تفاوت  fob و  cfr چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

تفاوت  fob و  cfr چیست؟ پاسخ به این پرسش به دلیل اهمیت روش‌های حمل و نقل بین‌المللی کالاهای تجاری موضوع مهمی در حوزه صادرات و واردات است. انتخاب درست روش حمل و نقل، برای زمان تحویل کالاهای تجاری بسیار اهمیت دارد. از طرفی برخی روش‌های حمل و نقل محموله،  سطوح بالاتری از امنیت و حفاظت کالا را فراهم می کند. این موضوع برای حمل و نقل کالاهای گرانبها، حساس و قابل سرقت بسیار حائز اهمیت است. اعتماد به روش حمل و نقل و شفافیت مسئولیت و هزینه های حمل بار، به شرکت‌ها و تاجرین کمک می‌کند تا مورد اعتماد مشتریان خود قرار گیرند و کسب و کار خود را گسترش دهند.

CFR  و FOB از انواع اینکوترمز یا اصطلاحات قانونی در حوزه تجارت جهانی است و به انتقال مسئولیت محموله از فروشنده به خریدار می پردازد. طبق این اصطلاحات مشخص می شود که در فرایند تجارت فرستنده یا گیرنده بار، هر کدام مسئول کدام بخش از هزینه های حمل و نقل است.

در ادامه ابن مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید تا پاسخ خود را از پرسش فرق fob و cfr چیست دریافت کنید.

تفاوت  fob و  cfr

تفاوت بین FOB (Free On Board)  و CFR (Cost and Freight) از لحاظ مفهوم در حمل و نقل بین‌المللی به شرح زیر است:

FOB  مخفف اصطلاح (Free On Board) به معنای “رایگان در بارگیری” است و به تحویل محموله در عرشه کشتی مبدا مورد نظر اشاره دارد. در این شرایط، فروشنده مسئولیت تحمیل هزینه و مخاطرات کالا را تا زمان بارگیری آن بر روی ناوگان حمل بار دریایی در بندر مقصد به خریدار واگذار می‌کند و به عبارتی به مسئولیت خود بر روی عرشه کشتی در مقصد خاتمه می دهد. بنابراین در این روش بارگیری، هزینه حمل و نقل، بیمه و سایر هزینه‌های مربوط به تخلیه کالا در بندر مقصد به عهده خریدار است.

CFR  مخفف (Cost and Freight)به معنای “هزینه و بار” است و منظور ، کرایه حمل کالا تا مقصد می باشد. در این شرایط، فروشنده باید هزینه حمل و نقل کالا تا بندر مقصد را پرداخت کرده و مسئولیت مخاطرات کالا تا زمان تخلیه آن در بندر مقصد را بر عهده بگیرد. تحت CFR وقتی محموله از نرده کشتی رد می شود فروشنده دیگر مسئولیتی ندارد و خریدار باید برای عقد قرار داد بیمه اقدام کند.

بنابراین، تفاوت FOB  و CFR در نگاه اول به مسئولیت هزینه حمل و نقل و مخاطرات کالا تا زمان بارگیری و تحمیل آن بر روی ناوگان حمل و نقل در بندر مقصد مربوط می شود. همانطور که در تعریف مفاهیم عنوان شد در FOB، این مسئولیت به خریدار واگذار می‌شود، در حالی که در CFR، فروشنده آن را بر عهده دارد.

 

فرق fob با cfr

1. تفاوت  fob و    cfrدر هزینه های حمل و نقل

اصطلاح FOB در حمل و نقل بین‌المللی یک اینکوترم رایج می باشد. این اصطلاح در قراردادهای تجاری بین فروشنده و خریدار استفاده می‌شود و مشخص می‌کند که کدام طرف مسئولیت هزینه‌ها و مخاطرات حمل و نقل کالا را تا زمان بارگیری آن بر روی ناوگان حمل و نقل در بندر مقصد بر عهده دارد.

در شرایط FOB، فروشنده مسئولیت و هزینه‌های حمل و نقل کالا تا زمانی که کالا بر روی ناوگان حمل و نقل در بندر مقصد بارگیری شده، را به خریدار واگذار می‌کند. با این انتقال، خریدار مسئولیت هزینه‌های حمل و نقل، بیمه و سایر هزینه‌های مربوط به تخلیه کالا در بندر مقصد را به عهده می‌گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این اینکوترم پیشنهاد می‌شود مطلب fob چیست را مطالعه نمایید.

2. تفاوت  fob و    cfr در نحوه قرارداد

تفاوت قرارداد FOB با سایر شرایط حمل و نقل مانند CFR، CIF  و EXW  در تبصره های مربوط به مسئولیت هزینه و سلامت روش حمل کالا است.

بعنوان مثال در قرارداد FOB، بارگیری و هزینه‌های مربوط به آن بر عهده خریدار است، در حالی که در CIF، فروشنده باید هزینه حمل و نقل و بیمه را تا بندر مقصد پرداخت کند یا در EXW، همه مسئولیت‌ها به خریدار واگذار می‌شود و فروشنده مسئولیتی در قبال حمل و نقل به بارگیری ندارد.

3. فرق fob و cfr در وظایف فروشنده و خریدار

در شرایط FOB، فروشنده مسئولیت و هزینه حمل و نقل کالا را تا زمان بارگیری آن بر روی ناوگان حمل و نقل در بندر مقصد به خریدار واگذار می‌کند. به عبارت دیگر، زمانی که کالا بر روی ناوگان حمل و نقل در بندر مقصد بارگیری شده، مسئولیت هزینه‌ها و مخاطرات بر عهده خریدار است.

بنابراین فروشنده در شرایط FOB مسئول مراحل ارسال کالا از جمله آماده سازی کالا، بسته بندی و حمل به بندر مبدأ می باشد. از زمانی که کالا بر روی ناوگان حمل و نقل برای بندر مقصد بارگیری شود، خریدار عهده دار هزینه بارگیری، هزینه حمل و نقل به مقصد، بیمه و سایر هزینه‌های مربوط به تخلیه کالا در بندر مقصد می‌باشد.

FOB در حمل کانتینری به معنای “Free on Board” است و به معنای آن است که فروشنده مسئول بارگیری کانتینر از بارگیری در بندر مبدا و تخلیه آن در بندر مقصد است. با این حال، هزینه حمل و بیمه کانتینر از بارگیری در بندر مبدا تا تخلیه در بندر مقصد به عهده خریدار است. به عبارت دیگر، خریدار مسئول هزینه های حمل و بیمه کانتینر از بارگیری تا تخلیه است.

4. تفاوت  fob و    cfr در شرایط و قوانین

شرایط و قوانین CFR (Cost and Freight) در حمل و نقل بین‌المللی به توافقات تجاری در قراردادهای حمل و نقل بین فروشنده و خریدار اشاره دارد.

در این شرایط، فروشنده مسئولیت و هزینه‌های حمل و نقل کالا تا زمان تخلیه آن در بندر مقصد را بر عهده دارد. درCFR  فروشنده ضمن پرداخت هزینه حمل و نقل کالا تا بندر مقصد، تمام هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا را در محل بارگیری در بندر مبدأ پرداخت می‌کند.

طبق قوانین CFR تا زمان تخلیه کالا در بندر مقصد، فروشنده مسئولیت حوادثی چون خسارت یا از دست رفتن کالا در فرآیند حمل و نقل را به عهده می گیرد.

 

تفاوت cfr با fob

بنابراین فروشنده می بایست کالا را به‌طور ایمن و مطابق با استانداردهای مربوطه در ناوگان حمل و نقل قرار دهد اما، تخلیه کالا در بندر مقصد بر عهده خریدار است.در قرارداد CFR، فروشنده مسئولیت بیمه‌نامه حمل و نقل کالا را بر عهده ندارد و این خریدار است که باید برای بیمه‌ی کالا در طول فرآیند حمل و نقل تا بندر مقصد اقدام کند.

شرایط و قوانین FOB چیست؟

در شرایط و قوانین FOB (Free On Board) محل تحویل کالا معمولاً بندر مبدأ تعیین می‌شود و فروشنده مسئولیت کالا را تا زمانی که بر روی ناوگان حمل و نقل در بندر مبدأ بارگذاری شود، بر عهده دارد و موظف است کالا را به‌طور ایمن و مطابق با استانداردهای مربوطه بسته‌بندی کرده و بر روی ناوگان حمل و نقل قرار دهد.با انتقال کالا به ناوگان حمل و نقل در بندر مبدأ، مخاطراتی همچون خسارت یا از دست رفتن کالا در فرآیند حمل و نقل بر عهده خریدار قرار می‌گیرد.

در قرارداد FOB، فروشنده مسئولیت بیمه کالا را بر عهده ندارد. بنابراین، خریدار می‌بایست برای بیمه‌ی کالا در طول فرایند حمل و نقل اقدام کند.

توجه داشته باشید که همه این موارد عمومی ترین قوانین و شرایط CFR و FOB هستند و ممکن است موارد خاص تری نیز در قرارداد مطابق با توافق خریدار و فروشنده قید شود.

خلاصه نکات مهم در تفاوت  fob و  cfr

 

  • تفاوت FOB  و CFR در نقطه مبدا و مقصد: بر اساس فرق fob و cfr مسئولیت بار تنها زمانی به خریدار یا گیرنده انتقال می یابد که کشتی به بندر تعیین شده قرار برسد و پس از آن خریدار مسئول هزینه های تخلیه و ارسال محموله تا مقصد نهایی است.
  • فرق fob و cfr در بارگیری و تخلیه: در CFR، فروشنده مسئولیت بارگیری کالا در بندر مبدأ و خریدار مسئولیت تخلیه کالا در بندر مقصد را بر عهده دارد. در FOB، فروشنده مسئولیت بارگیری کالا در بندر مبدأ را به عهده می گیرد و تخلیه کالا در بندر مقصد بر عهده خریدار است.
  • تفاوت  fob و    cfrدر هزینه حمل و نقل: طبق قوانین در CFR، هزینه حمل و نقل کالا تا بندر مقصد به عهده فروشنده است، در حالی که در FOB، این هزینه تا بندر مقصد به عهده خریدار می باشد.
  • فرق fob و cfr در خسارات ناشی از حوادث: مخاطراتی همچون خسارت، آتش سوزی یا از دست رفتن کالا تا زمان تخلیه در بندر مقصد طبق CFR،  بر عهده فروشنده است و در FOB، این مخاطرات با انتقال کالا به ناوگان حمل و نقل در بندر مبدأ بر عهده خریدار قرار می‌گیرد.
  • تفاوت  fob و    cfrدر شرایط بیمه کالا: در CFR فروشنده مسئولیت بیمه کالا را بر عهده ندارد، اما در FOB، تا زمان بارگیری کالا بر روی ناوگان حمل و نقل در بندر مبدأ، فروشنده مسئولیت بیمه را بر عهده می گیرد.

برای آشنایی با انواع اینکوترمزهای بین المللی پیشنهاد می‌کنم مطلب اینکوترمز چیست را مطالعه نمایید.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

پایان

در این مقاله به موضوع تفاوت  fob و  cfr چیست؟ پرداختیم. هزینه های حمل و نقل در انتخاب هر کدام از روش های حمل ونقل برای حمل محموله بسیار مهم است. بدیهی ست که روش‌های حمل و نقل مختلف هزینه‌های متفاوتی نیز دارند و بسته به نوع کالا، مسیر، فاصله، حجم و وزن، هزینه‌های متفاوتی برای شرکت‌ها وصاحبین کسب و کارهای مختلف ایجاد می‌کند. بنابراین انتخاب روش حمل و نقل صحیح و بهینه می‌تواند به کاهش هزینه‌های تجارت کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645