شیپینگ اوردر چیست ؟

شیپینگ اوردر چیست؟ چه مراحلی دارد؟ فرم شیپینگ اوردر شامل چه اطلاعاتی است؟ شیپینگ اوردر یکی دیگر از اصطلاحات رایج در صنعت حمل و نقل آبی می‌باشد که مسیر تجارت جهانی را برای تمامی بازرگانان در سراسر جهان میسر نموده است.  اگر شما هم قصد حمل و نقل کالاهای مختلف را دارید با ما در این مقاله همراه شوید. می خواهیم شما را به صورت کامل با مفهوم شیپینگ اوردر آشنا کنیم؛ مراحل شیپینگ اوردر را بررسی کنیم و به شما بگوییم فرم شیپینگ اوردر در چه مواردی صادر می شود؟! پس تا پایان این مطلب با مجموعه کشتیرانی دریا زمین اروند همراه باشید.

shipping order چیست

مفهوم شیپینگ اوردر چیست و این واژه از کجا گرفته شده است؟

شیپینگ اوردر متشکل از دو واژه انگلیسی (Shiping) و واژه (Order)  می‌باشد. هر کدام از این دو واژه معنای متفاوتی دارند. شیپ به معنای کشتی و اوردر به معنی دستور یا سفارش دادن است. اما مفهوم شیپینگ اوردر در حمل و نقل دریایی چیست و به چه فرایندی اطلاق می شود؟

به سفارش حمل و نقل که توسط خط کشتیرانی طی سندی مشخص صادر می شود شیپینگ اوردر می گویند. در واقع در سند شیپینگ اوردر فضا و تجهیزات در دسترس کشتی و اطلاعات دیگری از جمله مکان تحویل کانتینر، زمان تخلیه کانتینر و برنامه زمانبندی ارسال محموله درج می شود.

جالب است بدانید که الگوی کشورهای مختلف برای صدور شیپینگ اوردر و یا سفارش حمل و نقل شبیه یکدیگر نیست. در واقع اطلاعات کاملا یکسانی را نمی توان در سند شیپینگ اوردر تمام کشور ها به دست آورد.

هر کشور با توجه به قوانین و مقررات خود، الگوی خاصی را برای تدوین و صدور فرم شیپینگ اوردر در نظر می گیرد.

چه اطلاعاتی در فرم شیپینگ اوردر درج می‌شود؟

از مهمترین اطلاعاتی که در فرم شیپینگ اوردر آورده می‌شود می‌توان به اطلاعات ارسال و حمل و نقل اسناد مرتبط با کشتی، جزئیات کانتینر و غیره اشاره کرد که شامل موارد زیر می‌شود:

  •  جزئیات ارسال کننده
  • اطلاعات حمل و نقل
  • محموله و نوع کالا
  • شماره B/L یا شماره بارنامه منحصربه‌فرد شرکت حمل کننده)
  • محل دریافت ( انبار کانتینر داخلی (ICD) ، محوطه کانتینر و… )
  • بندر بارگیری یا پورت بارگیری (POL)
  • بندر تخلیه یا پورت تخلیه (POD)
  • محل تحویل نهایی
  • بندر حمل و نقل
  • نام کشتی و شماره سفر
  • نوع تجهیزات یا نوع کانتینر مانند:کانتینرهای همه منظوره، کانتینرهای های کیوب، کانتینرهای روباز، کانتینرهای قفسه تخت، کانتینرهای سردخانه
  • محل تحویل خالی (Empty Pickup Location)
  • مکان بازگشت کامل (Full Return Location)
  • قطع سند (Document Cut-Off)

شیپینگ اوردر چیست

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی از جمله کراس استافینگ،حمل کانتینری و شیپینگ اوردر می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

مراحل شیپینگ اوردر

تا اینجای مطلب شما با مفهوم شیپینگ اوردر و همچنین جزئیات فرم شیپینگ اوردر آشنا شدید. اگر می خواهید برای امور بازرگانی و تجاری خود درباره مراحل شیپینگ اوردر نیز اطلاعات کاملی به دست آورید در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

می خواهیم به شما بگوییم چگونه قدم به قدم تا صدور این سند باید پیش روید.

گام اول: اولین گام در مراحل شیپینگ اوردر تماس و مشاوره با شرکت حمل بار می باشد. در این مرحله مشتری با شرکت مدنظر تماس برقرار می‌کند و شرایط کالا و محموله خود را اعلام و همچنین از قیمت و تعرفه های شرکت برای حمل و نقل کالا آگاه می شود.

گام دوم: اعلام قیمت به مشتری؛ در این مرحله مسئولین فروش شرکت ها باید با استفاده از ارتباطاتی که با شرکت های حمل و نقل بین المللی دارند بهترین نرخ و پایین ترین زمان ترانزیت کالا را همراه با سایر خدمات سرویس دهی کشتی به مشتری اطلاع رسانی کنند.
در واقع به این اعلام نرخ به مشتری Freight Quotation می گویند که به صورت مکتوب انجام می شود. در کوتیشن علاوه بر مدت اعتبار نرخ کرایه حمل کالا، جزئیات کالا، مشخصات و نوع بسته بندی آن نیز اعلام می شود.

گام سوم: رزرو کانتینر؛ بعد از این که مشتری از نرخ حمل و نقل بار و سایر جزئیات نرخ کرایه حمل آگاه شد باید درخواست رزرو کانتینر را به خط کشتیرانی ارسال کند.

به درخواست رزرو کانتینر در اصطلاح حمل و نقل Booking Request می‌گویند. در این درخواست جزئیات مختلفی قید شده است از جمله:

  • تعداد کانتینر درخواستی
  • نوع کالا
  • چگونگی بسته بندی
  • بندر مبدا و بندر مقصد به همراه آدرس مقصد نهایی
  • نرخ توافق شده با خط کشتیرانیمحل پرداخت کرایه حمل بار

در این مرحله شرکت کشتیرانی یک شماره تحت عنوان شماره رزرو کانتینر یا Booking No به درخواست کننده ارسال می کند. توجه داشته باشید در صورتی که تعهد یا شرایط خاصی میان شرکت های کشتیرانی و مسیر های خاص وجود داشته باشد جزئیات آن همراه شماره رزرو کانتینر برای درخواست کننده ارسال می گردد.

گام چهارم: در این مرحله مشتری و یا نماینده او باید برای اطلاع از زمان تحویل اسناد به دفتر کشتیرانی پیگیری‌های لازم را انجام دهد. در این مرحله اطلاعاتی مانند زمان حرکت و ETA توسط مسئول فروش به مشتری اعلام می گردد.

گام پنجم: برای این که محموله و کالای مورد نظر در لیست انتظار کشتی ها قرار بگیرد لازم است که مشتری یا نماینده او برای دریافت شیپینگ اوردر اقدام کند. در واقع لازم است فرم شیپینگ اوردر قبل از حرکت به کشتیرانی ارسال گردد و مورد تایید قرار بگیرد.

مراحل شیپینگ اوردر

شیپینگ اوردر تنها یکی از اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی می‌باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع اصطلاحات کشتیرانی کلیک کنید: انواع اصطلاحات شیپینگ

گام ششم: پس از این که شیپینگ اوردر ارسال شد باید هماهنگی‌های لازم با دفتر کشتیرانی و شرکت حمل و نقل انجام شود تا محموله به موقع و توسط اولین کشتی ارسال گردد. در غیر این صورت و یا تاخیر و کوتاهی در تماس با شرکت حمل و نقل دفتر کشتیرانی ممکن است محموله از کشتی جا بماند.

البته در شرایط خاص ممکن است لازم باشد که محموله دیر به مقصد برسد و یا به علت بارگیری همزمان دو محموله، لازم باشد که صاحب کالا درخواست نگهداری یا hold دهد تا ارسال محموله به زمان دیگری موکول گردد.

در نهایت تا زمان درخواست آزاد سازی یا Un-hold محموله دوباره برای بارگیری توسط اولین کشتی در دسترس قرار می گیرد.
صاحب کالا در این مرحله درخواست hold یا نگهداری را به صورت کتبی با مهر و امضای شخصی اعلام می کند و در آن مسئولیت هایی مانند هزینه حق توقف بار یا کانتینر را رسماً برعهده می گیرد.

گام هفتم: در این مرحله پیگیری های تلفنی برای دریافت پیش نویس بارنامه و همچنین دریافت اطلاعاتی از جمله نام کشتی ها و ETA می بایست توسط کارکنان بخش ترافیک انجام شود و اطلاعات لازم برای مشتری ارسال گردد.

البته در این مرحله ممکن است مشتری بخواهد در بارنامه اصلاحاتی انجام دهد. در این صورت اصلاحات انجام شده باید توسط کارمندان بخش ترافیک به خط کشتیرانی اطلاع داده شود تا نسخه اصلاح شده را ارسال کنند. این اصلاحات ممکن است چندین مرتبه انجام شود تا به تایید نهایی مشتری برسد.

گام هشتم: در این مرحله پیگیری اموری چون دریافت بارنامه تاریخ دار با عنوانShipped On “Board Dated ”، دریافت صورتحساب یا Invoice از کشتیرانی، ارسال بارنامه تاریخ دار و غیره به مشتری انجام می شود.

گام نهم: در مرحله آخر مراحل تسویه با کشتیرانی انجام می شود و اصل بی ال Original B/L همراه با نامه تلکس ریلیز Telex Release از شرکت حمل و نقل دریافت می گردد.

شیپینگ اوردر چه تفاوتی با تاییدیه رزرو دارد؟

شیپینگ اوردر و تاییدیه رزرو حاوی اطلاعاتی شبیه به یکدیگر هستند اما در فرم شیپینگ اوردر جزئیات بیشتری درباره حمل و نقل از جمله جمع آوری کانتینر خالی و زمان های cut-off و اطلاعاتی از انبار درج شده است. البته برخی از شرکت‌های مخابراتی با توجه به مکان و حامل دو سند اوردر شیپینگ و تاییدیه رزرو را با یکدیگر ادغام می کنند.

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل دریایی و  حمل کانتینری . جهت دریافت اطلاعات بیشتر و برآورد هزینه حمل و نقل بین المللی محموله خود از طریق شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

نکات ضروری شیپینگ اوردر

هنگام شیپینگ اوردر، باید به نکات زیر توجه کرد:

  1.  انتخاب روش حمل و نقل: باید روش حمل و نقل مناسبی را برای ارسال سفارش خود انتخاب کنید. این شامل تعیین زمان تحویل، هزینه حمل و نقل و قابلیت پیگیری سفارش است.
  2.  بسته‌بندی مناسب: مطمئن شوید که سفارش شما به درستی بسته‌بندی شده است تا در طول حمل و نقل دچار آسیب نشود. استفاده از جعبه‌های محکم، مواد پر کننده و لازم‌الاجرا بودن بسته‌بندی محصولات آسان شکست پذیر مثل شیشه چراغ، لوازم آرایشی و …
  3.  تأکید بر صحت آدرس: مطمئن شوید که آدرس درست و کامل است، از جمله کد پستی صحیح، شماره تلفن همراه گیرنده و دقت در نوشتن اطلاعات مربوط به آدرس.
  4.  بررسی قوانین و محدودیت‌های حمل و نقل: قبل از انتخاب روش حمل و نقل، قوانین و محدودیت‌های حمل و نقل در مقصد را بررسی کنید. بعضی از کشورها ممکن است محصولات خاصی را مجاز به واردات نکنند یا دارای محدودیت‌های خاص باشند.
  5.  بررسی هزینه‌های اضافی: در نظر داشته باشید که علاوه بر هزینه حمل و نقل، هزینه‌های دیگری مانند گم شدن، آسیب دیدگی یا تأخیر سفارش نیز باید در نظر گرفته شود.

 

شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند ارائه دهنده انواع خدمات حمل کانتینری از جمله کراس استاف، ترانشیپ کالا، حمل ترکیبی و حمل کانتینری است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام هزینه حمل دریایی با کارشناسان مجموعه از طریق شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

پایان

شیپینگ اوردر یکی از مهم‌ترین اصطلاحات در حمل و نقل دریایی و امور بازرگانی می باشد. اگر شما هم قصد انجام فعالیت های تجاری در حوزه حمل و نقل کالاهای مختلف را دارید بهتر است با این اصطلاحات از جمله مفهوم شیپینگ اوردر، مراحل شیپینگ اوردر و همچنین اطلاعات جزئی که در فرم شیپینگ اوردر درج می شود … بهتر آشنا شوید. ما در این مقاله به صورت خلاصه به شما گفتیم که شیپینگ اوردر چیست و مراحل شیپینگ اوردر شامل چه فرایندهایی می شود. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

Call Now Button09379114645