اینکوترمز cfr چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

 cfr چیست ؟ cfr مخفف چیست ؟ داشتن اطلاعات درباره cfr چه اهمیتی دارد ؟ شناختن ریسک‌های مرتبط با حمل و نقل، مانند خسارات احتمالی در مسیر یا مشکلات گمرکی، برای طرفین اهمیت دارد. با داشتن اطلاعات درست، می‌توان بهترین تصمیمات را در خصوص بیمه‌گذاری و مدیریت ریسک‌ها اتخاذ کرد. cfr به معنی هزینه و حمل و نقل یا کرایه جابجایی کالا از بندر مبدا تا مقصد می‌باشد. اطلاعات در مورد هزینه حمل و نقل در شرایط CFR مهم است. این اطلاعات به خریدار کمک می‌کند تا قیمت نهایی کالا را به دقت محاسبه کند و هزینه‌های حمل و نقل را بهینه‌تر مدیریت کند. این اصطلاح در تجارت بین‌الملل به معنی یکی از شرایط قراردادهای خرید و فروش بین دو طرف است که بیانگر مسئولیت فروشنده در قبال هزینه حمل و نقل کالا تا مقصد مورد نظر است.

در ادامه مطلب شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید تا با جزئیات اینکوترمز cfr  بیشتر آشنا شوید.

 

قاعده cfr چیست

نحوه حمل و نقل در روش cfr

از روش cfr به منظور حمل دریایی یا تجارت از طریق آبراه های داخلی بهره گرفته می شود. به طور معمول، در مواردی که نیاز به استفاده از دو یا چند روش حمل است این روش چندان مناسب نخواهد بود. در چنین شرایطی روش cpt می تواند روش کارآمدتری به شمار آید.

در حمل و نقل اینکوترمز cpt فروشنده مسئولیت حمل کالا به مبدا را برعهده دارد و هزینه حمل کالا تا مقصد نیز توسط فروشنده پرداخت می‌شود. با این حال، هزینه بیمه بار و هرگونه هزینه دیگری پس از تحویل کالا در مقصد با خریدار است.

در کل، CFR به عنوان یک اینکوترم مهم در حمل دریایی باعث شفافیت و دقت در مسائل مرتبط با هزینه حمل، تعهدات، و ریسک‌های مرتبط با حمل دریایی می‌شود.

اهمیت بنادر مبدا و مقصد در قاعده cfr چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید cfr مخفف چیست؟ cfr مخفف اصطلاح Cost and Freight می باشد. حرف f در این عبارت مخفف، به معنی کرایه است. بنابراین، خریدار به عنوان شخصی که واردات را انجام می‌دهد، دارای مسئولیت انتخاب بندر مقصد و تدارک دریافت کالا از طریق بندر مقصد می باشد.

در مورد بنادر مبدأ نیز، بر اساس شرایط cfr فروشنده مسئولیت هزینه حمل و نقل کالا تا بندر مقصد را بر عهده دارد و از آنجا به بعد، این هزینه‌ها به وارد کننده واگذار می شود.

بنابراین برای انجام معامله در روش cfr بسیار مهم است که هر دو طرف، از بندر مبدأ و مقصد اطلاعات کاملی داشته باشند و بتوانند بهترین بنادر مبدأ و مقصد را با توجه به شرایطی مانند هزینه حمل و نقل، زمان تحویل کالا و شرایط بندر انتخاب کنند.

وظایف خریدار در قاعده cfr

در قاعده cfr وظایف خریدار به شرح زیر است:

  1. خریدار موظف به پرداخت هزینه کالا طبق قرارداد فروش است.
  2. خریدار باید با دریافت رسید، کالا را به موفع تحویل بگیرد.
  3. پذیرفتن ریسک آسیب یا خرابی کالا پس از تحویل بر عهده خریدار است.
  4. خریدار باید در تشریفات صادرات همکاری لازم را انجام دهد. 
  5. خریدار باید همه هزینه ها و برخی هزینه های همکاری با فروشنده را پس از تحویل کالا پرداخت کند.
  6. لازم است خریدار طی اعلامیه ای زمان ارسال کالا یا لوکیشن دقیق دریافت کالا در محل مقصد را تعیین کند.

وظایف فروشنده در cfr چیست؟

اگر فروشنده قرار باشد در روش اینکوترمز cfr کالا را به مقصد بندر وارد کند، وظایف زیر بر عهده اوست:

  1.  ارائه مراحل و هزینه‌های مورد نیاز برای حمل کالا از مبدأ تا مقصد به خریدار به همراه صورت جلسات کشتی
  2. بسته بندی و بارگیری کالا به صورت مرسوله در بندر مبدأ
  3. پرداخت هزینه حمل کالا تا مقصد
  4. بیمه کالا به اندازهٔ کافی در طول مسیر حمل و نقل جهت جبران خسارات احتمالی
  5. اخذ مجوزهای صادراتی لازم از مراجع مربوطه
  6. ارائهٔ مدارک موردنیاز برای واردات به خریدار که شامل بارنامه، بیمه نامه، صورت جلسهٔ کشتی و فاکتور کالا به همراه هرگونه مدرک دیگری است که توسط خریدار درخواست شود.
  7. پرداخت هزینه های بازرسی کالا
  8. ارائه رسید تحویل کالا به خریدار

قیمت cfr چگونه محاسبه می شود؟

قیمت cfr یک کالا به نوعی توافقی بین فروشنده و خریدار است که با فروش کالا حواله به خریدار صورت می‌گیرد و شامل هزینه حمل و نقل کالا از بندرِ فروشنده به بندرِ خریدار به علاوه هزینه بارگیری و تخلیه کالا می‌باشد.

برای محاسبه قیمت cfr، هزینه‌هایی که بر عهده فروشنده در مسیر حمل و نقل کالا به مقصد نهایی است، به علاوه هزینه بارگیری و تخلیه، به قیمت فوق اضافه می‌شود. در نتیجه، فرمول محاسبه قیمت cfr به شرح زیر است:

 

قیمت CFR = قیمت FOB + هزینه حمل و نقل کالا تا مقصد نهایی + هزینه بارگیری/تخلیه کالا

 

به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت معدنی می‌خواهد 20,000 تن مس را به یک شرکت فولادی در چین صادر کند. این شرکت فولادی شرایط cfr را درخواست کرده است.

بنابراین، فرمول محاسبه قیمت cfr به شرح زیر خواهد بود:

قیمت CFR = قیمت FOB + هزینه حمل و نقل کالا تا بندر دریاییِ مقصد در چین + هزینه بارگیری/تخلیه کالا در بندر دریاییِ مقصد در چین

همانطور که می بینید قیمت CFR باید با مشاوره و توافق با تجار خارجی تعیین شود.

 

اینکوترم cfr

مزایای cfr در حمل دریایی

روش اینکوترمز cfr به عنوان یکی از روش‌های پراستفاده در حمل و نقل دریایی مزایایی دارد از جمله:

  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل: در روش cfr صادرکننده مسئولیت حمل و نقل کالا را تا مقصد نهایی بر عهده دارد و هزینه‌های حمل و نقل، بسته به شرایط تجاری سازماندهی شده و از قبل توافق می شود. بنابراین هزینه‌های ناشی از بروز مشکلات در حمل و نقل کالا بر عهده خریدار است که می‌تواند هزینه‌های ناخالص کالا را کاهش دهد.
  • افزایش امنیت: در روش cfr چون مسئولیت حمل و نقل کالا به عهده صادرکننده است اگر هرگونه خسارت یا آسیبی به کالا در طی حمل و نقل وارد شود، صادرکننده باید هزینه آن را پرداخت کند. این موضوع باعث افزایش دقت و آگاهی در اجرای قوانین و مقررات حمل و نقل کالا می‌شود و امنیت کالاها را تضمین می‌کند.
  • ساده‌سازی فرآیند حمل و نقل: cfr یکی از ساده ترین روش‌های حمل و نقل دریایی است. با توجه به اینکه صادرکننده مسئولیت حمل و نقل را برعهده دارد و باید همه رویه‌های حمل و نقل را تنظیم کرده و در مقابل خطرات بیمه‌ای برای کالا را پوشش بدهد، فرآیند حمل و نقل به‌طور کلی ساده‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

 

در ارتباز با این مطلب و اشنایی با انواع اینکوترمزها پیشنهاد می‌شود مطلب اینکوترمز چیست را مطالعه نمایید.

معایب cfr چیست؟

با وجود مزایای cfr به عنوان یک روش تحویل بار در حمل دریایی، نمی توان معایب آن را نادیده گرفت. برخی از معایب cfr شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ریسک قابل توجه، در صورتی که حامل دریایی از نظر بیمه نامه‌ای صلاحیت لازم را نداشته باشد.
  • بیشتر شرایط قرارداد، خدمات و توافقات به عهده فروشنده بوده و در نتیجه خساراتی که به خریدار وارد شود، صرفا هزینه جانبی را برای او به همراه دارد.
  • بسته به قوانین تجاری در جوامع مختلف،cfr شامل برخی هزینه‌های اضافی نیز می‌شود.
  • در روش cfr اختلافات ارزی یا تغییرات قیمت که به طور مستمر در بازار وجود دارد، مسئله‌ای حیاتی در تعیین قیمت معامله دو طرف است که ممکن است اختلافات و چالش‌هایی را در توافقات ایجاد کند.

اینکوترم cfr چیست

بیشتر بخوانید: تفاوت fob و cfr

ترخیص جهت صادرات و واردات در قاعده cfr چیست؟

ترخیص کالا در قاعده cfr بر اساس قوانین تجارت بین المللی انجام می‌شود. ترخیص در این قاعده به معنی تحویل کالا به مشتری در بندر مقصد می‌باشد. برای ترخیص کالا در قاعده cfr باید ابتدا با شرکت حمل و نقل صاحب بار یا کارگزار حمل و نقل مربوطه تماس گرفته و شرایط تحویل کالا را توضیح دهید.

بعد از اینکه کالا به مقصد رسید، باید مستندات لازم به همراه رسید پرداخت هزینه های مربوط به حمل و نقل را ارائه کرده تا کالا از گمرک مربوطه ترخیص شود. برای صادرات کالا نیز همان روند معمول را دنبال می‌کنید، با این تفاوت که هزینه حمل و نقل توسط خریدار کالا پرداخت می‌شود.

درج نام بندر حمل در قرارداد CFR چه ضرورتی دارد!؟

درج نام بندر حمل در قرارداد به روش cfr دارای اهمیت زیادی است، زیرا با تعیین بندر حمل، شرایط و مسئولیت‌هایی که با انتخاب آن بندر به عهده فروشنده قرار می‌گیرد، مشخص می‌شوند.

با درج نام بندر حمل در قرارداد cfr شرایط و هزینه‌های حمل کالا از بارگیری در بندر مبداء تا تحویل کالا در بندر مقصد، به‌عهده فروشنده قرار می‌گیرد و این امر باعث کاهش مسئولیت‌های خریدار در رابطه با حمل کالا و افزایش امنیت تجارت بین المللی می‌شود.

بنابراین، درج نام بندر حمل در قرارداد به روش cfr ضروری است و برای حفظ حقوق و مصالح طرفین قرارداد حائز اهمیت است.

چرا تعیین نقطه مقصد در بندر تخلیه طبق قاعده cfr مهم است؟

در قرارداد cfr با توجه به اینکه مسئولیت فروشنده تا لحظه تخلیه کالا در بندر مقصد است، تعیین نقطه دقیق تحویل کالا در بندر معامله، نیز اهمیت زیادی دارد.

این نقطه معمولاً بعد از تردد دریایی کالا و قبل از تخلیه آن در بندر مقصد است و باید به دقت تعیین شود تا هیچ گونه ابهامی در مورد مسئولیت فروشنده پس از آن ایجاد نشود. به علاوه این امر در تعیین هزینه‌های حمل و نقل مورد نیاز برای کالا، نقش بسیار مهمی دارد.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

همانطور که خواندید روش cfr برای حمل و نقل دریایی مزایای قابل توجهی دارد که کاهش هزینه‌ها، افزایش امنیت، ساده‌سازی فرآیند حمل و نقل و کاهش تنش‌های محیطی مهمترین آن است. در نهایت، برای انجام تجارت، شناخت کامل و دقیق از شرایط و مزایا و معایب هر یک از روش‌های حمل دریایی ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645