بندر جبل علی ؛ قطب تجاری دوبی

Posted by پشتیبان سایت

بندر جبل علی دبی از بزرگترین بنادر در سطح جهان به شمار می‌رود. حجم صادرات از جبل علی روز به روز در حال افزایش می‌باشد. همچنین این بندر بزرگترین بندر در منطقه خاورمیانه نیز است. در حال حاضر بندر جبل علی با بیش از 100 بندر بزرگ در نقاط مختلف جهان، ارتباط تجاری گسترده ای دارد.

همچنین خدمات رسانی به بیش از ۱۷۰ خط کشتیرانی در این بندر با بهترین تجهیزات انجام می شود. حمل و ترخیص کالا از جبل علی شرایط ویژه ای دارد. در این مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه شوید تا درباره صادرات و واردات از جبل علی و موقعیت تجاری و جغرافیایی این منطقه اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم.

واردات از جبل علی

اصلی ترین بنادر دوبی

دوبی دارای دو بندر اصلی می باشد که بندر رشید و بندر جبل علی نام دارند. این بنادر جز بزرگترین پایانه ها در جهان برای ورود و خروج کانتینر های کوچک و بزرگ می باشد. وسعت بندر جبل علی بیشتر از بندر رشید و در حدود ۴۷.۱ کیلومتر مربع است. بنابراین حجم صادرات و واردات از جبل علی نیز  بیشتر است.

جبل علی؛ قطب تجارت بین المللی

 بندر جبل علی به عنوان یکی از بزرگترین بنادر ترانزیتی جهان و به عنوان قطبی مهم در شبکه تجارت بین المللی به شمار می رود. این بندر متصل کننده بازار های شرقی و غربی به یکدیگر می باشد. در حال حاضر بندر جبل علی بیش از ۶۵ بندر و پایانه دریایی را در قاره های مختلف جهان تحت پوشش خود دارد؛ از طرفی به ۳۴۰ بندر در دنیا متصل است. همچنین مجهز به ۲۳ اسکله و ۷۸ جرثقیل برای رفع نیاز کشتی های کانتینری بزرگ می باشد.

 فاصله منطقه جبل علی با مرکز شهر دبی ۳۰ کیلومتر می باشد. در این بندر در حدود ۲۱۰ کارخانه و شرکت های متعلق به بیش از ۳۰ کشور در نقاط مختلف جهان مشغول فعالیت های تجاری هستند. همچنین فاصله جبل علی تا بندرعباس حدود 187 کیلومتر می باشد.

بندری با کاربری تجاری و گردشگری

 احداث بندر جبل علی به اواخر دهه ۱۹۷۰ به میلادی برمی‌گردد که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر دوبی مورد بهره برداری قرار گرفت. همچنین این بندر به دلیل امکانات و تجهیزات بی نظیر جزء پر بازدید ترین بنادر در جهان محسوب می‌شود. علاوه بر آن فرودگاه بین المللی آل مکتوم نیز در جبل علی واقع شده است.

 شرکت ها، تجار و سرمایه گذار های زیادی از گوشه و کنار کشورهای مختلف در این منطقه صنعتی مشغول به تجارت و واردات و صادرات کالاهای مختلف هستند.

جالب است بدانید که کاربرد این بندر تجاری گردشگری نیز می باشد. این بندر علاوه بر تجهیزات کشتیرانی و پایانه های مجهز برای کانتینرهای بزرگ، دارای سه جزیره نخل مصنوعی در آب های خلیج فارس است. این جزایر مسکونی، تفریحی و تجاری اند که شمایلی مانند درخت نخل دارند و به نام های دیره، جبل علی و جمیرا معروف هستند.

از ویژگی های منحصر به فرد بندر جبل علی، توانایی مدیریت و اداره ۱۰ کشتی با ظرفیت های TEU ۱۸۰۰۰ به طور همزمان می باشد که شرایط سازماندهی آن در این بندر به راحتی مهیا است.

صادرات از جبل علی

شرکت بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات باربری دریایی از جمله حمل ترکیبی، کراس استافینگ و ترانشیپمنت کالا می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

واردات و صادرات از جبل علی باعث رونق بسیار شدید این بندر در سال های اخیر شده است. عمق بندرگاه و تجهیزات مختلف دریایی این بندر به قدری زیاد است که روزانه تعداد زیادی کشتی های تجاری، نظامی و مسافربری و غیره در این بندر مشغول ارائه خدمات مختلف به کشورهای دنیا هستند.

 سازماندهی بندر جبل علی و مدیریت آن تحت نظارت مدیریت بنادر دوبی یا DPA می باشد. این بندر به 9 اسکله مدرن مجهز شده است و قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۶ به اسکله دیگر به این تعداد افزوده شود. احداث و بهره برداری از اسکله های جدید بندر جبل علی را یک اتحادیه پیمانکاران بین المللی بر عهده گرفته است.

مناطق آزاد تجاری جبل علی

 بندر جبل علی دارای چهار منطقه آزاد تجاری است. وجود امکانات بی نظیر و همچنین پایبندی به قوانین تجارت بین الملل در این منطقه، باعث شده سرمایه‌گذاران و تاجران مختلفی از نقاط مختلف جهان برای صادرات از جبل علی به این منطقه جذب شوند.

جالب است بدانید که در سال ۱۹۸۵ میلادی 30 شرکت در مناطق آزاد تجاری بندر جبل علی مشغول فعالیت بودند. اما در سال ۲۰۰۴ این عدد به ۳۰۰۰ شرکت رسید که آمار بسیار قابل توجه ای است. البته ۳۷ درصد شرکت هایی که در بندر جبل علی در حال تجارت و فعالیت های بازرگانی هستند از قاره اروپا و آمریکا می باشد.

 مطمئناً یکی از اصلی ترین دلایل پیشرفت و موفقیت بندر کانتینری جبل علی، وضعیت جغرافیایی کشور امارات متحده عربی می باشد که از لحاظ استراتژیکی در رونق حمل و نقل های بین المللی نقش بسیار تاثیر گذاری دارد.

 بزرگترین شرکت های پایانه ای اپراتوری در جهان در بندر جبل علی واقع شده است. طبق آمارهای اعلام شده حجم عملیات کانتینری بنادر دبی به ویژه در بندر جبل علی در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۵ میلیون TEU گزارش شده است.

 

حمل دریایی به جبل علی

 

حمل و نقل کانتینری یکی از متداول ترین روش‌های حمل دریایی می‌باشد که واردات از بندر جبل علی و سایر بنادر تجاری را میسر ساخته است. شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینر می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

تمام عملیات کانتینری که در بندر جبل علی انجام می شود بر عهده یک اپراتور بزرگ بین المللی است. وظیفه اصلی این اپراتور ارائه خدمات اپراتوری اختصاصی می باشد. ضمن اینکه مدیریت و راهبری چندین بندر دیگر را در داخل و خارج از امارات جهت انجام واردات و صادرات از جبل علی را نیز به عهده دارد.

کریدور بندر جبل علی و بنادر تجاری ایران

یکی از معروف‌ترین کریدورهای اقتصادی در منطقه خاورمیانه، کریدور بندر جبل علی دبی و بنادر تجاری ایران است. این کریدور، به عنوان یک مسیر حمل و نقل مستقیم بین دو کشور، در توسعه اقتصادی و تجاری ایران و امارات متحده عربی نقش مهمی داشته است.

بنادر ایران شامل بنادر بوشهر، بندرعباس، بندرانزلی و چابهار هستند که همگی در جنوب و جنوب شرق ایران قرار دارند. این بنادر به عنوان دروازه‌های ورود و خروج کالاها به بازار جهانی شناخته شده‌اند. بندر جبل علی دبی نیز یکی از بزرگترین بنادر در خلیج فارس است که در شمال دبی قرار دارد. این بندر به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حمل و نقل در منطقه خاورمیانه شناخته شده است و در حمل و نقل کالاها و خدمات بین ایران و دیگر کشورهای خلیج فارس نقش مهمی دارد.

همکاری بنادر تجاری ایران با بندر جبل علی دبی، به عنوان یک کریدور اقتصادی، به توسعه تجارت و صادرات ایران به دیگر کشورهای منطقه و جهان کمک کرده است. همچنین، این همکاری در توسعه صنایع و اقتصاد مناطق ساحلی ایران و امارات متحده عربی نقش موثری داشته است.

امتیازات حمل و ترخیص کالا از جبل علی

 در منطقه صنعتی جبل علی معافیت های مالیاتی برای شرکت های مختلف در نظر گرفته می‌شود. از جمله تاجران هنگام حمل و ترخیص کالا از جبل علی عوارض گمرکی پرداخت نمی کنند.

همچنین برای برپایی کسب و کارهای جدید، داشتن حداقل سرمایه جزو ویژگی های فعالیت در این منطقه می باشد. کالاهایی که در جبل علی تولید می شوند از پرداخت عوارض گمرکی طبق قوانین دولت امارات متحده عربی معاف هستند. علاوه بر آن خرید از جبل علی و یا گشت و گذار در این منطقه امکان پذیر است و افراد می‌توانند به راحتی و به سرعت از این مناطق بازدید کنند.

 همچنین محدودیتی برای استخدام کارگران در منطقه جبل علی نیز وجود ندارد. وجود انبار های وسیع مجهز به کانتینر های سرد و یخچال دار و داشتن فضای مناسب جهت نگه داری کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی و کالاهای فاسد شدنی شرایط بسیار مناسبی را برای حمل و ترخیص کالا ازجبل علی فراهم کرده است.

 در نهایت یکی از ویژگی های محصولات و کالاهای این منطقه قیمت ارزان آن است. تمام این ویژگی و مزیت ها بندر جبل علی را به منطقه ای محبوب، پر رونق و سودآور در منطقه برای صادرات و واردات از جبل علی تبدیل کرده است.

در رابطه با این مقاله پیشنهاد می‌شود مطالب زیر را مطالعه فرمایید، تا اطلاعات بیشتری درباره طریقه حمل دریایی به مقاصد  و بنادر تجاری جهان کسب نمایید.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و  حمل کانتینری است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و برآورد هزینه حمل به عمان از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

 

ما در این مطلب شما را با بندر جبل علی دبی به عنوان یکی از بزرگترین شاهراه‌های تجارت دنیا معرفی کنیم. کالاهای مختلف از جمله نفت، گاز مایع و محصولات پتروشیمی در این بندر تخلیه و بارگیری می شود. اقتصاد کشورهای این منطقه مبتنی بر صادرات نفتی و واردات کالاهای مصرفی می باشد. به همین دلیل بندر جبل علی به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های ورود کالاهای مصرفی در منطقه و توزیع آن در میان سایر کشورها پتانسیل بسیار بالایی دارد. طبق گزارشات انجام شده ۵۰۰۰ شرکت بین المللی در حال ارائه خدمات به کشتی‌ها و فرآیند تجارت جهانی در بندر جبل علی دبی می‌باشند. به همین دلیل می توان گفت صادرات از جبل علی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصاد منطقه و همچنین رشد و شکوفایی اقتصاد امارات متحده عربی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645