواردری تحت عضو فیاتا، افزوده می‌شد. اما با شروع جنگ جهانی دوم فعالیت‌های این انجمن متوقف شد.

پس از پایان جنگ و عادی شدن اوضاع در سال 1947 فیاتا باز هم فعالیت خود را آغاز کرد و به زودی کلیه شرکت‌های فورواردری تحت نظر فیاتا باز هم به هم پیوستند و فعالیت‌های خود را به صورت جدی پی گرفتند.

به گونه‌ای که این انجمن حال بیش از 400000 شرکت عضو و در حدود 10 میلیون کارمند دارد. مقر حال حاضر فیاتا در زوریخ سوئیس است.

فیاتا چیست

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل بار دریایی به سراسر جهان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

فیاتا با چه هدفی تشکیل شده است؟

حال این سوال مطرح می‌شود که هدف یا اهداف فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگزاران حمل و نقل دقیقا چیست؟ این انجمن با اهداف مشخصی تشکیل شده است.

در واقع این مجموعه اهداف مشخصی داشته که به مرور زمان و با پیشرفت صنعت حمل و نقل و باربری، این اهداف هم آپدیت شده و پیشرفت کرده‌اند. اما بطور کلی مجموعه اهداف فیاتا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  •  اتحاد صنعت فورواردری یا باربری در سطح بین المللی.
  • ارتقا و بهبود خدمات فورواردری توسط تهیه و تنظیم اسناد متحدالشکلی در سطح بین المللی.
  • بهبود و ارتقای تجارت بین تمامی کشورها.
  • مطالعه و تحقیق گسترده در زمینه صنعت فورواردری یا حمل و نقل با هدف بهبود خدمات این صنعت.
  • آموزش در زمینه صنعت فورواردری و آشنایی با این صنعت و همچنین تاثیر یا نقش این صنعت در تجارت بین المللی از طریق انتشار مجله، برگزاری همایش و…
  • ارتقای تجارت الکترونیکی در سطح بین المللی و…

اسناد فیاتا چیست؟

فیاتا با تهیه و تنظیم چند سند، یک چارچوب یکپارچه را برای کلیه شرکت‌های فورواردر در سطح بین المللی تعریف کرده است. در واقع با تنظیم این اسناد فیاتا ضمن نظارت بر عملکرد شرکت‌های فورواردی عضو این انجمن، به بهبود و ارتقال کیفیت خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ها، کمک می‌کند.

این اسناد هر یک شامل اطلاعات مشخصی هستند و در نوع های مختلفی طراحی شده‌اند تا قابل تشخیص باشند.

اسناد فیاتا عبارتند از:

1. گواهی رسید فیاتا یا FCR (FIATA FORWARDERS CERTIFICATE OF RECEIPT)

گواهی رسید فیاتا یک سند غیرقابل معامله است که از نظر بانک‌ها اعتباری ندارد. برطبق این سند شرکت فوروارد اعلام می‌کند که مسئولیت کالایی که ارسال کرده است را به عهده می‌گیرد.

2.گواهی حمل فوروارد فیاتا یا FCT (FIATA FORWARDERS CERTIFICATE OF TRANSPORT)

گواهی حمل فیاتا سندی است که در آن شرکت فورواردر متعهد می‌شود که در مقصد موردنظر، کالای موردنظر را توسط نماینده‌اش تحویل می‌دهد. این سند در صورتی که حواله کرد صاددر شود، قابل معامله و مورد تایید و قبول بانک‌ها است.

3. بارنامه حمل مرکب فیاتا یا FBL (FIATA MULTIMODAL TRANSPORT B/L)

بارنامه حمل و نقل مرکب سندی بسیار معتبر، قابل معامله و مورد قبول بانک ها است که حتی مورد تایید اتاق بازرگانی بین المللی یا I.C.C هم قرار گرفته است. برطبق این سند فورواردر مسئولیت کامل کالای ارسالی را به عهده می‌گیرد.

بر طبق این سند فورواردر نه تنها مسئولیت تحویل کالا در مقصد توسط نماینده‌اش، بلکه مسئولیت کلیه حمل و نقل کنندگان واسطه و ثالثی که در ارسال کالا تا مقصد، نقش دارند را به عهده می‌گیرد.

اسناد فیاتا چیست

4. رسید انبار فیاتا یا FWR (FIATA WAREHOUSE RECEIP)

رسید انبار فیاتا یک سند غیر قابل معامله و فاقد اعتبار بانکی است که تنها با هدف انبارداری داخل کشور صادر می‌شود. توجه شود این رسید یک سند یا قبض انبار گمرکی محسوب نمی‌شود و در سطح انبارداری بین المللی اعتباری ندارد.

5 گواهی حمل فیاتا یا FCT (FIATA FORWARDERS CERTIFICATE OF TRANSPORT)

گواهی حمل فیاتا سندی است که در صورت صدور و حواله قابل معامله و اعتبار بانکی است. البته در صورتی قابل معامله است که نسخه اصلی و پشت نویسی شده باشد.

بر طبق این سند فورواردر مسئولیت حمل کالا و تحویل آن در مقصد توسط نماینده‌اش را به شخص ثالث بر عهده می‌گیرد. عامل حمل یا فورواردر تنها در صورت ارائه سند FCT توسط شخص ثالث تحویل گیرنده، کالا را تحویل می‌دهد.

5. اظهارنامه مبتنی بر حمل کالای خطرناک یا FDT (hippers Declaration for the Transport)

فیاتا برای حمل کالاهای خطرناکی که در حین حمل و نقل احتمال بروز حوادث و خطر آفرینی وجود دارد، یک سند مجزا تبیین کرده است. بر طبق این سند کلیه اطلاعات مربوط به کالا و محدوده مسئولیت فورواردر در صورت بروز حادثه را مشخص می‌کند.

6. بارنامه فیاتا (FIATA Bill of Lading)

بارنامه فیاتا (FIATA Bill of Lading) یک سند حمل و نقل بین المللی است که توسط فدراسیون بین المللی حمل و نقل جاده ای (FIATA) صادر می شود.

این سند، شامل جزئیات حمل و نقل کالا از جمله نام کشتی، مبدا و مقصد، نام و آدرس فرستنده و گیرنده، تاریخ حمل و نقل و شرایط پرداخت هزینه های حمل و نقل است. بارنامه فیاتا به عنوان یک سند قابل اعتماد در صنعت حمل و نقل بین المللی شناخته شده است.

قوانین فیاتا چیست؟

همانطور که در پاسخ فیاتا چیست اشاره کردیم، انجمن فیاتا با تنظیم چارچوب و قوانینی در قالب قوانین فیاتا، موجب بهبود و ارتقال صنعت فورواردری شده است. در واقع کلیه شرکت‌های باربری زیر نظر فیاتا  ( FIATA  ) باید این قوانین را رعایت کنند.

در ادامه به صورت خلاصه قوانین و مقررات فیاتا را ذکر خواهیم کرد.

  •  اجازه و امکان توزیع و نشر اسناد فیاتا تنها به شرکت‌های ملی باربری عضو فیاتا داده شده است.
  • ثبت شماره سریال مشخصی بر روی فرم بارنامه الزامی است.
  • قبل از انتشار فرم بارنامه، شرکت‌های عضو باید تاییدیه آن را از دبیرخانه فیاتا بگیرند.
  • حق تالیف و انتشار کلیه اسناد فیاتا منحصرا برای فیاتا است و اعضای عضو این انجمن حق انتشار آن‌ها را ندارند.
  • مسئولیت انتشار این اسناد به سه زیان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی برعهده انجمن‌های ملی فرا باربری است. البته محتوای این اسناد و حتی رنگ آن‌ها باید مطابق با نمونه اصلی باشد.
  • اسناد منتشر شده فیاتا توسط انجمن‌های هر کشور باید بین اعضا توزیع شود. با هدف نظارت بر توزیع دقیق و درست اسناد، انجمن‌ها باید گزارش مربوط به توزیع اسناد یا فرم‌ها را به صورت مکتوب ارائه کنند.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل و نقل کانتینری به سراسر جهارن است. برای دریافت استعلام قیمت با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

پایان

شما در این مطلب با موضوع «فیاتا چیست و چه قوانینی دارد» همراه ما بودید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با کارشناسان ما در زمینه امور مربوط به حمل و نقل با شماره های درج شده بر روی سایت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645