وظایف متصدی حمل و نقل دریایی مواد خطرناک

حمل و نقل دریایی یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل در سطح بین المللی می‌باشد که با توجه به مزایایی که دارد، به عنوان اولین گزینه برای جابجایی محموله و کالاهای خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. حفظ ایمنی و امنیت محموله‌ها و جلوگیری از خطرات و خسارات محتمل بر محیط زیست و خدمه و سایر اشخاص به عهده متصدی حمل و نقل می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تکالیف متصدی حمل و نقل دریایی مواد خطرناک بپردازیم.

در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

 

تکالیف متصدی حمل مواد خطرناک

تکالیف متصدی حمل و نقل دریایی مواد خطرناک

به طور یقین متصدی حمل و نقل دریایی، موثرترین فرد در جابجایی کالا به حساب می آید. از نظر مـدت زمـان در اختیـارداشتن کالا و مواجه شدن با خطرات دریایی و ایجاد مسئولیت، متصدی حمل و نقل جایگاه خطیـری دارد. حسـب مقررات و معاهدات موضوعه، از جمله مقررات « آي.ام.دي.جی.» متصدی باربری و مستخدمان وی متعهد انجام برخی امورات هستند.

متصدی حمل دریایی در راستاي انجام تعهد خود مبنی بر تحویل کالای خطرناک به مقصـد، بدون ورود هیچگونه خسارت به کالا و دیگران، متعهد به انجام اموراتی است که جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مهمترین تکالیف مفروض قانونی متصدي حمل و نقل عبارتند از:

تهیه کشتی با قابلیت دریانوردی

تعهد تهیه کشتی با قابلیت دریانوردی توسط متصدي حمل و نقـل در ابتـدای سـفر بـه صورت ضمنی در تمام قراردادهای حمل کالا در دریا وجود دارد. درگذشته، ضـمانت اجـرای ایـن امـر، مسـئولیت مطلق متصدی حمل بوده است و شمول مسئولیت بر وی، ارتباطی به احراز علم یـا قصـور متعهـد نداشـته اسـت.
مقررات لاهه/لاهه ویزبی، این عقیده را به وسیله تعدیل وظیفه متصدی حمل، به تلاش لازم اصلاح نموده اسـت. قواعد لاهه مقرر داشته است که متصدي باربری (حمل کننده ) باید قبل یا در آغاز سفر سه مـورد را بـا توسـل بـه تلاش لازم فراهم آورد:

  •  کشتی با قابلیت دریانوردی
  • خدمه و تجهیزات مناسب و آمادگی کشـتی
  • تهیـه انبارهاي زیرعرشه، سردخانه‌ها، اتاق‌های یخچالدار و سایر بخش‌هایی که برای کالاهایی که حمل می شوند امـن و به اندازه باشد.

 

حمل و نقل دریایی کالاهای خطرناک

 

در تشریح متن فوق که عینا توسط مقنن ایرانی ترجمه و تحت بند یک از ماده 54، به قانون دریـایی ایـران وارد شده است، باید گفت، مسلما بند الف این ماده عام و دو بند دیگر ناظر به عنوان قابلیت دریانوردی منـدرج در بند اول هستند زیرا تجهیزات کشتی و خدمه مناسب جدا از قابلیت دریانوردی نمی‌باشند.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند با رعایت تمامی استانداردهای ایمنی ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید و از تخصص و تجربیات مجموعه دریا زمین اروند در حوزه حمل دریایی بهره‌مند شوید.

 مراقبت از کالا

حسب مقررات لاهه/ لاهه ویزبی متصدی حمل و نقل مکلف به بارگیری مناسب، چیدن بار، حمل، نگهـداری و مراقبت از آن و تخلیه کالا است. جمع این تکالیف، ایجاد تعهد واحدی با عنـوان مراقبـت از کـالا را مـی‌نمایـد. متصدی حمل و نقل متعهد به چیدن و حفاظت با دقت و ماهرانه هر بخش از محموله است.
ماننـد وظیفـه تهیـه کشتی دارای قابلیت دریانوردی، تعهد به مراقبت از محموله نیز غیرقابل توکیل و واگذاری به غیر اسـت و متصـدی حمل مستقیما مسئول اعمال فرمانده، خدمه و سایر عاملانش در این خصوص است.

ولی بر خلاف مسئولیت قبلـی که بسیط و ساده بود و میبایست در آغاز سفر انجام شود، وظیفه مراقبت از محموله، یک تعهد مستمر و در طـول جریان حمل کالا جاری است. چنانچه متصدی حمل و نقل دریایی، حمل یک کالای خطرناک را قبول نماید، به طور ضمنی تعهدی را پذیرفته که متضمن اعمال حداکثر دقت در چیدن و حمل این گونه مواد است.

قانون دریایی ایران در بند دو ماده 54 متضمن حکمی است که حسب آن متصدی حمل و نقل موظف است با کمـال دقـت و بـه نحـو مطلوب محمولات را بارگیری، جابجا، محافظت، مواظبت و تخلیه نماید.

چیدن و تفکیک کالا

متصدی حمل و نقل دریایی موظف است کالاها را به صورتی که ماهیت و کیفیت کالا اقتضا می‌کند چیده و بـا توجه به آیین نامه‌‌ی « آي.ام.دي.جی. » از دیگر کالاها جدا نماید. محموله‌های خطرناک باید به نحوی چیـده شـود که تلاطم دریا و تکانه‌ای ناشی از آن موجب حرکت و جابه‌جایی محموله‌ها نشود و از سـوی دیگـر ایـن چیـدن تنگاتنگ، نباید منجر به اختلاط یا احتمال تاثیر گذاری مواد بر یکدیگر شود.

چیدن و تفکیک محموله‌های خطرناک، امری فنی و دقیق است، زیرا علاوه بر آنکه کالاهای عادی باید از تهدید کالاهای خطرناک ایمن باشند، برخی از انواع کالاهای خطرناک با یکدیگر سازگار نبوده و هنگام چیدن و حمل نباید در مجاورت هم قرار بگیرد و متصدی حمل و نقل، مکلف به چیدن و تفکیک دقیق کالا در حدود اظهارنامه و اعلام فرستنده آن است.

 

وظایف متصدی حمل و نقل دریایی مواد خطرناک

 

بیشتر بخوانید: ایجاد ایمنی در حمل و نقل دریایی کالاهای خطرناک

 

شرح و بسط جزئیات فنی این امر در حوصله این مقاله نیست ولـی بـه طـور مختصـر، چیـدن و جداسازی کالا متناسب با طبقه بندی کالای خطرناک به چهار روش دور از هم، جدا از هم و جدا از یکدیگر توسط یک اتاق یا انبار کامل و جدا از یکدیگر در طول کشتی انجام می شود.

حدود تعهد متصدی حمل و نقل در خصوص چیدن و تفکیک کالاهای خطرناک، تا حدی اسـت کـه فرسـتنده درباره ماهیت خطرناک کالا به وی اطلاع داده و موظف است با توجه به اطلاعات اعلامی از فرستنده اقدام به چیدن مناسب کالای خطرناک با عنایت به مقررات خاص آن محموله نماید. بنابراین چنانچـه فرسـتنده کـالای خطرنـاک، اطلاعات مناسبی درباره نوع کالا در اختیار متصدی حمل قرار نداده باشد، ایـن فرسـتنده اسـت کـه مسـئول چیـدن نامناسب کالاها خواهد بود.

عدم قبول کالاهاي خطرناك بدون رعایت نظامات

از اصول عقلی پذیرفته شده در تجارت دریایی آن است که اگر دلیل کافی برعدم تطابق مدارک، بسـته بنـدی و علامت و نشان گذاری کالای خطرناک با مقررات مربوطه موجود باشد، متصدی حمل و نقل نباید کالا را بـارگیري نماید.
لذا در صورتی که با علم به عدم رعایت نظامات در ارسال کالا، متصدی حمل و نقل اقـدام بـه بـارگیری و حمل چنین کالایی نماید علاوه بر تخطی از قوانین و ایجاد خطر براي اشخاص و محیط زیست، مسئولیت خسارات وارده را با اقدام خود تقبل نموده است.

 

 

در این مطلب به طور دقیق به بررسی تکالیف متصدی حمل و نقل دریایی کالاهای خطرناک پرداخته شد، در رابطه با همین موضوع مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: مسئولیت های متصدی حمل و نقل دریایی کالاهای خطرناک

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645