FOB چیست و چه کارکردی در حمل و نقل دارد؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

fob چیست؟ اینکوترم fob به چه معناست و چه زمانی استفاده می شود؟ fob مخفف چیست ؟ آیا این اصطلاح در حمل و نقل کاربرد خاصی دارد؟ معنی  fob در بازرگانی چیست ؟ برای پاسخ به این پرسش ها ابتدا شما را با تاریخچه مختصری از معنی فوب در بازرگانی آشنا می‌کنیم. FOB اختصار (Free On Board) به معنای حمل تا روی عرشه است؛ از این اصطلاح اولین بار زمانی استفاده شد که کارگران باربری، کالاهای مختلف را بصورت دستی تا روی عرشه کشتی های بادبانی برای انتقال به مقصد مورد نظرحمل می کردند و چالش پرداخت هزینه آن میان خریدار و فروشنده کالا مطرح شد.

از آن زمان تاکنون این واژه مفاهیم گسترده تری بخود گرفته است و به لحاظ حقوقی مسئولیت های مختلفی را متوجه فروشنده و خریدار کالا می کند. اگر همچنان می خواهید بدانید معنی فوب چیست در ادامه این مظلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه  دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کانتینری همراه شوید.

fob مخفف چیست

fob چیست؟

FOB یا Free On Board در برخی قراردادهای تجاری به عنوان یکی از اصطلاحات حمل و نقل بین‌المللی استفاده می‌شود. هنگامی که فروشنده یک کالا، به عنوان بخشی از توافق خریدار و فروشنده، تعهد می‌کند که کالا را روی کشتی حمل کند، ممکن است از این اصطلاح استفاده شود.

این بدان معناست که هزینه‌های فرآیند حمل و نقل از جمله هزینه بارگیری، حمل، تخلیه و دیگر هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل کالا تا زمانی که کالا به بارگاه یا عرشه کشتی تحویل داده شود، به عهده فروشنده است و پس از آن به عهده خریدار خواهد بود.

به عبارت دیگر در پاسخ fob چیست؟ می توان گفت اصطلاح حقوقی FOB فروشنده را ملزم می کند تا با رعایت تعداتی درباره حمل از مبدا، کالا را بر روی عرشه کشتی به خریدار تحویل دهد. می توان گفت فوب هزینه حمل کالا تا بارگاه کشتی را فوب یا فروشنده پرداخت می‌کند و هزینه حمل کالا از طریق دریایی به مقصد را خریدار می پردازد.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی ، حمل کشتیرانی، کراس استافینگ و ترانشیپمنت است. برای دریاقت مشاوره و استعلام قیمت حمل دریایی با شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

معنی fob  در بازرگانی چیست ؟

FOB به معنای “Free on Board” است و در اصطلاح بازرگانی به مفهوم این است که فروشنده مسئولیت و هزینه حمل و نقل کالا تا زمانی که کالا به بارگیری در کشتی یا وسیله حمل و نقل دیگر می‌رسد، بر عهده دارد. به عبارت دیگر، هنگامی که کالا به بارگیری می‌رسد، مسئولیت و هزینه حمل و نقل از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود.

 fob مخفف چیست ؟

FOB مخفف (Free On Board) به معنی «حمل روی کشتی» یکی از اصطلاحات تجاری در رابطه با حمل و نقل بین‌المللی است که در قراردادهای فروش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اصطلاح در واقع به مصوبات گروه اینکوترم (International Commercial Terms) که توسط توسط اتاق بازرگانی بین المللی (ICC)طراحی شده است اشاره دارد و در روابط تجاری، بین بازرگانان و شرکت‌های مختلف مطرح می شود.

روش بین المللی حمل محموله FOB کجا مناسب نیست؟

اگر قبل از بارگیری، کالا در کشتی به حمل کننده تحویل داده شود بجای فوب از اصطلاح FCA استفاده می شود. بهر حال قبل از انتخاب روش حمل و نقل محموله، باید به دقت بررسی شود که کدام روش بیشترین سود و امنیت را برای شما به دنبال دارد.

البته که روش بین المللی حمل محموله FOB، بعنوان یکی از راهکارهای موجود برای حمل و نقل بین المللی کالا، می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها مؤثر باشد، اما خودداری از این روش در شرایط زیر توصیه می‌شود:

  • وقتی کالا به دلیل وزن یا حجم زیاد با ارزش کم قابل حمل نیست ؛
  • در حالتی که کالا بسته‌بندی نامناسبی دارد ؛
  • قوانین صادرات و واردات در کشورهای تحریم شده دست و پاگیر است ؛

fob چیست

ترخیص کالا در روش خرید کالا (اینکوترم ) fob با کیست؟

در روش خرید کالا (اینکوترم) FOB، همچنان فروشنده و خریدار درگیر فرآیند ترخیص کالا هستند، اما مسئولیت‌ها در اینجا به صورت مشخصی بین طرفین توزیع شده است.

در حالت کلی وظیفه فروشنده ترخیص کالا نیست اما به موجب fob تمام هزینه‌های بارگیری کالا، حمل آن روی کشتی، پرداخت عوارض واردات و سایر تشریفات گمرکی بر عهده فروشنده می باشد.

وظایف فروشنده در اینکوترم fob چیست؟

فروشنده در روش حمل و نقل بین‌المللی کالا FOB، دارای چند مسئولیت اصلی است، از جمله:

  • تهیه اسناد و مدارک بازرگانی: فروشند موظف است بار، سیاهه بازرگانی و سایر مدارک لازم را طبق قرارداد تهیه و معادل سازی الکترونیکی کند.
  • بیمه: در صورت داشتن بیمه برای بار که از سوی خریدار درخواست شده است، فروشنده تا زمانی که کالا روی کشتی قرار گرفته است مسئول بیمه کالای حمل شده است.
  • هماهنگی مربوط به تحویل کالا: فروشنده مسئول انجام هماهنگی برای تحویل کالا به انبار حمل و نقل یا سایر مقاصد است.
  • بارگیری کالا: در این مرحله فروشنده مسئول بارگیری کالا و چیدمان آن در عرشه کشتی می‌باشد.

برای آشنایی کامل با انواع قواعد حمل و نقل پیشنهاد می‌شود مقاله انواع اینکوترمز را مطالعه نمایید.

وظایف خریدار در اینکوترم FOB

در روش حمل و نقل بین‌المللی کالا FOB، خریدار دارای دو مسئولیت اصلی است:

هماهنگی حمل کالا تا مقصد: خریدار مسئول دریافت و انجام هماهنگی های لازم برای حمل و نقل کالای خریداری شده از درگاه کشتی تا مقصد نهایی مبدأ خود می‌باشد.

پرداخت هزینه‌های تحویل کالا: خریدار مسئول پرداخت تمام هزینه‌های مربوط به تحویل کالا بعد از زمانی است که کالا به عرشه کشتی رسیده و تحویل داده شده است.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی، حمل کانتینری ، کراس استافینگ و حمل بار فله است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه از طریق شماره 09128431894 با ما در تماس باشید.

اینکوترم fob چیست

ارزش و قیمت فوب چیست ؟

 قیمت FOB به معنای قیمت کالا به هنگام تحویل در بندر مبدا می‌باشد. این قیمت شامل هزینه‌های حمل و نقل کالا تا بندر مبدا، بارگیری کالا به کشتی یا وسیله حمل و نقل دیگر و هزینه‌های مربوط به صادرات می‌باشد.

اما هزینه‌های حمل و نقل بعد از رسیدن کالا به بندر مقصد، هزینه‌های بارگیری از کشتی یا وسیله حمل و نقل دیگر، هزینه‌های تخلیه کالا در بندر مقصد و هزینه‌های واردات بر عهده خریدار است.

فوب مبدا و مقصد چیست؟

موقعیت مکانی کالا در فرآیند حمل و نقل، مهم‌ترین عاملی است که بر تعیین نوع هزینه‌های حمل و نقل مؤثر است. از این رو، تعیین نقطه شروع و پایان برای روابط تجاری بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در این راستا، دو کاربرد اینکوترم مبدا و اینکوترم مقصد درنظر گرفته شده است:

  • اینکوترمز مبدا: این اصطلاح یعنی خریدار بعد از اینکه کالا را دریافت کرد مسئول هر گونه آسیب یا مفقودی کالا را بر عهده می گیرد و فروشنده در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی ندارد.
  • اینکوترم مقصد: مقصد FOB به مسئولیت فروشنده در قبال ریسک، خطرات یا آسیب بار تا زمان رسیدن کالا به خریدار، اشاره دارد.

 

 

Under the terms of FOB (short for “Free on Board”), the seller clears the goods for export and ensures they are delivered to and loaded onto the vessel for transport at the named port of departure

The buyer takes over risk and costs, including import clearance and duties, as soon as the goods are loaded onto the transport vessel at the port of departure

FOB only applies to ocean or inland waterway transport. As such, the named place is always a port. It does not apply if the main carriage is via air, ground or rail . This term is commonly used for bulk cargo (such as oil or grain) or freight from Asia

 

بر اساس شرایط FOB ( مخفف عبارت  Free on Board)، فروشنده کالا را برای صادرات ترخیص می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که برای حمل در بندر مبدأ به کشتی تحویل داده شده و در آن بارگیری می‌شود. خریدار ریسک و هزینه ها از جمله ترخیص واردات و عوارض را به محض بارگیری کالا در کشتی حمل و نقل در بندر مبداء بر عهده می گیرد.

FOB فقط برای حمل و نقل اقیانوس یا آبراه داخلی اعمال می شود. به این ترتیب، مکان نامگذاری شده همیشه یک بندر است. اگر محموله اصلی از طریق هوا، زمین یا راه آهن باشد اعمال نمی‌شود. این اصطلاح معمولاً برای محموله های فله (مانند نفت یا غلات) یا حمل و نقل از آسیا استفاده می‌شود.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

شما در این مطلب با موضوع fob چیست؟ همراه با ما بودید و به سوالات معنی fob در تجارت ؟ fob مخفف چیست ؟ ب طور کامل پاسخ داده شد. سعی کردیم تعریف کاملی از معنی فوب در بازرگانی به شما ارائه دهیم. همانطور که عنوان شد در اینکوترم FOB، مسئولیت ترخیص کالا با خریدار است. از طرفی بعد از ترخیص کالا، خریدار مسئول پرداخت هزینه‌ها و انجام مراحل ترخیص در کشور مقصد می‌شود. این هزینه ها شامل پرداخت مالیات و عوارض و ارائه مدارک مورد نیاز برای ترخیص به مقامات گمرکی است.معمولا عملیات ترخیص کالا در اینکوترم FOB توسط یک نماینده یا مشاور ترخیص کالا در کشور مقصد با اطلاعات و دستور خریدار انجام می‌شود. این نماینده یا مشاور، مسئول مراجعه به گمرک، انجام امور مربوط به جابجایی کالا تا مقصد، پرداخت مالیات و عوارض، تنظیم مدارک لازم و نهایتاً موفقیت در تحویل کالا است. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645