6 تا از بنادر ایران در شمال و جنوب

Posted by پشتیبان سایت
Category:

شناخت بنادر ایران برای تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا ایران به دلیل منطقه جغرافیایی فوق‌العاده‌اش، بنادر تجاری مختلفی در شمال و جنوب دارد. اطلاع از این بندرها در زمینه‌های مختلفی مثل حمل و نقل دریایی کمک زیادی به شما می‌کند؛ بنابراین به هر تاجر و بازرگانی توصیه می‌کنم حتما در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کند.

در ادامه با  شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کانتینری همراه باشید، در این مقاله لیست بنادر تجاری ایران را در جنوب و 3 مورد از بنادر تجاری شمال ایران را به طور کامل به شما معرفی می‌کنیم.

لیست بنادر ایران

لیست بنادر ایران

لیست بنادر ایران شامل موارد زیر است:

  1. بندرعباس
  2. بندرانزلی
  3. بندرماهشهر
  4. بندرشهیدرجایی
  5. بندرترکمن
  6. بندرامام خمینی
  7. بندرگز
  8. بندرلنگه
  9. بندرکنگان
  10. بندربوشهر
  11. بندرچابهار
  12. بندرجاسک
  13. بندرپل
  14. بندردیر
  15. بندرخمیر
  16. بندرکیش
  17. بندرقشم
  18. بندرعسلویه
  19. بندرکاوه
  20. بندرلامرد

آشنایی با اصلی‌ترین بنادر تجاری ایران در شمال

در این بخش با 3 بندر مهم و بزرگ ایران در نواحی شمالی آشنا شده و توضیحات لازم را می‌خوانید.

1. بندر امیرآباد

بندر امیرآباد در استان مازندران و در ساحل دریای خزر ایران بوده و در واقع با هدف جابه‌جایی کالا از دریای خزر و همچنین استفاده از موقعیت جغرافیایی مطلوب خود تاسیس شده است.

علاوه بر این موارد، بندر امیرآباد جاذبه‌های گردشگری بسیاری مثل جزیره کیان کاله، مکان تاریخی عباس‌آباد و باتلاق لاپو بوده و سالانه مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کند. بندرامیرآباد هم از طریق دریا و هم مسیرهای زمینی، به راحتی با منطقه آسیای مرکزی، خاور دور، خاورمیانه و اروپا در ارتباط است.

جالب است بدانید این بندر از 33 اسکله برای بارگیری و تخلیه انواع محموله تشکیل و برای جابه‌جایی حدود 5 میلیون تن نفت و کالاهای تجاری در سال طراحی شده است. بندر امیرآباد با مراکز تجاری و صنعتی بزرگی در ارتباط بوده و بخش زیادی از منطقه آن به پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی‌های منطقه اختصاص دارد.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری به سراسر مقاصد تجاری جهان است. جهت دریافت مشاوره از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید و از تجربه و تخصص آن‌ها بهره‌مند شوید.

2. بندر انزلی

این بندر یکی از مهم‌ترین بندرهای شمالی ایران است که در استان گیلان واقع شده است. بندر انزلی به عنوان پایتخت جهانی خاویار در دنیا شناخته و محموله‌های مختلفی مثل حمل کانتینری، رورو، فله و … در آن جابه‌جا می‌شود.

بندر انزلی برای صادرات کالاهای متفاوتی مثل میوه‌های خشک، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی، لوازم‌خانگی و … و همچنین واردات محصولاتی مثل ظروف، قطعات یدکی، پلاستیک، الیاف، پارچه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید به طور کلی سالانه حدود 1300 کشتی و 4 میلیون تن محموله از طریق این بندر جابه‌جا می‌شوند!

بنادر ایران

مساحت بندر انزلی 71 هکتار و شامل 11 اسکله و اعماق 6.5 متر است که می‌تواند 5000 کشتی DWT را در خود جای دهد. نوسازی این بندر پس از جنگ جهانی دوم آغاز و باعث افزایش حجم ترافیک در آن شد. دولت در سال 2003 برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های چندملیتی، یک منطقه صنعتی تجاری در نزدیکی این بندر ایجاد کرد.

3. بندر نوشهر

این بندر در ساحل جنوبی دریای خزر و در فاصله 194 کیلومتری شمال تهران و به وسعت 44 هکتار شامل اسکله‌های متعدد، تجهیزات ساحلی و دریایی است.

بندر نوشهر سالانه میزبان بیش از 500 کشتی و یک مرکز چندمنظوره، شامل منطقه ویژه اقتصادی خزر می باشد. از این بندر برای حمل و نقل میوه و سبزیجات تازه، آجیل، مواد معدنی و محصولات لبنی استفاده می‌شود؛ جالب است بدانید سالانه حدود 1500000 تن بار از راه حمل و نقل دریایی از این بندر عبور می‌کند!

نوشهر چشم‌اندازهای آینده زیادی دارد و مسئولان برای توسعه پس‌زمینه بندر، برای احداث اسکله‌های تجاری و پتروشیمی اضافی، تأسیسات سردخانه‌ای، پایانه‌های مدرن صادراتی و سیلوهای غلات برنامه‌ریزی می‌کنند.

تا اینجا با 3 بندر تجاری مهم شمال ایران آشنا شدید، اما حتما تابه‌حال نام بندرهای جنوبی را نیز بارها شنیده‌اید. در بخش زیر شما را با لیست بنادر تجاری ایران در جنوب آشنا می‌کنیم.

3 تا از بنادر ایران در جنوب کشور

در بخش زیر نیز تعدادی از بنادر تجاری جنوب ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

3. بندرعباس، بزرگترین بندر ایران

بندرعباس به عنوان بزرگترین بندر اقتصادی ایران شناخته می‌شود و در زمینه صادرات و واردات بسیار فعال است. این بندر دارای ۱۴۰۰ متر طول و ۲۰۰ متر عرض است و قادر به پذیرش کشتی‌های با ظرفیت بالا می‌باشد.

همچنین، این بندر دارای تسهیلاتی مانند انبارهای سرد و داغ، پایانه حمل و نقل ریلی و خطوط حمل و نقل جاده‌ای است که توسعه صادرات و واردات را تسهیل می‌کند. با توجه به اینکه بندرعباس در نزدیکی کشورهای خلیج فارس و جنوب آسیا قرار دارد، تجارت با این کشورها نیز به راحتی قابل انجام است.

بندرعباس اصلی‌ترین خروجی دریایی ایران است که در ساحل خلیج هرمز قرار دارد. سنگ کروم، اکسید قرمز، فرش پنبه‌ای، بلوک‌های مرمر، فرآورده‌های نفتی، خشکبار، پسته، خشکبار، قالی‌های کرمان در این بندر حمل و کالاهای پنبه‌ای، چای، شکر، کبریت، کود، غلات، تجهیزات ساختمانی و پشم از طریق آن وارد می‌شوند. این نکته قابل ذکر است که بندرعباس بزرگترین بندر ایران است.

بندرعباس به دو منطقه بندر اصلی (مجتمع بندری شهید رجایی) و بندر قدیمی (بندر شهید باهنر) تقسیم شده و یک دروازه اصلی برای کالاهایی است که به کشورهای آسیای مرکزی می‌روند و با اروپا، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکا نیز پیوندهای تجاری دارد.

مهمترین اسکله تجاری ایران

اسکله بندرعباس به عنوان مهمترین اسکله تجاری ایران شناخته شده است. این اسکله در جنوب کشور و در استان هرمزگان واقع شده و به عنوان دروازه تجاری ایران با کشورهای خلیج فارس و جنوب آسیا شناخته می‌شود.

اسکله بندرعباس دارای زیرساخت‌های قوی و توانمندی‌های بالقوه بسیار برای رشد و توسعه تجارت و صادرات است.

 

بزرگترین بندر ایران

2. بندر امام خمینی

بندر امام خمینی که در ناحیه شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خور موسی قرار دارد، 11041 هکتار وسعت داشته و پذیرای تانکرهای نفتی، فله و حمل کانتینری است که از خلیج فارس، خلیج عمان، تنگه هرمز و اقیانوس هند وارد می‌شوند. 

بندر امام خمینی مدرن‌ترین و همچنین از نظر وسعت بزرگ‌ترین بندر ایران بوده و با وجود رسیدگی به مواد معدنی، سنگ معدن، محموله‌های عمومی و حمل کانتینری، به عنوان یکی از مراکز عمده صادرات پتروشیمی شناخته می‌شود. این بندر یک پایانه مهم ریلی بوده و سالانه حدود 16500000 تن بار و 6300 مسافر را جابه‌جا می‌کند.

بندر امام خمینی به خوبی به شبکه راه آهن سراسری و جاده‌های منتهی به مراکز بزرگ صنعتی و شهرهای ایران متصل بوده و با کشورهای عراق، قفقاز، ترکیه و اروپای شرقی نیز ارتباط تجاری دارد.

3. بندر چابهار

بندر چابهار در جنوب ایران و رو به خلیج عمان و نزدیک به استان سیستان و بلوچستان قرار داشته و تنها بندر ایرانی است که دسترسی مستقیم به اقیانوس هند دارد. چابهار یک مرکز ترانشیپ مهم کریدور از شمال به جنوب بوده و حتی قابلیت تبدیل به قطب تجاری بزرگ منطقه را دارد!

محموله اصلی حمل شده در بندر شامل غلات کیسه‌ای، کود و کانتینر است. برخی از کشتی‌های باری در لنگرگاه تخلیه و کالاها از طریق بارج به بندر منتقل می‌شوند. سالانه تقریباً 1400000 تن محموله و بیش از 1600 کشتی در این تأسیسات با حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شوند.

این بندر به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند دسترسی آسان داشته و اسکله‌های دو بندری توسط هند، به عنوان بخشی از توافق دوجانبه بین دو کشور توسعه یافته است.

در رابطه با این مقاله پیشنهاد می‌شود مطالب زیر را مطالعه فرمایید، تا اطلاعات بیشتری درباره طریقه حمل دریایی به مقاصد تجاری جهان کسب نمایید.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری به سراسر مقاصد تجاری جهان است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله با بنادر تجاری شمال ایران و بنادر تجاری جنوب ایران آشنا شدید. البته علاوه بر این موارد، بنادر زیاد دیگری نیز وجود دارند که لیست بنادر ایران را نیز در ابتدای مطلب آورده‌ایم؛ آیا تابه‌حال بنادر تجاری ایران را از نزدیک دیده‌اید؟ اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، با مشاوران ما در ارتباط باشید. نظرات، پیشنهادات و سوالات خود را در بخش زیر برای ما نوشته و این مقاله مفید را برای دوستان خود نیز بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645