کاربرد ورق استیل در حمل و نقل دریایی و کشتیرانی

Posted by پشتیبان سایت
Category:

بدنه کشتی از چه فلزی است ؟ کاربرد ورق استیل در ساخت بدنه کشتی چیست ؟ بدنه کشتی از چیست؟  کاربرد ورق استیل در حمل و نقل دریایی به دلیل ویژگی های خاص این فلز، اهمیت بالایی دارد. بهرحال ارسال کالا با کشتی طرفداران زیادی در حوزه صادرات و واردات دارد بنابراین استفاده از متریال باکیفیت در ساخت اجزای مختلف کشتی نیز حائز اهمیت می باشد.
ارسال کالا با کشتی عموماً هزینه کمتری نسبت به ارسال با هواپیما دارد. از طرفی بسته به نوع کشتی، این وسیله حمل و نقل از قابلیت حمل بار بیشتری نسبت به سایر وسایل حمل و نقل برخوردار است. اگرچه حمل بار با کشتی زمان‌بر است اما برای کالاهایی که زمان در جابجایی آن حائز اهمیت نیست، گزینه‌ی بسیار مناسبی به شمار می رود. شرکت‌های حمل و نقل کشتی امکانات و خدمات متنوعی از جمله حمل بین المللی بار شامل ارسال انواع کالا را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

توجه داشته باشید که ارسال کالا با کشتی برای مواجه با مشکلاتی چون تصادفا درت جاده ای یا حوادث هواپیمایی ریسک کمتری به همراه دارد. پس اگر کالاهای شما نیاز به انتقال در شرایطی امن و بدون خطر دارد، بدون شک ارسال با کشتی های معتبر و خوش ساخت بهترین گزینه است؛ زیرا این حمل و نقل معمولاً با توجه به نیازهای امنیتی هر نوع کالا انجام می شود.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات دریایی و حمل کانتینری است تا انتها این مطلب با ما همراه باشید .

 

ساختار کشتی

چه فلزاتی در ساخت کشتی کاربرد دارد؟

در ساخت کشتی از متریال مختلفی چون فولاد، آلومینیوم، مس و تیتانیوم استفاده می‌شود. فولاد به عنوان فلزی سخت و با مقاومت بالا در برابر خوردگی و ضربه‌های سنگین در دریا وخطوط حمل و نقل آبی کاربرد گسترده ای دارد. آلومینیوم به دلیل سبکی و مقاومت به خوردگی و به‌دلیل عدم شکستگی با توجه به خصوصیات انعطاف‌پذیری نیز در ساخت قسمت‌هایی از کشتی مانند سقف‌ها به کار می‌رود.

همچنین فلز مس خواصی دارد که به عنوان یکی از فلزات رایج در ساخت قطعات موتورها و سایر اجزای کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیتانیوم نیز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و سبکی، در ساخت انواع اجزای کشتی مانند سیستم تهویه و ورودی‌های هوا به کار می‌رود.

ما در ادامه مطلب به کاربرد ورق های محبوب استیلی در ساخت کشتی و مزایای استفاده از آن در حمل و نقل دریایی می پردازیم.

استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل (Stainless Steel) یا فولاد ضدزنگ یکی از مواد بسیار کاربردی در صنایع مختلف است که به دلیل خواص خاص خود از جمله مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، سختی، مقاومت در برابر حرارت، انعطاف پذیری و ظاهر زیبا مصارف متعددی دارد. این فلز از آلیاژهای آهن، کروم، نیکل، کبالت و مواد دیگر با مقادیر گوناگون تشکیل شده است.

 

نحوه ساخت بدنه کشتی

استنلس استیل در مقایسه با فولاد معمولی، مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و تاثیرات مخرب مواد شیمیایی و عوامل آسیب زای محیطی دارد. استفاده از استنلس استیل در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، صنایع نفت و گاز، پزشکی، ماشین‌آلات، ساخت و ساز از جمله ساخت کشتی های باربری رایج است.

کاربرد ورق استیل در حمل و نقل دریایی

ورق استیل یکی از مهمترین متریالی است که در صنعت حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود. این ورق‌ها برای ساخت قاب‌های کشتی، محفظه های‌ حمل بار و کابین‌های ناوبری کاربرد گسترده ای دارد.

همچنین از  ورق استیل به دلیل مقاومت بالا و خلاء کم، برای تولید بدنه کشتی‌های بزرگ، صفحات یکپارچه برای ساخت حوضچه‌های نفتی، برج‌ها و پایه‌های چاه نفت و بخش هایی از ایستگاه‌های پرواز هواپیما استفاده می‌شود.

انواع سازه‌های دریایی مانند تگ ها، لوله ها، ساختمان ها و دکل ها نیز بی بهره از استنلس استیل نیستند. بنابراین می توان گفت ورق استیل در صنعت حمل و نقل دریایی به خاطر ویژگی‌های مقاومت در برابر خوردگی و سختی بالا، یکی از محبوب‌ترین و قابل اعتمادترین مواد اولیه به شمار می رود.

نحوه ساخت بدنه کشتی

مراحل ساخت کشتی حمل کالا بر اساس طراحی، ساختار، اندازه و کاربرد آن متفاوت است. اما در کل نحوه ساخت کشتی های حمل کالا شامل مراحل زیر است:

  1. طراحی: طراحی کشتی حمل دریایی شامل تعیین اندازه، شکل و ساختار کشتی می‌باشد که بر اساس نیازهای حمل و نقل کالا، نوع کالا، روش بارگیری و تخلیه آن با استفاده از نرمافزارهای مختلف انجام می شود.
  2. ساخت بدنه: نخستین مرحله برای ساخت کشتی حمل کالا پس از طراحی، ساخت بدنه است. بدنه کشتی بر اساس طرح و ساختار مورد نظر از متریال فولاد و سایر مواد ساخته می‌شود.
  3. نصب تجهیزات: پس از ساخت بدنه، تجهیزات کشتی شامل سیستم تنظیم دما و رطوبت، سیستم‌های نورپردازی، سیستم‌های امنیتی، دزدگیر و سایر تجهیزات از جمله سیستم های الکترونیکی مانند سیستم های مسیریابی، ردیابی و کنترل، رادیو و … در آن نصب می‌شود.
  4. تست و آزمایش: در این مرحله تست و آزمایش های مختلفی برای اطمینان از عملکرد صحیح کشتی و تجهیزات نصب شده در آن مطابق با استاندادرهای بین المللی انجام می‌گیرد.
  5. تحویل و بهره‌برداری: پس از تجهیز، تست و آزمایش، کشتی به مالک یا شرکت حمل و نقل سفارش دهنده تحویل داده می شود و مراحل بهره‌برداری از آن آغاز می‌گردد.

استیل در صنعت حمل و نقل

کاربرد استنلس استیل در ساخت اجزای کشتی

همانطور که عنوان شد استفاده از استنلس استیل به دلیل ویژگی‌های متعددی که این فلز دارد در ساخت کشتی بسیار رایج است. برخی از کاربردهای استنلس استیل در ساخت اجزای کشتی عبارتند از:

  •  ساخت نرده‌های کشتی: استنلس استیل به عنوان یک فلز مقاوم در برابر زنگ زدگی، آب و طوبت و شستگی برای ساخت نرده‌های کشتی بسیار مناسب است.
  •  ساخت بخش‌های حفاظتی کشتی: استنلس استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی و پوسته‌ شدن، برای ساخت بخش‌های حفاظتی کشتی مانند سیستم‌های آسکت و رآکتورهای انتقال نفت بسیار مناسب است.
  •  ساخت قطعات بدنه کشتی: استنلس استیل در برابر ضربه و برخورد بسیار مقاوم است به همین دلیل برای ساخت بعضی از قطعات بدنه کشتی مانند برج‌ها، کابین‌ها، سیستم‌های خنک‌کننده و سایر قطعات کشتی کاربرد دارد.
  •  ساخت لوله‌های کشتی: برای ساخت لوله‌های کشتی که شامل لوله‌های آبیاری، لوله‌های خنک‌کننده و لوله‌های سیستم‌های حمل و نقل آب است نیز از استنلس استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی استفاده می شود.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی به سراسر جهان می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق راه‌های ارتباطی درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

مراحل آماده سازی ورق استیل برای ساخت کشتی های حمل و نقل دریایی

تا اینجای مطلب می دانیم که در ساخت اکثر قسمت های کشتی، از ورق استیل استفاده می شود، به ویژه در بخش های ساختاری از جمله بدنه، دیواره ها، کابین، تیغه پیشرانه، تیرهای فولادی و دیگر قسمت هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند.

استفاده از ورق استیل به دلیل مقاومت بالا، انعطاف پذیری، قابلیت پردازش بالا و ظاهر زیبا انتخاب مناسبی برای صنعتگران در حوزه ساخت کشتی است.

برای ساخت کشتی حمل کالا مراحل زیر بر روی ورق استیل انجام می شود:

  •  طراحی قطعات و اجزای کشتی: در اولین مرحله با توجه به نیازهای سفارش دهنده و استفاده از نرم افزارهای مدل‌سازی ۳ بعدی، قطعات و اجزای کشتی طراحی می‌شود.
  • برش ورق‌های استیل: بر اساس طرح کشتی، ورق‌های استیل با ابعاد دلخواه و با کمک ماشین‌آلات برش و شکل دهی با دقت بالا برش داده می‌شوند.
  • جوشکاری: پس از برش و شکل دهی، قطعات و اجزای کشتی بر اساس محل استفاده آن، با هم جوش داده می‌شود. سازندگان در این بخش اغلب از متدهای جوشکاری تیگ و میگ استفاده می کنند.
  • انجام تست های کنترل کیفیت: پس از جوشکاری قطعات استنلس استیل، تست های کنترل کیفیت بر روی محل جوش ها و اتصال قطعات انجام می‌شود تا از کیفیت بالای نهایی آن اطمینان حاصل شود.
  • ساخت کشتی: پس از انجام مراحل فوق، کشتی با کمک ورق استنلس استیل و سایر متریال ساخته می شود و در خطوط حمل و نقل دریایی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

پایان

شما در این مطلب با موضوع کاربرد ورق استیل در حمل و نقل دریایی آشنا شدید. در پایان یادآوری می کنیم برای حمل بار با کشتی، ابتدا بار باید به نحوی بسته‌بندی و آماده شود که دارای استانداردهای لازم باشد و آن را بتوان به راحتی و در شرایط ایمن جابجا کرد.

سپس باید به شرکت های حمل و نقل دریایی معتبر مراجعه کرد و جزئیات بار یا بسته مانند حجم، وزن، نوع بار و مسیر حمل و نقل را توضیح داد. شرکت حمل و نقل دریایی به جزئیات بار و بررسی اطلاعات ارائه شده توسط شما می پردازد سپس برای بارها را بر اساس انواع و اندازه آن در جای مناسبی درون کشتی های مخصوص حمل کالا قرار می دهند. در بسته بندی و حمل بار در کشتی، برخی از عوامل مانند شرایط آب و هوا، ساختار کشتی، سرعت، زمان جابه‌جایی و بندرهای مقصد، بسیار مهمند که باید اطلاعات دقیق آن توسط شرکت حمل و نقل دریایی ثبت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645