حمل بریک بالک Break Bulk چیست؟

Posted by پشتیبان سایت
Category:

بار فله یا به اصطلاح (Bulk) به روش های مختلفی جابجا می شود که بستگی به نوع محموله، اندازه، ماهیت، حجم بار و تجهیزات مختلف حمل و نقل دارد. حمل بریک بال یا Break Bulk نیز به نوع خاصی از روش حمل کالاها اطلاق می شود که در این مقاله به جزئیات آن می پردازیم. پس با ما همراه شوید تا به شما بگوییم بریک بالک چیست و از نظر عملکرد، سیستم و هندلینگ کشتی، مناسب چه محموله هایی می باشد؟!

تا انتها این مطلب با شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی، باربری دریایی، حمل کانتینری و حمل فله با کشتی همراه باشید.

 

حمل بریک بالک چیست؟

حمل بریک بالک یا Break Bulk به حمل و نقل محموله‌هایی اشاره دارد که به صورت جداگانه و به شکل قطعات پالت بندی شده یا بسته‌های جدا حمل می‌شوند، این نوع حمل و نقل بارهای غیریکپارچه مانند ماشین‌آلات سنگین، تجهیزات صنعتی، خودرو و… را نیز در برمی گیرد.

در این نوع حمل و نقل، محموله‌ها به صورت مستقل بسته‌بندی شده و در وسایل نقلیه مخصوص حمل و نقل مانند کامیون، قطار، هواپیما و رایج تر از همه کشتی قرار می‌گیرند. یکی از روش های رایج حمل بریک بالک حمل فله با کشتی است که نسبت به سایر روشهای حمل و نقل مقرون به صرفه تر است.

 

حمل بار بریک بالک

 

در واقع حمل و نقل Break Bulk معمولاً برای محموله‌های سنگین یا بزرگ استفاده می‌شود که نمی‌توان آن به صورت کامل در یک کانتینر یا وسیله حمل و نقل استاندارد جا داد. محموله های Break Bulk در قسمت زیر عرشه، روی عرشه یا ما بین دو عرشه قابل بارگیری هستند.

کشتی های بریک بالک چیست ؟

به کشتی‌های بزرگی که برای حمل و نقل انواع بار در Break Bulk استفاده می شود کشتی‌های بریک فله یا کشتی فله بر ، کشتی های چند منظوره یا باربری عمومی می گویند که هر کدام اندازه و ابعاد مختلفی دارد. بخش های مختلف یک کشتی بریک فله از طریق راه‌رو‌ها و زنجیره‌های حمل و نقل درون کشتی به هم متصل می‌شوند.

با توجه به ساختار خاص این کشتی، امکان بارگیری و تخلیه محموله‌ها به صورت جداگانه و به ترتیب مورد نیاز، وجود دارد. همچنین با استفاده از این کشتی، می‌توان محموله‌های سنگین و بزرگ را به صورت افقی و عمودی در داخل کشتی قرار داد.

کشتی‌های بریک بالک به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و تنوع در حمل و نقل محموله‌ها، معمولاً در صنایع سنگین، نفت و گاز، ساختمانی و لجستیک استفاده می‌شوند.

در کل کشتی‌های بریک بالک به عنوان یک گزینه مناسب برای حمل و نقل محموله‌های سنگین، بزرگ و قابل تخریب کاربرد دارد که امکانات متنوعی در حمل و نقل محموله ها ارائه می دهد.

انواع کشتی بریک فله عبارتند از:

 کشتی های بریک بالک Single Decker

کشتی‌های حمل بریک بالک Single Decker نوعی کشتی هستند که برای حمل و نقل محموله‌های Break Bulk دارای یک سطح بارگیری می باشد. این نوع کشتی‌ها را بیشتر می توانید در بنادر کوچک و نقاطی که دسترسی به کشتی‌های بزرگ‌تر محدود است ببینید.

 کشتی‌های بریک بالکTween Decker

این نوع کشتی دارای دو سطح بارگیری برای جابجایی محموله های Break Bulk است و در بنادر بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 کشتی های بریک بالک Box Holds

کشتی‌های حمل بریک بالک Box Holds نوعی کشتی است که برای حمل و نقل محموله‌های Break Bulk دارای چندین سطح بارگیری می باشد و محموله های سنگین و دارای ابعاد بزرگ، به صورت جعبه‌ و بسته بندی در آن بارگیری و تخلیه می شود.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

حمل بریک بالک

مزایای حمل و نقل بریک بالک چیست؟

حمل بریک بالک دارای مزایای زیادی است. به عنوان مثال در برخی بنادر امکان ورود کشتی های بزرگ یا کانتینری وجود ندارد اما کالاها در سیستم بریک بالک می توانند به راحتی وارد این بنادر شوند. دیگر مزایای این روش عبارتند از:

  1. انعطاف پذیری: با استفاده از حمل بریک بالک، محموله‌ها به صورت جداگانه بسته‌بندی می‌شوند و این امکان را به شرکت‌های باربری می‌دهد تا محموله‌ها را بر اساس نیاز خود و در زمان مناسب حمل و نقل کنند.
  2. قابلیت حمل محموله‌های سنگین و بزرگ: حمل و نقل Break Bulk برای حمل و نقل محموله‌های سنگین و بزرگ بسیار مناسب است. در نتیجه شرکت‌ها می توانند محموله‌های سنگین را با ایمنی و امنیت بالا به مقصد مورد نظر حمل کنند.
  3. کاهش هزینه‌ها: حمل بریک بالک معمولاً هزینه‌های کمتری نسبت به حمل و نقل با استفاده از کانتینرها دارد و از این نظر گزینه اقتصادی برای بازرگانان به شمار می رود.
  4. امکان حمل محموله‌های قابل تخریب: حمل و نقل Break Bulk به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا محموله‌های قابل تخریب را با دقت و امنیت بالا حمل کنند. در این نوع حمل و نقل، محموله‌ها به صورت جداگانه بسته‌بندی می‌شوند و خطر آسیب دیدگی آن کاهش می‌یاند.
  5.  افزایش سرعت حمل و نقل: حمل و نقل Break Bulk معمولاً سریعتر از حمل و نقل با استفاده از کانتینرها است زیرا فعالیت‌های بارگیری و تخلیه کانتینرها زمان بر است و وقت زیادی در فرایند انتقال بار می گیرد.
  6. امکان استفاده از وسایل نقلیه مختلف: حمل بریک بالک برای شرکت‌های باربری امکان استفاده از وسایل نقلیه مختلف مانند کامیون، قطار، کشتی و هواپیما را فراهم می کند در نتیجه شرکت‌ها می توانند بر اساس نیاز و با توجه به شرایط حمل و نقل محموله بهترین گزینه را انتخاب کنند.

تفاوت بار فله Bulk و بریک بالک چیست ؟

تفاوت اصلی اصطلاح Bulk و Break Bulkبه چگونگی حمل کالا مربوط می شود. در حمل و نقل Bulk، محموله‌ها به صورت فله و بدون بسته‌بندی خاصی حمل می‌شوند.

این نوع حمل و نقل بیشتر برای محموله‌هایی استفاده می‌شود که به صورت مایع، گاز یا جامد در قالب ذرات کوچک (مانند غلات، مواد شیمیایی و زغال سنگ، گچ، فسفات و…) قابل حمل هستند و در انبار کشتی مستقیم بارگیری می شود. مزیت اصلی حمل و نقل Bulk، کاهش هزینه‌ها و زمان حمل و نقل است.

این نوع حمل و نقل نیز دسته بندی های مختلفی دارد. از جمله:

  •  Minor Bulk: به معنای بار نیمه فله و شامل موادی است که در حجم‌های بزرگ و بدون هرگونه بسته‌بندی داخلی قابل حمل و نقل هستند. مثال‌هایی از این نوع بار فله شامل چوب و الوار، فولاد، میلگرد، انواع مفتول، ماشین‌آلات سنگین و غیره است.
  • Bulk خشک: این نوع بار فله شامل موادی مانند غلات، ذرت، گندم، سیمان، زغال سنگ، مواد شیمیایی خشک و غیره است که به صورت فله و بدون هرگونه بسته‌بندی خاص در کشتی حمل می‌شوند.
  • Bulk خیس یا تر: این نوع بار فله نیز شامل موادی مانند نفت خام، گاز طبیعی مایع، سوخت‌های مایع و غیره است که به صورت مایع در کشتی های مجهز به مخازن یکپارچه حمل می‌شوند و نیاز به تجهیزات و امکانات خاص برای حفظ و جابجایی آن‌ها وجود دارند.

 

بریک بالک چیست

 

محموله های Bulk خیس یا تر بر اساس میزان خطر به چند دسته تقسیم می شوند از جمله:

  • مایعات خطرناک
  • مایعات غیر خطرناک و غیرخوراکی
  • مایعات خوراکی

نرخ حمل و نقل برای محموله‌های Break Bulk چگونه محاسبه می شود؟

نرخ حمل و نقل برای بارهای Break Bulk بر اساس عوامل تن بار یا تن درآمد محاسبه می‌شود؛ بدین صورت که هر کدام از نرخ های حجم (CBM) یا وزن (MT) بار که بیشتر باشد هزینه حمل محموله نیز بر اساس آن محاسبه می شود.

بنابر داده های گلوبال سکیوریتی، طبق پیش‌بینی های انجام شده، نیمی از کل محموله‌ها بر اساس (CBM) ورودی یا خروجی بخش بزرگی از بازار حمل و نقل ایالات متحده آمریکا را در سال 2020 تشکیل داده است.

در ادامه مطلب به این پارامترها اشاره مختصری می کنیم:

  •  وزن محموله (MT): وزن محموله به عنوان یکی از عوامل اصلی در محاسبه نرخ حمل بریک بالک در نظر گرفته می‌شود که به صورت تقریبی (براساس اندازه و ابعاد) تعیین می گردد.
  • حجم محموله(CBM): حجم محموله نیز در محاسبه نرخ حمل و نقل برای محموله‌های Break Bulk مؤثر است. و طبق فرمول طول × عرض × ارتفاع (با استفاده از واحدهای متناسب) محاسبه می‌شود.

از دیگر عوامل موثر در نرخ حمل و نقل محموله های Break Bulk فاصله بین مبدأ و مقصد حمل و نقل است که با واحدهای کیلومتر، مایل و یا واحدهای دیگر اندازه گیری می شود.همچنین نوع حمل بریک بالک مثلاً راه آهن، جاده، دریا و هوا هزینه‌های مرتبط را تحت تاثیر قرار می دهد.

ممکن است در مواردی برای برخی کالاها، نیاز به خدمات اضافی مانند بسته‌بندی، بارگیری و تخلیه، بیمه و غیره وجود داشته باشد که هزینه‌های مربوط به این خدمات نیز در محاسبه نرخ حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود. با توجه به این عوامل، می توان گفت نرخ حمل و نقل برای محموله‌های Break Bulk به صورت اختصاصی برای هر مورد محاسبه می‌گردد. برای اطلاعات دقیق‌تر و دریافت نرخ حمل و نقل برای محموله‌های خاص، بهتر است با شرکت‌های حمل و نقل یا کارشناسان مربوطه تماس بگیرید.

 

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و کرایه کشتی، حمل کانتینری و حمل ترکیبی می‌باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره حمل محموله‌های تجاری خود از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه دریا زمین اروند تماس حاصل فرمایید.

 

پایان
شما در این مطلب با موضوع حمل بریک بالک چیست؟ همراه ما بودید. در پایان پیشنهاد می کنیم برای استفاده از مزایای حمل بریک بالک مانند ایمنی و انعطاف پذیری و… با شرکت های باربری بین المللی که دارای تجربه و اعتبار لازم هستند مشورت کنید تا در نهایت بار خود را با مدیریت مطمئن به مقصد مورد نظر ارسال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645