بار فله چیست و روش های حمل بار فله

 بار فله چیست و شامل چه اقلامی است ؟ در سرتاسر دنیا برای حمل و نقل کالاهای مختلف مسیرهای متنوعی وجود دارد. به طوری که روزانه حجم زیادی از کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان در حجم های بالا، بین دوردست ترین نقاط مختلف دنیا جابجا می شود. انواع بار هم به صورت فله و هم بسته بندی توسط شرکت های حمل و نقل آماده ارسال به نقاط مختلف دنیا می گردد. بار فله به بارهایی گفته می‌شود که در قالب بدون بسته‌بندی و بدون استفاده از کانتینر یا واحد حمل و نقل خاص حمل می‌شوند. این بارها معمولاً شامل مواد خام، مواد غذایی، سوخت، محصولات کشاورزی، مواد شیمیایی و… هستند. بار فله به دلیل عدم نیاز به بسته‌بندی و استفاده از کانتینر، هزینه حمل و نقل کمتری نسبت به حمل با گروپاژ دارد. اما در عین حال، خطر خرابی و از دست رفتن بار در این نوع حمل و نقل بیشتر است.

با ما در این مقاله همراه شوید تا پاسخ مناسبی به پرسش بار فله چیست ارائه دهیم و شما را با روش های حمل بار فله بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

بار فله چیست

بار فله چیست ؟

بار فله نوعی بار با حجم زیاد است که در محفظه یا مخازن مخصوصی نگهداری می‌شود. این محفظه ها از طریق مختلف حمل می گردد. در واقع به کالاهایی که به دلیل حجم بالا قابل بسته بندی نیستند بار فله می گویند.

برای حمل و نقل بار فله در صنعت ناوگان حمل و نقل بیشتر از کشتی های غول پیکر و سنگین استفاده می شود. در حال حاضر بزرگترین سازنده باربری های کالاهای فله، کشور کره جنوبی است.

امروزه در سرتاسر جهان ۲۱ نوع بار مختلف به شکل فله در نقاط مختلف دنیا جابجا می شود. بار فله نیز مانند بارهای بسته بندی انواع مختلفی دارد. در یک دسته بندی کلی به دو صورت بار فله ای خشک و بار فله ای مایع تقسیم بندی می شود که هر کدام شرایط خاص حمل خود را دارا می باشد.

بار فله خشک

به بارهایی که منبع تولید آن ها مزارع کشاورزی و معادن مختلف می باشد بار فله خشک می گویند. برای حمل این نوع بار از نوار نقاله یا جرثقیل و غیره استفاده می شود. بار فله خشک برای مراقبت و محافظت بهتر در سیلوهای بزرگ نگهداری می شود. انواع بار که در گروه فله بار فله خشک قرار دارند عبارتند از:

  • مواد خشک پودری از جمله مواد معدنی
  • پودر فلزات
  • انواع خاک
  • مواد دانه ای و غلات مانند جو، سویا، گندم، ذرت، شکر، برنج
  • مواد کلوخی مانند تکه های فلز ریز و درشت
  • مواد کارخانه‌ای و غیره

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل فله با کشتی به سراسر بنادر تجاری جهان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

 بار فله مایع

موادی که بصورت مایع و غیر جامد استخراج می شود در گروه بار فله مایع قرار دارد. برای حمل و نقل این نوع بار باید مخازن مخصوصی در نظر گرفته شود. معمولاً حجم زیادی از انواع بار فله مایع مواد سوختی و شیمیایی هستند.

به همین دلیل حفظ ایمنی و شرایط نگهداری این نوع بار اهمیت زیادی دارد. از طرفی برای حمل و نقل بار مایع خوراکی رعایت مسائل بهداشتی بسیار حائز اهمیت است. به نحوی که از فاسد شدن مواد جلوگیری شود. انواع بار فله مایع عبارتند از:

  • نفت خام
  • فرآورده‌های نفتی مثل بنزین، گازوئیل، نفت سفید
  • مواد فله مایع خوراکی مثل انواع روغن
  • گازهای مایع مانند اتان و متان، پروپان

 بار فله چیست

روش های حمل بار فله

روش های حمل بار فله بسیار متنوع است. شرکت های حمل و نقل بر اساس نوع بار، حجم بار و همچنین مقصد مورد نظر وسیله مناسبی را برای جابجایی بار به صاحبین کالا پیشنهاد می کنند. معمولاً بار فله ای را با انواع وسایل نقلیه می توان جابجا کرد.

مانند کشتی، قطار و… اما همانطور که عنوان شد حفظ مسائلی مانند ایمنی، امنیت، صرفه اقتصادی و زمانبندی برای ارسال انواع بار فله ای بسیار مهم است. بارهای فله ای هم به صورت آبی، هم ریلی و هوایی در سرتاسر دنیا قابل انتقال می باشد.

 حمل بار فله به روش دریایی

از دیرباز راه های آبی و دریایی همواره در خدمت صنعت حمل و نقل بوده است. کشتی های باری در سرتاسر دنیا روزانه مشغول جابجایی میلیون ها تن بار فله به نقاط مختلف جهان هستند.

برخی کشتی ها ویژه حمل بار فله ای توسط شرکت های بزرگ ساخته شده است. در حمل دریایی ، بار فله به صورت مستقیم بر روی کشتی قرار می‌گیرد و برای جلوگیری از حرکت غیرمطلوب بار در طول حرکت کشتی، از روش‌هایی مانند استفاده از کارگاه‌های بارگیری و تخلیه، بارپایه‌ها و چرخ‌های حمل بار استفاده می‌شود.

کشتی حمل بار فله

در صنعت کشتیرانی به کشتی هایی که مخصوص جابجایی انواع بار فله ای می باشد کشتی فله بر یا bulk carrier می گویند. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد کشتی های فله بر در دنیا در منطقه آسیا تولید می شود و در سطح آب های جهان به بهره برداری می رسد. این کشتی ها توانایی حمل بارهای سنگین را دارا می باشد و مقدار زیادی بار فله ای را میان قاره های مختلف جابجا می کند.

کشتی های فله بر علاوه بر جثه بزرگ به دلیل نوع کاربری سختی های خود را هنگام بارگیری و تخلیه بار دارد. به طوری که می توان گفت در بنادر مختلف فرایند جابجایی بار در کشتی های فله بر ممکن است چندین روز به طول بیانجامد.

 

بار فله چیست

به همین دلیل بندر های مجهز برای پهلو گرفتن کشتی فله بر گزینه های مناسبی هستند. چرا که در این بندر ها به دلیل تجهیزات پیشرفته تخلیه و بارگیری، فرآیند حمل و نقل در زمان کمتری انجام می شود. کشتی های فله بر نیز انواع مختلفی دارد. از جمله:

  •  کشتی های مخصوص حمل بار فله ای خشک: در کشتی حمل بار فله ای خشک از مخازن مخصوص برای نگهداری بار استفاده می شود. 
  • کشتی های مخصوص حمل بار فله مایع: از مهمترین مایع هایی که توسط این نوع کشتی ها حمل می شود می توان به نفت خام اشاره کرد. از انواع مختلف کشتی های مخصوص حمل بار مایع می توان به نفتکش، کشتی های مخصوص حمل مواد نفتی، کشتی های مخصوص حمل گازهای مایع LPG و LNG و کشتی مخصوص حمل مواد شیمیایی اشاره کرد.

 حمل بار فله به روش هوایی

یکی دیگر از روش های حمل بار فله استفاده از هواپیما یا روش هوایی می باشد. در حال حاضر هواپیماهای بزرگ باری در خطوط هوایی دنیا در حال جابجایی انواع بار فله می باشد.

اما باید توجه داشته باشید که بهترین راه حمل و نقل این نوع مواد، استفاده از کشتی های باری و روش حمل دریایی می باشد. زیرا انتقال بار فله به وسیله هواپیما ها هزینه زیادی دارد. هرچند از لحاظ زمان ارسال بار بسیار کوتاه تر می باشد.

حمل بار فله با استفاده از خطوط ریلی

قطار از دیرباز یک وسیله حمل و نقل مطمئن برای حمل بارهای مختلف در سرتاسر دنیا محسوب می شده است. ویژگی‌های مثبت حمل و نقل ریلی بار فله، امنیت بالا و درصد پایین احتمال آسیب و یا مخدوش شدن بار می باشد. از طرفی هزینه حمل و نقل حمل بار فله با قطار نیز بسیار مناسب است. از قطار برای حمل انواع بار فله مانند پودر سیمان، سنگ زغال، سنگ و غیره استفاده می شود.

همچنین موادی مانند دانه‌های خوراکی، گندم و غیره نیز از جمله بارهایی هستند که در واگن های مسقف قطارهای باربری حمل می گردد.

بهترین شرکت حمل و نقل بار فله

از سال ۱۸۵۲ که اولین شرکت حمل و نقل بار فله به صورت اختصاصی تاسیس شد تا به امروز شرکت های مختلفی به صورت تخصصی در این زمینه مشغول فعالیت هستند. اگر شما نیز قصد ارسال بار فله به نقاط مختلف دنیا را دارا می باشید می توانید با یکی از این شرکت ها که در زمینه حمل و نقل کالا و ارسال بار فله فعالیت می کنند تماس بگیرید.

بهترین شرکت حمل و نقل باید به شما این تضمین را بدهد که بار شما در سلامت و به راحتی و در بهترین زمان ممکن به مقصد مورد نظرتان ارسال می گردد.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی از جمله کراس استافینگ، حمل کانتینری و شیپینگ اوردر می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

ما در این مقاله شما را با مفهوم حمل بار فله چیست و روش های حمل بار فله آشنا کردیم. همچنین درباره انواع بار فله و روش های جابجایی آن نیز اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دادیم. هر چند روش های حمل بار فله متفاوت است اما ارسال بار فله از راه دریایی به دلیل مزیت هایی که دارد از جمله امنیت بالا و هزینه پایینتر بسیار رایج تر است. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645