کشتی فیدر چیست و چه نقشی در حمل و نقل دریایی دارد؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

کشتی فیدر چیست و چرا نقش این نوع کشتی ها در تجارت بین‌المللی بسیار مهم است؟! فیدرها نوع کوچک تری از کشتی‌های بزرگ کانتینری هستند که بار و کانتینرها را بین بنادر کوچکتر و بزرگتر در سراسر جهان حمل می‌کنند. این کشتی ها به عنوان ارتباط مهم بین بنادر ساحلی کوچک و بنادر بزرگ عمل می‌کنند و در مسیرهای کوتاه تر و بین بنادر مناطق مجاور در حال تردد هستند.

در واقع کشتی‌های فیدر به کشتی‌های بزرگتر، مانند کشتی‌های حامل‌های کانتینر و نفتکش‌ها متصل می‌شوند و بارهایی که برای این کشتی‌ها به مقدار کافی نرسیده است را جمع‌آوری و به مقصد نهایی تحویل می‌دهند. به همین دلیل این کشتی‌ها به عنوان خطوط تغذیه (feeder lines) شناخته می‌شوند.
نقش اصلی انواع کشتی‌ فیدر فراهم کردن زمینه مناسب برای انتقال کانتینرها و بارهای کوچکتر در بنادر بزرگ است. کشتی های فیدر به عنوان پیشرانه ای برای رشد تجارت جهانی و تسهیل بازرگانی بین المللی عمل می‌کنند. با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند در این مطلب همراه شوید تا پاسخ کامل تری به پرسش کشتی فیدر چیست ارائه دهیم.

کشتی فیدرچیست؟

کشتی‌های فیدر یا فیدر وسل‌ها، کشتی‌های کوچکی هستند که برای انتقال بارهای کم‌حجم و طی کردن مسافت کوتاه بین بنادر استفاده می‌شوند.

این کشتی ها عمدتاً جهت تامین ضروریات و تغییر‌بارهای حمل شده توسط کشتی‌های بزرگتر، بارگیری از بنادر اصلی به بنادر فرعی و مناطقی که کشتی‌های بزرگتر به آن‌ها دسترسی ندارند کاربرد دارند. انواع کشتی فیدر عموماً به عنوان پلی بین سایر پورت‌های دریایی و پورت‌های اصلی (هاب پورت) استفاده می شود.

 

انواع کشتی فیدر

کشتی فیدر تنها یکی از انواع کشتی باربری است برای اشنایی بیشتر با کشتی های باربری پیشنهاد می‌شود مقاله انواع کشتی را مطالعه نمایید.

معرفی انواع کشتی های فیدر

امروزه نوع‌های مختلفی از کشتی‌های فیدر وجود دارند که بر اساس ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های مختلف طبقه‌بندی می‌شوند. البته انواع کشتی‌های فیدر ممکن است برای هر کشور و منطقه متفاوت باشد ولی در ادامه برخی از انواع رایج را برای شما ذکر می‌کنم:

 Multipurpose Feeders

این فیدرها مجهز به تجهیزات متنوع باربری هستند و قابلیت انتقال بارهای مختلف را دارند. از این کشتی های برای حمل کالاهای عمومی مانند کنتینرها، بارهای دستی، بارهای پروژه‌ای و مایعات استفاده می‌شوند.

 Container Feeders

این کشتی‌ها مخصوص حمل کانتینرها هستند و به صورت حمل‌ونقل پورت تو پورت (Port to Port) استفاده می‌شوند که دارای ظرفیتی در حدود 200 تا 3،000 توناژ می باشند.

 Roll-on/Roll-off Feeders

کشتی‌های رول-آنر عمدتا برای حمل وسایل نقلیه مانند اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و ماشین‌آلات کاربرد دارند. این کشتی ها دارای رامپ بارگیری هستند و به اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه دیگر اجازه می‌دهد به راحتی بر روی کشتی بارگیری شوند.

 

کشتی فیدر چیست

 Vertical Access Feeders

از کشتی های دسترسی عمودی برای حمل بارهای سنگین و بزرگ مانند تجهیزات صنعتی، قطعات ساختمانی، لوازم خانگی بزرگ و سایر بارهای حجیم استفاده می‌شوند. این فیدرها دارای جرثقیل یا سامانه بارگیری و تخلیه قوی می باشند.

بر اساس اندازه نیز کشتی های فیدر به انواع مختلف فیدر کوچک ، فیدر، فیدر مکس، پاناماکس، پاناماکس سریع، پاناماکس جدید و پاناماکس خیلی بزرگ تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی ها و مشخصات فنی مختلفی دارند. بطورکلی گنجایش فیدرها برای حمل کانتنرها 300 الی 1000واحد کانتینر می باشد.

مزایای کشتی فیدر چیست؟

همانطور که در پاسخ کشتی فیدر چیست عنوان شد فیدرها در حمل بار دریایی برای انتقال بار از بنادر اصلی به بنادر فرعی و کوچکتر استفاده می‌شوند.

برخلاف کشتی‌های بزرگ، انواع کشتی فیدر معمولاً ظرفیت کمتری دارند و قادرند به بنادر کوچکتر و آب های کم عمق وارد شوند. کشتی‌های فیدر به دسترسی آسان‌تر، صرف هزینه کمتر و استفاده بهینه از حمل و نقل دریایی در سطوح مختلف اقتصادی کمک می‌کنند. دیگر مزایای استفاده از کشتی‌های فیدر عبارتند از:

  • کاهش هزینه‌ها: استفاده از کشتی‌های فیدر، هزینه حمل و نقل بار را کاهش می‌دهد زیرا که این کشتی‌ها قابلیت بارگیری کمتری نسبت به کشتی‌های بزرگ دارند.
  • عدم نیاز به بارگیری مجدد: انواع کشتی‌ فیدر به شرکت‌های حمل و نقل اجازه می‌دهد که بارهای خود را مستقیماً از بندر مبدأ به بندر مقصد ارسال کنند، به جای اینکه بعد از ورود به بندر اصلی آن‌ها را مجددا به کشتی های دیگر بارگیری کنند.
  • صرفه جویی در وقت و هزینه ها: کشتی‌های فیدر سبب کم شدن تکرار سفرها و مسیرهای طولانی ناوگان بزرگ دریایی و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌گردد.
  • افزایش انعطاف پذیری: انواع کشتی‌ فیدر در حقیقت به عنوان عامل ارتباطی مستقیم بین بندرهای بزرگ دریایی و بنادر فرعی، به شرکت‌های حمل و نقل این امکان را می‌دهند که به راحتی و بدون محدودیت ترمینال‌های حمل و نقل ساحلی را تغییر دهند.

 

کاربرد کشتی فیدر چیستمعایب کشتی فیدر چیست؟

یکی از معایب کشتی‌های فیدر مسئله محدودیت ظرفیت آن‌ها است. این کشتی‌ها در عموم موارد، دارای ظرفیت کمتری نسبت به کشتی‌های بزرگتر و عمده هستند به همین دلیل ممکن است در صورت افزایش تقاضا یا افزایش حجم بار، نتوان بار را به صورت کامل از طریق آن جابجا کرد. دیگر مشکل کشتی‌های فیدر، افزایش هزینه‌ها است.

به عنوان مثال، تعداد سفرهای بیشتر برای انتقال بارها و همچنین هزینه‌های آماده‌سازی و بارگیری آن هم با کمترین ابعاد ممکن در بنادر، هزینه‌های بیشتری را برای حمل با این نوع کشتی‌ها ایجاد می‌کند.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

متقاضیان حمل بار با کشتی های فیدر

متقاضیان حمل بار با کشتی‌های فیدر عموماً اشخاص و شرکت‌هایی هستند که نیاز به حمل بارهای کوچکتر در مسیرهای دریایی نیمه‌دولتی و خطوط خرده‌تجاری دارند. برخی از متقاضیان اصلی این کشتی ها عبارند از:

  • شرکت‌های صنعتی: شرکت‌هایی که کاربری های صنعتی دارند و می خواهند مواد اولیه برای تولید یا کالاهای خود را بین بنادر مختلف یا دریایچه‌ها حمل کنند.
  • تجار و توزیع کنندگان: فروشندگان عمده و توزیع‌کنندگانی که به حمل بارهای خرده‌تر و ارسال آنها به نقاط فروش در سراسر جهان نیاز دارند.
  • شرکت‌های لجستیک و حمل و نقل: شرکت‌های لجستیک و حمل و نقل که به عنوان واسطه بین مجموعه‌های صنعتی و تجار فعالیت می‌کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای حمل بارهای کوچکتر به مقصد نهایی هستند.
  • شرکت‌های تولیدی محدود: شرکت‌های کوچکتر که به دسترسی به بازارهای جدید نیاز دارند و از حمل بار با کشتی فیدر برای صادرات یا واردات استفاده می‌کنند.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله انواع کشتی نفتکش را مطالعه نمایید.

کشتی های فیدر؛از بارگیری در بندر مبدا، تا تخلیه بار در مقصد

نحوه عملکرد کشتی‌های فیدر و کارکرد دقیق هر کشتی وابسته به سطح خدمات ارائه دهند کشتی و ویژگی‌های بندرها و مسیرهایی است که از آنها عبور می‌کند. دریاچه و مناطق ساحلی اغلب از انواع کشتی‌ فیدر برای انتقال بارها به بنادر بزرگتر استفاده می‌کنند.

البته فیدر‌ها می‌توانند نقش ارتباطی موثری نیز با بنادر مقصد برعهده داشته باشند تا بارها را به کشتی‌های بزرگتری که قصد عبور از این بنادر را دارند، انتقال دهند. نوع بار، بزرگی و عمق بنادر، ظرفیت کشتی، مسافت و زمان سفر در عملکرد فیدرها تاثیرگذار است.

مهمترین مراحل عملکرد کشتی فیدر عبارتند از:

  1. بارگیری: در این مرحله، کشتی فیدر در بندر کوچک مبدأ بارها را از انبارهای های بارگیری، مستقیم روی کشتی دریافت می‌کند. سپس بارها به صورت ایمن درون کشتی بارگیری می‌شوند.
  2. حرکت دریایی: کشتی فیدر از بندر مبدا حرکت می‌کند و طی مسیر دریایی خود، بارها را به مقصد نهایی و اصلی منتقل می‌کند.
  3. تخلیه: پس از رسیدن به بندر مقصد، کشتی فیدر بارها را در بندر تخلیه می‌کند. فرآیند تخلیه به نوع بندر و روش‌های بارگیری در مقصد بستگی دارد.
  4. تحویل بار: در نهایت، بعضی از کشتی‌های فیدر ممکن است بارها را مستقیماً به مقصد نهایی تحویل دهند. در غیر این صورت، بارها به کشتی‌های بزرگتری که برای حمل و نقل طولانی‌تر استفاده می‌شوند، منتقل می‌شوند. ممکن است همه محموله های فیدر مربوز به یک بندر نباشد؛ در این صورت بعد از تخلیه بخشی از بار، به سایر بنادر اصلی می رود.

 

Feeder vessels help transport cargo to smaller ports where larger ships cannot reach. They play a vital role in facilitating the global supply chain. Feeder vessels usually operate in regions with inland seas where the distance between countries is less

 

کشتی های فیدر  به انتقال محموله به بنادر کوچکتر کمک می کنند که کشتی های بزرگتر نمی توانند به آنجا برسند. آنها نقش حیاتی در تسهیل زنجیره تامین جهانی دارند. شناورهای تغذیه کننده معمولاً در مناطقی با دریاهای داخلی فعالیت می کنند که فاصله بین کشورها کمتر است.

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

شما در این مطلب با موضوع کشتی فیدر چیست همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد شرکت‌های کشتیرانی استفاده از انواع کشتی‌ فیدر را به عنوان بخشی اساسی از زنجیره حمل و نقل دریایی می‌دانند. این کشتی‌ها نقش مهمی در انتقال بارهای کم حجم و کوچکتر بازی می‌کنند. یکی از اهمیت‌های کشتی‌های فیدر، امکان هماهنگی و اتصال میان بنادر بزرگ و بنادر کوچکتر است. این کشتی ها برای بنادر کوچکتر که معمولاً نمی‌توانند کشتی‌های عظیم را پذیرا باشند، خدمات حمل و نقل دریایی لازم را فراهم می‌کنند.
همچنین کشتی‌های فیدر بارهایی را از بنادر کوچک و ساحلی به بنادر بزرگ‌تر و از آنجا به سایر نقاط دنیا انتقال می‌دهند. این عمل، به توزیع بار بین مخازن حمل و نقل بزرگ‌تر کمک می‌کند و ترافیک ناوگان دریایی را تسهیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645