کارگو چیست و چه تفاوتی با فریت بار دارد؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

کارگو چیست ؟ گارکو یعنی چه ؟ تفاوت کارگو با فریت بار در چیست؟  معنی کارگو چیست ؟ کارگو به معنای حمل و نقل کالاها از یک مکان به مکان دیگر است. یک کارگو ممکن است شامل حمل و نقل کالاهای سبک و سنگین با استفاده از وسایل نقلیه مختلف مانند کامیون، قطار، هواپیما یا کشتی باشد. خدمات کارگو عموماً توسط شرکت‌های حمل و نقل ارائه می‌شود و شامل بسته‌بندی، بارگیری، تخلیه و تحویل کالا در مقصد نهایی است.

صنعت حمل و نقل و باربری یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین صنایع، به خصوص در بخش بازرگانی و وارد و صادر کردن کالاها است. روزانه در سرارسر جهان کالاهای زیادی بین کشورها تبادل می‌شود. حال این سوال مطرح می‌شود که حمل و نقل کالاها چگونه انجام می‌شود؟ کالاهایی مانند کالاهای فاسد شدنی را چگونه جابجا می‌کنند؟ چگونه حیوانات را با هدف صادرات به کشورهای دیگر حمل می‌کنند؟ کارگو واژه‌ای است که می‌تواند پاسخ این سوالات باشد.

برای پاسخ به این سوالات و آشنایی با انواع کارگو، در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین ارونذ ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی، حمل کانتینری و کراس استافینگ همراه باشید.

کارگو چیست؟

برای پاسخ به این سوال که کارگو چیست باید بگوییم که کارگو یا Cargo در لغت به معنی محموله، بار و حتی باربری است. در صنعت حمل و نقل و باربری لغت کارگو به کلیه کالاها اعم از چمدان‌های حاوی وسایل افراد، مواد غذایی، کالاهای صنعتی، مواد اولیه خام و… که با هواپیما، کشتی، قطار، کامیون و… حمل و نقل می‌شوند، اطلاق می‌شود.

بنابراین کارگو یک اصطلاح تجاری هم به شمار می آید زیرا تجارت بر پایه تبادل و یا در اصطلاح وارد و صادر کردن کالاهای مختلف بین کشورهای مختلف استوار است.

درست است که کارگو به کلیه کالاهایی که به روش‌های مختلف جابجا می‌شوند، اطلاق می‌شود اما در پاسخ به سوال کارگو چیست می‌توان یک جواب کلی‌تر و منطقی‌تر داد و اینگونه گفت که کارگو یک روش یا شیوه حمل بار است که بر طبق آن انواع کالاها توسط وسایل نقلیه یا حمل و نقل مختلف، بین دو نقطه مختلف در سراسر جهان جابجا می‌شوند.

در کشور ما بیشترین سهم در تبادل کالا بر عهده کارگو هوایی است. یعنی کارگو هوایی درصد عمده نقل و انتقالات کالا در کشور ایران را شامل می‌شود. اما تکلیف کارگو دریایی چیست؟ آیا در ایران کارگو دریایی برای تبادل کالا استفاده نمی‌شود؟ از آنجا که کشور ما از شمال و جنوب دارای مرزهای آبی با کشورهای دیگر است، کارگو دریایی هم نقش مهمی در صادرات و واردات کالاهای مختلف دارد.

کارگو یعنی چه

در واقع همانطور که گفتیم، کشتی‌های باری یا کشتی‌هایی که برای جابجایی کالا استفاده می‌شوند بسیار بزرگ هستند و قابلیت جابجایی کالاهای زیادی را دارند. همچنین از دیگر مزیت‌های کارگو دریایی این است که هزینه کمتری نسبت به کارگو هوایی دارد.

انواع کارگو

پس از پاسخ به سوال کارگو چیست، سوال مهم دیگری که معمولا پیش می‌آید این است که انواع کارگو چیست؟ هر نوع کارگو چه ویژگی‌هایی دارد؟ کدام نوع کارگو نسبت به بقیه برتری دارد؟

اگر بخواهیم به کارگو از نقطه نظر روش‌های حمل و نقل نگاه کنیم و نه به عنوان کالاهایی که جابجا می‌شوند، انواع کارگو را معمولا در چهار دسته زیر تقسیم بندی می‌کنند.

در واقع بطورکلی چهار نوع کارگو یا چهار روش جابجایی بار تحت عنوان کارگو وجود دارد که عبارتند از:

کارگو هوایی

کارگو هوایی یکی از چهار نوع کارگو است که سهم زیادی را در انتقال و جابجایی کالا بر عهده دارد، بطوری که اغلب وقتی سوال می‌شود که کارگو چیست، افراد در پاسخ می‌گویند که به حمل و نقل و جابجایی هوایی کالاها، کارگو گفته می‌شود.

بطورکلی حمل و نقل‌های هوایی شامل حمل و نقل افراد توسط هواپیماهای مسافربری و حمل و نقل کالا توسط هواپیماهای باری گفته می‌شود.

کارگو چیست

البته هواپیماهای مسافربری یک بخش حمل کالا هم دارند که بارهای مجاز مسافران در آن بخش قرار می‌گیرد. هواپیماهای باری در بخش کارگو هوایی نسبت به نوع مسافربری بزرگتر هستند.

کارگو هوایی نسبت به دیگر انواع کارگو هزینه بالاتری دارد، اما در عوض سرعت جابجایی و تحویل کالا در محل هم بیشتر است.

کارگو دریایی

کارگو دریایی چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که وقتی صحبت از کارگو می‌شود، حتما مطرح می‌شد. همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم، به انتقال کالا و بار توسط کشتی‌های باری و از راه‌های ارتباطی دریایی، کارگو دریایی گفته می‌شود.

از دیرباز یکی از مهم‌ترین روش‌های تجارات کالا بین کشورها، بخصوص کشورهایی که دارای مرزهای آبی هستند، حمل و نقل آبی است. کشتی‌های باری، کشتی‌هایی بزرگ یا غول پیکر هستند که تنها با هدف جابجایی کالا بین دریاها جابجا می‌شوند. کارگو دریایی هم به جابجایی‌ کالا توسط کشتی و از راه‌های دریایی اطلاق می‌شود.

بطورکلی اگر بپرسند که کارگو دریایی چیست باید اینگونه پاسخ داد که به حمل دریایی کالا که با کشتی‌هایی باری برای صادرات و واردات کالاهای مختلف انجام می‌شود، کارگو دریایی می‌گویند. ایمنی این روش حمل و نقل بسیار بالا است و کالاها در مقیاس زیادی قابلیت جابجایی دارند.

کارگو دریایی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های حمل و نقل در سطح جهان است. در کارگو دریایی تحویل بار معمولا به سه روش زیر انجام می‌شود:

  • تحویا کالا در محل کار یا EX WORK
  • تحویل کالا بر روی اسکله یا عرشه کشتی یا FREE ON BOARD
  • تحویل کالا به حمل کننده در مبدا

کارگو دریایی یکی دیگر از انواع اصطلاحات شیپینگ است که در این حوزه به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. لذا در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مطلب اصطلاحات کشتیرانی را مطالعه نمایید.

کارگو ریلی

شاید اسم کارگو ریلی کمتر به گوش شما خورده باشد، مخصوصا اینکه در کشور ما جابجایی‌های خارجی ریلی چندان مطرح نیست. زیرا ما بجز دو یا سه کشور محدود، ارتباط ریلی با سایر کشورها نداریم.

اما همانطور که در تعریف کارگو گفتیم، حمل و نقل ریلی هم جز انواع کارگو محسوب می‌شود زیرا گفتیم که به کلیه کالاهایی که توسط هواپیما، کشتی، قطار و کامیون جابجا می‌شوند، کارگو اطلاق می گردد.

بسیاری از کالاهایی که امکان جابجایی هوایی و دریایی ندارند، مانند جابجایی سیمان، مواد نفتی و شیمیایی و… توسط قطار جابجا می‌شوند.

معنی کارگو

 کارگو جاده‌ای

حمل و نقل‌های جاده‌ای از جمله رایج‌ترین انواع حمل و نقل و جابجایی کالا بین کشورهای مختلف است. برای حمل و نقل یا کارگو جاده‌ای از کامیون‌های بزرگ یا چند محوره استفاده می‌شود. کارگو جاده‌ای معمولا بین کشورهای همسایه و جاهایی که مسافت ارسال کالا زیاد نیست انجام می‌شود.

البته باید در نظر بگیریم که همه کشورها مرز زمینی با یکدیگر ندارند و به دلیل وجود دریاها و اقیانوس‌های بین کشورها و قاره‌ها، در حمل و نقل‌های جاده‌ای محدودیت دارند.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و  حمل کانتینر دریایی . جهت دریافت اطلاعات بیشتر و برآورد هزینه حمل و نقل بین المللی محموله خود از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

تفاوت کارگو با فریت بار

یکی از سوالات رایج بین کاربران این است که تفاوت کارگو با فریت بار چیست؟ آیا این دو با یکدیگر تفاوت دارند و دو کلمه یا معنی یکسان هستند؟ اگر متفاوت هستند، کارگو چیست و فریت بار چه معنایی دارد؟

بسیاری افراد کارگو و فریت بار را یک مفهوم می‌دانند و در بسیاری شرایط این دو اصطلاح را به جای یکدیگر به کار می‌برند. اما کارگو و فریت بار دو مفهوم کاملا متفاوت هستند. در واقع این دو اصطلاح در صنعت حمل و نقل و باربری متفاوت هستند که هر یک معنایی خاص دارد و در موقعیت‌هایی ویژه استفاده می‌شود.

برای بیان تفاوت کارگو و فریت بار چند دیدگاه وجود دارد. طبقه اولین دیدگاه کارگو به معنای محموله است و به تمامی کالاها و اجسامی که به صورت دریایی، هوایی، جاده‌ای و ریلی بین دو یا چند کشور تبادل می‌شود، گفته می‌شود. اما فریت بار اصطلاحی است که برای حمل و نقل و بابربری کالا و کلیه پارامترهای مربوط به حمل و نقل استفاده می‌شود.

دیدگاه دیگر که برای بیان تفاوت کارگو با فریت بار استفاده می‌شود این است که کارگو بیشتر برای حمل و نقل هوایی و دریایی استفاده می‌شود. درحالی که برای حمل و نقل‌های جاده‌ای و ریلی، واژه فریت بار کاربرد بیشتری دارد.

یکی دیگر از دیدگاه‌هایی که برای بیان تفاوت بین کارگو و فریت بار استفاده می‌شود این است که فریت بار برای حمل و نقل کالاهای مجاز مسافران هوایی استفاده می‌شود. یعنی وقتی شما قصد سفر با هواپیما را دارید، میزان کالاهای مجاز شما که به بخش باربری تحویل می‌دهید، توسط فریت بار جابجا می‌شود.

اما اگر اضافه بار داشته باشید قضیه متفاوت است و توسط کارگو جابجا می‌شوند. همچنین حمل و نقل کلیه کالاهای تجاری توسط کارگو صورت می پذیرد. بنابراین فریت بار برای اهداف مسافربری است اما کارگو اهداف تجاری را دنبال می‌کند.

عوامل موثر بر هزینه کارگو

هزینه کارگو یا هزینه حمل و نقل بستگی به عوامل مختلفی دارد و ممکن است متغیر باشد.

برخی از عوامل کلیدی که بر هزینه کارگو تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

 

  1. فاصله جغرافیایی: فاصله بین مبدأ و مقصد کالا تأثیر زیادی بر هزینه کارگو دارد. هرچه فاصله بین دو نقطه بیشتر باشد، هزینه حمل و نقل افزایش می‌یابد.
  2.  وزن و حجم کالا: وزن و حجم کالا نیز تأثیر قابل توجهی در هزینه کارگو دارد. اگر کالای مورد نظر سبک و کم حجم باشد، هزینه حمل آن پایین‌تر خواهد بود.
  3.  نوع خدمات: نوع خدمات حمل و نقل نیز به طور مستقیم روی هزینه کارگو تأثیر دارد. به عنوان مثال، استفاده از خطوط هوایی سریع‌تر و گرون‌تر است، در حالی که استفاده از راه‌آهن چندان سرعت بالایی نخواهد داشت اما هزینه آن پایین‌تر است.
  4.  نوع بسته‌بندی: نوع بسته‌بندی کالا نیز تأثیر زیادی در هزینه کارگو دارد. اگر کالا به درستی و به صورت مناسب بسته‌بندی شود، خطر خراب شدن یا آسیب دیدن در حین حمل و نقل کاهش می‌یابد و هزینه کارگو نیز کمتر خواهد بود.
  5.  زمان تحویل: زمان تحویل مورد نظر نیز روی هزینه کارگو تأثیر دارد. اگر زمان تحویل فوری باشد، هزینه حمل و نقل بالاتر خواهد بود.
  6.  شرایط جاده‌ای و اقلیم: شرایط جاده‌ای و اقلیم محل مبدأ و مقصد نقش مهمی در هزینه کارگو دارند. به عنوان مثال، اگر جاده‌ها در منطقه مورد نظر بسیار پرترافیک باشند چنانچه اقلام حساس به شکست باشند هزینه حمل و نقل بیشتر خواهد بود.
  7.  نوع وسیله حمل: روش حمل و نوع وسیله نقلیه نیز یکی از تاثیرگذارترین عوامل در محاسبه هزینه و قیمت کارگو است.

 

What Is Cargo

Cargo, also known as freight, refers to goods or produce being transported from one place to another by water, air or land. Originally, the term “cargo” referred to goods being loaded onboard a vessel. These days, however, cargo is used for all types of goods, including those carried by rail, van, truck, or intermodal container

Although cargo means all goods onboard a transport vehicle, it does not include items such as personnel bags, goods in the storage, equipment or products to support the transport carried onboard. Cargo transport is mainly for commercial purpose for which an air waybill, bill of lading or other receipt is issued by the carrier

محموله که به عنوان بار نیز شناخته می شود، به کالاها یا محصولاتی اطلاق می شود که از یک مکان به مکان دیگر از طریق آب، هوا یا زمین حمل می شوند. در اصل، اصطلاح “محموله” به کالاهایی اطلاق می شود که در کشتی بارگیری می شوند. با این حال، این روزها از محموله برای انواع کالاها، از جمله کالاهایی که با راه آهن، کامیونت، کامیون یا کانتینر حمل می شوند، استفاده می شود.

اگرچه محموله به معنای تمام کالاهای داخل وسیله نقلیه حمل و نقل است، اما شامل مواردی مانند کیسه های پرسنل، کالاهای موجود در انبار، تجهیزات یا محصولاتی برای پشتیبانی از حمل و نقل حمل شده در کشتی نمی شود. حمل و نقل بار عمدتاً برای مقاصد تجاری است که برای آن بارنامه هوایی، بارنامه یا سایر رسیدها توسط متصدی حمل و نقل صادر می شود.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی، حمل کانتینری و حمل فله با کشتی است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل و نقل دریایی با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

نکته پایانی

با تمام اختلاف نظراتی که در رابطه با معنا و مفهوم واژه کارگو و پاسخ به سوال کارگو چیست وجود دارد، اما این اصل ثابت شده است که کارگو مفهومی مهم و کلیدی در حمل و نقل و تجارت‌های بین المللی محسوب می‌شود. زیرا امروزه حمل و نقل و وارد و صادر کردن کالا نقش زیادی در اقتصاد کشورها و همچنین تهیه کالاهای مورد نیاز کشورهای مختلف دارد. کارگو به معنای بار یا کالایی است که برای حمل و نقل از یک مکان به مکان دیگر استفاده می‌شود. در حمل و نقل بین المللی، کارگو به صورت مختلفی از جمله دریایی، هوایی، زمینی و راه آهن حمل می‌شود. شرکت‌های باربری بین المللی با ارائه خدمات حمل و نقل کارگو، به مشتریان خود کمک می‌کنند تا بارهایشان به مقصد خود برسند. در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه اطلاعاتی مفید از کارگو و انواع آن را در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645