بارنامه شخص ثالث در حمل و نقل بین المللی

Posted by پشتیبان سایت
Category:

در حال حاضر یکی از مهمترین عوامل رونق تجاری کشورهای مختلف، صنعت حمل و نقل است که نقش زیربنایی بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. بارنامه به عنوان یک سند اصلی برای انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار عامل مهمی در صنعت حمل و نقل تلقی می شود. در واقع منظور از بارنامه سندی است که از طرف شرکت های حمل و نقل و یا نماینده آنان با هدف عقد قرارداد، جابجایی و ارسال کالا صادر می شود. طبق این سند کالای مورد نظر به شیوه های مختلف توسط شرکت حمل و نقل در یک مدت مشخص به مقصد نهایی با پرداخت کرایه حمل ارسال می گردد.

بارنامه انواع مختلفی دارد و به طور کلی دلیلی برای مالکیت کالا محسوب می شود که به بار و محموله های مختلف قابلیت معامله می دهد. مهمترین مزیت بارنامه این است که در صورت زیان و یا آسیب در مسیر فرآیند حمل کالا میتوان از بیمه با استناد به بارنامه مربوطه، درخواست خسارت کرد. بارنامه وجهه کاملاً قانونی دارد و شرایط و مفاد آن به عنوان سند حمل کالا مورد قبول جهانی واقع شده است.

بارنامه شخص ثالث چیست

یکی از انواع بارنامه ها که در حوزه صادرات کاربرد دارد بارنامه شخص ثالث است. در ادامه این مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید، تا به پرسش شخص ثالث چیست؟ پاسخ دهیم و کاربرد بارنامه شخص ثالث را بررسی نماییم.

بارنامه شخص ثالث چیست؟

در حوزه صادارت و تجارت بین الملل بر اساس قرار دادهای تجاری، فروشنده و خریدار کالاهای مختلف تعهداتی نسبت به هم دارند. اما همیشه برنامه های اقتصادی و مبادله کالا طبق پیش بینی خریدار و فروشنده آن گونه که با هم توافق کرده اند پیش نمی رود.

ممکن است در سطح تجارت بین الملل، فروشنده‌ ای نتواند از پس تامین کالاهای تعهد شده در حوزه صادرات برآید. بنابراین تامین بخشی از کالاها را به متصدیان حمل و نقل یا فرد دیگری واگذار می‌کند. در این شرایط از بیمه بارنامه شخص ثالث استفاده می شود.

شخص ثالث یعنی چه ؟

 طبق تعریفی که در بالا ارائه شد در بارنامه شخص ثالث ارسال کننده بار، یک شرکت یا شخصی به جز فرد ذینفع در اعتبارات اسنادی است. به عبارتی در قرارداد یا اعتبار اسنادی، نامی از تحویل دهنده کالا موجود نیست و شخص ثالث به صورت رسمی مسئولیت تامین کالا و تحویل کالا به حمل کننده را بر عهده می‌گیرد.

بارنامه انواع مختلفی دارد و به طور کلی دلیلی برای مالکیت کالا محسوب می شود که به بار و محموله های مختلف قابلیت معامله می‌دهد. آشنایی و شناخت انواع بارنامه در حوزه حمل و نقل بین المللی ضرورت بسیاری دارد لذا توصیه می‌شود مقاله  انواع بارنامه  را به طور کامل مطالعه نمایید.

شخص ثالث یعنی چه

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل بار دریایی و کانتینری، حمل فله و کراس استافینگ است. جهت دریاقت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

کاربرد بارنامه شخص ثالث

مهمترین کاربرد بارنامه شخص ثالث زمانی است که فروشنده نتواند بر اساس ضمانتی که به خریدار کالا داده است تعهدات خود را به موقع انجام دهد. در مواردی ممکن است خریدار در کشور مقصد تمایلی به قبول بار نامه شخص ثالث نداشته باشد.

چرا که مدعی است با شخص ثالث که با واسطه ذینفع مسئولیت تحویل کالا به حمل کننده را بر عهده گرفته است هیچ آشنایی و شناختی ندارد.

در نتیجه ممکن است در معامله خطر یا خساراتی متوجه او شود. به همین دلیل در گذشته قبول بارنامه شخص ثالث از طرف بانک ها طبق نشریات مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی مجاز نبود.

در همین راستا برخی از بانک های معامله کننده و پرداخت کننده، بارنامه هایی که عاملین حمل و نقل یا فورواردر به تقاضای فروشنده، فرآیند حمل کالا را عهده دار می شوند؛ علی رغم قبول بارنامه شخص ثالث از ذینفع اعتبار می خواهند که ظهر بارنامه را امضا کند تا از این طریق مطمئن شوند که ذینفع اعتبار، اطلاعات کاملی از حمل کالا دارد و در جریان برنامه حمل می باشد.

با این حال برخی از خریداران بار نامه شخص ثالث را قبول نمی کنند. چون بر اساس شرایط ذینفع اعتبار می‌بایست اسناد را به بانک ارائه دهند و وجه آن را دریافت نمایند. به همین دلیل برخی خریداران تنها ذینفع اعتبار را مالک قانونی اسناد می دانند.

بیشتر بخوانید: بارنامه الکترونیکی چیست ؟

مزایای بارنامه شخص ثالث

با توجه به موضوعات مطرح شده چون برخی کشورها بار نامه شخص ثالث را به راحتی قبول می کنند و برخی از پذیرفتن آن امتناع می ورزند اتاق بازرگانی بین الملل مقرر نموده است که بارنامه شخص ثالث پذیرفته است مگر در حالتی که در اعتبار به شکل دیگری تصریح شده باشد.

مزایای بارنامه شخص ثالث

امروزه امکان جابجایی کالا از مبدا به مقصد بر اساس بارنامه شخص ثالث در شرایط خاص میسر شده است. بارنامه شخص ثالث نوعی سند تعهد آور است که به قرارداد میان فروشنده کالا و متصدی تامین کالا اشاره دارد. طبق این سند، حمل کننده موظف است کالایی را که تحویل گرفته است در قبال ارائه بارنامه به گیرنده تحویل دهد.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

شما در این مطلب با موضوع بارنامه شخص ثالث در حمل و نقل بین المللی همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد اگر فروشنده نتواند در حوزه تجارت بین المللی بارهای ضمانت شده را در زمینه صادرات تهیه کند ناچار است برای تامین آن از شرکت یا شخص دیگری کمک بخواهد. در حالتی که فروشنده بخشی از تامین بار خود را به متصدیان حمل و نقل و یا یک فروشنده دیگر بسپارد از بارنامه شخص ثالث استفاده می شود. در این حالت چون شخص خریدار آگاهی و اطلاعاتی درباره شخص ثالث ندارد گاهی از پذیرفتن بارنامه خودداری می کند چرا که می گوید احتمال خطر یا زیان های مختلفی در این مسیر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645