معرفی انواع کشتی باربری در حمل و نقل دریایی

انواع کشتی باربری چیست ؟ ظرفیت کشتی های باربری چگونه است؟ کشتی باربری یک نوع کشتی است که برای حمل کالاها به صورت دریایی استفاده می‌شود. این کشتی‌ها به دو دسته کلی کانتینربری و باربری عمومی تقسیم می‌شوند و برای حمل کالاهای کوچک و سبک تا کالاهای سنگین و بزرگ استفاده می‌شوند. کشتی باربری با سرعت مناسب و ظرفیت بالا، یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل حمل و نقل جهان است.

از زمان‌های گذشته تاکنون، مسافران همواره از کشتی‌ به عنوان یکی از ابزارهای باربری برای حمل و نقل کالاهای خود استفاده می‌کرده‌اند. از این رو می‌توان گفت که اکثر کشتی‌ها باربری محسوب می‌شوند. در این میان انواع کشتی باری تفاوت‌های بارزی را با یکدیگر دارند. در این مطلب ضمن بررسی کاربردهای کشتی باربری ، انواع آن‌ها را نام برده و ویژگی‌های متمایز هر کدام را بیان می‌کنیم.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و اجاره کشتی باربری در انواع مختلف آن می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل با کشتی با ما در تماس باشید.

کشتی باربری چیست؟

کشتی باربری همان طور که از نامش پیدا است، نوعی کشتی بزرگ برای انتقال بار بین نقاط مختلف از طریق دریا است. این نوع روش باربری معمولا کمترین آلودگی هوا را به دنبال داشته و دی اکسید کربن بسیار کمتری نسبت به سایر ابزارهای حمل و نقل تولید می‌کند.

از جمله مزایای حمل بار با کشتی می‌توان به عدم محدودیت فضایی و صرفه اقتصادی آن‌ها اشاره کرد. به عبارتی، حمل بار با کشتی موجب می‌شود تا به راحتی بتوان محموله‌های بزرگ مانند یخچال یا اجسامی با ارتفاع بالای ۱۵۵ سانتیمتر را به راحتی جا به جا نمود.

کشتی باربری

چنین محموله‌هایی الزاما با کشتی یا تریلی به کشور مقصد ارسال می‌شوند. از سوی دیگر، برای ارسال کالاهای بالای ۲ هزار کیلو و به طور خاص محموله‌های تجاری می‌توان از حمل و نقل دریایی استفاده کرد که صرفه اقتصادی بهتری نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل دارد. به عبارتی، روش معقول این است که از ابزارهایی مانند کانتینر و سیستم حمل بار دریایی برای انتقال بار استفاده کرد.

کشتی باری یا کشتی حمل و نقل بار، یک نوع کشتی است که برای حمل و نقل انواع بارها از یک محل به مقصد دیگر استفاده می‌شود. این نوع کشتی‌ها به طور عمده برای حمل و نقل کالاهای سنگین، مانند فلزات، غلات، نفت و محصولات شیمیایی استفاده می‌شوند.

کشتی‌های باربر عموماً دارای سطح بالای حمل و نقل هستند و قابلیت جابجایی بارهای با اندازه و وزن مختلف را دارند. همچنین، این کشتی‌ها به طور منظم در خطوط حمل و نقل در سراسر جهان عمل می‌کنند.

انواع کشتی‌های باربری

به طور معمول، انواع کشتی‌ های باربری حجم کالای بالایی را در مدت زمانی نسبتا طولانی جا به جا می‌کنند. از همین روی، انواع کشتی باربری بسته به وزن و حجم کالا و همچنین امکانات کشتی برای حمل آن‌ها به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شود. ظرفیت کشتی های باربری نیز در تعریف انواع آن‌ها نیز قابل ملاحظه است.

به عبارتی، هر یک از انواع کشتی باربری باید طوری ساخته شوند که برای انتقال کالا در دراز مدت توجیه اقتصادی داشته باشند. در ادامه هر یک از انواع کشتی‌های باربری را به همراه ویژگی‌های هر کدام معرفی می‌کنیم.

 حامل کالاهای عمومی

حمل و نقل کالاهای گوناگون با این نوع کشتی باربری انجام می‌شود. ساختار این کشتی‌ های باربری به گونه‌ای است که کالاها را به صورت بسته بندی شده حمل می‌کنند.

کشتی مسافربری

این کشتی‌ها دارای امکانات تفریحی و رفاهی قوی برای انتقال مسافران بین نقاط مختلف هستند. از جمله امکانات آن می‌توان به استراحتگاه‌های مجهز، سالن پذیرایی مهمانان، رمپ ورود خودرو، کابین‌های خصوصی، سینما‌، استخر و غیره اشاره کرد. ظرفیت این کشتی‌ها بین ۴ تا ۶۰ هزار نفر متغیر است.

کشتی فله بر

با استفاده از این کشتی‌ های باربری تنها می‌توان یک یا دو نوع محموله را در یک سفر و به صورت فله‌ای یا بدون بسته بندی انتقال داد. محصولاتی مانند شکر، گندم، کاکائو، کود شیمیایی، خوراک دام، سنگ های معدنی، زغال سنگ و غیره به راحتی با این نوع کشتی باربری حمل می‌شوند.

کشتی های فله بر نقش عمده‌ای در حمل بار فله دارند و مسیر تجارت جهانی را برای جابه‌جایی محموله‌های فله‌ای تسهیل نموده است.

 

انواع کشتی ها

کشتی باری یخچال دار

این کشتی‌ها برای حمل و نقل دریایی غذا و مواد خوراکی‌هایی مانند میوه‌ها و سبزیجات که در طول انتقال باید حالت مناسب خود را حفظ کنند، به کار گرفته می‌شوند. کشتی‌های یخچال دار معمولا ۳ تا ۵ سردخانه دارند و محموله‌های آن‌ها داخل این سردخانه‌ها حمل می‌شوند.

 کشتی دام بر

محموله این کشتی‌ها بسیار حساس هستند؛ چرا که حمل و نقل موجودات زنده مشکلات خاص خود را دارد. از این رو طراحی این کشتی‌ها باید ویژگی‌های اختصاصی مورد نیاز برای فراهم کردن فضای تغذیه، دفع و سیستم تهویه مناسب را داشته باشد. از این نوع کشتی باربری بیشتر برای حمل گوسفند و میش استفاده می‌شود.

کشتی OBO

ساختار این کشتی‌ها امکان حمل و نقل چند نوع محموله را در یک سفر فراهم می‌کند. این کشتی‌ها طوری ساخته شده‌اند تا در هنگام بازگشت نیز قابلیت حمل بار داشته باشند. محموله کشتی‌های اوبی‌او معمولا بارهای فله‌ای از جمله نفت، سنگ معدنی و غیره است.

 کشتی باربری  RO-RO

این کشتی‌ها برای حمل وسایل نقلیه (حامل بار یا مسافر) طراحی شده و سکوهای مخصوصی در قسمت جلو یا عقب یا پهلو به نام RAMP دارند.

طبقات مختلفی به طور متحرک برای این کشتی‌ها طراحی شده تا بتوان وسایل نقلیه را به طور مستقیم وارد کشتی کرده و در عین حال از فضای موجود بیشترین استفاده را به عمل آورد.

کشتی باربری رو رو

کشتی کانتینری

حمل انواع محموله‌های دارای بسته بندی کانتینر با این نوع کشتی باربری انجام می‌شود. از جمله مزایای این نوع کشتی امکان سهولت بارگیری و صرفه اقتصادی آن‌ها است. وجود این نوع از کشتی های باربری در صنعت حمل و نقل بین المللی فرایند حمل کانتینر را بهبود بخشیده‌اند.

در واقع، حمل بار به وسیله کانتینر نسبتا آسان است و امکان محافظت بیشتری از کالا وجود دارد. همچنین صرفه اقتصادی این نوع کشتی‌های باربری به دلیل امکان حمل بار با هر یک از وسایل نقلیه اعم از کشتی، کامیون یا راه آهن می‌باشد.

کشتی دوبه بر

این کشتی‌ها قابلیت حمل شناورها و به طور خاص دوبه‌ها را دارند. دوبه نوعی شناور به شکل مکعب مستطیل است که فضای داخلی آن توخالی بوده و بدون موتور یا پیشرانه دیگری کار می‌کند.

به عبارتی، قایق یا شناور دیگری روی آب آن را می‌کشد یا به سمت جلو هدایت می‌کند. سیستم تخلیه و بارگیری دوبه‌ها در این کشتی‌ها با جرثقیل انجام می‌شود. این کشتی‌ها برای حمل کالا در آب‌های کم عمق و رودخانه‌هایی مناسب هستند که قابل کشتیرانی نیستند.

کشتی نفت کش

محموله این کشتی‌ها معمولا گازهای مایع، نفت و محصولات نفتی است. این کشتی‌های باربری برای بارگیری و تخلیه از سیستم پمپ استفاده می‌کنند و به همین دلیل سرعت انجام کار در آن‌ها بسیار بالا است.

کشتی چند منظوره ی جدید

کشتی باربری چند منظوره با انبارهای پهن و تجهیزات مدرنی ساخته می‌شوند و برای بارگیری و حمل انواع کالاهای فله، کالاهای عمومی، خودرو و کانتینر به کار گرفته می‌شوند.

از سوی دیگر، کشتی‌ها را بر اساس کانال‌ها حمل و نقل می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد:

  •  کشتی‌های لاینر: این کشتی‌ها در خطوط دریایی منظم و مشخصی حرکت می‌کنند و برنامه‌ معینی باری فعالیت خود دارند.
  • کشتی‌های ترامپ: نوعی دیگر کشتی‌های دارای کانال‌های خاص حمل و نقل است. این کشتی‌ها فعالیت خود را در خطوط معینی انجام نمی‌دهند و به طور معمول محموله ها را به هر نقطه ای که صاحب کالا بخواهد، حمل می‌کنند.

کشتی های باربری

ظرفیت کشتی‌های باربری

انواع کشتی‌ های باربری بر اساس ظرفیت آن‌ها نیز تقسیم بندی شده و هر کدام در حوزه خاصی به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی، ظرفیت کشتی های باربری متفاوت است و بسته به ظرفیتشان در کانال‌های خاصی می‌توانند حرکت کنند.

نکته مهم در مورد ظرفیت کشتی‌ های باربری این است که بسته به ظرفیت هر کشتی می‌توان تعیین کرد که از طریق کدام کانال اقدام به حمل کالا کرده و در کدام بندر پهلو بگیرد.

در ادامه دسته‌ بندی‌های مختلف هر کشتی باری را بر اساس ظرفیت آن‌ها را ارائه می‌کنیم.

کشتی باری هندی

کشتی‌های مدل Handy و مدل پیشرفته‌تر آن Handy Max قایق‌های عظیمی هستند که برای حمل بارهای خشک در حدود ۶۰ هزار تن به کار گرفته می‌شوند.

این مدل‌ها جزو متداول‌ترین انواع کشتی‌های باربری محسوب می‌شوند که طول آن‌ها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر متغیر است. به دلیل برخورداری از چنین طول استانداردی معمولا قابلیت ورود به هر بندری را دارند.

کشتی افرامکس

کشتی‌های مدل Afra Max وسیله حمل و نقل استانداردی برای انتقال محموله‌های نفتی هستند. این کشتی‌ها تانکرهای متوسطی با قابلیت حمل بار بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن را دارند.

ظرفیت کشتی‌های باربری افرا مکس موجب می‌شوند تا برای انتقال نفت در مسافت‌های کوتاه و متوسط مناسب باشند.

کشتی بار بری

کشتی باری پانامکس

اندازه این کشتی‌ های باربری بسیار بزرگ بوده و برای عبور از کانال پاناما طراحی شده‌اند. انواع کشتی پانامکس به دو دسته باری و تاکر تقسیم می‌شوند. ابعاد این کشتی معادل طول ۲۷۵ متر و عرض ۳۲ متر و ظرفیت آن‌ها ۶۵ هزار تن است. ابعاد این کشتی‌ها آن‌ها را انتخاب مناسبی برای حمل موادی مانند زغال سنگ و غلات ساخته است.

مدل‌های دیگری از انواع کشتی با ظرفیت کمتر نیز موجود است که برای حمل محموله به صورت فله مناسب است. مدل‌های پیشرفته‌تر این کشتی‌ها تحت عنوان Neopanamax شناخته می‌شوند که در ابعاد طولی ۳۶۶ متر و عرض ۴۹ متر ارائه شده‌اند. ظرفیت مدل نئو بالاتر از نسخه قبلی و معادل ۸۰ هزار تن است.

کشتی وی‌ال‌سی‌سی و یوال‌سی‌سی

کشتی نوع VLCC (مخفف Very Large Crude Carriers) و نوع ULCC (مخفف Ultra Large Crude Carriers ) کشتی‌های ظرفیت سنگین برای حمل نفت خام هستند که نوع اول برای حمل مواد به مناطقی مانند مدیترانه، آفریقای غربی و دریای شمال استفاده می‌شود و نوع دوم برای حرکت در مسیرهای خاورمیانه به اروپا، آسیای شرقی و آمریکای شمالی مناسب است. ظرفیت این کشتی‌ها به ترتیب ۱۵۰ تا ۳۲۰ هزار تن و ۳۲۰ تا ۵۵۰ هزار تن می‌باشد.

کشتی باربری سوئز مکس

این کشتی‌ها در طول و عرض هیچ محدودیتی ندارند و دارای حداکثر ارتفاع ۶۸ متر بوده و برای عبور از کانال سوئز مناسب هستند. ظرفیت آن بین ۱۲ تا ۲۰۰ هزار تن است. از این کشتی‌ها برای حمل بارهایی مثل سنگ آهن یا زغال به صورت فله‌ای استفاده می‌شود.

کشتی باری کپ سایز

این کشتی‌ها معمولا ابعاد مناسبی برای عبور از کانال‌های پاناما و سوئز ندارند. از همین رو،‌ ظرفیت این کشتی‌ها محدودیت خاصی نداشته و بین ۸۰ تا ۱۷۵ هزار متغیر در نظر گرفته می‌شوند.

از همین رو، در هنگام حمل و نقل از ترمینال‌ها دارای آب‌های عمیق عبور داده می‌شوند. این کشتی‌ها به نام کشتی دماغه گذر هم شناخته می‌شوند.

کشتی سی وی مکس

کشتی‌های Seaway Max از مسیر دریایی سن لورنزو عبور می‌کنند و از طریق آن‌ها می‌توان از اقیانوس اطلس به دریاچه‌های بزرگ آمریکای شمالی دست پیدا کرد.

ظرفیت کشتی های باربری

کشتی باری مالاکا مکس

این کشتی‌ها با حداکثر اندازه مجاز برای عبور از تنگه مالاکا طراحی شده‌اند. ظرفیت آن‌ها بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تن متغیر است.

کشتی چاینا مکس

این کشتی‌ها دارای ظرفیت گسترده‌ای بوده و برای مسیرهای خاصی به منظور مبادله با چین به کار گرفته می‌شوند. ظرفیت آن‌ها معادل ۴۰۰ هزار تن است.

نکات مهم برای بسته بندی محموله‌ها

از جمله نکاتی که برای بارگیری محموله‌های تجاری در انواع کشتی های باربری باید بدان توجه نمود، انواع بسته‌بندی حمل و نقل به طرز صحیح و اصولی محموله‌های تجاری است. از جمله نکاتی که باید به آن‌ها توجه نمود موارد زیر است:

اطمینان از تحمل فشار بالای بسته

برای انتقال بسته مورد نظرتان باید اطمینان حاصل کنید که این بسته در طول سفر می‌تواند فشارهای وارده را تحمل کرده و دچار آسیب دیدگی نشود. برای این منظور لازم است که نحوه محافظت از محموله در حین سفر را بررسی کنید. این امر برای کالاهای بزرگ‌تر اهمیت به مراتب بیشتری دارد.

به این دلیل که کالاهای بزرگ‌تر معمولا در کنار انواع بسته‌های مختلف حمل شده و به احتمال زیاد در کنار یا بالای وسایل دیگر قرار داده شوند. از این رو باید این احتمالات را در نظر گرفته و تدابیر لازم برای محافظت از بسته خود را بیندیشید تا محموله‌تان بدون آسیب به مقصد برسد.

اطمینان از انجام بسته بندی به روشی درست

انتقال کالا به روش حمل و نقل بین المللی مستلزم استفاده از جعبه‌های بسته بندی دو جداره یا تقویت شده برای بسته بندی محموله است. این جعبه‌ها استانداردهای لازم را برای حمل و نقل‌ در مسافت‌های طولانی هستند.

این روش موجب می‌شود تا احتمال آسیب رسیدن به کالا به حداقل برسد و از این نظر ارزش سرمایه گذاری برای حفظ سلامت کالا را دارد. همچنین استفاده از برچسب‌هایی مانند «کالای شکننده» روی بسته بندی محصول به حفظ آن کمک بیشتری می‌کند. به این طریق حمل کالا به روش دقیق‌تر با مراقبت‌های بیشتر انجام می‌شود.

استفاده از ضربه گیر

روش‌های ذکرشده تا حدود زیادی به حفظ سلامت بار کمک می‌کنند. با وجود این، استفاده از ضربه گیرهایی در بسته بندی داخلی محموله کمک می‌کند تا علی رغم محکم بودن بسته بندی جعبه، کالاهای کوچک یا شکننده‌ای که فضای خالی در جعبه خود دارند، سالم به مقصد برسند.

در واقع،‌ ضربه گیر در بسته بندی داخلی کالا احتمال آسیب دیدگی را به شدت کاهش می‌دهد. علاوه بر این، استفاده از چسب‌های محکم و مخصوص در گوشه‌های جعبه نیز می‌تواند به محکم‌تر شدن جعبه کمک کرده و احتمال حفظ سلامت آن را بیش از پیش افزایش دهد.

بررسی وزن کالا

از جمله دیگر نکات مهم برای بسته بندی کالا، انتخاب بسته بندی متناسب با وزن و اندازه آن است. به عبارتی، انتخاب جعبه‌ای که تحمل وزن کالا را ندارد، موجب می‌شود تا احتمال آسیب دیدگی بسته افزایش یابد. به طور خاص، بسته‌های بزرگ و سنگین با انتخاب بسته بندی نادرست به میزان زیادی در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می‌گیرند.

از این رو، هنگام بسته بندی کالاهای بزرگ، سنگین یا شکننده بهتر است از جعبه‌های چوبی یا پالت پلاستیکی استفاده کنید.

پس از آشنایی با انواع کشتی باربری پیشنهاد می‌کنم مقاله انواع روش حمل و نقل دریایی را مطالعه نمایید.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند فعال و متخصص در حوزه حمل دریایی و حمل کانتینر می‌باشد. برای دریافت استعلام قیمت و مشاوره حمل و نقل بین المللی دریایی از طریق شماره 09379114645 با کارشناسان دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی تعریف کشتی باربری چیست پرداختیم و گفتیم که کشتی‌های باربری بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون ابعاد کشتی، ظرفیت و کانال‌های مجاز برای عبور و غیره می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. در ادامه نیز تقسیم بندی انواع کشتی ها را بر اساس ظرفیت کشتی های باربری ارائه دادیم. اگر شما نیز نظر یا پیشنهادی برای بهبود محتوای ارائه شده دارید، آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

Comments

  • سلام برای حمل فله خشک وزن بالای 40 هزار تن کدوم کشتی پیشنهاد میشه

  • اسم کشتی حمل ماشین چیه ؟

    • سلام و عرض ادب

      نام کشتی حمل ماشین ” رول-آن رول-آف ” (Ro-Ro) است.

  • خیلی مفید بود برای منی ک هیچ آشنایی یا کشتی ها نداشتم ممنون

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645