کاربرد کانتینر فلت رک در حمل و نقل دریایی چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

کانتینر فلت رک یکی از انواع کانتینرهای قابل استفاده در سیستم حمل و نقل دریایی است که مشخصات خاص خود را دارد. در حالی که بیش از ۹۰٪ کالاهای جهان به وسیله کشتی حمل می‌شوند و صادرات و واردات از طریق دریا و آبراه ها یکی از رایج ترین روش‌های تجاری در جهان است انواع کانتینرها از جمله کانتینر فلت رک نیز کمک زیادی به رونق این صنعت در حمل و نقل کالاها و مواد اولیه کرده است.
با توجه به رشد تجارت جهانی و افزایش بارگیری کشتی‌ها، توسعه کانتینرها با مشخصات و ظرفیت های مختلف نیز در آینده روندی صعودی خواهد داشت.

ما در این مطلب می خواهیم کاربردهای کانتینر فلت رک را بررسی کنیم، در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و حمل کانتینری همراه باشید.

 

کانتینر فلت رک

کانتینر فلت رک چیست؟

کانتینر فلت‌رک (Flat Rack Container) نوعی کانتینر حمل و نقل دریایی است که بدون پارتیشن و دیواره‌های جانبی طراحی شده و دو طرف آن باز است. در واقع کانتینر فلت‌رک دارای یک کفه در پایین و دو بلوک فلزی در هر سر (موسوم به محافظ) است که برای جایگزینی دیواره‌های جانبی ساخته شده اند.

بنابراین می‌توان گفت مهمترین اجزای کانتینر فلت رک عبارتند از:

  • کفه
  • شاسی فولادی
  • دو دیواره فولادی در قسمت جلو و عقب کانتینر  ( بصورت متحرک و قابل تنظیم )

این نوع کانتینرها برای حمل بارهای سنگین، بزرگ و حجیم که فراتر از ابعاد استاندارد برخی کانتینرهای دیگر است مناسب می باشد. همچنین برخی محموله ها به دلیل شکل و حالت خاص، تنها به وسیله کانتینر فلت رک جابجا می شوند.

کانتینرهای فلت رک در باربری دریایی بسیار مهم هستند زیرا به عنوان یک وسیله حمل و نقل استاندارد برای بارهای مختلف استفاده می شوند در حالی که روشی ایمن، مؤثر و بهینه برای بارگیری، حمل و تخلیه کالاهای سنگین و بزرگ در درگاه های دریایی ارائه می دهند.

ابعاد کانتینرهای فلت رک

در حال حاضر از کانتینرهای فلت رک ۲۰ فوتی و ۴٠ فوتی در مسیرهای دریایی استفاده می شود. معمولاً هر دو نوع ۲۰ فوتی و ۴۰ فوتی با ارتفاع ۲٫۵ متری موجود است که ابعاد استاندارد آن به شرح زیر می باشد:

  •  ۲۰ فوت: طول ۶٫۰۴ متر، عرض ۲٫۲۴ متر و ارتفاع ۲٫۵ متر
  • ۴۰ فوت: طول ۱۲٫۱۹ متر، عرض ۲٫۲۴ متر و ارتفاع ۲٫۵ متر

ظرفیت بارگیری کانتینرهای فلت رک چقدر است؟

ظرفیت بارگیری کانتینرهای فلت رک به وزن و اندازه کانتینر و همچنین قابلیت بارگیری رک‌های داخل کانتینر بستگی دارد.  برای مثال، یک کانتینر فلت رک با ابعاد ۲۰ فوتی به طول ۶٫۰۵ متر، پهنای ۲٫۴۵ متر و ارتفاع ۲٫۵ متر می‌تواند حدود ۲۸٫۳ تن بار را بپذیرد.

کانتینر فلت رک

البته باید توجه داشت که این ظرفیت بسته به توانایی بارگیری و جابجایی کانتینری که به آن نصب شده است و همچنین وزن و اندازه و نوع باری که در آن قرار می‌گیرد نیز متغیر است و ممکن است در هر مورد متفاوت باشد.

چه کالاهایی با کانتینر فلت رک، حمل می شود؟

کانتینرهای فلت رک برای حمل بارهای سنگین و بزرگ با ابعاد استاندارد شده طراحی شده‌اند. این کانتینرها عمدتا برای حمل محصولات فلزی، ماشین‌آلات صنعتی، قطعات خودرو، مصالح ساختمانی، وسایل نقلیه و قطعات بزرگ دیگر استفاده می شوند.

به عنوان مثال می‌توان انواع وسایل سنگین و بزرگ مانند ماشین‌های ساختمانی، دستگاه‌های کشاورزی، بالابرها، تجهیزات برقی و الکترونیکی، سامانه‌های طبی و پزشکی و غیره را با استفاده از کانتینر فلت رک حمل کرد.

با این حال لازم به ذکر است که نوع بار و وزن مجاز در هر کانتینر فلت رک بسته به نوع کانتینر و شرکت حمل و نقل متفاوت است. این کانتینرها به دلیل قابلیت حمل و نقل بارهای با ابعاد بزرگ و وزن زیاد، از اهمیت و جایگاه ویژه ای در صنعت حمل کانتینری برخوردارند. آنها به عنوان یکی از راه حل های موثر برای حمل و نقل بارهای سنگین و بزرگ، توسط شرکت های حمل و نقل و صنایع مختلف استفاده می شوند.

مزایای کانتینر فلت رک چیست؟

کانتینر فلت رک با ساختار دو جداره ای برای حمل بارهای سنگین و حجیم مزیت هایی دارد. مزایای استفاده از کانتینر فلت رک عبارتند از:

  1. به دلیل عدم وجود دیواره‌های جانبی در کانتینر فلت رک، می توان بارهای سنگین و حجیم را به راحتی و با ایمنی بیشتری جابجا کرد.
  2. کانتینر فلت رک برای حمل بارهایی که به دلیل اندازه و وزن آنها تحت شرایط سخت محیطی، نیاز به حفاظت ساده ای دارند، مانند حمل ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی، بسیار مناسب است.
  3. به دلیل داشتن ریل و پایه بر روی کانتینر فلت رک، این کانتینر امکان حمل بار به شکل تراکتوری را نیز فراهم می‌کند.
  4. استفاده از کانتینر فلت رک به دلیل بسته‌بندی مناسب بار و کاهش زمان بارگیری و تخلیه، هزینه حمل و نقل کالا را کاهش می‌دهد.
  5. کانتینر فلت رک به دلیل نداشتن دیوار و سقف امکان چیدمان کالاها و استفاده آسان‌تری را برای بارگیری فراهم می‌کند.
  6. در صورت نیاز و در شرایط خاص، به راحتی می توان بخش های طولی و سقف کانتینر را با کمک پارچه یا چادرهای برزنتی پوشاند.

در رابطه با این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله کانتینر چیست را مطالعه نمایید.

فلت رک چیست

معایب کانتینرهای فلت رک در حمل دریایی

همانطور که خواندید کانتینر فلت رک در مقایسه با سایر انواع کانتینرها دارای مزایایی است، اما معایبی نیز دارد. برخی از معایب کانتینر فلت رک عبارتند از:

  1. این نوع کانتینرها دارای اندازه و ابعادی خاص هستند به همین دلیل تعداد ترمینال هایی که قادر به پذیرش آنها باشند محدود است. همچنین با توجه به قابلیت حمل بار در اندازه های بزرگ، تخلیه و بارگیری کانتینر فلت رک به صورت دستی، کار چالش برانگیزی محسوب می شود.
  2. کانتینر فلت رک در مقایسه با سایر کانتینرها به دلیل نیاز به یک فریم قوی و کفه فولادی قیمت زیادی دارد.
  3. به دلیل ساختار خاص کانتینر فلت رک، بارهای حساس ممکن است در طول حمل و نقل دچار آسیب شوند.
  4. عملیات لودینگ و اسکرینینگ در این نوع کانتینر به نحوی است که استخدام کارگران و لزوم مراقبت در اطراف کانتینر را بیشتر می کند.

کانتینر فلت رک تنها یکی از انواع کانتینرهای حمل بار است، تعداد و تنوع انواع کانتینر در حوزه حمل و نقل بسیار است که هر یک ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند که با توجه به نوع بار، وزن محموله و مسافت می‌توانید کانتینر متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید.

مراحل بارگیری و تخلیه کالا در فلت رک

مراحل بارگیری و تخلیه رک ها نیز تقریبا شبیه کانتینرهای دیگر است که در ادامه مطلب به آن اشاره می کنیم:

1. بارگیری

در مرحله بارگیری، بار در کانتینر فلت‌رک بارگذاری می‌شود.محموله ها با کمک حلقه های لشینگ ثابت می شود و در جای خود محکم قرار می گیرد. این حلقه ها معمولا در ریل های اطراف کانتینر، گوشه ها و سطح فلت رک تعبیه می شود.

یکی از ویژگی های حلقه های لشینگ تحمل فشار بالا برای بارهای مختلف از ۲٠٠٠ کیلوگرم تا ۴٠٠٠ کیلوگرم می باشد. سپس کانتینر به وسیله ماشین باربری یا لیف تراک به سمت کشتی حمل می‌شود.

۲.نحوه حمل کانتینر در مسیر دریایی

در داخل کشتی، کانتینر فلت رک به کمک دستگاه‌های بالابر به محل تعیین‌شده برای نگهداری در طول مسیر دریایی منتقل می شود.

۳. تخلیه بار

هنگامی که کشتی به مقصد می‌رسد، کانتینر‌های فلت‌رک به کمک دستگاه‌های بالابر از روی کشتی تخلیه می‌شوند و سپس به مقصد نهایی با ماشین باربری حمل می‌شوند. در نهایت بار از داخل کانتینر خارج و به مقصد خود تحویل می گردد.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

پایان
شما در این مطلب با کاربردهای کانتینرهای فلت رک آشنا شدید. علاوه بر آن که مزایا و معایب فلت رک ها را نیز برای شما عنوان کردیم. در پایان توصیه می کنیم برای انتقال کالاهای خود از طریق شرکت های حمل و نقل، از اعتبار، سابقه و تجربه مفید شرکت در حوزه مربوطه مطمئن شوید تا بار خود را به سلامت ارسال یا دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645