معرفی انواع کشتی نفتکش

Posted by پشتیبان سایت
Category:

کشتی نفتکش و بکارگیری آن در حمل و نقل دریایی اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد جهانی دارد و به عنوان یکی از پایه‌های حمل و نقل بین‌المللی شناخته می‌شود. حمل مواد گوناگون با انواع کشتی نفت کش یا کشتی های تانکری به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد حمل و نقل دریایی از جمله ظرفیت حمل بالا، هزینه نسبتاً پایین، قابلیت حمل بارهای سنگین و حجیم، قابلیت دسترسی به بنادر، موانع کمتر در مقایسه با حمل و نقل هوایی یا جاده ای و… بسیار پررونق است.

در این مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید تا انواع کشتی نفتکش و انواع کشتی تجاری برای حمل نفت و ویژگی های آن را به شما معرفی کنیم.

کشتی نفتکش چیست

کشتی نفت کش چیست ؟

کشتی نفتکش یا تانکر نفت، یک نوع کشتی است که برای حمل نفت و محصولات نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کشتی‌ها معمولاً دارای مخازن بزرگی هستند که به صورت عمودی در داخل کشتی قرار دارند و به منظور جلوگیری از نشت نفت، از سیستم‌های ایمنی پیشرفته استفاده می‌کنند.

کشتی‌های نفتکش به دلیل حمل بار سوختی بسیار خطرناک هستند و باید با رعایت استانداردهای ایمنی و امنیتی بسیار سخت تحت نظارت قرار گیرند.

انواع کشتی تجاری برای حمل نفت

کشتی های تانکری بر اساس عوامل گوناگونی از جمله اهداف، نوع کاربری، ابعاد و اندازه و… در طبقه بندی های مختلفی قرار می گیرد. به لحاظ کاربری مهمترین مدل های کشتی نفت کش عبارتند از:

نفتکش ها برای حمل نفت و قراورده های آن در صنعت حمل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبقه‌بندی نفت کش ها بر اساس نوع هیدروکربن قابل حمل از جمله بنزین، گازوئیل، پارافین، کروژن و… به صورت زیر است:

1. نفتکش‌ های حمل فراورده های نفتی

این نفتکش ها باید طبق استانداردها و روش‌های ایمنی مشخص شده عمل کنند. همچنین مراقبت از تجهیزات و سوخت نفتی در نفتکش‌های حامل فراورده های نفتی، نقش مهمی در جلوگیری از حوادث و آلودگی های زیست محیطی دارد. این کشتی ها مانع انباشته شدن فراورده‌های نفتی در بنادر می شود.

2. نفتکش‌ های حامل نفت خام

نفتکش‌های حامل نفت خام وظیفه حمل و انتقال نفت خام از میدان‌های نفتی به صنایع پالایش نفت و تصفیه را بر عهده دارند. این کشتی‌ها دارای مخازن بزرگ نفت هستند و برای جلوگیری از آلودگی و از بین رفتن نفت در زمان حمل باید به روش‌های ایمنی، سیستم‌های حفاظتی قوی، ابزار دقیق تست و تجهیزات پیشرفته و امکاناتی نظیر پمپ‌های آبیاری و سامانه‌های خودکار برای جلوگیری از باز شدن نوار حمل نفت در دریا توجه داشت.

به طور کلی نفتکش های حمل و نقل نفت خام مستلزم رعایت مقررات و استانداردهای ایمنی جهت پیشگیری از حوادث و آسیب‌های زیست محیطی است.

کشتی تجاری برای حمل نفت

3 .نفتکش های chemical

نفتکش‌های شیمیایی کشتی‌های بزرگی هستند که در حمل مواد شیمیایی نظیر آمونیاک، ‌استات، فسفات، بنزن، تولوئن و … به کار می‌روند. این نوع نفتکش‌ها برای جلوگیری از آسیب مواد شیمیایی به محیط زیست، دارای تجهیزات و وسایل ایمنی ویژه‌ای هستند تا از احتمال وقوع حوادثی چون نشتی یا عوارض جانبی این مواد جلوگیری کند.

جالب است بدانید که پوشش های نفتی این نفتکش ها به گونه ای نشان دهنده محتویات آن است. به عبارتی هر کشتی نفتکش chemical برای حمل انواع خاصی از مواد شیمیایی کاربرد دارد.

4. نفتکش های‌ Slurry

استفاده از کشتی نفتکش‌ Slurry برای حمل مواد نامحلول در آب یا پسماندهای نفتی، مواد جامد سنگین مانند زغال سنگ، کود های شیمیایی و… استفاده می شود.

حمل و نقل این مواد با استفاده از نفتکش‌های سنتی سنگین و هزینه‌بر است، به همین دلیل نفتکش‌های Slurry بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه با استفاده از این نوع نفتکش‌ها، هزینه‌های انتقال، مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

5. نفتکش‌های LNG

از جمله انواع کشتی تجاری برای حمل نفت می‌توان به نفتکش‌های LNG که مخفف عبارت Liquefied Natural Gas هستند، اشاره نمود.

این نوع کشتی نفت کش به نوعی کشتی‌ تانکری حامل گاز طبیعی مایع (LNG) اطلاق می‌شود. گاز طبیعی مایع، با اعمال فشار و افزایش دما به گاز طبیعی تبدیل می‌شود و حجم آن حدود ۱/۶۰ برابر حجم گاز طبیعی در شرایط استاندارد است.

با توجه به اشتعال پذیر بودن این نوع هیدروکربن، نفتکش‌های LNG برای حمل گاز طبیعی مایع با تجهیزاتی چون مخازن و سیستم‌های خنک‌کننده کاربرد دارد.

این نفت کش‌ها عموماً برای انتقال گاز طبیعی مایع از کشورهای تولید کننده به کشورهای مصرف‌کننده استفاده می‌شود. با توجه به اینکه حجم گاز طبیعی در فضای باز بسیار بالا است، استفاده از کشتی نفت کش‌ حامل LNG به عنوان یکی از راه‌های بهینه برای حمل گاز طبیعی شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: انواع کشتی باربری

تانکرهای نفتکش

6. تانکرهای شناور

تانکرهای شناور معمولا برای حمل بار‌های بزرگی از جمله نوشیدنی‌ها، بازیافت پلاستیک، برخی مواد شیمیایی و همچنین نفت و محصولات نفتی (مانند بنزین و دیزل) استفاده می‌شوند.

این تانکرها به طور کلی شامل یک بدنه با شکل استوانه‌ای و کابین برای محل قرار گیری راننده می‌باشد. تانکرهای شناور مجهز به لاستیک‌ های پرفشار مخصوصی هستند که باعث حفظ ثبات و عدم ارتعاش سیال می‌شود و در عین حال آن‌ را در برابر ضربه و شوک حفاظت می‌کند.

در صنایع نوشیدنی، تانکرهای شناور اغلب برای حمل آب، عصاره میوه و نوشیدنی‌های گازدار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این نوع تانکرها، امکان حمل این محصولات به صورت حجیم، امن و کارآمد فراهم شده است.

انواع کشتی نفت کش بر اساس اندازه

علاوه بر کاربری، یکی دیگر از پارامترهای دسته بندی کشتی تانکری، اندازه و ابعاد آن است. بر این اساس انواع کشتی نفت کش بر اساس ابعاد عبارتند از:

  • VLCC : تانکر شناور عظیم با قابلیت حمل250 هزار تن نفت خام
  • ULCC: تانکر شناور بسیار بزرگ با قابلیت حمل 500 هزار تن نفت خام
  • PANAMAX : تانکرهای شناور با قابلیت عبور از کانال پاناما
  • AFRAMAX : نوعی تانکر شناور با تحمل وزنی بسیار بالا ( از 80 تا 120 هزار تن)
  • SUEZMAX: تانکرهای شناور با قابلیت عبور از کانال سوئز

 

Tanker , ship designed to carry liquid cargo in bulk within its cargo spaces, without the use of barrels or other containers. Most tankers carry either crude oil from oil fields to refineries or petroleum products such as gasoline, diesel fuel, fuel oil, or petrochemical feedstock from refineries to distribution centres

تانکر، کشتی طراحی شده برای حمل محموله مایع به صورت فله در فضاهای بار خود، بدون استفاده از بشکه یا کانتینرهای دیگر.
اکثر تانکرها نفت خام را از میادین نفتی به پالایشگاه‌ها یا فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، سوخت دیزل، نفت کوره یا مواد اولیه پتروشیمی را از پالایشگاه ها به مراکز توزیع حمل می‌کنند.

تجهیزات کشتی نفتکش

تجهیزات داخل کشتی نفتکش عبارتند از:

  1. مخازن نفت: این مخازن برای حمل و نگهداری نفت در کشتی استفاده می‌شوند و باید از جنسی باشند که از خوردگی و ترکیدگی جلوگیری کنند.
  2. سامانه‌های حفاظتی: این سامانه‌ها شامل آتش‌نشانی، اعلام حریق، اعلام سیستم خاموش کننده حریق و سیستم‌های ایمنی هستند.
  3. پمپ‌ها: پمپ‌ها برای جابجایی نفت به داخل و خارج از کشتی استفاده می‌شوند.
  4. سیستم تهویه: این سیستم برای تأمین هوای تمیز و مطبوع در داخل کشتی استفاده می‌شود.
  5. سیستم تصفیه آب: این سیستم برای تصفیه آب در کشتی استفاده می‌شود تا برای مصارف داخل کشتی استفاده شود.
  6. سیستم کنترل و مانیتورینگ: این سیستم برای کنترل و مانیتورینگ تجهیزات داخل کشتی استفاده می‌شود.
  7. سامانه‌های انتقال نفت: این سامانه‌ها شامل لوله‌های انتقال، شیرهای باز و بسته، و سیستم‌های کنترل جریان نفت هستند.
  8. سامانه‌های ایمنی دریایی: این سامانه‌ها شامل رادار، GPS، AIS و سیستم‌های دیگر هستند که برای اطمینان از ایمنی کشتی در دریا استفاده می‌شوند.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

پایان

شما در این مطلب با معرفی انواع کشتی تجاری برای حمل نفت به عنوان یکی از مهمترین انواع کشتی باربری همراه ما بودید. همانطور که خواندید انواع کشتی نفتکش به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند فراورده‌های نفتی از جمله نفت خام، بنزین، دیزل و سایر مواد پالایشی را در مسیرهای دریایی حمل کنند. این کشتی ها می‌توانند بار فراورده های نفتی را بجای اینکه برای ترخیص در بنادر متوقف شود، به صورت مستقیم از سایر کشورهای مبدا به کشورهای مقصد انتقال دهند.  بطور کلی حمل و نقل دریایی نقش اساسی در تسهیل تجارت بین‌المللی دارد. ناوگان کشتی‌های بزرگ، قادرند بارهای بزرگ و حجیم را براحتی از یک کشور به کشور دیگر منتقل کنند و امکان تبادل کالاها و صادرات و واردات را بین کشورها فراهم نمایند. در پایان امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645