حمل FCL یا کانتینر دربست چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

حمل FCL چیست؟ حمل FCL یا کانتینر دربست مخفف عبارت FULL CONTAINER LAOD است و در مواقعی استفاده می شود که کل فضای کانتینر توسط محموله صاحب بار یا شرکت اشغال می شود. هر کانتینر دارای محدودیت حجم قابل بارگیری است. بنابراین روش حمل FCL یا دربست، برای محموله هایی که حجمی نزدیک به گنجایش کانتینر مورد نظر دارند بسیار مناسب و قابل اعتماد می باشد. همانطور که می دانید حمل کانتینرها در سیستم حمل و نقل بین‌المللی، از جمله حمل دریایی، اهمیت بسیاری دارد. کانتینرهای دربست از طریق سیستم حمل و نقل بین المللی به خصوص حمل دریایی به وسیله کشتی‌ها جابجا می‌شوند. در روشFCL، یک کانتینر به یک مشتری یا شرکت اختصاص می‌یابد و فقط بار متعلق به آن مشتری درون کانتینر قرار می‌گیرد. این روش مزایا و معایب زیادی دارد که در این مطلب با موضوع حمل FCL چیست؟ به آن می پردازیم.

در ادامه این مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

حمل FCL چیست؟

حمل FCL یا کانتینر دربست یعنی حمل بارها با استفاده از یک کانتینر دربست به عنوان یک واحد حمل و نقل مستقل که می‌تواند برای یک یا چند نوع کالا یا محموله مشخص یا مختلف استفاده شود.

در این روش، انتقال تمام کالاها درون کانتینر به نحوی انجام می‌شود که تقریبا فضای کانتینر تکمیل می گردد. در حمل FCL در طول حمل و نقل بین مبدأ و مقصد، کانتینر تمام مدت بسته و محافظت می‌شود.

 

کانتینر دربست چیست

استفاده از حمل FCL زمانی مناسب است که شما دارای حجم بالا یا وزن زیادی از بار هستید و نیاز دارید تا کالاها به صورت مستقل و جداگانه حمل شوند.

همچنین این روش به شما امکان می‌دهد تا بارهای شخصی خود را در کانتینر قرار دهید و با توجه به نیازهای خاصتان، بارها را به بهترین شکل ممکن و با قابلیت اطمینان بالا به صورت دربستی به مقصد مورد نظر بفرستید.

نکته: در حمل FCL شما مسئولیت هزینه‌های حمل و نقل کامل کانتینر را بر عهده دارید، حتی اگر فضای کانتینر کاملاً پر نشده باشد.

مزایای حمل FCL چیست ؟

حمل FCL یا کانتینر دربست (Full Container Load) مزایای زیادی دارد. مهمترین مزیت این روش انعطاف‌پذیری است. زیرا حمل FCL به شما این امکان را می‌دهد تا از تمام فضای یک کانتینر به تنهایی استفاده کنید. در نتیجه می توانید بار خود را به صورت کامل کنترل و محموله های مختلف را به طور مستقل، همزمان حمل کنید.

همچنین در این روش، کانتینر به صورت محکم و ایمن بسته و بار شما در طول مسیر کاملا محفاظت می‌شود. در این صورت خطر آسیب و خسارت به بار یا امکان دست‌کاری غیرمجاز به حداقل ممکن می رسد.

در حمل بار دریایی نیز از روش حمل کانتینر دربست نیز به مراتب استفاده می‌شود. سرعت ترانزیت از دیگر مزایای حمل FCL است؛ به عبارتی بار شما مستقیماً از مبدأ به مقصد حمل می‌شود، بدون نیاز به توقف و تبادل در مراکز یا بنادر مختلف!

معایب حمل FCL یا کانتینر دربست چیست؟

هر چند حمل FCL بار روش مناسبی برای انتقال کالا در نقاط مختلف جهان است اما این روش دارای برخی معایب نیز می باشد که در زیر به آن اشاره شده است:

  •  هزینه بیشتر: حمل FCL در مقایسه با حمل کانتینر اشتراکی هزینه بیشتری دارد.
  • کمبود فضا: حمل FCL به معنای استفاده از کل حجم کانتینر است. این روش ممکن است برای برخی بار های کم حجم مناسب نباشد.
  • کنترل بار در مواقع ضرورت: در حمل FCL، بارها در کانتینر به صورت محکم بسته می شوند و جابجایی آنها در حین انتقال در صورت ضرورت، ریسک خراب شدن بالایی دارد.
  • محدودیت فضایی: حمل کانتینر دربست نیاز به فضای مجزا برای تخلیه کانتینر دارد، که در برخی موارد برای استفاده از این روش چنین فضایی در دسترس نیست.

عوامل موثر بر قیمت حمل FCL چیست؟

قیمت حمل کانتینری FCL (Full Container Load) به چندین عامل بستگی دارد که مهمترین آن مسیر حمل است؛ مسافت فاصله بین مبدا و مقصد حمل تعیین کننده قیمت حمل می‌باشد. معمولاً مسافت‌های طولانی تر توسط شرکت‌های حمل و نقل دریایی با قیمت بیشتری ارائه می‌گردد.

انتخاب حجم کانتینر، نوع و اندازه کانتینر (مانند 20 فوت یا 40 فوت) نیز نقش مهمی در تعیین قیمت حمل FCL دارد. کانتینرهای بزرگتر هزینه‌های بیشتری به صاحبین بار و کالاها تحمیل می کنند.

در صورتی که بار شما نیاز به شرایط ویژه‌ای داشته باشد، مانند کانتینرهای حاوی یخچال و…، شرایط حمل و نقل، قیمت و هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. معمولا بارهای خطرناک یا بارهای ویژه (مانند محصولات شیمیایی، مواد غذایی تازه و…) از هزینه‌های بیشتری در روش حمل FCL برخوردار هستند.

دیگر عوامل موثر در هزینه های حمل FCLیا حمل دربست عبارتند از:

  • وزن بار
  • زمان حمل
  • تعرفه های شرکت حمل و نقل
  • شرایط بیمه و مالیات‌ها
  • خدمات اضافی و…

تفاوت حمل بار LCL با حمل FCL چیست ؟

همانطور که عنوان شد در حمل بارهای دریایی، FCL به Full Container Load به معنای بار کامل کانتینر است. در این صورت، یک کانتینر کامل برای حمل بار یک شخص یا شرکت اجاره می شود و تمام بار متعلق به آن شخص یا شرکت، درون کانتینر جا می گیرد.

در این روش، هیچ باری با بار شخص دیگری ترکیب نمی شود و بار در مقصد به صورت کامل تحویل داده می شود. به عبارتی دیگر، FCL به معنای تخصیص کامل فضای باری داخل یک کانتینر به یک شخص یا شرکت می باشد.

 

تفاوت حمل fcl با lcl

اما در حمل LCL (Less than Container Load)یا حمل اشتراکی، باری که کمتر از یک کانتینر است، جمع آوری شده و در کنار بارهای دیگری که برای شخصی دیگر متعلق هستند، در کانتینری مشترک قرار می گیرد. به عبارتی دیگر، LCL برای شخصی است که به فضای کامل یک کانتینر نیاز ندارد و تنها می خواهد محموله خود را در کنار بارهای دیگر، درون یک کانتینر ارسال کند.

در نتیجه، با حمل LCL ممکن است زمان تحویل بار بیشتر شود زیرا باید در انتظار جمع آوری بارهای دیگری هم برای تکمیل کانتینر بود!

در راستای این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله اینکوترمز چیست را مطالعه نمایید.

از روش حمل FCL در چه مواقعی استفاده می شود؟

بهتر است که از روش حمل FCL یا کانتینر دربست برای صرفه جویی در هزینه ها و بهره وری بیشتر در موارد زیر استفاده شود.

  1. حمل بارهای بزرگ و حجیم: وقتی که بارهای شما اندازه بزرگی دارند و نیاز به فضای بیشتری دارند، انتخاب کانتینر دربست به عنوان روش حمل و نقل مناسب است.
  2. حمل بارهای تخریب شدنی: در صورتی که بارهای شما شکننده یا آسیب پذیر هستند، استفاده از کانتینر دربست، از محموله در برابر خطرات ناخواسته حمل و نقل محافظت می کند.
  3. حمل بارهای ارزشمند: اگر بار شما ارزشمند است و نیاز به حفاظت بیشتری دارد، کانتینر دربست به عنوان راه حل مناسبی برای محافظت در برابر سرقت یا آسیب فیزیکی عمل می‌کند.
  4. مسئولیت انحصاری: با استفاده از کانتینر دربست، مسئولیت بار و حمل و نقل آن، به صورت اختصاصی به شما تعلق می گیرد؛ بنابراین در ترتیب بارگیری و تحویل به مقصد کنترل دقیق تری نسبت به سایر روش ها خواهید داشت.

نکته: ممکن است در برخی مواقع برای ارسال محموله، به ترکیب دو روش FCL و LCL نیاز داشته باشید که به عنوان روش حمل به اشتراک گذاشته شده (Shared Container) شناخته می شود.

در این حالت، بارهای شما با بارهای دیگر کاملاً مجزا نیستند اما با توجه به نیازهای حمل و نقل، درون کانتینر مشترکی قرار میگیرند.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

پایان
شما در این مطلب با موضوع همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد با استفاده از کانتینرهای دربست، بارها بدون تغییر مکان و توسط یک فضای اختصاصی جابجا می شود. در حمل FCL، شما تمام فضای کانتینر را استفاده می‌کنید، بنابراین بهره‌وری بیشتری از فضا حاصل می‌شود و میزان هدررفت کمتری وجود دارد. علاوه بر آن که امنیت بار شما در ایستگاه‌ها و در حین حمل و نقل افزایش می‌یابد. در نهایت، حمل FCL یا کانتینر دربست در سیستم حمل و نقل باعث سرعت بیشتر و همچنین امنیت و حفاظت مناسب برای بارهای مختلف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645