مهم‌ترین کنوانسیون‌های دریایی +کنوانسیون های imo

Posted by پشتیبان سایت
Category:

کنوانسیون چیست ؟ imo مخفف چیست ؟ کنوانسیون بین المللی دریایی چیست ؟ قوانین دریایی بین المللی چیست ؟ اقیانوس‌ها بخش مهمی از اقتصاد جهانی هستند و خدمات حمل‌ونقل، تجارت و ارتباطات را پشتیبانی و قادرند تجارت بین‌المللی و ارتباطات انسانی را تسهیل کنند. ما در این مطلب به بررسی مهم‌ترین کنوانسیون‌ های دریایی که یکی از جنبه‌های مهم صنعت کشتیرانی جهانیست می پردازیم؛ پس تا انتها با کشتیرانی دریا زمین همراه باشید.

ایمنی و امنیت حمل‌ونقل دریایی و حفاظت از محیط‌ زیست دریایی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی بشر است؛ به همین منظور با گذشت زمان، جامعه بین‌المللی مجموعه‌ای از کنوانسیون‌ها و مقررات دریایی را با هدف افزایش ایمنی و حفاظت از محیط‌ زیست تدوین نموده است. در این مقاله، کنوانسیون دریایی، کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی، کنوانسیون‌های حمل‌ونقل دریایی و اهمیت و تأثیر آن‌ها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

کنوانسیون دریایی

سازمان بین المللی دریانوردی

سازمان بین المللی دریانوردی (International Maritime Organization یا IMO) یک سازمان تخصصی سازمان ملل متحد است که وظایف و مسئولیت های مربوط به امنیت، محیط زیست، حمل و نقل دریایی و غیره را دارد.

این سازمان برای توسعه و اجرای استانداردهای بین المللی در حوزه حمل و نقل دریایی و امنیت دریانوردی، همکاری با دولت ها، سازمان های بین المللی و صنعتگران در حوزه حمل و نقل دریایی را انجام می دهد.

وظایف اصلی IMO شامل تعیین قوانین و مقررات بین المللی، ترویج امنیت در دریانوردی، محافظت از محیط زیست دریایی، ارائه خدمات فنی و آموزشی به کشورهای عضو و ترویج همکاری بین المللی در حوزه حمل و نقل دریایی است.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند طبق تمامی مصوبات کنوانسیون های دریایی بین المللی ارائه دهنده انواع خدمات باربری دریایی و حمل کانتینری است. جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

قوانین دریایی بین المللی

قوانین دریایی بین المللی شامل مجموعه‌ای از قوانین، مقررات و توافقات بین المللی است که برای حفظ امنیت و حریم شخصیت دریانوردان، پیشگیری از آلودگی دریاها و حفاظت از منابع زندگی در دریاها تدوین شده‌اند.

این قوانین توسط سازمان جهانی دریانوردی (IMO) تدوین و تصویب می‌شوند و برای تمام کشورهای عضو منعکس می‌شود.

تاریخچه کنوانسیون‌های بین‌المللی دریا

اولین کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی را می‌توان به قرن نوزدهم با امضای اولین معاهده بین‌المللی ایمنی در دریا سال 1838 ردیابی کرد.

با گذشت زمان، مجموعه‌ای دیگر از کنوانسیون‌ها برای تنظیم جنبه‌های مختلف فعالیت‌های دریایی مانند کشتیرانی، ماهیگیری و حفاظت از محیط‌ زیست ایجاد شد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تأثیر کارکردهای کنوانسیون‌های بین‌المللی دریا

کنوانسیون‌های بین‌المللی دریا تأثیر قابل‌توجهی بر حاکمیت جهانی دریانوردی داشته و چارچوبی برای همکاری بین کشورها و ایجاد حداقل استانداردها با هدف ایجاد ایمنی، امنیت و حفاظت از محیط‌زیست در اقیانوس‌های جهان ایجاد کرده است.

کنوانسیون‌ های دریایی به ترویج استفاده پایدار و حفاظت از منابع دریایی و همچنین حفاظت از اکوسیستم‌های دریایی و تنوع زیستی کمک کرده‌اند.

علاوه بر این کنوانسیون‌های بین‌المللی دریا نقش مهمی در رسیدگی به چالش‌های نوظهور مانند دزدی دریایی، ماهیگیری غیرقانونی و تغییرات آب‌وهوایی ایفا کرده‌اند. همچنین بستری برای گفت‌وگو و همکاری میان ملت‌ها فراهم کرده‌اند و اعتماد و ترویج صلح میان ملت ها را افزایش داده اند.

IMO چیست ؟

سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد، مسئول توسعه و تصویب بسیاری از این کنوانسیون‌ها است. IMO با کشورهای عضو، سازمان‌های غیردولتی و ذی‌نفعان صنایع، برای توسعه و اجرای کنوانسیون‌هایی که فعالیت‌های دریایی ایمن و پایدار را ترویج می‌کنند، همکاری می‌کند.

انواع کنوانسیون‌ های بین‌المللی دریایی

سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها UNCLOS را در سال 1982 به تصویب رساند که مهم‌ترین کنوانسیون دریایی در نظر گرفته شد.
این مجموعه کنوانسیون‌های دریایی چارچوب قانونی برای همه فعالیت‌ها در اقیانوس‌های جهان، از جمله دریانوردی، شیلات، تحقیقات علمی و اکتشاف و بهره‌برداری از بستر دریا را تعیین می‌کند.

همچنین حقوق و مسئولیت‌های کشورهای ساحلی را تعریف کرده و قوانینی را برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات وضع می نمایند.

imo مخفف چیست

بیشتر بخوانید: فیاتا چیست ؟

1.کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان در دریا

این کنوانسیون که به SOLAS معروف است در سال 1914 تصویب شد و از آن زمان تاکنون چندین بار اصلاح شده است. مهم‌ترین معاهده بین‌المللی در مورد ایمنی دریانوردی تدوین شده است و حداقل استانداردهای ایمنی را برای کشتی‌ها عنوان می کند.

به عنوان مثال جنبه‌های مختلف ایمنی کشتی از جمله حفاظت در برابر آتش، تجهیزات نجات جان و ایمنی ناوبری را پوشش می‌دهد.

2. کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان

STCW در سال 1978 تصویب و از آن زمان تاکنون چندین بار اصلاح شده است. این کنوانسیون حداقل الزامات آموزشی و صدور گواهینامه را برای دریانوردان تعیین می‌کند تا اطمینان حاصل شود که دریانورد از مهارت‌ها و دانش لازم برای کار با کشتی‌ها به طور ایمن و کارآمد برخوردار است.

این کنوانسیون جنبه‌های مختلف آموزش دریانوردان از جمله آموزش پایه، آموزش پیشرفته و آموزش های به روز را پوشش می‌دهد.

3. کنوانسیون‌های حمل‌ونقل دریایی

برای جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها کنوانسیون MARPOL در سال 1973 تصویب شد و از آن زمان تاکنون چندین بار اصلاح شده است.

این معاهده بین‌المللی اولیه در زمینه پیشگیری از آلودگی دریایی است و مقرراتی را برای جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها وضع می‌کند. جنبه‌های مختلف آلودگی کشتی از جمله آلودگی نفتی، شیمیایی و تخلیه فاضلاب مهمترین موارد در این کنوانسیون است.

قوانین دریایی بین المللی

4.کنوانسیون بین‌المللی جستجو و نجات دریایی

SAR که مخفف کنوانسیون بین‌المللی جستجو و نجات دریایی است در سال 1979 تصویب شد و از آن زمان تاکنون چندین بار اصلاح شده است.

این کنوانسیون استانداردهایی را برای هماهنگی و اجرای عملیات جستجو و نجات دریایی، تعیین می‌کند. SAR جنبه‌های مختلف جستجو و نجات از جمله مسئولیت‌های کشورهای ساحلی، هماهنگی تلاش‌های امداد و نجات و تأمین امکانات نجات را پوشش می‌دهد.

5. کنوانسیون بین‌المللی مسئولیت مدنی برای خسارت آلودگی نفتی CLC

CLC در سال 1969 تصویب و از آن زمان تاکنون چندین بار اصلاح شده است. میتوان گفت CLC یک سیستم مسئولیت و جبران خسارت ناشی از آلودگی نفتی ناشی از کشتی‌ها را ایجاد و جنبه‌های مختلف تعهدات از جمله انواع خسارت تحت پوشش، محدودیت مسئولیت و ایجاد صندوق‌های جبران خسارت را پشتیبانی می‌کند.

سایر کنوانسیون‌ های دریایی

  •  خطوط بارگیری LOADLINE 
  • اندازه‌گیری ظرفیت کشتی‌ها TONNAGE MEASURMENT
  • مربوط به مقررات بین‌المللی جلوگیری از تصادم در دریا COLREG
  • ایجاد سازمان بین‌المللی ماهواره‌های دریایی INMARSAT
  • کانتینرهای ایمن CSC
  • تورمولینوس در زمینه ایمنی کشتی‌های ماهیگیری SFV
  • مربوط به مداخله در دریای آزاد در صورت بروز سوانح آلودگی نفتی INTERVENTION
  • جلوگیری از آلودگی دریایی ناشی از دفع مواد زاید و دیگر مواد LONDON OR DUMPING
  • آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی OPRC
  • کنترل و مدیریت آب توازن و رسوبات کشتی‌ها BALLAST WATER
  • تأسیس یک صندوق بین‌المللی برای جبران غرامت ناشی از آلودگی نفتی FUND
  • مسئولیت مدنی در مورد حمل دریایی مواد هسته‌ای 1971 NUCLEAR
  • مربوط به حمل مسافران و بار آنها از طریق دریا 1974 PAL OR ATEN
  • مسئولیت و جبران غرامت، در مورد خسارات مربوط به حمل مواد خطرناک و مضر از طریق دریا 1996 HNS
  • تهدید مسئولیت دعاوی دریایی 1976 LLMC
  • مسئولیت مدنی ناشی از خسارت آلودگی سوخت کشتی 2001 BUNKER
  • تسهیل ترافیک دریایی 1965 FAL
  • مقابله با اعمال غیرقانونی علیه ایمنی دریانوردی 1988 SUA
  • نجات دریایی 1989 SALVAGE
  • لایروبی در مورد انتقال لاشه کشتی‌ها 2007 REMOVALWRECK

شرکت حمل و نقل بین المللی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری به سراسر جهارن است. برای دریافت استعلام قیمت با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. 

سخن پایانی

شما در این مطلب با موضوع کنوانسیون‌های دریایی همراه ما بودید. همانطور که خواندید کنوانسیون دریایی، کنوانسیون‌های حمل‌ونقل دریایی، کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی و کنوانسیون‌های دریایی نقش مهمی در تنظیم صنعت کشتیرانی جهانی دارند. این کنوانسیون‌ها استانداردها و مقرراتی را برای جنبه‌های مختلف فعالیت‌های دریایی از جمله ایمنی، امنیت، حفاظت از محیط‌زیست و مسئولیت و جبران خسارات تعیین می‌کنند.

توسعه و اجرای مستمر کنوانسیون‌ های دریایی برای ارتقای توسعه پایدار و تضمین ایمنی و امنیت فعالیت‌های دریایی ضروری است و برای عملیات ایمن و کارآمد صنعت کشتیرانی جهانی ضروری به نظر می رسد. درحالی‌که کنوانسیون‌های دریایی از بسیاری جهات موفقیت‌آمیز بوده‌اند، هنوز کار برای رسیدگی به چالش‌های جاری مانند دزدی دریایی، ماهیگیری غیرقانونی و تغییرات آب‌وهوایی ادامه دارد. به طور کلی تداوم اجرای مهم‌ترین کنوانسیون‌ های دریایی و همچنین توسعه قوانین دریایی بین المللی جدید برای تضمین ایمنی، امنیت و پایداری حمل‌ونقل دریایی در سال‌های آینده ضروری خواهد بود.

Comments

  • خواستم تشکر کنم بابت اطلاعات خوب در مورد کنوانسیون ها

    و کاملآ به درد بخور بودن

    برعکس جا های دیگه ای که مطالب می‌خواندم 👎

    • سلام و عرض ادب

      ممنون از حسن توجه شما، موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645