کشتی فله بر چیست، انواع و کاربرد آن

حمل بار فله به روش‌های مختلفی می‌تواند انجام شود. به عبارتی، شرکت‌های حمل و نقل بسته به نوع بار و مقصد مورد نظر وسیله مناسب برای حمل بار فله را پیشنهاد می‌کنند که متداول ترین آن استفاده از کشتی فله بر می‌باشد. در حالت کلی، بارهای فله را با همه روش‌های حمل و نقل می‌توان انتقال داد؛ اما هر یک از روش‌ها می‌توانند هزینه مالی و زمانی متفاوتی را برای صاحبان بار به همراه داشته باشند. به طور معمول، روش‌هایی مثل انتقال ریلی، آبی و هوایی معمولا برای حمل بار فله به اکثر نقاط دنیا توصیه می‌شوند.

از زمان‌های گذشته تاکنون نیز کشتی‌های حمل بار برای انتقال کالا از راه‌های آبی میان بازرگانان رایج بوده است. امروزه نیز انواع کشتی فله بر برای حمل کالاهای فله و سایر کالاهای مورد نظر طراحی شده‌اند که توانایی انتقال هزاران تن کالا را بین قاره‌های مختلف دارند. در ادامه این مقاله با کشتی فله بر، انواع کشتی فله بر و کاربردهای آن‌ها در قالب ارائه جزئیات بیشتر آشنا می‌شویم.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات دریایی و حمل با کشتی از جمله حمل گروپاژ، حمل فله و کراس استاف می‌باشد.

کشتی فله بر چیست

کشتی فله بر چیست؟

کشتی فله بر یکی از انواع کشتی باربری می‌باشد که برای حمل کالاهایی که بسته بندی نشده‌اند و به صورت فله‌ای هستند، مانند غلات، زغال سنگ، کانی‌ها، سیمان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این منظور کشتی فله یا فله بر بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. این کشتی‌ها از سده نوزدهم روی کار آمده و امروزه در ناوگان تجاری کشتی‌های سراسر جهان به کار گرفته می‌شوند. در ناوگان حمل و نقل دریایی کشور خودمان نیز انواع کشتی فله بر فعالیت دارند. مهم‌ترین مزایای کشتی فله ظرفیت بالا، دوام زیاد و امنیت انتقال کالا در آن را شامل می‌شود.

ساختار این کشتی‌ها به گونه‌ای است که عرشه آن‌ها مسطح طراحی شده و در سراسر آن درب‌های ضد آب تعبیه شده است تا از نفوذ آب به بارهای فله جلوگیری شود.

بعضی از کشتی‌ها در روی عرشه خود جرثقیل‌هایی هم برای جا به ‌جایی بار در داخل کشتی دارند. اندازه کشتی فله می‌تواند بر اساس ظرفیت حمل و منطقه‌ای که به آن سفر می‌کند، متفاوت باشد و به طور کلی ظرفیت آن‌ها بین ۱۰ هزار تا ۳۶۴ هزار تن طراحی می‌شود. در میان این کشتی‌ها، کشتی فله بر خشک بلندترین طول را داشته و در حدود ۳۴۳ متر طول دارد.

نکات حمل کالا با کشتی فله بر

حمل بار با کشتی فله مزایا و معایب خاص خود را دارد. به همین منظور، برای انتخاب روش مناسب جهت انتقال کالاهای صادراتی خود باید دقت داشته باشید که در فرآیند انتقال کالاهایتان آسیب نبینند. به عبارتی، اگر برای جلوگیری از هر گونه آسیب به کالاهایتان، لازم است که محموله با کانتینر حمل شود، در این شرایط کشتی فله بر نمی‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

کشتی فله بر

برای مثال، کالاهایی که نیاز به کشتی‌های مجهز به یخچال برای حمل و نقل دارند یا کالاهایی که باید سریع به مقصد برسند، هرگز نمی‌توانند از طریق کشتی‌های فله بر منتقل شوند. همچنین نرخ کرایه این کشتی‌ها در بازارهای جهانی به روش بازار بورس و بر اساس شاخصی به نام شاخص بالتیک مشخص می‌شود.

انواع کشتی فله بر

مدل ها و ظرفیت کشتی های فله بر نیز با توجه به نوع بار فله و حجم آن نیز متفاوت است. بار فله می‌تواند مایع یا فله خشک باشد که برای هر یک، کشتی فله بر متناسب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در رابطه با این مطلب پشنهاد می‌شود مقاله  انواع بار فله  را مطالعه نمایید.

۱. کشتی‌ های فله بر لیکرز

طراحی این کشتی‌ها به گونه‌ای است که در جلوی آن‌ها اتاقک‌هایی تعبیه شده و همین موضوع آن‌ها از نظر ظاهری بسیار متمایز متفاوت‌تر از سایر کشتی‌های فله ساخته است.

این کشتی‌ها قابلیت جا به جایی در دریاچه‌ها و همچنین رودهای بزرگ را دارند و به طور معمول در آب‌های شیرین شناور هستند. همین موضوع موجب شده است تا نسبت به سایر کشتی‌هایی که در آب‌های شور جریان دارند، طول عمر بیشتری داشته باشند.

۲. کشتی‌ های فله بر ترکیبی

بار کشتی‌های فله معمولا همگی از یک نوع هستند. به عبارتی، در کشتی‌های فله بر معمولا بارهایی حمل می‌شوند که همگی خشک، تر یا نیمه فله هستند.

در این میان برخی کشتی‌های فله نیز روی کار آمده‌اند که امکان حمل دو نوع کالا یا حتی بیشتر را به صاحبان محموله‌ها ارائه می‌دهند. برای مثال، برخی از انواع کشتی فله بر خشک می‌توانند محموله تر را هم جا به جا کرده و به مقصد برسانند. البته بدیهی است که برای این منظور باید به مخازن جداگانه‌ای برای حمل و نقل هر نوع کالا مجهز باشند.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند با بهره‌مندی از تجربیات و تخصص خود در حوزه حمل دریایی ارائه دهنده خدمات حمل فله با کشتی می‌باشد. برای دریافت استعلام قیمت حمل فله و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

۳. کشتی‌ های فله بر خود تخلیه کننده

کشتی‌های فله بر ممکن است زمان زیادی را برای انتقال کالا صرف کرده و مدت‌ها روی آب باشند. در این راستا، سالانه کشتی‌های زیادی محموله‌های مورد نظر را بین قاره‌های مختلف جا به جا می‌کنند و در این مسیر برای بارگیری و تخلیه بار در بنادری توقف می‌کنند که امکان حمل کالا برای تخلیه یا بارگیری را داشته باشند.

در چنین شرایطی، برخی کشتی‌های فله بر نیز طراحی شده‌اند که خودشان دارای بیل مکانیکی بوده و می‌توانند محموله خود را تخلیه یا بارگیری کنند. به این ترتیب کشتی دیگر نیازی به وسیله جانبی برای بارگیری و تخلیه محموله در بندرها ندارد.

کشتی های فله بر

چنین قابلیتی موجب می‌شود تا کشتی‌های فله بر خود تخلیه کننده نیاز به زمان کمتری برای حمل و نقل داشته باشند و در نتیجه نسبت به سایر کشتی‌های فله به هزینه بیشتری برای جا به جایی محموله‌ها داشته باشند.

در نتیجه می‌توان گفت که این کشتی‌ها گران‌ترین کشتی‌های حمل بار فله محسوب می‌شوند و در مقابل زمان کمتری برای جا به جایی محصول نیاز دارند. از این کشتی‌ها بیشتر در قاره آسیا برای حمل دریایی استفاده می‌شود.

۴. کشتی‌ های فله بر دنده‌ای

کشتی‌های فله بر در اندازه‌های هندی مکس و هندی سایز و برخی از کشتی‌های پاناماکس نیز در نوع فله بر دنده‌ای طراحی می‌شوند. این کشتی‌ها همچون کشتی‌های خود تخلیه کننده جرثقیلی برای بارگیری یا تخلیه محموله در بنادر و بدون نیاز به استفاده از تجهیزات مستقر در ساحل را دارند.

این امکانات موجب می‌شود تا کشتی‌های فله بر دنده‌ای انعطاف پذیری بالایی نسبت به سایر کشتی‌های فله داشته باشند.

۵. کشتی‌ های فله بر غیر دنده‌ای

این کشتی‌ها به سیستم جرثقیل برای تخلیه یا بارگیری محموله در بنادر مجهز نیستند و برای این منظور به‌ تجهیزات مستقر در ساحل نیاز دارند. همچنین این کشتی‌ها در ابعاد متفاوت طراحی شده‌اند؛ به طوری که کشتی‌های بزرگ‌تر یا به اصطلاح VLOC تنها امکان بارگیری و تخلیه در بنادر مجهز را دارند.

در مقابل، مدل‌های دیگر در همه بنادر می‌تواند بارگیری داشته باشند. از سوی دیگر، کشتی‌های فله بر غیر دنده‌ای در مقایسه با کشتی‌های فله بر دنده‌ای هزینه‌های مربوط به نصب و نگهداری جرثقیل‌ها را ندارند.

 

نکات حمل فله با کشتی

نکاتی که حین حمل کشتی های فله بر باید در نظر گرفت شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. تأمین بسته‌بندی مناسب برای فله‌ها تا از آسیب‌های ناشی از حمل و نقل جلوگیری شود.
  2. اطمینان از اینکه وزن و ابعاد فله‌ها با محدودیت‌های کشتی مطابقت دارد.
  3. استفاده از تجهیزات محافظتی مانند بندها و دستگاه‌های حفاظتی برای جلوگیری از حوادث و آسیب‌های احتمالی.
  4. اطمینان از اینکه فله‌ها به‌طور صحیح بارگیری و دسته‌بندی شده‌اند تا از مشکلات ناشی از نامناسب بودن بارگیری جلوگیری شود.
  5. رعایت دقیق دستورات و مقررات حمل و نقل دریایی و اطمینان از اینکه همه مدارک لازم برای حمل فله‌ها تهیه شده باشد.
  6. استفاده از خدمات بارگیری و تخلیه حرفه‌ای تا از صحت و سلامت فله‌ها اطمینان حاصل شود.
  7. اطلاع از شرایط جوی و دریایی و تنظیم برنامه حمل و نقل به‌طور مطابق با شرایط فعلی.

 

Bulk carriers are a type of ship which transports cargoes in bulk quantities. The cargo transported in such ships is loose cargo i.e. without any specific packaging to it and generally contains items like food grains, ores and coals and even cement

Since their inception towards the mid-19th century, bulk vessels have been revolutionised and streamlined in order to facilitate greater ease for their owners and operators, presently

 

کشتی های فله بر نوعی کشتی هستند که محموله ها را به صورت فله حمل می کنند. محموله‌ای که در این گونه کشتی‌ها حمل می‌شود، محموله‌ای سست است، یعنی بدون بسته‌بندی خاص و عموماً حاوی اقلامی مانند غلات غذایی، سنگ معدن و زغال سنگ و حتی سیمان است.

کشتی‌های فله از زمان آغاز به کار خود در اواسط قرن 19، به منظور تسهیل در سهولت بیشتر برای صاحبان و اپراتورهای خود، در حال حاضر انقلابی و ساده شده‌اند.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

در این مقاله با کشتی فله بر آشنا شدیم و در ادامه کاربردهای آن را برشمردیم. همچنین انواع کشتی فله را معرفی کرده و با ساختار آن‌ها تا حدودی آشنا شدیم. اگر شما نیز نظر، تجربه یا پیشنهادی برای بهبود تجربه انتقال کالاهای فله با این کشتی‌ها در اختیار دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

Comments

  • نام دیگر کشتی فله بر چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645